Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem stron wiedzą, jak ważne są optymalizacje pod kątem pozycjonowania i UX. To dzięki nim oraz skutecznym kampaniom reklamowym Twój e-sklep ma szanse na rozwój i generowanie większego przychodu. Korzyści z inwestowania w SEO jest naprawdę wiele, ale jeśli wciąż potrzebujesz twardych danych i statystyk, to zebraliśmy je dla Ciebie w tym artykule.
SEO 2020 vs. SEO 2021, czyli tendencje wzrostowe
W najnowszym raporcie od Hubspot (Not another state of marketing report, 2021) widać znaczny wzrost w inwestowaniu w działania SEO na przestrzeni 2020 i 2021 roku. W 2020 roku 64% marketerów zaufało pozycjonerom i optymalizacjom, a kolejny rok (2021) przyniósł już pięcioprocentowy wzrost – aż 69% marketerów uwzględniało w budżetach pracę nad pozycjonowaniem (HubSpot). Tendencja inwestycji w SEO jest zdecydowanie wzrostowa. Na skutek pandemii branża eCommerce mocno się rozrosła, a zakupy online stały się codziennością. Nawet mniej aktywne grupy w internecie, jak np. seniorzy, przejawiają rosnące zainteresowanie zakupami bez wychodzenia z domu. Często pierwszym etapem przy e-zakupach jest poszukiwanie informacji przez wpisywanie nazwy produktu lub zapytania w wyszukiwarkę. Skoro rośnie nam liczba użytkowników zaangażowanych w research produktowy i zakupy online (8 na 10 internautów to e-klienci), to tym bardziej warto do nich ”wyjść” poprzez działania SEO i uzyskać widoczność w top wynikach w wyszukiwarce.
Statystyki 2022. Inwestowanie w pozycjonowanie stron – dlaczego warto?
- 68% aktywności online rozpoczyna się od wyszukiwarki (BrightEdge), czyli niemalże 7 na 10 użytkowników logując się do sieci, w pierwszej kolejności odpala przeglądarkę. Źródło: [BrightEdge Channel Report], [2019]
- 92.96% globalnego ruchu w sieci pochodzi z wyszukiwarki Google, Google Images i Google Maps (Sparktoro). Oczywiście na rynku dostępne są też inne wyszukiwarki takie jak Firefox, Opera, Safari, ale zdecydowanie przodujący jest Google.Źródło: [https://sparktoro.com/blog/2018-search-market-share-myths-vs-realities-of-google-bing-amazon-facebook-duckduckgo-more/], [2018]
- 53.3% całego ruchu na stronach pochodzi z wyszukiwań organicznych. (BrightEdge). To dane przemawiające za tym, żeby poza działaniami reklamowymi uwzględnić skuteczne pozycjonowanie e-sklepu, które może generować znaczną część ruchu na stronie. Źródło: [BrightEdge Channel Report], [2019]
- 0.78% internautów korzystających z wyszukiwarek klika w wyniki na drugiej stronie. (Backlinko). To oznacza, że ponad 99% z nich pozostaje jedynie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, klikając w pozycje z listy z top 10. Źródło: [Backlinko, Google CTR Stats], [2019]
- 60% marketerów przyznaje, że działania z obszaru inbound marketingu (SEO, blogi contentowe) to najbardziej jakościowe i najczęstsze źródło leadów (HubSpot) [Hubspot, State of Inbounds 2018, Global Report], [2018]
- SEO przynosi 1000%+ więcej ruchu niż posty organiczne na social mediach (BrightEdge). W strategii marketingowej warto uwzględnić oba obszary, ponieważ docierają do różnych grup odbiorców. Wyniki reklam płatnych na social media są satysfakcjonujące, ale w organicznym pozyskiwaniu klientów i w generowaniu organicznych leadów przeważa optymalizacja pod kątem SEO. Źródło: [BrightEdge Channel Report], [2019]
- W top 10 wynikach wyszukiwania strony mają średnio ponad 2 lata (Ahrefs). To oznacza, że rzadko możemy liczyć na szybkie efekty i rosnące statystyki, ale systematyczne wdrażanie SEO optymalizacji przynosi długofalowe efekty. Źródło: [https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/], [2018].
- Dzienna ilość wyszukiwań przez Google to w przybliżeniu 3,5 miliarda (Internet Live Stats). Źródło: [https://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/], [2022]
- Współczynnik konwersji spada o 4.42% z każdą sekundą, która potrzebna jest na załadowanie strony (Inter Growth). UX w połączeniu z SEO (SXO) to przepis na najlepsze wyniki sprzedażowe. Projektując stronę i treści należy pamiętać o User Experience i zapewnić użytkownikom intuicyjną nawigację po stronie, czytelne treści, a także poprawne wyświetlanie i sprawne ładowanie się strony na wszystkich urządzeniach. Te czynniki mają wpływ na zachowania zakupowe potencjalnych e-klientów. Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- 30% wszystkich wyszukiwań na urządzeniach mobilnych wiąże się z lokalizacją (Think With Google). Coraz częściej internauci wpisują lokalizację we frazie kluczowej, wyszukując danego produktu czy usługi. (nazwy miejscowości, rejon). Źródło:[https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-search-trends-consumers-to-stores/], [2016]
- Wyszukiwanie “Gdzie kupić” i “Znajdź w pobliżu” przez przeglądarki na urządzeniach mobilnych wzrosło o ponad 200% na przestrzeni 2017-2019 (Think With Google). To najskuteczniejszy sposób, żeby wyszukać usługę lub produkt w obecnej lokalizacji w danym momencie. Źródło: [Google 2019 Research Review], [2019]
- 76% internautów, którzy korzystają z wyszukiwań w pobliżu na telefonach komórkowych, odwiedza dany biznes w przeciągu 1 dnia (Think With Google). Zgodnie z danymi niemalże 8 na 10 osób po wyszukiwaniu w lokalizacji, korzysta z usługi lub odwiedza sklep w mniej niż 24h od momentu wyszukiwania. Źródło: [https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-search-trends-consumers-to-stores/], [2016]
- 52.2% globalnego ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych (Statista). Dlatego stawiając stronę www, trzeba mieć na uwadze również UX i zadbać o odpowiednie wyświetlanie się strony na telefonach i tabletach. Źródło: [https://www.statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/], [2022]
- Pierwszy wynik w organicznych wyszukiwaniach przez Google ma CTR 31.7% (Backlinko). Wartość współczynnika klikalności na poziomie ponad 30% to bardzo dobry wynik. To zdecydowanie świetny argument, który przemawia za podejmowaniem działań SEO dążących spozycjonowania strony w TOP wynikach. Źródło: [Backlinko, Google CTR Stats], [2019]
- 86% użytkowników ignoruje płatne kampanie reklamowe i klika jedynie w wyniki organiczne w wyszukiwarce (Inter Growth). Pierwsze pozycje w wyszukiwarkach są płatne i otagowane “Reklama”, ale prawie 9 na 10 internautów ufa bardziej niereklamowym wynikom, które są również na pierwszej stronie. To oznacza, że lepiej inwestować w skuteczne SEO niż bazować tylko na reklamach. Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- 39.4% internautów w USA korzysta z wyszukiwania głosowego (Inter Growth). Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- 79% e-klientów twierdzi, że ufa recenzjom innych użytkowników na stronie w takim samym stopniu, jak poleceniom personalnym (Inter Growth). Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- Ponad połowa użytkowników smartfonów natrafia na nowe firmy, marki i produkty podczas korzystania z wyszukiwarki na telefonie (Inter Growth). Odpowiednio prowadzony proces pozycjonowania, to świetny sposób na dotarcie do nowych klientów, którzy wcześniej nawet nie słyszeli o Twojej firmie. Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- 53% użytkowników smartfonów opuści Twoją stronę, jeśli jej wersja mobilna będzie ładowała się dłużej niż 3 sekundy (Inter Growth). Statystyki pokazują, że internauci kupują online przez urządzenia mobilne nawet częściej niż przez laptopy. Najlepiej skorzystać z usług SXO, które łączą SEO i UX eliminując niepoprawne treści czy zbyt powolne ładowanie się strony. Dzięki temu osoby zainteresowane Twoim produktem czy usługą nie zrezygnują z zakupu ze względów na utrudnienia techniczne. Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- 86% internautów wyszukuje lokalizację firm przez Google Maps (Inter Growth). Do rekomendowanych działań SEO polecamy dopisać wypracowanie wizytówki Google i zadbanie o to, żeby firma wyświetlała się prawidłowo na Google Maps. Zapewnienie potencjalnym e-klientom łatwego dotarcia do informacji o lokalizacji, godzinach otwarcia oraz aktualnych danych do kontaktu, to podstawa relacji handlowych. Źródło: https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- 66% potencjalnych e-klientów przed zakupem produktu czy usługi, przeprowadza research online (Inter Growth). To argument przemawiający za tym, żeby zadbać o odpowiednie treści i sekcje na stronie – opisy, produktowe, blog, recenzje. Nie tylko pomogą Ci spozycjonować firmę, ale również dostarczą odpowiedzi na pytania i potencjalne wątpliwości e-klientów. Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- 70% marketerów deklaruje, że działania SEO są bardziej skuteczne niż kampanie PPC (Inter Growth). Źródło: [https://inter-growth.co/seo-stats/], [2022]
- Filmy video są obecnie numerem jeden, jeśli chodzi o media używane w strategii content marketingowej, wyprzedzając w skuteczności blogi i infografiki (HubSpot). Content marketing wpisuje się w strategię SEO, dlatego opracowując działania związane z pozycjonowaniem, warto zmierzać także w kierunku contentowych trendów. Źródło: [Hubspot, Not Another State of Marketing Report], [2020]
- Wzrost popularności zapytań lokalnych pochodzących z urządzeń mobilnych wzrósł pomiędzy 2017 a 2019 rokiem o niemal 250% (Think With Google. Źródło: [Google 2019 Research Review], [2019]
- Blisko 45% e-klientów dokonuje zakupu online z możliwością stacjonarnego odbioru (Think With Google). Źródło: [Google 2019 Research Review], [2019]
- Wyszukiwania fraz “na sprzedaż” i “na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło o 250% w latach 2017-2019. Takie dane są pewnym argumentem za inwestowaniem w pozycjonowanie lokalne. Źródło: [Google 2019 Research Review], [2019]
Podsumowanie
Lepsza widoczność w wyszukiwarce generuje większy ruch na stronie, a tym samym wpływa na rosnące konwersje. Dobre SEO tak naprawdę niesie korzyści obu stronom: właścicielom biznesów eCommerce przynosi większą rozpoznawalność i zyski, a e-klientom ułatwia dotarcie do informacji o produktach i pomaga w podejmowaniu decyzji zakupowych. Działania optymalizacyjne z zakresu SEO i UX to także budowanie długotrwałych relacji z klientami opartych na zaufaniu, dlatego zapewnisz sobie długofalowe efekty, a nie jednorazowe, jak np. dobre wyniki pojedynczej kampanii. Skuteczne SEO to również odpowiednio zaplanowana strategia, która uwzględnia pozycjonowanie lokalne, UX, content marketing i bieżące trendy. Inwestycja w SEO to inwestowanie w rozwój Twojego biznesu. Jeśli wciąż masz wątpliwości, czy pozycjonowanie stron się opłaca, to na naszej stronie znajdziesz dodatkowe argumenty w postaci case study z naszej pracy. Opisaliśmy tam efekty działań SEO dla naszych klientów.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!