Zapytaj o ofertę

Protokół HTTP i protokół HTTPS – czym się różnią?

5 min czytania
Protokół HTTP i protokół HTTPS – czym się różnią?
Kategoria Pozycjonowanie

Skróty HTTP i HTTPS widzimy codziennie podczas korzystania z internetu, choć większość osób nie zwraca na nie większej uwagi. Protokoły kryjące się pod tymi akronimami są jednak niezbędne do funkcjonowania sieci – co więcej, odpowiedni wybór w tym zakresie może mieć spory wpływ na pozycjonowanie strony. Co warto wiedzieć na ten temat?

Spis treści:

Czym jest protokół HTTP i za co odpowiada?

HTTP to skrót od „Hypertext Transfer Protocol”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „protokół transferu hipertekstu”. Co właściwie kryje się pod tym pojęciem? Jest to jeden z najważniejszych protokołów dla internetu – funkcjonuje on jako ścisła specyfikacja działań, która umożliwia klientowi (tj. użytkownikowi sieci) przesłanie do serwera żądania, zazwyczaj w celu pobrania określonych zasobów sieciowych. Takim zasobem są między innymi strony internetowe, pliki graficzne czy dokumenty PDF. Najprościej mówiąc, HTTP jest zestawem zasad komunikacji w internecie: dzięki temu protokołowi serwer, który odpowiada na konkretne zapytanie, wie, jakie działania ma podjąć, by zwrócić oczekiwane treści. To rozwiązanie, które towarzyszy rozwojowi internetu praktycznie od samego początku, funkcjonując bez większych zmian już od lat 90. XX wieku.

Co istotne, HTTP nie przechowuje danych – protokół opisuje jedynie zasady przesyłu informacji, co sprawia, że sam z siebie nie jest w stanie zapamiętać sesji użytkownika. Z tego względu strony oparte na HTTP często korzystają ze złożonego systemu ciasteczek, które przechowują kluczowe informacje o wizytach poszczególnych internautów.

HTTP a HTTPS – kluczowe różnice

Rozwinięcie skrótu HTTPS różni się od HTTP tylko jednym dodatkowym słowem: litera „S” oznacza tutaj „Secure”, czyli „bezpieczny”. To nieznacznie zmodyfikowany wariant protokołu, który wprowadza jedną bardzo istotną zmianę: cała komunikacja na linii klient–serwer jest szyfrowana. Dzięki temu nieuprawniona ingerencja w przekaz jest znacznie utrudniona. Strona trzecia nie może przejąć czy zmienić danych wysyłanych przez serwer ani zapytań klienta – jest to szczególnie istotne na stronach związanych z bankowością internetową czy w mediach społecznościowych. Wszystkie tego typu witryny powinny korzystać właśnie z protokołu HTTPS.

Z użyciem tego protokołu działa coraz więcej stron różnego rodzaju – według W3Techs już 80% witryn internetowych stosuje HTTPS. Szyfrowanie jest realizowane z wykorzystaniem dodatkowych protokołów: SSL oraz jego nowszej wersji, czyli TLS. Obydwa z nich odpowiadają za uwierzytelnianie serwera, a także zapewnienie poufności przesyłanych danych.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Co wybrać? HTTP vs. HTTPS – porównanie

Z pojedynku HTTP vs. HTTPS ten drugi wariant protokołu zdecydowanie wychodzi zwycięsko. To wynik zwiększonego bezpieczeństwa dla przesyłanych danych – ochrona informacji o użytkownikach to priorytetowa sprawa dla serwisów takich jak Facebook, Twitter czy YouTube, jak również wszelkich innych stron internetowych operujących na prywatnych danych. Warto przy tym zaznaczyć, że nawet proste witryny mogą przesyłać różne informacje, które mogą mieć spore znaczenie dla hakerów. Z tego względu transmisja danych z użyciem HTTPS staje się już właściwie standardem. To kwestia, która ma spore znaczenie nie tylko dla programistów, specjalistów od SEO czy właścicieli stron. Wiedza na ten temat przyda się także zwykłym użytkownikom – należy przede wszystkim pamiętać, by przed wpisaniem jakichkolwiek newralgicznych danych warto sprawdzić, z jakiego protokołu korzysta strona. Jeśli na pasku przeglądarki widzimy „http://” zamiast „https://”, a obok adresu nie ma charakterystycznej, zamkniętej kłódki, najprawdopodobniej powinniśmy opuścić daną witrynę.

Początkowo protokół HTTPS był wykorzystany jedynie przez strony związane z bankowością i przetwarzaniem najbardziej wrażliwych danych. Wraz ze wzrostem świadomości na temat bezpieczeństwa online rozwiązanie to stało się znacznie popularniejsze. Wobec tego coraz więcej witryn korzysta z protokołu HTTPS, a HTTP w standardowej wersji powoli odchodzi w niepamięć.

Szyfrowany wariant HTTP powinien być stosowany również na witrynach sklepów internetowych. W celu sfinalizowania transakcji klienci podają imiona, nazwiska, adresy, a także dane do płatności online – to informacje, które wymagają szczególnej ochrony. Właściciele witryn bez szyfrowania mogą spodziewać się znacznie niższego zaufania ze strony użytkowników, co przełoży się na słabszą renomę strony, a tym samym mniejsze zyski dla firmy.

HTTP a HTTPS – pozycjonowanie strony

Coraz więcej właścicieli stron internetowych, stając przed wyborem HTTP vs. HTTPS, wybiera szyfrowaną wersję protokołu. Z takiego rozwiązania korzysta już praktycznie każdy większy portal online – chociażby Google. Warto podkreślić, że firma odpowiedzialna za najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową od wielu lat promuje przejście na HTTPS, zachęcając do takiej zmiany wszystkie strony. Już w 2014 roku technologiczny gigant ogłosił, że będzie traktować obecność szyfrowania jako jeden z czynników rankingowych – to aspekt, który może mieć spory wpływ na wyniki strategii SEO.

Co więcej, odpowiednie zabezpieczenia przekładają się także na lepsze wrażenia użytkowników z przeglądania strony. W efekcie możemy liczyć na poprawę różnych czynników, które pośrednio lub bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie – na przykład czasu spędzonego na witrynie czy tzw. bounce rate, czyli współczynnika odrzucenia. Według różnych badań nawet 84% klientów zrezygnowałoby z zakupu w sklepie, jeśli wiedzieliby, że dane są przesyłane przez niezabezpieczone połączenie – 82% internautów z kolei całkowicie pomija strony bez szyfrowania. Możemy zatem wywnioskować, że strony korzystające z HTTPS mają potencjał cieszyć się znacznie większą popularnością. W połączeniu ze znaczeniem rodzaju protokołu jako czynnika rankingowego wybór pomiędzy HTTP i HTTPS staje się dość prosty – praktycznie zawsze warto postawić na tę drugą opcję.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: momentoholic.com, momtone.com

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak wybrać najlepszą firmę marketingu internetowego?
Jak wybrać najlepszą firmę marketingu internetowego?
Masz do podjęcia trudną decyzję, jaka agencja SEO będzie najlepsza dla Twojej firmy? Z każdej strony widzisz samym “ekspertów”? Przeczytaj nasz artykuł, pomożemy Ci podjąć decyzję!
Jak indeksują się strony w Google i ile to trwa? Sprawdź, jaki wpływ na SEO ma indeksowanie!
Jak indeksują się strony w Google i ile to trwa? Sprawdź, jaki wpływ na SEO ma indeksowanie!
Wyszukiwarka Google jest dziś tak oczywistym elementem korzystania z sieci, że mało kto zastanawia się, jak dokładnie działają algorytmy Google […]
Podstawy SEO: rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
Podstawy SEO: rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
Tag kanoniczny jako jedna z technik optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Jak rozwiązać problem zduplikowanej treści i plasować się na wysokiej pozycji w rankingach?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę