Co oznacza filtr Google? Jak go uniknąć?

Co oznacza filtr Google? Jak go uniknąć?

PhotoMIX Company/pexels.com

Prowadzenie działań zmierzających do osiągnięcia jak najlepszej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google wymaga dostosowania witryny do wymagań algorytmu tej wyszukiwarki. W pewnych przypadkach możliwe jest, że mimo podejmowania kolejnych kroków nie będziesz widzieć żadnych efektów działań. Przyczyną może być filtr Google. Co to oznacza?

Filtr w Google – co oznacza?

Google w materiałach przygotowanych przez swoich specjalistów informuje, jak należy prowadzić stronę WWW, aby ta miała szansę na osiągnięcie wysokich pozycji w odpowiedzi na zapytania związane z działalnością danego przedsiębiorcy czy też z tematyką bloga. Jeśli właściciel takiej strony ignoruje wytyczne albo podejmuje działania, które są z nimi niezgodne, to musi się liczyć z tym, że zostanie na niego nałożony tzw. filtr. Oznacza to, że witryna przestanie się wyświetlać na wysokich pozycjach w odpowiedzi na jakiekolwiek zapytania, na które dotąd się pojawiała. Możliwe, że znajdzie się poza TOP100 wyników, czyli prawdopodobieństwo tego, że internauta trafi na ten serwis z SERP-ów (Search Engine Results Page), jest niewielkie.

W praktyce oznacza to, że taka strona nie pozyskuje jakiegokolwiek ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Możliwe, że nie wyświetli się nawet po wpisaniu nazwy danej marki czy adresu strony. Filtr jest najczęściej nakładany na określony czas, ale Google nie poinformuje Cię o tym, jak długo będzie obowiązywać kara.

Taka kara może być częściowa i objąć jedynie pewne frazy ze względu na przeoptymalizowanie tej części serwisu, ale też dotyczyć całej strony i przekładać się na obniżenie widoczności całej witryny.

Jak możesz sprawdzić, czy na Twoją stronę został nałożony filtr? Google nakłada dwa ich rodzaje – ręczny lub algorytmiczny. W pierwszym przypadku sprawa jest dosyć jasna. Wystarczy, że zalogujesz się Google Search Console, wybierzesz opcję „Bezpieczeństwo i ręczne działania”, a następnie „Ręczne działania”.


Źródło: https://search.google.com/search-console/, 18.11.2021

Jeszcze kilka lat temu Google masowo nakładało takie filtry. Często jego zdjęcie wymagało podjęcia wielokrotnych prób, a był on wyłączany np. dopiero po usunięciu wszystkich linków z anchorami exact match prowadzącymi do strony, tzn. z takimi jak pozycjonowane słowa kluczowe.


Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/9079473?hl=pl, , 18.11.2021

Drugą opcją jest filtr algorytmiczny. Google nie poinformuje Cię o jego nałożeniu – możesz to natomiast zauważyć po spadającej widoczności strony. Zerknij na wykres w Google Search Console i liczbę przekierowań z wyszukiwarki. Czy widzisz spadek w stosunku do poprzednich tygodni, który nie jest związany z sezonowością biznesu? Czy zauważasz, że strona nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania na frazy, na które dotąd znajdowałeś ją na wysokiej pozycji? To oznacza, że coś może się dziać, ale nie zawsze tak będzie. Wykres widoczności dla strony, na którą nałożono filtr, może wyglądać tak, jak poniżej – o ile nie podjęto żadnych działań zmierzających do poprawy sytuacji.


Źródło: https://app.senuto.com/, 18.11.2021

Zanim jednak ocenisz, że Google nałożyło filtr na Twoją stronę, upewnij się, że nie ma innej przyczyny spadków. Tych może być wiele, a wśród nich:

  • Witryna jest niedostępna ze względu na np. awarię serwera firmy hostingowej. W efekcie robot Google po wejściu na stronę trafia na błąd – obniża pozycję serwisu, aby internauci nie trafiali na stronę, która jest niedostępna.
  • Doszło do ataku hakerskiego na stronę – w efekcie witryna jest zawirusowana, nie wyświetla się, Google wykryło infekcję i obniża pozycję serwisu, aby nie trafiali na niego internauci.
  • Blokada indeksowania – być może ktoś dodał w kodzie Twojej strony <meta name=”robots” content=”noindex”> i w efekcie witryna zaczęła stopniowo znikać z Google.
  • Aktualizacja algorytmu – Google przeprowadziło update, który doprowadził do dużych zawirowań w wynikach wyszukiwania. Czasami firma informuje o takich zmianach, ale najczęściej dowiadujemy się o nich dopiero po wprowadzeniu aktualizacji. Skąd masz wiedzieć, że przyczyną problemów jest update? Choćby dzięki takim narzędziom, jak Senuto. Na poniższym wykresie widać, w których dniach zawirowania w wynikach wyszukiwania były największe.


https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather, 18.11.2021

Opisane przyczyny spadków są tylko przykładami – może ich znacznie więcej. Dlatego nie zawsze spadek witryny z wysokich pozycji w odpowiedzi na poszczególne zapytania musi oznaczać, że przyczyną jest filtr od Google.

Filtr w Google – możliwe przyczyny

Kilka lat temu można było wyróżnić różne przyczyny filtru w Google w zależności od tego, czy był on nałożony ręcznie czy algorytmicznie. Obecnie pojawiają się głównie te drugie, które mogą wynikać z:

  • nienaturalnego profilu linkowego – tj. odnośników prowadzących do witryny. Chodzi o strony, które są linkowane często z tysięcy spamerskich stron i są to głównie odnośniki exact match. W takich przypadkach przywrócenie stronie widoczności często okazuje się niemożliwe;
  • niskiej jakości treści – np. z generatorów, teksty pozbawione sensu i wartości merytorycznej;
  • ukrywania treści na stronie – jest ona widoczna dla robotów wyszukiwarki, ale nie dla użytkownika.

Analiza przyczyny spadków widoczności musi być kompleksowa. Dopiero po ustaleniu potencjalnych problemów możesz rozpocząć działania zmierzające do ich rozwiązania. Natomiast nie uzyskasz od Google gotowych wytycznych, przygotowanych specjalnie dla Twojej strony, co do tego, jakie masz wdrożyć zmiany, aby sobie z tym poradzić.

Ban Google – co to jest?

Pojęcia filtr i ban często są zamiennie używane przez internautów w odniesieniu do obniżenia widoczności w Google. Tymczasem nie oznaczają tego samego. Ban to całkowite usunięcie Twojej witryny z indeksu wyszukiwarki. Najłatwiej możesz wykryć taką sytuację, jeśli skorzystasz z operatora site. W polu, w którym wpisujesz zapytanie do Google, wpisz:

site:adres-twojej-strony.rozszerzenie np. site:grupa-icea.pl

W przypadku gdy Google wyświetli taki komunikat jak poniżej, może to oznaczać, że strona została usunięta z indeksu.


Źródło: Google.pl, 18.11.2021

Google rzadko wyklucza strony ze swoich zasobów, nakładając na nie ban. Jeśli jednak do tego doszło, to informację o tym i przyczynę znajdziesz w Google Search Console. Możliwe powody podjęcia takich kroków mogą być następujące:

  • Cloaking – czyli wyświetlanie innej strony dla robota Google, a innej dla użytkownika;
  • Automatycznie generowane treści – witryna składa się tylko z takiego contentu;
  • Serwis jest zawirusowany;
  • Doorway Page’s – czyli utworzenie strony przejściowej, która powstała tylko po to, aby ją wypozycjonować na dane słowo kluczowe, a uzyskanie przez użytkownika oczekiwanej treści i tak wymaga przekierowania na inną witrynę.

Co powinieneś zrobić, aby poradzić sobie z banem nałożonym na Twoją stronę? Zapoznaj się z komunikatem, który otrzymałeś w Google Search Console, a następnie usuń przyczynę. W skrajnych przypadkach może się zdarzyć, że przywrócenie witryny do wyników wyszukiwania będzie niemożliwe. Tak czasami działo się w przypadku serwisów, które były przez Google ocenione jako czysty spam.

Jeśli uda się usunąć przyczynę bana, to następnie zgłoś tę zmianę w Google Search Console i poczekaj, aż zostanie to zweryfikowane. Jeśli rozwiązałeś problem, to witryna powinna być przywrócona do wyników wyszukiwania.

Jak usunąć filtr algorytmiczny od Google?

