Zapytaj o ofertę
Rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
6 min. czytania

Rel=canonical – czym jest i jak go stosować?

Podczas pozycjonowania nie możesz zapomnieć o jednym ważnym elemencie – kanonizacji, czyli określeniu głównego adresu URL do indeksowania przez wyszukiwarkę. Jest to narzędzie szczególnie przydatne w dobie ciągłego duplikowania treści. Jak sprawić, by strona nie zgubiła się w ich natłoku? Czym jest tag rel canonical?

Czym jest tag kanoniczny?

Rel=canonical stanowi informację o tym, że określony adres URL jest główną wersją strony i to właśnie ona pojawia się w SERP. Można go odnaleźć w nagłówku wraz z metadanymi kodu HTML. Jest to sugestia dla Google, która strona powinna być indeksowana i ujęta we wskaźnikach rankingowych. Unikniesz dzięki temu konkurencji w przypadku stron stosujących podobne słowa kluczowe.

Kiedy stosować tag kanoniczny?

Tag kanoniczny ma wiele zastosowań. Kiedy warto go wykorzystać?

Testy A/B

Testy A/B to strategia, którą stosują wszyscy marketerzy, aby zrozumieć, które elementy na stronie działają najlepiej. Możesz testować drobne szczegóły, ale również i te większe zmiany. Bez znacznika kanonicznego algorytm nie będzie wiedział, którą stronę indeksować.

Wiele odmian adresu URL

Kanoniczne adresy URL sprawdzają się również w przypadku witryn, które posiadają kilka odmian adresów URL. Przykładowo, w sklepie internetowym sprzedającym obuwie znajdują się sekcje z obuwiem sportowym i sandałami. Pochodzą one z tego samego adresu witryny. Jeśli zastosujesz znacznik rel=canonical, oznaczać to będzie, że adresy URL tych stron produktów będą różne, mimo że strony pozostaną takie same. W rezultacie otrzymasz dwa adresy URL o tej samej treści.

Zduplikowane treści

Może zacząć generować w swojej witrynie zduplikowane treści przypadkowo – najczęściej obejmuje to tytuły i opisy meta, które są takie same dla wielu stron. Zdarzają się również sytuacje, kiedy inna witryna kopiuje treści z Twojej, a także problemy techniczne czy oddzielne wersje HTTP i HTTPS witryn.

Każdy z tych przypadków dotyczy duplikowania treści, które trudno jest zidentyfikować. Powinieneś więc regularnie korzystać z odpowiednich narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić treści w witrynie i odnaleźć ukryte problemy.

Jak sprawdzić, czy strona ma tag kanoniczny?

Istnieją trzy sposoby, aby wykryć linki kanoniczne. Najprostszy z nich to zastosowanie skrótu CTRL+SHIFT+I, aby przejrzeć kod strony. Drugim jest zastosowanie rozszerzenia dla wykorzystywanej przeglądarki. Jeśli jesteś właścicielem strony, możesz wykorzystać narzędzie do sprawdzania adresu URL w Google Search Console.

Przykładowa analiza linków kanonicznych za pomocą skrótu klawiszowegoPrzykładowa analiza linków kanonicznych za pomocą skrótu klawiszowego

Jak używać atrybutu rel="canonical"?

Jest kilka sytuacji, w których użycie linków kanonicznych jest nie tylko wskazane, ale wręcz niezbędne.

Po pierwsze, gdy witryna zawiera co najmniej dwie strony o tej samej lub podobnej treści. Dotyczy to również powielania opisów produktów na stronie kategorii. Po drugie, podczas ponownego publikowania lub aktualizowania starej zawartości. Jeśli chcesz zachować starą wersję witryny, ale sygnały rankingowe muszą dotrzeć do nowej wersji, możesz ponownie hostować starą zawartość i skonfigurować przekierowanie lub opublikować nową wersję i ustawić stronę jako kanoniczną. Po trzecie, kanonizacji możesz użyć na stronach paginacji, jeśli w kategoriach witryny znajdują się strony: „Pokaż wszystko”. W takim przypadku na każdej ze stron paginacji musisz określić adres kanoniczny.

Atrybutu rel=”canonical” powinieneś użyć także, aby zapobiec pojawianiu się duplikatów, na przykład na:

  • stronach sortowania: /*sortuj, asc, desc, list=*;
  • duplikatach spowodowanych znacznikami UTM: *utm_source=, /*utm_campaign=, /*utm_content=, /*utm_term=, /*utm_medium=;
  • innych stronach z parametrami GET w adresie URL;
  • duplikatach powstałych w wyniku specyfiki działania CMS.

W takim przypadku musisz dodać linki kanoniczne do wszystkich statycznych stron witryny.
Kanonizacja przydaje się jeszcze, gdy zasób internetowy ma kilka wersji językowych, wersję mobilną lub wariant URL z i bez „WWW”.

