Zapytaj o ofertę

Przyszłość e-commerce. Poznaj Marketing 5.0

7 min czytania
Przyszłość e-commerce. Poznaj Marketing 5.0
Kategoria E-Commerce

Jesteś właścicielem e-commerce? Jeśli tak, to pewnie zauważyłeś, jak dynamicznie rozwija się w ostatnim czasie marketing. Zmiany dotyczą nie tylko promocji za pomocą tradycyjnych środków, ale też reklam internetowych. Sprostanie nowym wymaganiom powinno być Twoim priorytetem, jeśli chcesz stale pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać swoją pozycję na rynku. Właśnie dlatego musisz zapoznać się z koncepcją marketingu 5.0. Co powinieneś o niej wiedzieć i dlaczego stanowi przyszłość e-commerce?

Spis treści:

Ewolucja marketingu

Marketing nie może stać w miejscu. Dynamiczny postęp technologiczny i rosnące oczekiwania konsumentów sprawiają, że to, co kiedyś było skuteczne, dziś może nie przynieść Ci oczekiwanych rezultatów. Z pewnością zgodzisz się ze mną, że promocja w dzisiejszych czasach nie jest łatwa. Problem stanowi jednak nie tylko trudność pozyskania nowych klientów, ale też niemożność łatwego wyróżnienia się na tle konkurencyjnych marek. Twoi rywale także wykorzystują bowiem innowacyjne techniki i sprawdzone rozwiązania. Jeśli chcesz zdobyć przewagę, musisz postawić na niekonwencjonalne metody.

Ewolucję marketingu najlepiej zobrazować na konkretnym przykładzie. Prowadząc biznes w Internecie, zdajesz sobie sprawę, jak szybko zmienia się SEO. Niegdyś skuteczne były takie praktyki, jak upychanie słów kluczowych czy spam. Następnie nastała era optymalizacji pod kątem szczegółowych wytycznych wyszukiwarek internetowych. Jak to wygląda dziś? Obecnie Google kładzie szczególny nacisk na jakość prezentowanych materiałów i ich przydatność dla użytkownika. O ile słowa kluczowe wciąż są ważne i zapewniają Ci dostęp do wybranego segmentu rynku, o tyle bez wysokiej jakości contentu i optymalizacji UX nie zajdziesz zbyt daleko.

Pokazuje to, jak dynamicznie zmienia się marketing i jak znaczące są to zmiany. Jedną z najgłośniejszych rewolucji jest obecnie stworzona przez Philipa Kotlera koncepcja marketingu 5.0. Jeżeli jeszcze o niej nie słyszałeś, koniecznie czytaj dalej.

Kim jest Philip Kotler?

Aby lepiej zrozumieć marketing 5.0, musisz poznać sylwetkę jego twórcy, czyli Philipa Kotlera. Jest on jedną z najsławniejszych osobistości w obszarze marketingu, która niejako przoduje w nowych rozwiązaniach i tworzy innowacyjne koncepcje.

Philip Kotler jest profesorem marketingu w Kellogg School of Management na Uniwersytecie w Evanston w stanie Illinois w USA, czyli jednej z najbardziej prestiżowych uczelni biznesowych na świecie. Ukończył ekonomię i nauki behawioralne na Uniwersytecie w Chicago oraz matematykę na Harvardzie. Jego najpopularniejsze dzieło to Marketing Management, czyli najczęściej używany podręcznik w zakresie marketingu. Każda kolejna książka Kotlera staje się bestsellerem, a jego samego nazywa się ojcem marketingu.

Najważniejsze, co powinieneś wiedzieć o Philipie Kotlerze, to fakt, iż wyznacza on trendy w dziedzinie marketingu. Jako że został nagrodzony tytułem Honorowego Wykładowcy Marketingu, zdobył uznanie w niemal każdym zakątku świata. Sławę przyniosła mu koncepcja sprzedawać wszystkim wszystko, którą wielu obrało sobie za kurs działań promocyjnych. Kotler poświęcił też dużo czasu na badania nad ewolucją marketingu. Opracował koncepcję marketingu 1.0, marketingu 2.0, marketing 3.0, marketingu 4.0 oraz marketingu 5.0, którym zajmiemy się w tym artykule.

Marketing 2.0

Marketing 2.0 to druga odsłona koncepcji Kotlera, która pojawiła się wraz z rozwojem technologii informacyjnej. Era komunikacji przyniosła wiele wyzwań, które opierały się szczególnie na tym, że konsumenci mieli znacznie więcej informacji o rynku, mogli porównywać oferty i wybierać te, które lepiej zaspokajają ich potrzeby. Zwiększenie świadomości odbiorców sprawiło jednak, że promocja nie była już tak łatwa.

Marketing 2.0 miał być odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów względem różnorodności i jakości świadczonych usług.

Najważniejsze wartości:

  • zorientowanie na klienta,
  • cel: satysfakcja i utrzymanie klienta,
  • niesienie wartości funkcjonalnej i emocjonalnej,
  • konsument jest świadomy, czuje i rozumie.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Marketing 3.0

Trzecim etapem rozwoju marketingu była koncepcja 3.0, która zapoczątkowała erę wartości. Konsumenci nie byli już traktowani jako jednostki, a osoby z uczuciami i umysłem, które podejmują racjonalne decyzje zakupowe.

Koniecznością stało się dostarczenie wartości ekonomicznych, środowiskowych, funkcjonalnych, ale też duchowych i zmysłowych. Kotler zasugerował, że konsumenci mają różne potrzeby, a ich oczekiwania powinny być spełniane.

Najważniejsze wartości:

  • zorientowany na wartościach,
  • cel: kreowanie lepszego świata,
  • rozumny i emocjonalny konsument,
  • wartość funkcjonalna, emocjonalna i duchowa.

Marketing 4.0

W koncepcji marketingu 4.0 Kotler odnosi się do podejścia łączącego komunikację online i offline pomiędzy konsumentami i przedsiębiorstwami. Do kluczowych narzędzi marketingowych została także włączona sztuczna inteligencja i wiele innych technologii teleinformatycznych celem zwiększania efektywności i poprawy relacji z klientami.

Opierając się na marketingu 4.0, możesz zwiększać zyskowność swojego biznesu nie tylko w czasie rzeczywistym, ale też zapewnić sobie spektakularne wyniki w przyszłości. Koncepcja zakłada bowiem, iż największe znaczenie w procesie marketingowym ma budowanie relacji z klientami, które, jak pewnie dobrze wiesz, procentują na każdym etapie prowadzenia firmy.

Najważniejsze wartości:

  • zorientowany na wirtualności,
  • cel: tworzenie przyszłości,
  • świadomy odbiorca, który tworzy produkt razem z marką,
  • wartość funkcjonalna, emocjonalna, duchowa i samokreacyjna.

Marketing 5.0

Marketing 5.0 to przede wszystkim technologia imitująca ludzkie zachowania. Koncepcja zakłada stworzenie i dostarczenie wartości doświadczanych przez klienta na ścieżce zakupowej.

Działania w zakresie marketingu 5.0 dotyczą wszystkich etapów styczności konsumenta z marką. Szczególne znaczenie odgrywa Customer Experience, którego budowa wymaga dokładnego poznania ścieżki klienta, jego potrzeb, preferencji i oczekiwań. Świetnym sposobem, dzięki któremu możesz bliżej poznać swoich odbiorców, jest weryfikacja mapy podróży klienta. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę finalizowanych transakcji, musisz wiedzieć, czego użytkownik oczekuje na danym etapie i jakie ma problemy.

Marketing 5.0 bazuje na pięciu kluczowych aspektach:

  • dane,
  • zwinność,
  • kontekst,
  • predyktywność,
  • rozszerzenia.

Jednoczesne wdrożenie tych koncepcji opiera się na data-driven, czyli gromadzeniu i analizowaniu szerokiej bazy informacji oraz agile marketingu, czyli zwinności organizacyjnej.

Marketing 5.0 to połączenie dwóch poprzednich koncepcji odnoszących się do skoncentrowania na człowieku i technologiach. Narzędzia informatyczne mają imitować ludzkie zachowania i tworzyć lepsze wartości dla użytkowników, wykorzystując przy tym sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i szereg innych technologicznych rozwiązań.

Krótko mówiąc, marketing 5.0 to koncentracja na kliencie jako człowieku i najnowszych technologiach, dzięki którym opracowanie strategii zaspokajającej potrzeby rynku docelowego ma być łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Marketing 5.0 vs. marketing 4.0 – różnice

Marketing 4.0 to era cyfrowa, skoncentrowana na nowych technologiach, które mają zaspokoić oczekiwania konsumentów. Jest niejako przejściem od marketingu tradycyjnego do promocji cyfrowej. Jako że wcześniejsze odmiany koncepcji nie miały styczności z produktami wirtualnymi i nie skupiały się na wykorzystaniu ich w poprawie ścieżki zakupowej klienta, marketing 4.0 był niesprecyzowany i pomijał wiele znaczących kwestii.

Determinantem przejścia z marketingu 4.0 na 5.0 była między innymi pandemia, która zmusiła ludzi z całego świata do łączenia się poprzez kanały cyfrowe. Właśnie dlatego marketing 5.0 opiera się na współpracy między robotami i ludźmi.

Jeśli czytasz przygotowany przeze mnie artykuł, z pewnością chcesz jednak poznać dokładne różnice między tymi koncepcjami. Oto kilka kluczowych aspektów, które odróżniają marketing 5.0 od wersji 4.0:

  • sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe,
  • zdolności przetwarzania języka naturalnego,
  • technologia sensorowa,
  • automatyzacja,
  • wirtualna i rozszerzona rzeczywistość,
  • sieć połączeń.

Marketing 5.0 to tylko przystanek na drodze do znacznie bardziej rozbudowanych koncepcji. Biorąc pod uwagę dynamiczność postępu technologicznego i szybkość zachodzących zmian, możemy jedynie obserwować i czekać na nowe rozwiązania, dzięki którym Twój biznes nabierze rozpędu.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

5 dodatkowych modułów na Shoperze, które mogą okazać się przydatne
5 dodatkowych modułów na Shoperze, które mogą okazać się przydatne
Zarządzanie sklepem to wyzwanie dla przedsiębiorców w sieci. Z pomocą przychodzą platformy e-commerce. Czego należy spodziewać się po sprzedaży na Shoper?
Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
W sklepie PrestaShop nie musisz dodawać ustawień SMTP poczty, ale warto to zrobić. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać i jak przebiega konfiguracja. Dowiesz się również, co ma znaczenie podczas wyboru hostingu.
Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus
Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus
Dyrektywa Omnibus w znacznym stopniu wpłynęła na politykę sprzedaży. Warto więc wiedzieć, czego dotyczą nowe przepisy i jak się do nich zastosować.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę