Zapytaj o ofertę
Przyszłość e-commerce. Poznaj Marketing 5.0
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Przyszłość e-commerce. Poznaj Marketing 5.0

Przyszłość e-commerce. Poznaj Marketing 5.0

7 min. czytania

Jesteś właścicielem e-commerce? Jeśli tak, to pewnie zauważyłeś, jak dynamicznie rozwija się w ostatnim czasie marketing. Zmiany dotyczą nie tylko promocji za pomocą tradycyjnych środków, ale też reklam internetowych. Sprostanie nowym wymaganiom powinno być Twoim priorytetem, jeśli chcesz stale pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać swoją pozycję na rynku. Właśnie dlatego musisz zapoznać się z koncepcją marketingu 5.0. Co powinieneś o niej wiedzieć i dlaczego stanowi przyszłość e-commerce?

Ewolucja marketingu

Marketing nie może stać w miejscu. Dynamiczny postęp technologiczny i rosnące oczekiwania konsumentów sprawiają, że to, co kiedyś było skuteczne, dziś może nie przynieść Ci oczekiwanych rezultatów. Z pewnością zgodzisz się ze mną, że promocja w dzisiejszych czasach nie jest łatwa. Problem stanowi jednak nie tylko trudność pozyskania nowych klientów, ale też niemożność łatwego wyróżnienia się na tle konkurencyjnych marek. Twoi rywale także wykorzystują bowiem innowacyjne techniki i sprawdzone rozwiązania. Jeśli chcesz zdobyć przewagę, musisz postawić na niekonwencjonalne metody.

Ewolucję marketingu najlepiej zobrazować na konkretnym przykładzie. Prowadząc biznes w Internecie, zdajesz sobie sprawę, jak szybko zmienia się SEO. Niegdyś skuteczne były takie praktyki, jak upychanie słów kluczowych czy spam. Następnie nastała era optymalizacji pod kątem szczegółowych wytycznych wyszukiwarek internetowych. Jak to wygląda dziś? Obecnie Google kładzie szczególny nacisk na jakość prezentowanych materiałów i ich przydatność dla użytkownika. O ile słowa kluczowe wciąż są ważne i zapewniają Ci dostęp do wybranego segmentu rynku, o tyle bez wysokiej jakości contentu i optymalizacji UX nie zajdziesz zbyt daleko.

Pokazuje to, jak dynamicznie zmienia się marketing i jak znaczące są to zmiany. Jedną z najgłośniejszych rewolucji jest obecnie stworzona przez Philipa Kotlera koncepcja marketingu 5.0. Jeżeli jeszcze o niej nie słyszałeś, koniecznie czytaj dalej.

Kim jest Philip Kotler?

Aby lepiej zrozumieć marketing 5.0, musisz poznać sylwetkę jego twórcy, czyli Philipa Kotlera. Jest on jedną z najsławniejszych osobistości w obszarze marketingu, która niejako przoduje w nowych rozwiązaniach i tworzy innowacyjne koncepcje.

Philip Kotler jest profesorem marketingu w Kellogg School of Management na Uniwersytecie w Evanston w stanie Illinois w USA, czyli jednej z najbardziej prestiżowych uczelni biznesowych na świecie. Ukończył ekonomię i nauki behawioralne na Uniwersytecie w Chicago oraz matematykę na Harvardzie. Jego najpopularniejsze dzieło to Marketing Management, czyli najczęściej używany podręcznik w zakresie marketingu. Każda kolejna książka Kotlera staje się bestsellerem, a jego samego nazywa się ojcem marketingu.

Najważniejsze, co powinieneś wiedzieć o Philipie Kotlerze, to fakt, iż wyznacza on trendy w dziedzinie marketingu. Jako że został nagrodzony tytułem Honorowego Wykładowcy Marketingu, zdobył uznanie w niemal każdym zakątku świata. Sławę przyniosła mu koncepcja sprzedawać wszystkim wszystko, którą wielu obrało sobie za kurs działań promocyjnych. Kotler poświęcił też dużo czasu na badania nad ewolucją marketingu. Opracował koncepcję marketingu 1.0, marketingu 2.0, marketing 3.0, marketingu 4.0 oraz marketingu 5.0, którym zajmiemy się w tym artykule.

Marketing 2.0

Marketing 2.0 to druga odsłona koncepcji Kotlera, która pojawiła się wraz z rozwojem technologii informacyjnej. Era komunikacji przyniosła wiele wyzwań, które opierały się szczególnie na tym, że konsumenci mieli znacznie więcej informacji o rynku, mogli porównywać oferty i wybierać te, które lepiej zaspokajają ich potrzeby. Zwiększenie świadomości odbiorców sprawiło jednak, że promocja nie była już tak łatwa.

Marketing 2.0 miał być odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów względem różnorodności i jakości świadczonych usług.

Najważniejsze wartości:

  • zorientowanie na klienta,
  • cel: satysfakcja i utrzymanie klienta,
  • niesienie wartości funkcjonalnej i emocjonalnej,
  • konsument jest świadomy, czuje i rozumie.

Marketing 3.0

Trzecim etapem rozwoju marketingu była koncepcja 3.0, która zapoczątkowała erę wartości. Konsumenci nie byli już traktowani jako jednostki, a osoby z uczuciami i umysłem, które podejmują racjonalne decyzje zakupowe.

Koniecznością stało się dostarczenie wartości ekonomicznych, środowiskowych, funkcjonalnych, ale też duchowych i zmysłowych. Kotler zasugerował, że konsumenci mają różne potrzeby, a ich oczekiwania powinny być spełniane.

Najważniejsze wartości:

  • zorientowany na wartościach,
  • cel: kreowanie lepszego świata,
  • rozumny i emocjonalny konsument,
  • wartość funkcjonalna, emocjonalna i duchowa.

Marketing 4.0

W koncepcji marketingu 4.0 Kotler odnosi się do podejścia łączącego komunikację online i offline pomiędzy konsumentami i przedsiębiorstwami. Do kluczowych narzędzi marketingowych została także włączona sztuczna inteligencja i wiele innych technologii teleinformatycznych celem zwiększania efektywności i poprawy relacji z klientami.

Opierając się na marketingu 4.0, możesz zwiększać zyskowność swojego biznesu nie tylko w czasie rzeczywistym, ale też zapewnić sobie spektakularne wyniki w przyszłości. Koncepcja zakłada bowiem, iż największe znaczenie w procesie marketingowym ma budowanie relacji z klientami, które, jak pewnie dobrze wiesz, procentują na każdym etapie prowadzenia firmy.

Najważniejsze wartości:

  • zorientowany na wirtualności,
  • cel: tworzenie przyszłości,
  • świadomy odbiorca, który tworzy produkt razem z marką,
  • wartość funkcjonalna, emocjonalna, duchowa i samokreacyjna.

Marketing 5.0

Marketing 5.0 to przede wszystkim technologia imitująca ludzkie zachowania. Koncepcja zakłada stworzenie i dostarczenie wartości doświadczanych przez klienta na ścieżce zakupowej.

Działania w zakresie marketingu 5.0 dotyczą wszystkich etapów styczności konsumenta z marką. Szczególne znaczenie odgrywa Customer Experience, którego budowa wymaga dokładnego poznania ścieżki klienta, jego potrzeb, preferencji i oczekiwań. Świetnym sposobem, dzięki któremu możesz bliżej poznać swoich odbiorców, jest weryfikacja mapy podróży klienta. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę finalizowanych transakcji, musisz wiedzieć, czego użytkownik oczekuje na danym etapie i jakie ma problemy.

Marketing 5.0 bazuje na pięciu kluczowych aspektach:

  • dane,
  • zwinność,
  • kontekst,
  • predyktywność,
  • rozszerzenia.

Jednoczesne wdrożenie tych koncepcji opiera się na data-driven, czyli gromadzeniu i analizowaniu szerokiej bazy informacji oraz agile marketingu, czyli zwinności organizacyjnej.

Marketing 5.0 to połączenie dwóch poprzednich koncepcji odnoszących się do skoncentrowania na człowieku i technologiach. Narzędzia informatyczne mają imitować ludzkie zachowania i tworzyć lepsze wartości dla użytkowników, wykorzystując przy tym sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i szereg innych technologicznych rozwiązań.

Krótko mówiąc, marketing 5.0 to koncentracja na kliencie jako człowieku i najnowszych technologiach, dzięki którym opracowanie strategii zaspokajającej potrzeby rynku docelowego ma być łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Marketing 5.0 vs. marketing 4.0 – różnice

Marketing 4.0 to era cyfrowa, skoncentrowana na nowych technologiach, które mają zaspokoić oczekiwania konsumentów. Jest niejako przejściem od marketingu tradycyjnego do promocji cyfrowej. Jako że wcześniejsze odmiany koncepcji nie miały styczności z produktami wirtualnymi i nie skupiały się na wykorzystaniu ich w poprawie ścieżki zakupowej klienta, marketing 4.0 był niesprecyzowany i pomijał wiele znaczących kwestii.

Determinantem przejścia z marketingu 4.0 na 5.0 była między innymi pandemia, która zmusiła ludzi z całego świata do łączenia się poprzez kanały cyfrowe. Właśnie dlatego marketing 5.0 opiera się na współpracy między robotami i ludźmi.

Jeśli czytasz przygotowany przeze mnie artykuł, z pewnością chcesz jednak poznać dokładne różnice między tymi koncepcjami. Oto kilka kluczowych aspektów, które odróżniają marketing 5.0 od wersji 4.0:

  • sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe,
  • zdolności przetwarzania języka naturalnego,
  • technologia sensorowa,
  • automatyzacja,
  • wirtualna i rozszerzona rzeczywistość,
  • sieć połączeń.

Marketing 5.0 to tylko przystanek na drodze do znacznie bardziej rozbudowanych koncepcji. Biorąc pod uwagę dynamiczność postępu technologicznego i szybkość zachodzących zmian, możemy jedynie obserwować i czekać na nowe rozwiązania, dzięki którym Twój biznes nabierze rozpędu.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest dropshipping i jaką platformę dla sklepu wybrać?
    Czym jest dropshipping i jaką platformę dla sklepu wybrać?
    Chcesz zacząć przygodę ze sprzedażą online, ale nie masz wystarczających środków na otworzenie biznesu? Zależy Ci na spróbowaniu swoich sił […]
    Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus
    Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus
    Dyrektywa Omnibus w znacznym stopniu wpłynęła na politykę sprzedaży. Warto więc wiedzieć, czego dotyczą nowe przepisy i jak się do nich zastosować.
    Profesjonalna strona internetowa kluczem do sukcesu!
    Profesjonalna strona internetowa kluczem do sukcesu!
    Zastanawiasz się nad stworzeniem strony internetowej? Sprawdź, jakie korzyści może przynieść Ci profesjonalnie zaprojektowana witryna.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.