Jak poprawnie skonfigurować adres kanoniczny?

Aby użyć tagu kanonicznego, musisz wybrać główny adres URL spośród duplikatów i wpisać go w atrybucie: , a następnie dodać do wszystkich stron innych niż główna. Istnieje kilka sposobów, aby zrobić to poprawnie.

Korzystanie z wtyczki CMS

Większość CMS ma wbudowaną funkcje lub wtyczki, które pozwalają zautomatyzować ustawienie linków kanonicznych. Na przykład:

  • możesz skonfigurować kanoniczny adres na WordPress za pomocą wtyczki Yoast SEO;
  • w OpenCart w ustawieniach produktu możesz ustawić adres URL SEO;
  • w Joomla w wersji 3 i nowszych można włączyć funkcję SEF. Atrybut rel=”canonical” zostanie dodany do kodu stron technicznych takich jak /index.php?option ze wskazaniem głównej strony z CNC.

Wpisywanie między tagi dowolnej strony HTML

Głównym sposobem określenia priorytetowego adresu jest umieszczenie rel=”canonical” w sekcji każdej kopii strony. Na przykład, jeśli dla strony: https://nazwastrony.pl/*utm_content= kanoniczny jest adres: https://nazwastrony.pl/, musisz dodać do niej następujący kod: .

W nagłówku HTTP

Dokumenty PDF i inne dokumenty nie HTML nie mają sekcji , więc poprzednia metoda nie zadziała. Jeśli masz dostęp do ustawień serwera, możesz określić znacznik kanoniczny w nagłówku HTTP za pomocą .htaccess lub PHP. Przy żądaniu duplikatu serwer powinien podać link do oryginalnego pliku: ;=”” rel=”canonical”>.

Wyobraź sobie, że stworzyłeś poradnik, umieściłeś go na blogu i osobno sformatowałeś do pliku PDF dla pobierania. Plik umieściłeś w podkatalogu http://strona.pl/blog/*. Nagłówek HTTP tego poradnika w formacie PDF może wyglądać tak:

HTTP/1.1 200 OK

Content-Type: application/pdf

Link: ; rel=”canonical”

Można zrobić to samo z innymi stronami.

W pliku SiteMap

Wyszukiwarki domyślnie traktują wszystkie linki umieszczone w pliku XML jako kanoniczne. Pamiętaj jednak, że mapa nie jest zbiorem reguł dla robotów wyszukiwania, ale listą zaleceń, które mogą zignorować.

Poprzez przekierowanie 301

Możesz przekierować ruch i masę referencyjną z duplikatów na stronę kanoniczną za pomocą przekierowań 301. Z tej metody można skorzystać, jeśli witryna jest dostępna na przykład pod kilkoma adresami. Jeden z nich możesz wybrać jako główny i skonfigurować przekierowanie ze wszystkich pozostałych.

Kanonizacja a SEO – czy strony niekanoniczne są indeksowane?

Strony oznaczone jako niekanoniczne mogą nadal pojawiać się w SERP. Dzieje się tak dlatego, że link rel=”canonical” nie jest poleceniem dla botów wyszukiwania, ale raczej wskazówką i zaleceniem. Strona niekanoniczna może zostać wyświetlona, jeśli jest bardziej dopasowana do zapytania użytkownika, a jej treść znacznie różni się od wersji kanonicznej w momencie indeksowania przez robota. Jeśli jednak określisz ten atrybut, zmniejsza się ryzyko, że Google sam wybierze niewłaściwą wersję strony lub ukarze witrynę za duplikaty.

Duża ilość zduplikowanych treści i stron znacznie pogarsza użyteczność witryny oraz wpływa na jej pozycję w SERP. Aby uniknąć sankcji za powielony content, powinieneś używać linków kanonicznych i przekierowań. Atrybut rel=”canonical” to poręczne, przydatne narzędzie do pozycjonowania. Prawidłowo użyty zwiększy wydajność i przyspieszy indeksowanie strony, co z kolei korzystnie wpłynie na jej ranking.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na SEO?
    Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na SEO?
    Czym jest tag? Jakie są najważniejsze tagi na stronie internetowej? Jak ich używać? W tym artykule znajdziesz kompleksowe odpowiedzi!
    Googlebot – co to jest?
    Googlebot – co to jest?
    Google to gigant, który wykorzystuje pomoc szeregu pomocników sieciowych. To oczywiście Googleboty. Co należy o nich wiedzieć i jak je wykorzystać w SEO?
    Jak opinie wpływają na SEO – element pozycjonowania wizerunkowego
    Jak opinie wpływają na SEO – element pozycjonowania wizerunkowego
    Przed dokonaniem zakupu użytkownicy robią dokładny research. Na co zwracają szczególną uwagę? Oczywiście opinie. Czytaj dalej i dowiedz się, jak opinie wpływają na pozycjonowanie wizerunkowe.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.