Zapytaj o ofertę
Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

4 min. czytania

Część prywatnych mediów bierze dzisiaj udział we wspólnej akcji „Media bez wyboru”, protestując przeciwko projektowi ustawy wprowadzającej podatek od reklamy. Kto będzie musiał zapłacić więcej i na co mają zostać przeznaczone pieniądze z nowych składek?

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu trafił projekt kontrowersyjnej ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, której bezpośrednią konsekwencją będzie wprowadzenie kolejnej składki – tym razem z tytułu reklamy. Konieczność ogłoszenia nowego podatku jest tłumaczona przez rząd „długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie”. Co to jednak oznacza w praktyce?

Kogo dotknie podatek od reklamy?

Według projektu rządu nowym podatkiem ma zostać objęta zarówno reklama internetowa, jak i reklama konwencjonalna. W pierwszym przypadku do zapłaty zostanie zobowiązany każdy usługodawca, który świadczy na terytorium naszego kraju usługi reklamy internetowej, a jego przychody z tego tytułu przekroczyły w roku obrotowym równowartość 5 mln euro. Uwaga: nowy podatek ma objąć tylko tych usługodawców, którzy uzyskali w roku obrotowym przychody na poziomie minimum 750 mln euro (bez względu na miejsce ich osiągnięcia).

W przypadku reklamy konwencjonalnej do zapłaty nowej składki mają zostać zobowiązani dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące sieci kin, podmioty umieszczające reklamę na nośnikach zewnętrznych reklamy oraz wydawcy świadczący usługi reklamy na terytorium Polski. Nowym podatkiem mają zostać objęte przychody z reklamy przekraczające kwotę 1 mln zł z tytułu nadawania reklamy w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy. W przypadku reklam zamieszczanych w prasie nową składkę będą musiały uiścić wszystkie podmioty, które osiągnęły z tego tytułu przychody przekraczające kwotę 15 mln zł.

Ile wyniesie podatek od reklamy?

Zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie składka z tytułu reklamy ma być uiszczana raz do roku, a jej wysokość będzie uzależniona od sposobu świadczenia usługi oraz rodzaju reklamowanych produktów. Nowy podatek, w zależności od medium, ma wynosić:

  • 5% podstawy wymiaru składki w przypadku reklam internetowych,
  • 2% dla przychodów nieprzekraczających 30 mln zł i 6% w zakresie przychodów powyżej tej kwoty – po uwzględnieniu kwoty wolnej od składki, a gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane – stawki te wyniosą odpowiednio 4% i 12% (prasa)
  • w przypadku mediów innych niż prasa stawki podstawowe wyniosą 7,5% od przychodów nieprzekraczających 50 mln zł i 10% w zakresie przychodów przekraczających tę kwotę – po uwzględnieniu kwoty wolnej od składki, a gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane – stawki te wyniosą odpowiednio 10% i 15% (media inne niż prasa).

Gdzie trafią pieniądze z podatku od reklamy?

W projekcie ustawy można przeczytać, że „istotnym skutkiem zmagań polskiego społeczeństwa z konsekwencjami pandemii jest coraz szybszy transfer wielu aktywności społecznych do przestrzeni online”, a wprowadzenie składki jest odpowiedzią na nowe wyzwania, jakie stawia przed nami wirus. Wykaz prac legislacyjnych rządu wspomina m.in. o rozwarstwieniu poziomu kompetencji cyfrowych, coraz większych trudnościach z oceną rzetelności pojawiających się w mediach informacji, a także utracie poczucia wspólnoty i więzi z tradycją oraz ograniczonym dostępie do dóbr kultury i pomników wspólnego dziedzictwa.

Rząd zapewnia, że wpływy z nowego podatku wesprą konkretne fundusze. Według założeń 50% uzyskanych środków ma być przekazanych Narodowemu Funduszowi Zdrowia, 15% Narodowemu Funduszowi Ochrony Zabytków, a 35% trafi do nowo powstałego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, który spożytkuje je na kreację i produkcję nowoczesnych projektów medialnych, w tym budowę i rozwój kanałów i platform informacyjnych (m.in. audycji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych).

Według wstępnych szacunków resortu finansów wpływy z nowej składki mogą wynieść w przyszłym roku nawet 800 mln złotych.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak prawidłowo przeprowadzić optymalizację Google Ads?
    Jak prawidłowo przeprowadzić optymalizację Google Ads?
    Google Ads jest obecnie jednym z niezbędnych narzędzi do tworzenia płatnych reklam w sieci. Kliknij, a dowiesz się, jak zwiększyć konwersję.
    Jakie korzyści płyną z kampanii PPC?
    Jakie korzyści płyną z kampanii PPC?
    Zastanawiasz się, jakie korzyści płyną z reklamy typu PPC? Chcesz odnieść sukces ze sprzedaży swoich produktów, ale nie wiesz jak? Musisz przeczytać ten artykuł!
    Kampanie Performance Max – jak korzystać?
    Kampanie Performance Max – jak korzystać?
    Dzięki kampanii Performance Max możesz korzystać z wszystkich zasobów Google Ads i zarządzać nimi z jednego miejsca. Jak ustawić kampanię? Wyjaśniamy!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.