Być szybszym od błyskawicy – wskaźnik szybkości ładowania strony i SEO

Być szybszym od błyskawicy – wskaźnik szybkości ładowania strony i SEO

olia danilevich/pexels.com

Zastanawiałeś się kiedyś, jak szybka jest błyskawica? Główny impuls trwa kilkadziesiąt milionowych części sekundy. Na szczęście taka szybkość nie jest wymagana pod kątem ładowania się strony internetowej, w tym przypadku operujemy jedynie sekundami.

Dzisiejsi użytkownicy sieci nie lubią czekać – jeśli strona nie spełnia ich podstawowych oczekiwań, rezygnują z niej. W przypadku handlu internetowego jest to sytuacja niedopuszczalna, w końcu to właśnie na skorzystaniu z zasobów strony zależy nam najbardziej. Czas dotyczy każdej istniejącej strony, a jest ich przecież 1,5 miliarda.

Szybkość ładowania strony

Jest to wskaźnik mierzący długość czasu załadowania się treści strony dla użytkownika sieci. Czas ten liczony jest od momentu kliknięcia witryny, do załadowania się wszystkich elementów.

Sprawdź: Szybkość ładowania strony – jak sprawdzić?

Znaczenie szybkości dla SEO

Odbiorca

Szybkość ma wpływ na doświadczenia użytkowników, zwłaszcza kiedy czas jest na wagę złota. Jeśli w ciągu trzech sekund nie wyświetli się pożądany element, to jest wielkie prawdopodobieństwo, że odbiorca zrezygnuje ze strony na rzecz konkurencyjnej.

Konwersja

Drugi element ściśle związany z czasem to konwersja, zwłaszcza w przypadku witryn e-commerce. Interakcja użytkownika jest kluczowa (np. dokonuje on zakupu, rejestruje się na stronie, wypełnia formularz, klika w baner reklamowy). Im wolniejsza konwersja, tym mniejsze zainteresowanie klientów.

Urządzenia mobilne

Źródło: Luis Quintero/pexels.com

Dodatkowo prędkość ładowania ma wpływ na strony wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Jeśli strona jest niewłaściwie zoptymalizowana, to jej załadowanie się jest trudniejsze. O co chodzi? Niektórzy budują strony w oparciu o urządzenia desktopowe o wysokiej rozdzielczości ekranu. W przypadku urządzeń mobilnych powinna być ona responsywna, w przeciwnym razie okaże się zwyczajnie za ciężka. Ponadto po zmianach algorytmów Google do procesu indeksowania wykorzystuje adres URL strony z urządzenia mobilnego (mobile-first). Warto więc zadbać o mniejsze ekrany.

Google

Nie można również zapomnieć o największej wyszukiwarce, jaką jest Google. Czas jest dla niej czynnikiem rankingowym pod kątem wyświetlania stron na liście wyszukiwania. Jeśli Twój wynik będzie niezadowalający, to prawdopodobnie trafisz na dalekie miejsce.

Jaki powinien być optymalny czas ładowania się strony?

Górna granica to trzy sekundy. Google podaje takie wartości, jak:

  • średni index – poniżej 3 sekund,
  • średni time to first byte – poniżej 1,3 sekundy.
Sprawdź: Czy prędkość mobilna ma znaczenie w strategii marketingowej?

Narzędzia

Google PageSpeed Insights

Jest to najpopularniejsze i najprostsze w obsłudze narzędzie badające prędkość witryny. Warto zwrócić uwagę, że łączy ono szybkość z wydajnością. W raporcie otrzymamy dane na temat podstawowych wskaźników internetowych, czyli FID, LCP, CLS.

  • FID (First Input Delay) – czas określający dokonanie pierwszej interakcji ze stroną; powinien wynosić poniżej 100 ms.
  • LCP (Largest Contentful Paint) – czas, jaki witryna potrzebuje na załadowanie największego elementu na stronie; powinien wynosić poniżej 2,5 sekundy.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – czas określający niespodziewane przesunięcia w treści; powinien wynosić poniżej 0,1.

Think With Google

W tym przypadku można z łatwością poddać analizie wersję mobilną strony. Otrzymujemy taki sam raport, jak w przypadku PageSpeed, jednak jest on zaprezentowany w bardziej przystępnym języku, a dodatkowo opisuje możliwości ulepszenia witryny. Tworzy również wskazówki. Największe zalety Think With Google to porównanie szybkości swojej strony z konkurencyjnymi oraz symulacja, która pozwoli sprawdzić, jak zwiększenie szybkości będzie generować przychody.

GTmetrix

Narzędzie to skupia się na bardziej technicznych aspektach strony. Po analizie dostajemy dwa rodzaje wyników: Performance Score i Structure Score. Zaletą tego programu jest możliwość sprawdzenia wczytywania się kolejnych elementów witryny, dzięki temu wiemy dokładnie, które z nich wymagają poprawy.

W jaki sposób skrócić czas ładowania strony?

Przede wszystkim nie staraj się dążyć do idealnych wyników – nie zawsze jest to wskazane. Różne strony mają bowiem inne zastosowania. Dlatego też staraj się dopasować wskazówki wszelkich narzędzi do własnych potrzeb oraz możliwości strony.

Wskazówka 1: Minifikacja CSS

Usuń zbędne znaki z pliku, aby zmniejszyć kod źródłowy, np. zbędne spacje, entery, znaki specjalne. Można wówczas zmniejszyć kod o nawet kilkadziesiąt procent. Przeglądarka szybciej będzie pobierać dane, a zawartość witryny sprawniej renderować.

Wskazówka 2: Zmniejszenie rozmiaru grafiki

Jeśli wykorzystujesz wysokiej jakości multimedia, powinieneś je skompresować. W przeciwnym razie będą ładować się powoli, obniżając wskaźnik. Kompresja pozwoli Ci na zmniejszenie wagi bez uszczerbku na jakości.

Wskazówka 3: Kompresja tekstu

Zmniejsz ilość danych przesyłanych sieci, a zaoszczędzisz tym samym miejsce na serwerze. Sięgnij do bezstratnej kompresji, aby pliki były lżejsze. Przyda się w tym kontekście wtyczka Webpack. Można też edytować plik .htaccess.

Wskazówka 4: Ograniczenie JavaScript

Tym razem masz możliwość skrócenia okresu poświęcanego na wykonywanie i analizowanie kodu JavaScript. Podziel więc plik na mniejsze fragmenty, niezależne od siebie, a będą się one wczytywać w zależności od aktualnie wyświetlanej zawartości.

Wskazówka 5: Leniwe ładowanie

To rozwiązanie pozwoli skrócić czas do pełnej interaktywności. Polega ono na wczytywaniu grafiki na stronie, tylko wtedy, gdy jest ona niezbędna. Reszta zostanie odłożona na później, a Ty zaoszczędzisz czas.

Wskazówka 6: Wtyczki

Odinstaluj nieużywane wtyczki z CSM. Jeśli któryś z pluginów jest rzadko używany, nie ma potrzeby go zatrzymywać. Im więcej wtyczek, tym strona się spowalnia. Warto więc sięgnąć do bardziej kompleksowych pluginów o większej ilości funkcji.

Wskazówka 7: Hosting

W podbramkowej sytuacji powinieneś zmienić hosting. Jeśli serwer jest współdzielony, mogą występować na nim problemy z ładowaniem się strony. Jest to z pewnością większy wydatek, jednak warto się nad nim zastanowić, jeśli żadna metoda nie będzie pomocna.

Sprawdź: Optymalizacja SEO. Jak poprawić prędkość swojej witryny internetowej?

Podsumowanie

Jak widzisz, Ty też możesz być jak błyskawica w sieci! Pamiętaj, że czas ładowania jest niezwykle ważny zarówno dla robotów indeksujących, jak i użytkowników. Znasz już kilka możliwych sposobów na jego poprawę i wiesz, że nie wymagają profesjonalnej wiedzy webmastera. Zacznij więc od przeanalizowania swojej strony za pomocą narzędzi, aby wiedzieć, które elementy poprawić. Do dzieła!

W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Podstawowy przewodnik po SEO, czyli na czym polega optymalizacja treści?

    Podstawowy przewodnik po SEO, czyli na czym polega optymalizacja treści?

    Czym jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek? Na czym polega tworzenie wysokiej jakości treści? Sprawdź, jak działa SEO!
    Globalizacja a SEO – pozycjonowanie zagraniczne

    Globalizacja a SEO – pozycjonowanie zagraniczne

    Prowadzisz stronę internetową i chcesz przenieść się na arenę międzynarodową? Wykorzystaj w tym celu strategie pozycjonowania zagranicznego (globalne SEO).
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?

    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?

    Chcesz kupić domenę i zastanawiasz się, czy ma ona już właściciela? Zobacz, jak możesz to sprawdzić.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę