DARMOWY AUDYT SEO

Core Web Vitals ‒ czym jest i jak może wpłynąć na Twoją pozycję w wyszukiwarce?

9 min czytania
Core Web Vitals ‒ czym jest i jak może wpłynąć na Twoją pozycję w wyszukiwarce?
Kategoria Pozycjonowanie

Algorytm wyszukiwarki Google wciąż się zmienia. Wprowadzane modyfikacje mają na celu jeszcze lepsze dopasowanie SERP-ów do intencji i oczekiwań użytkowników. Dzięki temu internauta trafia na witrynę, która zawiera odpowiedź na dane zapytanie, a do tego jest dostosowana do jego oczekiwań chociażby pod względem szybkości ładowania. W maju 2020 roku Google ogłosił, że wprowadzi kolejną zmianę – czynnikiem rankingowym stanie się Core Web Vitals, czyli zestaw czynników oddziałujących na doświadczenia użytkownika. Sprawdź, czym są CWV i czy mają wpływ na widoczność Twojej witryny w Google.

Spis treści:

Czym są Core Web Vitals?

Core Web Vitals, czyli “kluczowe wskaźniki internetowe” są zestawem różnych czynników, które Google bierze pod uwagę w czasie oceny Twojej strony internetowej. Istotne jest to, jak użytkownicy odbierają witrynę, a w ocenie tego aspektu pomóc mają czynniki, takie jak: LCP, FID i CLS. Core Web Vitals łączy się zatem ściśle z User Experience i pozytywnymi doświadczeniami użytkownika.

3 najważniejsze parametry składające się na Core Web Vitals

  • Szybkość ładowania strony (jak szybko poszczególne elementy pojawiają się na ekranie naszego laptopa lub smartfona).
  • Responsywność witryny (czy strona będzie dobrze wyglądała na urządzeniach mobilnych, czy nic się nie “wysypuje” z ekranu i jest klikalne).
  • Stabilność wizualna (czy poszczególne elementy witryny prawidłowo poruszają się po ekranie podczas ładowania).

Aby zmierzyć kluczowe aspekty doświadczenia użytkownika, Google wybrał trzy odpowiednie wskaźniki – czyli podstawowe wskaźniki internetowe:

Najważniejsze składowe Core Web VitalsŹródło: https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=en

  • LCP (Largest Contentful Paint)

Mierzy, ile czasu zajmuje wyświetlenie największego fragmentu tekstu na ekranie. Może to być zarówno grafika, jak i blok tekstu. Jeśli jest dobrze oceniona, oznacza to, że dla przeciętnego użytkownika strona ładuje się szybko. Powolna witryna źle wpływa na odbiór przez użytkownika, co może oznaczać wysoki współczynnik odrzuceń oraz niski czas spędzony na stronie. Zaleca się, by witryna wczytywała się w czasie do 2,5 sekundy.

  • FID (First Input Delay)

Mierzy, jak długo trwa reakcja witryny na pierwszą interakcję. Może to być na przykład dotknięcie przycisku. Dobra ocena daje użytkownikowi poczucie, że witryna szybko reaguje na dane wejściowe, a zatem jest responsywna. Jest to szczególnie ważne w przypadku urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet, ponieważ liczba użytkowników korzystających z wyszukiwarki cały czas rośnie.

  • CLS (Cumulative Layout Shift)

Parametr CLS, mierzy tzw. stabilność wizualną witryny. Innymi słowy bada, czy rzeczy poruszają się po ekranie podczas ładowania. Nie ma nic bardziej frustrującego, niż próba kliknięcia przycisku np. “zadzwoń” lub “wyślij wiadomość” na stronie, gdy w miejscu buttona pojawia się wolno wczytujący się popup bądź reklama. Tego typu elementy bardzo denerwują użytkowników i w żaden sposób nie zachęcają do pozostania na stronie.

Mierzenie stabilności wizualnej witryny

Inne czynniki dotyczące użyteczności strony WWW wprowadzone zostały już wcześniej – Google poinformował, że wpływają one na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj o:

  • Wersję mobilną strony – witryna powinna poprawnie wyświetlać się internautom bez względu na to, z jakiego urządzenia i z jakiej przeglądarki korzystają. Czy Twój serwis aktualnie spełnia wymagania Google pod tym względem? Możesz to sprawdzić za pomocą tego narzędzia.

