Prowadzisz stronę lub sklep internetowy? Chcesz wiedzieć o swoich użytkownikach jak najwięcej? Dzięki szczegółowym informacjom o odbiorcach jesteś w stanie dostosować do nich swoją ofertę i wdrożyć działania, które przyniosą najlepsze efekty. Rozwiązaniem, które znacznie ułatwi Ci ten proces, jest user-agent. Czym jest i jak je wykorzystać?
User-agent to kod identyfikacyjny nagłówka HTTP, który umożliwia oprogramowaniu, takiemu jak bot czy wyszukiwarka, wysłanie zapytań do serwisu WWW wraz ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi rodzaju urządzenia wysyłającego żądanie, jego parametrach oraz systemie operacyjnym.
Oto przykład kodu user-agent dla Windows 11 i przeglądarki Google Chrome:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36
Z pewnością zastanawiasz się, co oznaczają poszczególne elementy kodu. Już wyjaśniam.
W ramach ciekawostki wspomnę tylko, że nawet jeśli tak jak w omówionym przykładzie, kod dotyczy przeglądarki Google Chrome, na jego początku i tak zawsze pojawi się produkt Mozilla.
User-agent to niezwykle ważny aspekt funkcjonowania stron internetowych. Dzięki niemu Twoja witryna wyświetla się w sposób dostosowany do określonej przeglądarki i systemu operacyjnego. Zyskujesz wówczas pewność, że jej treść jest atrakcyjna i czytelna niezależnie od urządzeń i narzędzi wykorzystywanych przez użytkowników.
Istnieje wiele zastosowań user-agent. Przedstawiam kilka najważniejszych.
Musisz wiedzieć, że serwery internetowe nieco inaczej odbierają user-agent bota oraz użytkownika. Robot ma w tym przypadku większe znaczenie. Aby umożliwić mu skuteczną indeksację witryny, może on przejść przez okno obowiązkowej rejestracji czy stronę z obowiązkiem udzielenia zgody.
Kody user-agent różnią się w zależności od przeglądarki czy systemu operacyjnego. Mimo że ich budowa jest nieco skomplikowana, powinieneś rozróżniać poszczególne kody, aby trafniej zweryfikować swoich użytkowników i wystosować w ich kierunku skuteczne działania marketingowe. Zapoznaj się z poniższymi przykładami.
Mozilla Firefox:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:88.0) Gecko/20100101 Firefox/88.0
Google Chrome:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36
Safari:
Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 11_2_1) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/88.0.4324.192 Safari/537.36
Opera:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36 OPR/76.0.4017.177
Microsoft Edge:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36 Edg/90.0.818.42
Vivaldi:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36 Vivaldi/3.8.2259.42
Pamiętaj też o identyfikacji kodów robotów indeksujących. W ten sposób dowiesz się, pod kątem jakich wyszukiwarek optymalizować swoją stronę internetową. Oto kilka przykładów user-agent dla botów.
Google bot:
Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
Opis poszczególnych elementów:
Yahoo bot:
Mozilla/5.0 (compatible; Yahoo! Slurp; http://help.yahoo.com/help/us/ysearch/slurp)
Opis poszczególnych elementów:
Bing bot:
Mozilla/5.0 (compatible; bingbot/2.0; +http://www.bing.com/bingbot.htm)
Opis poszczególnych elementów:
Czy wiesz, że można zmienić user-agent? Przydaje się to w kilku sytuacjach. Kiedy warto „oszukać” witrynę, podając się za kogoś innego?
Zmiana user-agent przydaje się szczególnie podczas testowania w ramach tworzenia strony internetowej. W ten sposób sprawdzisz jej wygląd i działanie w przypadku poszczególnych przeglądarek. Zawsze możesz wejść na stronę, korzystając z innej przeglądarki, lecz sposób ze zmianą user-agent jest nieco szybszy.
Zmianę user-agent możesz też wykorzystać w celu analizy SEO swojej strony internetowej. Wybierając kod robota Google, możesz sprawdzić, jak boty skanujące stronę odbierają Twoją witrynę. W ten sposób zidentyfikujesz też wszelkie istotne elementy, które nie są dla nich widoczne.
Przypadkiem, w którym zmiana user-agent może być szczególnie przydatna, jest imitacja urządzenia mobilnego. Dzięki temu sprawdzisz, jak strona wygląda i funkcjonuje na smartfonach czy tabletach oraz zidentyfikujesz wszelkie niezgodności w tym zakresie.
Dzięki zmianie user-agent możesz też obejść ograniczenia przeglądarki. Wciąż zdarzają się bowiem sytuacje, w których dana witryna nie jest kompatybilna z określoną wersją przeglądarki. System może także czasami blokować wejście na stronę. W takim przypadku zmiana user-agent pozwoli Ci pokonać te ograniczenia.
User-agent informuje każdy serwis o Twoim urządzeniu i systemie operacyjnym. W niektórych przypadkach warto więc zmienić kod celem zabezpieczenia prywatności. Mimo że dane prezentowane przez user-agenta nie są tak precyzyjne, jak chociażby adres IP, ich ukrycie wciąż może mieć sens.
Wiesz już, w jakich sytuacjach warto zmienić user-agent. Chcesz dowiedzieć się, jak tego dokonać? Według poniższej instrukcji ukryjesz swoje dane w przeglądarkach Chrome, Opera i Microsoft Edge, jako że są one zbudowane na tym samym silniku.
User-agent to kluczowy element analityki internetowej. Dzięki informacjom z kodu możesz zweryfikować urządzenia i systemy operacyjne wykorzystywane przez odbiorców i dostosować do nich publikowane treści. W swoich badaniach wykorzystaj także opcję zmiany user-agent. Dzięki temu sprawdzisz, czy strona działa prawidłowo na poszczególnych przeglądarkach i zwiększysz bezpieczeństwo połączenia.
Jak widzisz, user-agent to drobny, choć niezwykle ważny aspekt, który może znacznie usprawnić realizowane procesy optymalizacyjne. Upewnij się więc, że jego analiza jest częścią Twojej strategii!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.