Zapytaj o ofertę
ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?

ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?

5 min. czytania

Inwestując swoje pieniądze w jakiekolwiek działania SEO, na bieżąco trzeba analizować ich efektywność. Nie ma nic gorszego niż podejmowanie pochopnych decyzji.

Zastanawiałeś się kiedyś, czy można obliczyć efektywność działań SEO? Odpowiedź brzmi: tak! ROI pozwoli Ci zobaczyć opłacalność podejmowanych zadań marketingowych w firmie. Każde przedsiębiorstwo, niezależnie czy jest małe, czy duże powinno korzystać z tego współczynnika, aby móc osiągnąć sukces w swojej branży.

W tym artykule opowiemy Ci więcej na temat ROI oraz o tym, jak planować ruch organiczny w wyszukiwarkach i obliczać współczynnik ROI.

Co to jest ROI?

ROI, albo inaczej Return on investment, to nic innego, jak zwrot z inwestycji, czyli wskaźnik rentowności. Ocenia on efektywność działań marketingowych Twojej firmy. Dzięki niemu zobaczysz, czy to, co właśnie robisz, jest opłacalne. ROI mierzy bezpośrednio koszty inwestycji w stosunku do zwrotów z niej. Wynik podawany jest w procentach, a żeby go otrzymać należy zysk (zwrot) z kampanii podzielić na koszty.

Zysk z przychodów/koszt x 100% = ROI

Przypuśćmy, że prowadzisz swój sklep internetowy i zamierzasz obliczyć ROI swoich działań reklamowych. Jeżeli zysk ze sprzedaży Twoich produktów wyniósł 200 zł w ostatnim miesiącu, natomiast musiałeś zapłacić za reklamę 100 zł, to zysk z przychodów wynosi 100 zł. Wykonujesz prostą matematykę, czyli 100/200 X 100% = 50%

Mimo że obliczanie ROI jest idealnym sposobem oceny działań marketingowych, to jednak należy pamiętać o tym, że jest on zbyt ogólny i nie uwzględnia wielu czynników, na przykład sezonowości, wahań rynku, czy wynagrodzeń pracowników.

ROI a organiczne wyniki wyszukiwania

Okazuje się, że można oszacować efektywność swojej kampanii SEO. Jednak najpierw należy zacząć od wyboru co najmniej trzech słów kluczowych. Musisz wybrać je dokładnie, ponieważ tylko i wyłącznie pasujące do konkretnego tematu frazy mają jakikolwiek sens.

Dzięki słowom kluczowym będziesz mógł prognozować ruch wyszukiwania na podstawie jednego lub kilku fraz.

Przed wyborem konkretnych słów warto sprawdzać liczbę ich wyszukiwań w Google, ponieważ pozwoli to oszacować, ile razy słowo kluczowe było wyszukiwane w danym miesiącu.

Dzięki ROI możesz obliczyć wskaźnik efektywności konkretnego słowa kluczowego. Jest to szczególnie przydatne, jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoje wysiłki w zakresie słów kluczowych są opłacalne.

Koszt kliknięcia słowa kluczowego

Koszt kliknięcia, czyli CPC pokazuje średnią kwotę, jaką zapłacisz za kliknięcie użytkownika w Twoją reklamę, która jest widoczna w płatnych wynikach wyszukiwania dla docelowego słowa kluczowego. Dzięki temu możesz zobaczyć pewną szacunkową wartość pozycjonowanej frazy w Internecie.

Jeżeli planujesz rozpocząć kampanię SEO lub PPC, musisz zainteresować się CPC, ponieważ jest to szczególnie pomocny wskaźnik.

Współczynnik konwersji

Należy cały czas śledzić konwersję na swojej stronie internetowej, ponieważ dzięki temu dowiesz się, które reklamy wpływają na konwersję Twojego sklepu internetowego. Jeżeli dowiesz się, jaki jest współczynnik konwersji strony, to z łatwością będziesz mógł obliczyć ROI dla całych kampanii reklamowych.

Jest to szacunkowy współczynnik konwersji, ale zawsze warto obliczać go w swojej firmie. Zazwyczaj stosuje się 5%-współczynnik konwersji w trakcie obliczania SEO w przypadku stron o dużym ruchu. Takie strony po prostu ściśle odpowiadają temu, czego szuka użytkownik w danej chwili.

Współczynnik konwersji jest pomocny w prognozowaniu wartości, jaką strategia SEO przyniesie stronie internetowej.

Wzór na obliczenie współczynnika konwersji:

Liczba wyszukiwań słów kluczowych X szacunkowy współczynnik klikalności X szacunkowy współczynnik konwersji

Jak interpretować wskaźnik ROI?

Musisz pamiętać o tym, że wskaźnik ROI może przyjmować zarówno dodatnie, jak i ujemne wyniki. Idzie się łatwo domyślić, że ujemny wskaźnik będzie oznaczał nieopłacalność kampanii marketingowej, natomiast dodatni opłacalność.

Najważniejsze to osiągać jak najwyższe wyniki procentowe, ponieważ im wyższe ROI, tym większa rentowność konkretnej kampanii.

Podsumowanie

Obliczanie współczynnika ROI jest bardzo ważne podczas prowadzenia każdej działalności internetowej. Dzięki temu będziesz mógł zdecydować, czy Twoja aktualna kampania marketingowa jest opłacalna, czy może warto z niej zrezygnować albo ją ulepszyć.

Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi zrozumiałeś na czym polega obliczanie ROI dla działań SEO oraz w jakim celu się go stosuje. Jeżeli nadal nie wiesz, jak się do tego zabrać, to może warto pomyśleć o zatrudnieniu doświadczonych ekspertów SEO? Oni z pewnością wszystko Ci wytłumaczą!

Skontaktuj się z naszą agencją SEO już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czy AMP wpływa na SEO strony internetowej?
    Czy AMP wpływa na SEO strony internetowej?
    Chciałbyś, aby Twoja strona internetowa ładowała się szybciej niż pozostałe? Musisz poznać zastosowanie formatu AMP! Ciekawy? Czytaj dalej!
    Co powinien zawierać raport z pozycjonowania witryny?
    Co powinien zawierać raport z pozycjonowania witryny?
    Raport SEO powinien zawierać opis działań wykonanych przez agencję, a także informacje o uzyskanych efektach. Sprawdźmy, co może obejmować.
    Błąd 403 – jak naprawić? Co oznacza?
    Błąd 403 – jak naprawić? Co oznacza?
    Pojawienie się błędu 403 na Twojej stronie może mieć wiele przyczyn. Powinieneś jak najszybciej rozwiązać ten problem!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.