Podczas pozycjonowania nie możesz zapomnieć o jednym ważnym elemencie – kanonizacji, czyli określeniu głównego adresu URL do indeksowania przez wyszukiwarkę. Jest to narzędzie szczególnie przydatne w dobie ciągłego duplikowania treści. Jak sprawić, by strona nie zgubiła się w ich natłoku? Czym jest tag rel canonical?
Rel=canonical stanowi informację o tym, że określony adres URL jest główną wersją strony i to właśnie ona pojawia się w SERP. Można go odnaleźć w nagłówku wraz z metadanymi kodu HTML. Jest to sugestia dla Google, która strona powinna być indeksowana i ujęta we wskaźnikach rankingowych. Unikniesz dzięki temu konkurencji w przypadku stron stosujących podobne słowa kluczowe.
Tag kanoniczny ma wiele zastosowań. Kiedy warto go wykorzystać?
Testy A/B to strategia, którą stosują wszyscy marketerzy, aby zrozumieć, które elementy na stronie działają najlepiej. Możesz testować drobne szczegóły, ale również i te większe zmiany. Bez znacznika kanonicznego algorytm nie będzie wiedział, którą stronę indeksować.
Kanoniczne adresy URL sprawdzają się również w przypadku witryn, które posiadają kilka odmian adresów URL. Przykładowo, w sklepie internetowym sprzedającym obuwie znajdują się sekcje z obuwiem sportowym i sandałami. Pochodzą one z tego samego adresu witryny. Jeśli zastosujesz znacznik rel=canonical, oznaczać to będzie, że adresy URL tych stron produktów będą różne, mimo że strony pozostaną takie same. W rezultacie otrzymasz dwa adresy URL o tej samej treści.
Może zacząć generować w swojej witrynie zduplikowane treści przypadkowo – najczęściej obejmuje to tytuły i opisy meta, które są takie same dla wielu stron. Zdarzają się również sytuacje, kiedy inna witryna kopiuje treści z Twojej, a także problemy techniczne czy oddzielne wersje HTTP i HTTPS witryn.
Każdy z tych przypadków dotyczy duplikowania treści, które trudno jest zidentyfikować. Powinieneś więc regularnie korzystać z odpowiednich narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić treści w witrynie i odnaleźć ukryte problemy.
Istnieją trzy sposoby, aby wykryć linki kanoniczne. Najprostszy z nich to zastosowanie skrótu CTRL+SHIFT+I, aby przejrzeć kod strony. Drugim jest zastosowanie rozszerzenia dla wykorzystywanej przeglądarki. Jeśli jesteś właścicielem strony, możesz wykorzystać narzędzie do sprawdzania adresu URL w Google Search Console.
Przykładowa analiza linków kanonicznych za pomocą skrótu klawiszowego
Jest kilka sytuacji, w których użycie linków kanonicznych jest nie tylko wskazane, ale wręcz niezbędne.
Po pierwsze, gdy witryna zawiera co najmniej dwie strony o tej samej lub podobnej treści. Dotyczy to również powielania opisów produktów na stronie kategorii. Po drugie, podczas ponownego publikowania lub aktualizowania starej zawartości. Jeśli chcesz zachować starą wersję witryny, ale sygnały rankingowe muszą dotrzeć do nowej wersji, możesz ponownie hostować starą zawartość i skonfigurować przekierowanie lub opublikować nową wersję i ustawić stronę jako kanoniczną. Po trzecie, kanonizacji możesz użyć na stronach paginacji, jeśli w kategoriach witryny znajdują się strony: „Pokaż wszystko”. W takim przypadku na każdej ze stron paginacji musisz określić adres kanoniczny.
Atrybutu rel=”canonical” powinieneś użyć także, aby zapobiec pojawianiu się duplikatów, na przykład na:
W takim przypadku musisz dodać linki kanoniczne do wszystkich statycznych stron witryny.
Kanonizacja przydaje się jeszcze, gdy zasób internetowy ma kilka wersji językowych, wersję mobilną lub wariant URL z i bez „WWW”.
Aby użyć tagu kanonicznego, musisz wybrać główny adres URL spośród duplikatów i wpisać go w atrybucie: , a następnie dodać do wszystkich stron innych niż główna. Istnieje kilka sposobów, aby zrobić to poprawnie.
Większość CMS ma wbudowaną funkcje lub wtyczki, które pozwalają zautomatyzować ustawienie linków kanonicznych. Na przykład:
Głównym sposobem określenia priorytetowego adresu jest umieszczenie rel=”canonical” w sekcji
każdej kopii strony. Na przykład, jeśli dla strony: https://nazwastrony.pl/*utm_content= kanoniczny jest adres: https://nazwastrony.pl/, musisz dodać do niej następujący kod: .Dokumenty PDF i inne dokumenty nie HTML nie mają sekcji
, więc poprzednia metoda nie zadziała. Jeśli masz dostęp do ustawień serwera, możesz określić znacznik kanoniczny w nagłówku HTTP za pomocą .htaccess lub PHP. Przy żądaniu duplikatu serwer powinien podać link do oryginalnego pliku:Wyobraź sobie, że stworzyłeś poradnik, umieściłeś go na blogu i osobno sformatowałeś do pliku PDF dla pobierania. Plik umieściłeś w podkatalogu http://strona.pl/blog/*. Nagłówek HTTP tego poradnika w formacie PDF może wyglądać tak:
HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: application/pdf
Link:
Można zrobić to samo z innymi stronami.
Wyszukiwarki domyślnie traktują wszystkie linki umieszczone w pliku XML jako kanoniczne. Pamiętaj jednak, że mapa nie jest zbiorem reguł dla robotów wyszukiwania, ale listą zaleceń, które mogą zignorować.
Możesz przekierować ruch i masę referencyjną z duplikatów na stronę kanoniczną za pomocą przekierowań 301. Z tej metody można skorzystać, jeśli witryna jest dostępna na przykład pod kilkoma adresami. Jeden z nich możesz wybrać jako główny i skonfigurować przekierowanie ze wszystkich pozostałych.
Strony oznaczone jako niekanoniczne mogą nadal pojawiać się w SERP. Dzieje się tak dlatego, że link rel=”canonical” nie jest poleceniem dla botów wyszukiwania, ale raczej wskazówką i zaleceniem. Strona niekanoniczna może zostać wyświetlona, jeśli jest bardziej dopasowana do zapytania użytkownika, a jej treść znacznie różni się od wersji kanonicznej w momencie indeksowania przez robota. Jeśli jednak określisz ten atrybut, zmniejsza się ryzyko, że Google sam wybierze niewłaściwą wersję strony lub ukarze witrynę za duplikaty.
Duża ilość zduplikowanych treści i stron znacznie pogarsza użyteczność witryny oraz wpływa na jej pozycję w SERP. Aby uniknąć sankcji za powielony content, powinieneś używać linków kanonicznych i przekierowań. Atrybut rel=”canonical” to poręczne, przydatne narzędzie do pozycjonowania. Prawidłowo użyty zwiększy wydajność i przyspieszy indeksowanie strony, co z kolei korzystnie wpłynie na jej ranking.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.