Zapytaj o ofertę
User-agent – co to i jakie ma zastosowanie?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • User-agent – co to i jakie ma zastosowanie?

User-agent – co to i jakie ma zastosowanie?

8 min. czytania

Prowadzisz stronę lub sklep internetowy? Chcesz wiedzieć o swoich użytkownikach jak najwięcej? Dzięki szczegółowym informacjom o odbiorcach jesteś w stanie dostosować do nich swoją ofertę i wdrożyć działania, które przyniosą najlepsze efekty. Rozwiązaniem, które znacznie ułatwi Ci ten proces, jest user-agent. Czym jest i jak je wykorzystać?

Czym jest user-agent?

User-agent to kod identyfikacyjny nagłówka HTTP, który umożliwia oprogramowaniu, takiemu jak bot czy wyszukiwarka, wysłanie zapytań do serwisu WWW wraz ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi rodzaju urządzenia wysyłającego żądanie, jego parametrach oraz systemie operacyjnym.
Oto przykład kodu user-agent dla Windows 11 i przeglądarki Google Chrome:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36
Z pewnością zastanawiasz się, co oznaczają poszczególne elementy kodu. Już wyjaśniam.

  • Mozilla/5.0 – ogólny identyfikator przeglądarki, który wskazuje na to, że jest to przeglądarka internetowa.
  • (Windows NT 10.0; Win64; x64) – informacje o systemie operacyjnym, na którym działa przeglądarka (Windows 10, 64-bitowa wersja).
  • AppleWebKit/537.36 – silnik renderujący stron internetowych, używany przez przeglądarkę Google Chrome.
  • (KHTML, like Gecko) – informacja, że przeglądarka jest oparta na silniku Gecko, który jest używany przez inne przeglądarki takie jak Mozilla Firefox.
  • Chrome/90.0.4430.93 – wersja przeglądarki Google Chrome.
  • Safari/537.36 – wersja przeglądarki Safari, która jest używana przez przeglądarkę Google Chrome do renderowania niektórych elementów strony internetowej.

W ramach ciekawostki wspomnę tylko, że nawet jeśli tak jak w omówionym przykładzie, kod dotyczy przeglądarki Google Chrome, na jego początku i tak zawsze pojawi się produkt Mozilla.

User-agent – jakie ma zastosowanie?

User-agent to niezwykle ważny aspekt funkcjonowania stron internetowych. Dzięki niemu Twoja witryna wyświetla się w sposób dostosowany do określonej przeglądarki i systemu operacyjnego. Zyskujesz wówczas pewność, że jej treść jest atrakcyjna i czytelna niezależnie od urządzeń i narzędzi wykorzystywanych przez użytkowników.
Istnieje wiele zastosowań user-agent. Przedstawiam kilka najważniejszych.

  1. Prezentowanie różnych wersji stron dla różnych przeglądarek internetowych. Celem tego działania jest zwiększenie użyteczności serwisu i ułatwienie odbiorcy korzystania z jego zasobów. W ramach tego rozwiązania użytkownikowi może wyświetlić się komunikat o konieczności przeprowadzenia aktualizacji przeglądarki.
  2. Prezentowanie różnych treści na różnych systemach operacyjnych. Ma to szczególne znaczenie dla użytkowników telefonów komórkowych. W ten sposób strona jest czytelna i funkcjonalna na małych ekranach.
  3. Gromadzenie danych o systemach i przeglądarkach wykorzystywanych przez użytkowników. Dzięki temu możesz na bieżąco śledzić oczekiwania odbiorców, a pozyskane informacje wykorzystywać w celu ulepszenia swoich stron internetowych.
  4. Identyfikacja botów indeksujących. Roboty wyszukiwarki także używają kodów user-agent. Możesz więc stale monitorować proces skanowania swojej witryny.

Musisz wiedzieć, że serwery internetowe nieco inaczej odbierają user-agent bota oraz użytkownika. Robot ma w tym przypadku większe znaczenie. Aby umożliwić mu skuteczną indeksację witryny, może on przejść przez okno obowiązkowej rejestracji czy stronę z obowiązkiem udzielenia zgody.

Rodzaje user-agent

Kody user-agent różnią się w zależności od przeglądarki czy systemu operacyjnego. Mimo że ich budowa jest nieco skomplikowana, powinieneś rozróżniać poszczególne kody, aby trafniej zweryfikować swoich użytkowników i wystosować w ich kierunku skuteczne działania marketingowe. Zapoznaj się z poniższymi przykładami.
Mozilla Firefox:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:88.0) Gecko/20100101 Firefox/88.0
Google Chrome:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36
Safari:
Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 11_2_1) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/88.0.4324.192 Safari/537.36
Opera:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36 OPR/76.0.4017.177
Microsoft Edge:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36 Edg/90.0.818.42
Vivaldi:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/90.0.4430.93 Safari/537.36 Vivaldi/3.8.2259.42
Pamiętaj też o identyfikacji kodów robotów indeksujących. W ten sposób dowiesz się, pod kątem jakich wyszukiwarek optymalizować swoją stronę internetową. Oto kilka przykładów user-agent dla botów.
Google bot:
Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
Opis poszczególnych elementów:

  • Mozilla/5.0: ogólny identyfikator przeglądarki, który jest również używany przez roboty wyszukiwarek;
  • compatible: informacja, że robot jest kompatybilny z danym serwisem internetowym;
  • Googlebot/2.1: nazwa robota, która wskazuje na to, że jest to robot wyszukiwarek Google i używa wersji 2.1;
  • +http://www.google.com/bot.html: dodatkowa informacja o robocie, która zawiera adres URL strony internetowej Google, która zawiera informacje na temat robotów Google.

Yahoo bot:
Mozilla/5.0 (compatible; Yahoo! Slurp; http://help.yahoo.com/help/us/ysearch/slurp)
Opis poszczególnych elementów:

  • Mozilla/5.0: ogólny identyfikator przeglądarki, który jest również używany przez roboty wyszukiwarek;
  • compatible: informacja, że robot jest kompatybilny z danym serwisem internetowym;
  • Yahoo! Slurp: nazwa robota, która wskazuje na to, że jest to robot wyszukiwarek Yahoo i używa „metody pająka” do indeksowania stron internetowych;
  • http://help.yahoo.com/help/us/ysearch/slurp: dodatkowa informacja o robocie, która zawiera adres URL strony internetowej, która obejmuje informacje na temat robotów Yahoo.

Bing bot:
Mozilla/5.0 (compatible; bingbot/2.0; +http://www.bing.com/bingbot.htm)
Opis poszczególnych elementów:

  • Mozilla/5.0: ogólny identyfikator przeglądarki, który jest także używany przez roboty wyszukiwarek;
  • compatible: informacja, że robot jest kompatybilny z danym serwisem internetowym;
  • bingbot/2.0: nazwa robota, która wskazuje na to, że jest to robot wyszukiwarek Bing i używa wersji 2.0;
  • +http://www.bing.com/bingbot.htm: dodatkowa informacja o robocie, która zawiera adres URL strony internetowej, która uwzględnia informacje na temat robotów Bing.

Kiedy warto zmienić user-agent?

Czy wiesz, że można zmienić user-agent? Przydaje się to w kilku sytuacjach. Kiedy warto „oszukać” witrynę, podając się za kogoś innego?

Tworzenie strony

Zmiana user-agent przydaje się szczególnie podczas testowania w ramach tworzenia strony internetowej. W ten sposób sprawdzisz jej wygląd i działanie w przypadku poszczególnych przeglądarek. Zawsze możesz wejść na stronę, korzystając z innej przeglądarki, lecz sposób ze zmianą user-agent jest nieco szybszy.

Analiza SEO

Zmianę user-agent możesz też wykorzystać w celu analizy SEO swojej strony internetowej. Wybierając kod robota Google, możesz sprawdzić, jak boty skanujące stronę odbierają Twoją witrynę. W ten sposób zidentyfikujesz też wszelkie istotne elementy, które nie są dla nich widoczne.

Imitacja urządzenia mobilnego

Przypadkiem, w którym zmiana user-agent może być szczególnie przydatna, jest imitacja urządzenia mobilnego. Dzięki temu sprawdzisz, jak strona wygląda i funkcjonuje na smartfonach czy tabletach oraz zidentyfikujesz wszelkie niezgodności w tym zakresie.

Ograniczenia przeglądarki

Dzięki zmianie user-agent możesz też obejść ograniczenia przeglądarki. Wciąż zdarzają się bowiem sytuacje, w których dana witryna nie jest kompatybilna z określoną wersją przeglądarki. System może także czasami blokować wejście na stronę. W takim przypadku zmiana user-agent pozwoli Ci pokonać te ograniczenia.

Zwiększenie prywatności

User-agent informuje każdy serwis o Twoim urządzeniu i systemie operacyjnym. W niektórych przypadkach warto więc zmienić kod celem zabezpieczenia prywatności. Mimo że dane prezentowane przez user-agenta nie są tak precyzyjne, jak chociażby adres IP, ich ukrycie wciąż może mieć sens.

Jak zmienić user-agent?

Wiesz już, w jakich sytuacjach warto zmienić user-agent. Chcesz dowiedzieć się, jak tego dokonać? Według poniższej instrukcji ukryjesz swoje dane w przeglądarkach Chrome, Opera i Microsoft Edge, jako że są one zbudowane na tym samym silniku.

  1. Kliknij prawym przyciskiem myszy w wolny obszar strony internetowej i wybierz opcję Zbadaj.
  2. W wyświetlonym panelu wybierz opcję Więcej narzędzi, a następnie kliknij Narzędzia programistyczne.

    przegladarka chrome badanie strony na przykladzie zalando pl_

  3. W nowym panelu znajdziesz zakładkę Konsola i nową zakładkę Warunki sieciowe.
  4. Odznacz pole z automatycznym wyborem user-agent i wybierz jedną z dostępnych opcji.

przegladarka chrome zmiana user agent

Podsumowanie

User-agent to kluczowy element analityki internetowej. Dzięki informacjom z kodu możesz zweryfikować urządzenia i systemy operacyjne wykorzystywane przez odbiorców i dostosować do nich publikowane treści. W swoich badaniach wykorzystaj także opcję zmiany user-agent. Dzięki temu sprawdzisz, czy strona działa prawidłowo na poszczególnych przeglądarkach i zwiększysz bezpieczeństwo połączenia.
Jak widzisz, user-agent to drobny, choć niezwykle ważny aspekt, który może znacznie usprawnić realizowane procesy optymalizacyjne. Upewnij się więc, że jego analiza jest częścią Twojej strategii!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Keep it fresh – algorytm Świeżości Google. O co chodzi?
    Keep it fresh – algorytm Świeżości Google. O co chodzi?
    Google wykorzystuje 200 algorytmów. Trudno spełnić je wszystkie, ale jednym z ważniejszych jest świeżość. Dowiedz się, czym jest Algorytm Świeżości.
    Reverse SEO – czym jest i jak wykorzystać je w swojej strategii?
    Reverse SEO – czym jest i jak wykorzystać je w swojej strategii?
    Czym jest Reverse SEO? Jak wpływa na wizerunek marki? Dlaczego jest skuteczne w walce z negatywnymi recenzjami? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się więcej!
    Zasady skutecznego link buildingu
    Zasady skutecznego link buildingu
    Skuteczna strategia pozycjonowania składa się z trzech podstawowych elementów – optymalizacji technicznej, pozycjonowania i dostosowania treści w obrębie witryny oraz […]
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.