Każdego dnia użytkownicy na całym świecie kierują do wyszukiwarki miliony pytań. Dane na temat tego, które z tych fraz cieszą się największą popularnością i jak zmienia się ona na przestrzeni miesięcy, to podstawa w przypadku planowania kampanii SEM. Istnieje mnóstwo narzędzi do analizy słów kluczowych – dziś zajmiemy się jednym z najbardziej niedocenianych, czyli Google Trends – jak korzystać z tego narzędzia? Do czego może się przydać? Wyjaśniamy w artykule.
Google Trends – jak działa?
Google Trends to darmowa usługa zaproponowana przez firmę Google, pozwalająca na wgląd w statystyki dotyczące fraz wpisywanych w wyszukiwarce. Dzięki niej możemy poznać popularność słów kluczowych i panujące wśród użytkowników trendy, a następnie wykorzystać uzyskane informacje do zaplanowania skutecznej kampanii pozycjonowania lub reklamy PPC.
Na rynku dostępnych jest mnóstwo narzędzi do analizy fraz – zarówno darmowych, jak i płatnych. Trzeba jednak przyznać, że Google Trends to usługa specyficzna. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak cenne informacje można z niej „wycisnąć”. Trzeba tylko wiedzieć jak.
Jak działa? Wpisując wybrane słowa kluczowe, w następnej kolejności zobaczymy wykres przedstawiający zainteresowania użytkowników w ujęciu czasowym. Google Trends pokazuje nam, jak dużą popularnością cieszą się poszczególne frazy w ciągu 12 miesięcy, 4 godzin czy nawet 5 lat. Domyślnie dane na wykresie dotyczą głównej wyszukiwarki Google, jednak możliwe jest też uzyskanie statystyk z takich źródeł, jak:
- zakupy Google,
- Google Images,
- wyszukiwarka w YouTube,
- wyszukiwarka wiadomości.
Wykres jest czytelny, a samo narzędzie bardzo proste w obsłudze. Warto więc przyjrzeć się mu bliżej. Google Trends jest darmowe, więc nawet jeśli nie spełni Twoich oczekiwań, nie poniesiesz żadnych strat finansowych.
Jak korzystać z Google Trends?
Jeśli planujesz kampanię SEO lub PPC dla polskich użytkowników, koniecznie włącz Google Trends Polska. Wpisując nazwę usługi w wyszukiwarce, domyślnie powinna włączyć się polska wersja, jednak zawsze możesz zmienić to w prawej, górnej części ekranu na stronie głównej. Nie musisz mieć swojego konta, aby korzystać z narzędzia do szukania Trendów Google. Ranking dostępny jest dla wszystkich.
Wpisz jedno lub kilka słów kluczowych w wyznaczone pole i zatwierdź klawiszem Enter na klawiaturze. Po chwili na Twoim ekranie wyświetli się wykres ze statystykami wskazującymi na Trendy Google.
Powyższy wykres przedstawia to, jak zmieniała się popularność frazy kampanie Google Ads w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce. Gdy najedziesz kursorem na wykres, pojawi się wartość od 0 do 100 dla danego przedziału czasowego. Pamiętaj, że nie jest to wolumen wyszukiwania, a jedynie poziom popularności danej frazy.
Określany jest w odniesieniu do najwyższego punktu na wykresie, który zawsze ma wartość 100. Przykładowo wartość 50 oznacza, że w danym przedziale czasowym popularność hasła była dwukrotnie mniejsza w stosunku do najwyższej wartości. Z kolei 0 oznacza, że system nie ma wystarczających danych dla sprawdzanej frazy.
Filtry
Domyślne ustawienia filtrów w Trendach Google to Polska, ostatnie 12 miesięcy, wszystkie kategorie i wyszukiwarka Google jako źródło. Możesz je jednak dowolnie zmieniać.
Wybierz kraj lub region/województwo. Dla kampanii prowadzonych na terenie Polski należy wybrać oczywiście Polskę. Sprawdzanie statystyk dla poszczególnych województw czy w danym regionie przyda się przy pozycjonowaniu lokalnym.
Określ przedział czasowy. Dzięki temu sprawdzisz, jak wyglądał wzrost lub spadek popularności danego hasła w czasie rzeczywistym. Przydaje się to zwłaszcza w przypadku branż, w których występuje zjawisko sezonowości.
Wybierz kategorię. Pozwoli to systemowi lepiej zrozumieć kontekst sprawdzanego hasła. Jak wiadomo, w języku polskim jedno słowo może mieć kilka różnych znaczeń.
Wybierz źródło i zdecyduj, dla jakiego obszaru wyszukiwarki chcesz uzyskać dane. Fraza kurs angielskiego online prawdopodobnie będzie wpisywana w Google Images znacznie rzadziej niż w głównej wyszukiwarce. Fraza pomysł na wystrój sypialni może natomiast cieszyć się dużą popularnością, jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania grafik.
Porównanie fraz
Ciekawą funkcją w Google Trends jest porównywanie statystyk dla kilku fraz (maksymalnie 5). Jak wiadomo, jeden temat może zostać opisany na różne sposoby. Nigdy nie mamy pewności, która fraza cieszy się największym zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów (co jest łatwiejsze do ustalenia za pomocą Planera słów kluczowych). Dzięki funkcji porównywania sprawdzisz, które hasło warto wykorzystać w kampanii. Oprócz tego funkcja pozwoli Ci na priorytetyzację fraz.
Wystarczy na stronie głównej wpisać słowa lub tematy, które chcemy porównać, stawiając między nimi przecinek bądź też dodać kolejne hasło na późniejszym etapie.
Powyższy wykres przedstawia porównanie popularności dwóch fraz: kampanie Google Ads oraz reklama Google. Już na pierwszy rzut oka widać, które hasło cieszy się większą popularnością w wyszukiwarce Google. W tym przypadku różnica nie jest zbyt duża, jednak niekiedy funkcja porównywania pozwala całkowicie wyeliminować frazy, których stosowanie w kampaniach nie miałoby żadnego sensu.
Zainteresowanie według podregionu
Ta funkcja w Trendach Google pozwala sprawdzić, gdzie (w jakim województwie) dane hasło cieszyło się największą popularnością w wybranym przedziale czasowym. Przydaje się zwłaszcza w przypadku kierowania kampanii na jeden obszar geograficzny. Dlaczego jest to istotne? Otóż trzeba wziąć pod uwagę to, że mieszkańcy Pomorza mogą używać innych słów niż mieszkańcy Śląska do opisania tego samego zagadnienia. W przypadku kampanii kierowanych na całą Polskę nie ma to dużego znaczenia.
Gdy klikniesz kafelek z województwem, otrzymasz jeszcze dokładniejsze wyniki. System automatycznie przeniesie Cię do takiego widoku:
Są to wyniki w formie wykresu dla województwa lubuskiego. W różnych regionach mogą być odmienne.
Podobne tematy i zapytania
Darmowe narzędzie udostępnione przez Google Trends nie tylko umożliwia wgląd w statystyki, ale również daje podpowiedzi podobnych tematów oraz zapytań. Ta funkcja przyda się m.in. do poszerzenia bazy fraz kluczowych dla jednej kampanii.
Do czego przydaje się Google Trends?
Dogłębna i wieloetapowa analiza to nieodłączny element planowania każdej kampanii marketingowej. Narzędzie Google Trends doskonale przydaje się do wyznaczenia fraz, które mogą wygenerować największy ruch i tym samym zyski. W jakich okolicznościach i obszarach szczególnie się przydaje?
Priorytetyzacja słów kluczowych
Usługa Google Trends pomaga w priorytetyzacji słów kluczowych, czyli ustaleniu, które hasła są najchętniej wyszukiwane, mają największe znaczenie dla biznesu, a które to tylko luźno powiązane z nim frazy.
Sezonowość w biznesie
W wielu branżach występuje zjawisko sezonowości. Polega ono na tym, że niektóre produkty zyskują popularność o określonej porze roku lub na przykład w okresie świątecznym. Przykładem takich produktów są:
- kartki na Dzień Matki,
- słodycze walentynkowe,
- bombki i ozdoby na choinkę,
- letnia odzież.
Doskonale obrazuje to wykres zainteresowania w ujęciu czasowym dla frazy ozdoby choinkowe.
Na powyższym wykresie widać, że frazę najczęściej wpisują internauci w pierwszej połowie grudnia.
Co daje ustalenie sezonowości fraz kluczowych? Otóż dzięki takim informacjom możesz wcześniej przygotować się na świąteczny czy letni sezon i z odpowiednim wyprzedzeniem stworzyć skuteczne treści, na podstawie założeń content marketingu.
Kampanie lokalne
Dzięki Google Trends zaplanujesz również skuteczną kampanię pozycjonowania lub lokalną kampanię Google Ads. Za pomocą Trendów Google sprawdzisz, które frazy cieszą się w danym obszarze geograficznym największą popularnością, co pozwoli precyzyjnie skierować przekaz do wybranych osób.
Google Trends pozwala na szybki wgląd w statystyki najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie. Zdecydowanie warto używać go w procesie planowania kampanii SEM, jednak pamiętaj, że nie zastąpi profesjonalnych narzędzi pozwalających uzyskać takie informacje, jak wolumen wyszukiwania. Google Trends najlepiej stosować jako wsparcie dla innych narzędzi Google, np. Google News Initiative.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!