Zapytaj o ofertę

Podstawy SEO: rel=canonical – czym jest i jak go stosować?

5 min czytania
Podstawy SEO: rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
Kategoria Pozycjonowanie

Podczas pozycjonowania nie można zapomnieć o jednym ważnym elemencie – kanonizacji, czyli określeniu głównego adresu URL do indeksowania przez wyszukiwarkę. Jest to narzędzie szczególnie przydatne w dobie ciągłego duplikowania treści (duplicate content). Jak sprawić, by nasza strona nie zgubiła się w ich natłoku? Czym jest tag rel canonical? Wyjaśniamy.

Spis treści:

Tag kanoniczny

Rel=canonical stanowi informację o tym, że określony adres URL jest główną wersją strony i to właśnie ona pojawia się w SERP. Można go odnaleźć w nagłówku wraz z metadanymi kodu HTML. Jest to sugestia dla Google, która strona powinna być indeksowana i ujęta we wskaźnikach rankingowych. Unikamy dzięki temu konkurencji w przypadku stron stosujących podobne słowa kluczowe.

Stosowanie tagu canonical – w jakim celu?

Jeśli stworzy się zbyt wiele podobnych witryn, Google nie będzie w stanie ustalić ich ważności w wyszukiwaniu. Wówczas są one wyrzucane z wyników wyszukiwarki, ponieważ nie można ustalić, która treść jest oryginalna. Dla robotów Google są to zupełnie inne strony, dlatego będą one indeksowane osobno. Brak wskazania rel=canonical sprawi, że algorytm sam zadecyduje, która strona jest oryginałem.

Wskazówka: Każdy użytkownik świata wirtualnego może tworzyć linki do Twojej strony głównej. Tag kanoniczny pozwoli Ci zachować większe bezpieczeństwo.

Jak sprawdzić, czy strona posiada rel=canonical?

Istnieją trzy sposoby, aby wykryć linki kanoniczne. Najprostszy z nich to zastosowanie skrótu CTRL+SHIFT+I, aby przejrzeć kod strony. Drugim jest zastosowanie rozszerzenia dla naszej przeglądarki. Jeśli jesteś właścicielem strony, możesz wykorzystać narzędzie do sprawdzania adresu URL w Google Search Console.

Adres kanoniczny URL

Link kanoniczny to strona najbardziej reprezentatywna spośród tych o podobnej tematyce. Można go odnaleźć wewnątrz znacznika kanonicznego. Określa, która strona ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

Wskazówka: nie umieszczaj niekanonicznych adresów URL w mapie witryny, ponieważ Google traktuje je jako kanoniczne wersje Twoich stron!

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Treść syndykowana

Web syndication pozwala na gromadzenie przez użytkownika treści z różnych źródeł (serwerów). Ich rolą jest przeszukiwanie i dobieranie wybranych treści. Za pomocą Poprzez linki kanoniczne wysyłamy informację, że nasza witryna jest na tyle oryginalna, iż może powrócić do wyszukiwania. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w treści tagu kanonicznego. Dzięki temu wyszukiwarce Google będzie lepiej filtrować strony pod kątem zapytań użytkowników.

Dlaczego strony się duplikują?

Z jednej strony mowa o problemach technicznych, które są przyczyną istnienia podobnych stron. Niektóre witryny automatycznie dodają tagi i zezwalają na dostęp do strony. Często wielu właścicieli stron nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.

Z drugiej zaś celowo tworzy się podobne strony. Niektóre firmy o szerokim zasięgu globalnym tworzą tego typu witryny ze względu na potrzeby odbiorców z różnych stron świata. Wówczas są one skonfigurowane w ten sposób, aby działały na podstawie lokalizacji użytkownika. Ich zadaniem jest wyszukiwanie stron o identycznej treści.

Kanonizacja w kontekście SEO

Za pomocą tagu kanonicznego oraz linków kanonicznych wyszukiwarka internetowa dostaje informację o tym, jaka wersja strony ma być wyświetlana w SERP-ach. Nie ma wówczas konieczności wyświetlania źródłowego adresu, może być to zamiast niego np. adres URL konkretnej strony produktu.

Link kanoniczny jest szczególnie przydatny w sklepach internetowych, gdzie można odnaleźć wiele wariantów tego samego modelu produktu.

W tym kontekście często stosuje się również przekierowanie 301. Jest to sposób na przeniesienie ruchu internetowego ze starej do nowszej wersji adresu URL. Oznacza to, że serwer automatycznie przekieruje użytkownika w odpowiednie miejsce, bez wyświetlania błędu 404, który negatywnie wpływa na wizerunek strony. Należy jednak pamiętać, że przekierowania 301 można używać tylko w przypadku zduplikowanej strony.

Od teorii do praktyki – kilka wskazówek

Mając już niezbędną wiedzę na temat linków kanonicznych i tagów, możemy zacząć wdrażać pewne rozwiązania w przypadku naszej strony internetowej. W znaczny sposób usprawni to jej funkcjonowanie, a także pomoże nią zarządzać.

Krok 1. Umieść link rel=canonical w nagłówku dokumentu html, czyli w sekcji head strony.

Krok 2. Stosuj jeden tag canonical na stronę WWW, inne będą ignorowane przez roboty wyszukiwarki.

Krok 3. Usuń nieaktualne strony, utrudniają one indeksowanie treści.

Krok 4. Unikaj „łańcuszków”, utrudniają one poprawne odczytanie tagów przez roboty Google.

Krok 5. Dostosuj link kanoniczny do urządzenia mobilnego.

Podsumowanie

Jak widzisz, rel=canonical nie jest trudny. Pamiętaj, aby umieścić linki kanoniczne w odpowiednim miejscu na stronie, przy oryginalnej wersji adresu URL. Wyszukiwarki SERP docenią Twoje starania i ułatwią dostęp do Twojej strony. Jego ustawienie nie jest obowiązujące, jednak strony posiadające tag canonical są traktowane priorytetowo. W przypadku SEO to część strategii technicznej, która stanowi wsparcie dla pozostałych działań wykonywanych przez właścicieli stron internetowych.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 12

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

5 konferencji SEO (online i offline) do udziału w 2022 roku
5 konferencji SEO (online i offline) do udziału w 2022 roku
Poznaj 5 konferencji SEO, w których możesz wziąć udział zarówno online, jak i offline.
Mała firma w świecie SEO – przewodnik
Mała firma w świecie SEO – przewodnik
Prowadzisz małą firmę i pracujesz nad udoskonaleniem swojej strony internetowej? Poczuj się wielką rybą w wielkim stawie, wykorzystując techniki SEO.
Najczęstsze kody odpowiedzi HTTP – znaczenie w procesie pozycjonowania
Najczęstsze kody odpowiedzi HTTP – znaczenie w procesie pozycjonowania
Co oznacza kod 404 czy 301 przy ładowaniu strony? Poszczególne kody HTTP mogą mieć spore znaczenie dla pozycjonowania – wiedza na ich temat przyda się wszystkim właścicielom witryn, którzy chcą skutecznie promować swoje strony.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę