Zapytaj o ofertę
Jak wycenić domenę?

Jak wycenić domenę?

5 min. czytania

Domena internetowa to coś więcej niż tylko ciąg znaków. Dobra nazwa strony może okazać się prawdziwą żyłą złota – tak jak było to w przypadku domeny LasVegas.com sprzedanej w 2005 roku za 90 milionów dolarów. Wycena domeny przyda się zarówno gdy zamierzasz kupić adres, jak i go sprzedać. Wyjaśniamy, jak ją przeprowadzić!

Co wpływa na wartość domeny internetowej?

Domena to nazwa strony internetowej, czyli adres, któremu jako właściciele nadajemy wartość poprzez różne działania (tworzenie treści, pozyskiwanie linków, generowanie ruchu). Niektóre domeny są warte miliony, inne zaledwie kilkadziesiąt złotych. Skąd tak duża rozbieżność?

nazwy domenaftermarket.pl

Mowa tu oczywiście o rynku wtórnym. Niektórzy odkupują adres od poprzednich właścicieli w celach inwestycyjnych, inni po prostu potrzebują konkretnej nazwy dla swojego biznesu, a wymarzona domena została już wcześniej przez kogoś zarejestrowana.

Na wartość rynkową domeny składają się cztery główne czynniki

  1. Długość nazwy i słowo kluczoweCena adresu strony zależy m.in. od tego, jaki ma on potencjał w sieci do generowania ruchu i przychodów. Pierwszym czynnikiem jest więc długość domeny. Postaw się w roli użytkownika/klienta i zastanów, który adres łatwiej byłoby Ci zapamiętać oraz wpisać do wyszukiwarki:

    A) biokominek.pl

    B) biokominkinasprzedazfirmaplomyczek.pl

    Większość osób wybierze opcję A, dlatego krótsze domeny mają zwykle większą wartość. W sieci dostępne są nawet adresy składające się tylko z dwóch znaków! Warunkiem jest jednak trafne słowo czy litery zawarte w adresie. Zlepek przypadkowych znaków nie będzie miał dużej wartości, nawet jeśli jest bardzo krótki.

    Domena trenerpersonalny.pl będzie prawdopodobnie warta więcej niż domena trenermarcin.pl, ponieważ zawiera frazę kluczową, z której korzysta wiele osób do znalezienia usługi. Ma ona więc duży potencjał do generowania ruchu na stronie, a co za tym idzie – do konwersji.

    liczba wyszukiwań frazy trener personalnyapp.neilpatel.com

  2. Komercyjność Drugim czynnikiem jest to, jak bardzo nazwa domeny nadaje się do użytku komercyjnego. Porównajmy dwa przykłady:

    A) kasiakowalska.pl

    B) przepisykulinarne.pl

    Opcja B jest zdecydowanie bardziej komercyjna, ponieważ kojarzy się z konkretnym obszarem tematycznym i jasno mówi o tym, co użytkownik znajdzie na stronie. Większą wartość będą miały domeny zawierające nazwę czy wyrażenie powiązane z branżą.

    grafika przedstawiająca przykładowe nazwy domenaftermarket.pl

    Znaczenie ma także sytuacja ekonomiczna na danym rynku, czyli wielkość portfela branży. Domena dotycząca bardzo niszowego tematu będzie warta mniej niż domena powiązana np. z rynkiem nieruchomości.

  3. RozszerzenieRozszerzenie domeny, czyli końcówka adresu, również nie jest bez znaczenia przy wycenie. Na rynku międzynarodowym największą wartość mają domeny z rozszerzeniem .com, natomiast na rynku polskim domeny z końcówką .pl.

    grafika przedstawiająca przykładowe rozszerzenia domen

    Oznacza to, że adres nazwadomeny.pl będzie kosztował więcej niż adres nazwadomeny.info.

  4. Wiek i historiaStarsze domeny cieszą się zwykle większym autorytetem w wyszukiwarce niż domeny powstałe niedawno. Z tego względu łatwiej je pozycjonować, co nadaje im większą wartość. Zwykle im starsza domena, tym więcej trzeba za nią zapłacić, pod warunkiem że jej historia nie budzi zastrzeżeń.

    Wartość domeny obniżą przede wszystkim takie czynniki, jak:

    • kontrowersyjne treści (np. niedozwolone przez wyszukiwarkę),
    • kary od Google za stosowanie nieetycznych działań,
    • niskiej jakości linki (np. pochodzące ze spamerskich stron),
    • atak złośliwego oprogramowania.

    Historię domeny sprawdzisz za pomocą darmowego narzędzia Wayback Machine. Warto też przeanalizować obecny profil linków prowadzących do strony. Pamiętaj, że link building jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarce Google. Im więcej wartościowych odnośników, tym większym autorytetem cieszy się domena, a to oczywiście wiąże się z wyższą ceną. Do sprawdzenia linków przydadzą się takie narzędzia, jak Ahrefs lub Majestic.

    Oprócz wymienionych czynników przy wycenie domeny przydadzą się informacje na temat podobnych adresów. Ich ceny na rynku wtórnym sprawdzisz m.in. na stronie aftermarket.pl. Dostępna jest tam giełda domen podzielona na kategorie. Istnieje też możliwość filtrowania wyników.

Narzędzia internetowe do wyceny domen – czy warto z nich korzystać?

Wycena domen to z pewnością niełatwe zadanie. Trudno samodzielnie oszacować wartość adresu, nawet znając wszystkie wpływające na nią czynniki. Trzeba pamiętać, że taka wycena nigdy nie będzie w stu procentach dokładna.

W Internecie dostępne są darmowe narzędzia do szacowania wartości poszczególnych adresów np. Cubestat.pl.

narzędzia do szacowania wartości poszczególnych adresów cubestat.pl


wycena adresu URL cubestat.pl

Można wybrać też płatne usługi np. na wspomnianej wcześniej stronie aftermarket.pl. Właściciele domen mają do wyboru dwie opcje – wycenę publiczną oraz wycenę prywatną. W przypadku pierwszej opcji medianę kwot proponowanych przez specjalistów zobaczy każdy, a w przypadku drugiej – szacowana wartość domeny będzie widoczna wyłącznie dla Ciebie.

grafika przedstawiająca narzędzie do wyceny domen aftermarket.pl

Niestety żadna z wymienionych tu metod nie pozwoli obliczyć wartości domeny co do złotówki. Najlepszym sposobem będzie więc wielokryteriowa wycena przeprowadzona przez eksperta.

W takim przypadku zdecydowanie można liczyć na rzetelny wynik, jednak trzeba przygotować się na dość wysoką cenę usługi. Raczej nie warto wynajmować eksperta za każdym razem, gdy chcesz sprawdzić domenę przed zakupem. Profesjonalną wycenę przeprowadza się zazwyczaj w przypadku sprzedaży swojej domeny.

Podsumowanie

Wycena domeny to dobry sposób, aby nie dać się oszukać zarówno przy zakupie, jak i sprzedaży adresu. Dzięki analizie wymienionych wcześniej czynników można oszacować przybliżoną lub dokładną (w przypadku profesjonalnej usługi) wartość rynkową domeny. Znajomość faktycznej ceny to mocny argument negocjacyjny!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak dobrze zaprojektować stronę internetową pod urządzenia mobilne?
    Jak dobrze zaprojektować stronę internetową pod urządzenia mobilne?
    Prowadzisz swoją stronę WWW, ale nie jest ona kompatybilna z urządzeniami mobilnymi? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak to zmienić!
    Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
    Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
    Rozpocząłeś pozycjonowanie strony? Widoczność witryny będzie rosnąć, a wraz z czasem inwestycja będzie coraz bardziej rentowna. Sprawdź, po jakim czasie możesz się spodziewać efektów i jakie one będą.
    Czy jesteś gotowy na LaMDA?
    Czy jesteś gotowy na LaMDA?
    Czy wiesz, co to LaMDA i jak może wpłynąć na Twoją działalność w internecie? Jeśli nie, koniecznie przeczytaj nasz artykuł!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.