Core Web Vitals ‒ czym jest i jak może wpłynąć na Twoją pozycję w wyszukiwarce?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Jarosław Kot

Swoją zawodową przygodę rozpoczynał w branży e commerce, obecnie jako junior SEO specialist w Grupie iCEA pomaga Klientom zwiększać widoczność stron w wynikach wyszukiwania oraz zdobywać wartościow... Więcej

5 sierpnia 2021

Kiedy Google ogłosił wprowadzenie nowych wskaźników internetowych, wywołał tym całkiem duże zamieszanie. Mowa tu oczywiście o Core Web Vitals, czyli wskaźnikach, które dotyczą głównie doświadczeń użytkownika. Jak mogą one wpłynąć na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania? O tym przeczytasz w tym wpisie.

Czym tak naprawdę jest Core Web Vitals?

Core Web Vitals, czyli “ kluczowe wskaźniki internetowe” są zestawem różnych ważnych czynników, które Google bierze pod uwagę w czasie oceny Twojej strony internetowej.Istotne jest to, jak użytkownicy odbierają witrynę, a w ocenie tego aspektu pomóc mają czynniki, takie jak: LCP, FID i CLS. Zatem Core Web Vitals bardzo łączy się z User Experience i pozytywnymi doświadczeniami użytkownika.

3 najważniejsze parametry składające się na Core Web Vitals:

  • szybkość ładowania strony (jak szybko poszczególne elementy pojawiają się na ekranie naszego laptopa lub smartfona);
  • responsywność witryny (czy strona będzie dobrze wyglądała na urządzeniach mobilnych, czy nic się nie “wysypuje” z ekranu i jest klikalne);
  • stabilność wizualna (czy poszczególne elementy witryny prawidłowo poruszają się po ekranie podczas ładowania).

Aby zmierzyć kluczowe aspekty doświadczenia użytkownika, Google wybrał trzy odpowiednie wskaźniki – czyli podstawowe wskaźniki internetowe:

Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=en

  • LCP (Largest Contentful Paint):

Mierzy, ile czasu zajmuje wyświetlenie największego fragmentu tekstu na ekranie. Może to być zarówno grafika, jak i blok tekstu. Jeśli jest dobrze oceniona, to oznacza to, że dla przeciętnego użytkownika strona ładuje się szybko. Powolna witryna źle wpływa na odbiór przez użytkownika, co może oznaczać wysoki współczynnik odrzuceń oraz niski czas spędzony na stronie. Zaleca się, by witryna wczytywała się w czasie do 2,5 sekundy.

  • FID (First Input Delay):

Mierzy, jak długo trwa reakcja witryny na pierwszą interakcję. Może to być na przykład dotknięcie przycisku. Dobra ocena daje użytkownikowi poczucie, że witryna szybko reaguje na dane wejściowe, a zatem jest responsywna. Jest to szczególnie ważne w przypadku urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet, ponieważ liczba użytkowników korzystających z wyszukiwarki cały czas rośnie.

  • CLS (Cumulative Layout Shift):

Parametr CLS, mierzy tzw. “stabilność wizualną witryny”. Innymi słowy bada, czy rzeczy poruszają się po ekranie podczas ładowania. Nie ma nic bardziej frustrującego niż próba kliknięcia przycisku np. zadzwoń lub wyślij wiadomość na stronie, gdy w miejscu buttona pojawia się wolno wczytujący się popup bądź reklama. Tego typu elementy bardzo denerwują użytkowników i w żaden sposób nie zachęcają do pozostania na stronie.

W jaki sposób możesz sprawdzić wyniki Twojej strony w Core Web Vitals?

Przyjrzyjmy się bliżej najlepszym narzędziom, dzięki którym możesz sprawdzić wyniki strony według nowych wskaźników.

1. Google Search Console

Jeśli mamy założone i zweryfikowane konto Google Search Console (warto pomyśleć o jego założeniu, jeśli jeszcze go nie posiadasz), bardzo łatwo możemy sprawdzić, czy nasza strona spełnia wymogi nowych czynników rankingowych Core Web Vitals. Po zalogowaniu na stronie https://search.google.com/search-console w sekcji Eksperymenty i personalizacja > Podstawowe wskaźniki internetowe, znajdziemy raporty dotyczące Core Web Vitals dla urządzeń mobilnych, ale także dla wersji desktopowej.

Po wejściu w zakładkę “otwórz raport”, pojawią się nam szczegółowe informacje na temat wszystkich nieprawidłowości, jakie występują w naszej witrynie wraz ze wskazaniem konkretnych podstron, na których znajdują się usterki. Aby przejść do szczegółów, należy kliknąć tabelę i wybrany wiersz z problemem.

Wówczas zostanie wygenerowany raport z błędami występującymi w witrynie. Otrzymasz również wskazówki, jakie usterki poprawić, aby usprawnić działanie strony, czas wczytywania i odpowiedzi.

2. Page Speed Insight

W przypadku narzędzia, jakim jest PSI, wystarczy przejść na stronę https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl, wpisać adres URL witryny i kliknąć “Analizuj”. Już po chwili powinny ukazać nam się wyniki naszej witryny. Jest to bardzo przydatne narzędzie ‒ szczególnie, jeśli chcemy znaleźć na stronie obszary wymagające poprawy.

Dużym atutem tego narzędzia jest to, że – dzięki danym z przeglądarki Chrome – można zobaczyć, jak Twoja witryna poradziła sobie w czasie rzeczywistym. Jednakże narzędzie to posiada jedną dużą wadę, a mianowicie ‒ jeśli chcemy zobaczyć wszelkie elementy do poprawy, musielibyśmy przeanalizować każdą podstronę w serwisie.

Podsumowując, Core Web Vitals jest zestawem różnych czynników, które wyszukiwarka bierze pod uwagę, aby “ocenić” Twoją witrynę i na tej podstawie zadecydować o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Należy zwrócić szczególną uwagę na trzy parametry: szybkość ładowania, responsywność i stabilność wizualną. Każdy z tych aspektów ma duży wpływ na ostateczny wynik Twojej witryny.