Kwestia poradzenia sobie z filtrem algorytmicznym jest bardziej złożona. Na wstępie należy przede wszystkim zdiagnozować problem. Jak już wiesz, nie zawsze obniżenie widoczności musi oznaczać, że na Twoją stronę został nałożony filtr. Możesz założyć, że do tego nie doszło, a Twoim celem jest po prostu znalezienie przyczyny tego, że witryna nagle zaczęła tracić wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Zacznij od weryfikacji różnych możliwych przyczyn takiej sytuacji:

  • Czy strona na pewno działa i ładuje się prawidłowo?
  • Czy w kodzie witryny nie zablokowałeś indeksowania wspomnianym kodem: <meta name=”robots” content=”noindex”>?
  • Czy nie umieściłeś kodu blokującego indeksację w pliku .htaccess?
  • Czy w ostatnim czasie wprowadzałeś na stronę dodatkowe wersje językowe? Popełnienie błędu może prowadzić do wyindeksowania witryny.
  • Czy moment utraty widoczności nie pokrywa się z datą aktualizacji w Google, która doprowadziła do znacznych zmian w wynikach? Sprawdź monitoring zmian w Senuto.
  • Czy strona nie jest zainfekowana? Czy nie pojawił się na niej złośliwy kod?
  • Czy w Google Search Console nie spada liczba zindeksowanych podstron?
  • Czy podstrony serwisu się otwierają? Jeśli nie, to taki błąd może pojawić się m.in. wtedy, gdy przeniosłeś stronę na nowy serwer, ale zapomniałeś o skopiowaniu pliku .htaccess.

Jeśli nie widzisz takich problemów w przypadku Twojej strony, to rzeczywiście może to być kara Google, ale przecież ta musi z czegoś wynikać. Jeśli nie znajdziesz żadnych przyczyn na stronie, witryna składa się z wartościowych treści, nie jest to serwis przygotowany wyłącznie do umieszczenia na nim reklam – wtedy źródłem problemów może być profil linkowy. Podejmij zatem próbę jego przeanalizowania. Możesz do tego wykorzystać jedno z najpopularniejszych narzędzi tego typu – Ahrefs. Jest ono płatne, ale jeśli chodzi o strony, których jesteś w stanie zweryfikować własność, np. poprzez umieszczenie odpowiedniego kodu w witrynie, to możesz korzystać z niego za darmo. Sprawdzając profil linkowy, zwróć uwagę na:

  • anchory – jeśli widzisz wśród nich wyłącznie anchory typu exact match, tzn. takie jak frazy, które pozycjonujesz, to już znasz potencjalną przyczynę utraty widoczności. Optymalnie powinny one stanowić kilka – kilkanaście procent wszystkich odnośników;


Źródło: ahrefs.com, 18.11.2021

  • utracone linki – znaczny spadek domen prowadzących do strony? To kolejna potencjalna przyczyna problemów;
  • Wyłącznie linki dofollow prowadzące do strony – powinny to być zarówno odnośniki dofollow, nofollow, jak i UGC. Profil składający się wyłącznie z linków dofollow jest nienaturalny. Akurat taka przyczyna jest mało prawdopodobna, ale to jedna z możliwości.


Źródło:ahrefs.com, 18.11.2021

Zwróć również uwagę na pojawienie się wśród anchorów słów obcojęzycznych, np. w języku rosyjskim czy chińskim. To może oznaczać, że strona została zaatakowana przez roboty spamujące. Napływ ogromnej liczby takich odnośników również może być przyczyną spadku widoczności.

Filtr Google – jak go uniknąć?

Jeśli rozwijasz witrynę, dodajesz na nią wysokiej jakości treści, zdobywasz linki z wartościowych serwisów, to prawdopodobieństwo nałożenia przez Google filtra jest niewielkie. Ewentualne spadki widoczności mogą wynikać z wielu przyczyn – zacznij od sprawdzenia możliwych błędów, które mogłeś popełnić. Analizuj je krok po kroku, aż dojdziesz do przyczyny spadku widoczności.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak bezpiecznie pozycjonować strony?

    Jak bezpiecznie pozycjonować strony?

    Etyczne i zgodne z zaleceniami Google działania prowadzące do polepszenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania określa się mianem White Hat SEO. Dowiedz się, na czym polegają!
    Pozycjonowanie organiczne a płatne — co lepsze?

    Pozycjonowanie organiczne a płatne — co lepsze?

    Pozycjonowanie można podzielić na organiczne i płatne. Nasz ekspert wyjaśnia, jakie są zalety i wady obu sposobów budowania widoczności i czy któryś z nich jest lepszy.
    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap III: link building i inne elementy wpływające na widoczność strony

    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap III: link building i inne elementy wpływające na widoczność strony

    Nie wiesz, skąd pozyskać wartościowe linki dla swojej strony? A może myślisz o kupieniu linków „z ogłoszenia”? Zanim cokolwiek zrobisz, koniecznie przeczytaj ostatnią część naszego poradnika.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie