Podczas pozycjonowania nie można zapomnieć o jednym ważnym elemencie – kanonizacji, czyli określeniu głównego adresu URL do indeksowania przez wyszukiwarkę. Jest to narzędzie szczególnie przydatne w dobie ciągłego duplikowania treści (duplicate content). Jak sprawić, by nasza strona nie zgubiła się w ich natłoku? Czym jest tag rel canonical? Wyjaśniamy.
Rel=canonical stanowi informację o tym, że określony adres URL jest główną wersją strony i to właśnie ona pojawia się w SERP. Można go odnaleźć w nagłówku wraz z metadanymi kodu HTML. Jest to sugestia dla Google, która strona powinna być indeksowana i ujęta we wskaźnikach rankingowych. Unikamy dzięki temu konkurencji w przypadku stron stosujących podobne słowa kluczowe.
Jeśli stworzy się zbyt wiele podobnych witryn, Google nie będzie w stanie ustalić ich ważności w wyszukiwaniu. Wówczas są one wyrzucane z wyników wyszukiwarki, ponieważ nie można ustalić, która treść jest oryginalna. Dla robotów Google są to zupełnie inne strony, dlatego będą one indeksowane osobno. Brak wskazania rel=canonical sprawi, że algorytm sam zadecyduje, która strona jest oryginałem.
Wskazówka: Każdy użytkownik świata wirtualnego może tworzyć linki do Twojej strony głównej. Tag kanoniczny pozwoli Ci zachować większe bezpieczeństwo.
Istnieją trzy sposoby, aby wykryć linki kanoniczne. Najprostszy z nich to zastosowanie skrótu CTRL+SHIFT+I, aby przejrzeć kod strony. Drugim jest zastosowanie rozszerzenia dla naszej przeglądarki. Jeśli jesteś właścicielem strony, możesz wykorzystać narzędzie do sprawdzania adresu URL w Google Search Console.
Link kanoniczny to strona najbardziej reprezentatywna spośród tych o podobnej tematyce. Można go odnaleźć wewnątrz znacznika kanonicznego. Określa, która strona ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
Wskazówka: nie umieszczaj niekanonicznych adresów URL w mapie witryny, ponieważ Google traktuje je jako kanoniczne wersje Twoich stron!
Web syndication pozwala na gromadzenie przez użytkownika treści z różnych źródeł (serwerów). Ich rolą jest przeszukiwanie i dobieranie wybranych treści. Za pomocą Poprzez linki kanoniczne wysyłamy informację, że nasza witryna jest na tyle oryginalna, iż może powrócić do wyszukiwania. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w treści tagu kanonicznego. Dzięki temu wyszukiwarce Google będzie lepiej filtrować strony pod kątem zapytań użytkowników.
Z jednej strony mowa o problemach technicznych, które są przyczyną istnienia podobnych stron. Niektóre witryny automatycznie dodają tagi i zezwalają na dostęp do strony. Często wielu właścicieli stron nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.
Z drugiej zaś celowo tworzy się podobne strony. Niektóre firmy o szerokim zasięgu globalnym tworzą tego typu witryny ze względu na potrzeby odbiorców z różnych stron świata. Wówczas są one skonfigurowane w ten sposób, aby działały na podstawie lokalizacji użytkownika. Ich zadaniem jest wyszukiwanie stron o identycznej treści.
Za pomocą tagu kanonicznego oraz linków kanonicznych wyszukiwarka internetowa dostaje informację o tym, jaka wersja strony ma być wyświetlana w SERP-ach. Nie ma wówczas konieczności wyświetlania źródłowego adresu, może być to zamiast niego np. adres URL konkretnej strony produktu.
Link kanoniczny jest szczególnie przydatny w sklepach internetowych, gdzie można odnaleźć wiele wariantów tego samego modelu produktu.
W tym kontekście często stosuje się również przekierowanie 301. Jest to sposób na przeniesienie ruchu internetowego ze starej do nowszej wersji adresu URL. Oznacza to, że serwer automatycznie przekieruje użytkownika w odpowiednie miejsce, bez wyświetlania błędu 404, który negatywnie wpływa na wizerunek strony. Należy jednak pamiętać, że przekierowania 301 można używać tylko w przypadku zduplikowanej strony.
Mając już niezbędną wiedzę na temat linków kanonicznych i tagów, możemy zacząć wdrażać pewne rozwiązania w przypadku naszej strony internetowej. W znaczny sposób usprawni to jej funkcjonowanie, a także pomoże nią zarządzać.
Krok 1. Umieść link rel=canonical w nagłówku dokumentu html, czyli w sekcji head strony.
Krok 2. Stosuj jeden tag canonical na stronę WWW, inne będą ignorowane przez roboty wyszukiwarki.
Krok 3. Usuń nieaktualne strony, utrudniają one indeksowanie treści.
Krok 4. Unikaj „łańcuszków”, utrudniają one poprawne odczytanie tagów przez roboty Google.
Krok 5. Dostosuj link kanoniczny do urządzenia mobilnego.
Jak widzisz, rel=canonical nie jest trudny. Pamiętaj, aby umieścić linki kanoniczne w odpowiednim miejscu na stronie, przy oryginalnej wersji adresu URL. Wyszukiwarki SERP docenią Twoje starania i ułatwią dostęp do Twojej strony. Jego ustawienie nie jest obowiązujące, jednak strony posiadające tag canonical są traktowane priorytetowo. W przypadku SEO to część strategii technicznej, która stanowi wsparcie dla pozostałych działań wykonywanych przez właścicieli stron internetowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.