    Usage of Deafault protocol https for websiteŹródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault, 24.11.2021

    • Brak uciążliwych reklam – czyli takich, które zajmują znaczną część strony, irytują internautę, a często nawet uniemożliwiają przeglądanie serwisu.
    • Brak szkodliwych treści – witryna nie może zawierać złośliwego i niechcianego oprogramowania. Tę kwestię możesz skontrolować dla Twojego serwisu tutaj.
    • Korzystanie z bezpiecznego połączenia – witryna powinna używać certyfikatu SSL. Dzięki temu dane przesyłane pomiędzy stroną a urządzeniem internauty są szyfrowane – nie mogą być przejęte ani zmienione. Adresy serwisów, które wdrożyły to rozwiązanie, zaczynają się od https://. Korzysta z tego już blisko 80% stron.

    Źródło: https://search.google.com/test/mobile-friendly/result?id=RxGPEw8ah-SmxUi5rNeVuQ, 24.11.2021

    W jaki sposób sprawdzić wyniki Twojej strony w Core Web Vitals?

    Przyjrzyjmy się bliżej najlepszym narzędziom, dzięki którym możesz sprawdzić wyniki strony według nowych wskaźników.

    Google Search Console

    Jeśli masz założone i zweryfikowane konto Google Search Console (warto pomyśleć o jego założeniu, jeśli jeszcze go nie posiadasz), bardzo łatwo możesz sprawdzić, czy Twoja strona spełnia wymogi nowych czynników rankingowych Core Web Vitals. Po zalogowaniu na stronie https://search.google.com/search-console w sekcji Eksperymenty i personalizacja; Podstawowe wskaźniki internetowe, znajdziesz raporty dotyczące Core Web Vitals dla urządzeń mobilnych, ale także dla wersji desktopowej.

    Posąg oraz kostka z najważniejszymi składowymi szybkości witryny

    Po wejściu w zakładkę “otwórz raport”, pojawią się szczegółowe informacje na temat wszystkich nieprawidłowości, jakie występują w witrynie wraz ze wskazaniem konkretnych podstron, na których znajdują się usterki. Aby przejść do szczegółów, należy kliknąć tabelę i wybrany wiersz z problemem.

    Wówczas zostanie wygenerowany raport z błędami występującymi w witrynie. Otrzymasz również wskazówki, co poprawić, aby usprawnić działanie strony, jaki jest czas wczytywania i odpowiedzi.

    Podstawowe wskaźniki internetowe - Google Search Console


    Wyniki testu Page Speed Insight

    W przypadku narzędzia, jakim jest PSI, wystarczy przejść na stronę https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl, wpisać adres URL witryny i kliknąć “Analizuj”. Już po chwili powinny ukazać się wyniki Twojej witryny. Jest to bardzo przydatne narzędzie ‒ szczególnie jeśli chcesz znaleźć na stronie obszary wymagające poprawy.

    Dużym atutem tego narzędzia jest to, że – dzięki danym z przeglądarki Chrome – można zobaczyć, jak Twoja witryna poradziła sobie w czasie rzeczywistym. Jednakże narzędzie to posiada jedną dużą wadę, a mianowicie ‒ jeśli chcesz zobaczyć wszelkie elementy do poprawy, musisz przeanalizować każdą podstronę w serwisie.

    GTMetrix

    Kolejnym narzędziem, które analizuje Core Web Vitals, jest GTMetrix, dostępny pod adresem https://gtmetrix.com/. Wystarczy wprowadzić dane strony i rozpocząć test.

    Wynik testu - GTMetrixŹródło: gtmetrix.com, 25.11.2021

    W przypadku tego rozwiązania również otrzymasz informacje o najważniejszych problemach, które dotyczą Twojej strony. Dowiesz się także, jakie korzyści może przynieść wprowadzenie tych modyfikacji.

    Screaming Frog SEO Spider

    “Żaba” należy do najpopularniejszych rozwiązań wykorzystywanych przez specjalistów SEO – to narzędzie, które ma wiele zastosowań i pozwala wychwycić liczne błędy. Korzystający z płatnej wersji mogą je zastosować również do sprawdzenia LCP, CLS oraz TBT. Ogromną zaletą tego programu jest możliwość zbadania tych parametrów dla bardzo dużej liczby stron, bez konieczności ręcznej weryfikacji w przypadku poszczególnych adresów URL. Dzięki temu przyspieszysz swoją pracę i ułatwisz sobie znalezienie problematycznych podstron.

    Umów się na darmowy audyt Twojej strony
    DARMOWY AUDYT SEO

    Wpływ Core Web Vitals na widoczność witryny w Google

    Minęło już trochę czasu od momentu, w którym Google wprowadził do algorytmu CWV jako jeden z czynników rankingowych. Trudno jednak doszukać się takiego momentu, w którym witryny ze słabymi wynikami w zakresie podstawowych wskaźników internetowych miałyby znacznie obniżoną widoczność z tego powodu. Aktualną sytuację można interpretować tak, że na razie nowemu czynnikowi nie została jeszcze nadana bardzo wysoka waga, natomiast można spodziewać się, że zostanie to zmodyfikowane zgodnie z kierunkiem, który obrał Google. Będzie to element coraz istotniejszy.

    W dalszym ciągu w wynikach wyszukiwania można znaleźć strony, których Core Web Vitals wypadają źle. To nie oznacza, że należy ignorować nowe wymagania Google. Słusznym krokiem jest dostosowanie witryny do nowych oczekiwań z kilku względów.

    Po pierwsze – witrynę tworzysz dla użytkowników, więc nawet pomijając wymagania Google, powinieneś dbać o ich doświadczenia związane ze stroną. Poprawa wyników pod względem CWV jest jednym z kroków w tym kierunku.

    Po drugie – być może obecnie duża część stron jeszcze nie została dostosowana do nowych wymagań algorytmu, ale z miesiąca na miesiąc takich witryn będzie coraz więcej. To oznacza, że bez odpowiedniej optymalizacji możesz pozostać za konkurencją.

    Po trzecie – trudno przewidzieć, jak z czasem Google będzie reagować na witryny, które osiągają wyniki poniżej wytycznych w zakresie CWV. Być może ograniczy crawl budget dla takich serwisów? A może pojawią się problemy z ich indeksowaniem? Trudno znaleźć argumenty, które przemawiałyby za zaniechaniem optymalizacji serwisu pod CWV.

    Jak wiele stron spełnia wymagania pod tym względem? Analizę przeprowadzili wydawcy wspomnianego narzędzia Screaming Frog. Doszło do tego w sierpniu 2021 roku, a przeanalizowano 20 tys. adresów URL. Efekty?

    • Zaledwie 12% mobilnych wersji stron i 13% wersji na komputery uzyskało wynik zgodny z oczekiwaniami dla wszystkich trzech parametrów.
    • Jeśli chodzi o LCP, to dobry wynik osiągnęło 43% stron mobilnych i 44% wersji na komputer.
    • W przypadku CLS było to odpowiednio 46% i 47%.
    • Jeśli chodzi o FID – 89% i 99%.

    TL;DRŹródło: https://www.screamingfrog.co.uk/passing-the-cwv-assessment/, 25.11.2021

    Wnioski? Kiedy Google wprowadzał CWV na całym świecie, większość stron nie spełniała jeszcze nowych wymagań algorytmu tej wyszukiwarki. Nie oznacza to, że powinieneś z tym zwlekać – dostosuj witrynę, ale rozsądnie, bez eliminowania rozwiązań istotnych dla użytkowników, nawet jeśli mogłyby być przyczyną wyniku nieco słabszego niż ten sugerowany przez Google.

    CWV – podsumowanie

    Optymalizacja strony pod CWV jest dobrym krokiem zarówno z uwagi na oczekiwania użytkowników strony, jak i wymagania algorytmu. Należy zwrócić szczególną uwagę na trzy parametry: szybkość ładowania, responsywność i stabilność wizualną. Każdy z tych aspektów ma duży wpływ na ostateczny wynik Twojej witryny. Bardzo prawdopodobne, że siła ich oddziaływania z czasem będzie coraz większa, a dostosowanie witryny będzie krokiem do pokonania konkurencji.

    Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Metody optymalizacji treści, których należy unikać – czy szkodliwe SEO w ogóle istnieje?
Metody optymalizacji treści, których należy unikać – czy szkodliwe SEO w ogóle istnieje?
Czy wiesz o istnieniu szkodliwych metod optymalizacji treści? Tak, one naprawdę istnieją! Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, czego lepiej unikać.
Jak pozycjonować strony hazardowe?
Jak pozycjonować strony hazardowe?
Zastanawiałeś się kiedyś, jak pozycjonować strony hazardowe, aby było to opłacalne? Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, to przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się wszystkiego na ten temat.
Pozycjonowanie SOTE – od czego zacząć?
Pozycjonowanie SOTE – od czego zacząć?
Pozycjonowanie SOTE to dość wymagający i czasochłonny proces. Warto więc wiedzieć, od czego zacząć i jak przygotować się do jego realizacji!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie