Christina Morillo/pexels.com
Jedną z kwestii o największym wpływie na pozycjonowanie strony są odnośniki zarówno z innych witryn, jak i w obrębie tego samego serwisu. Jak zrobić linkowanie wewnętrzne, co to jest link i w jaki sposób odnośniki wpływają na SEO?
Hiperłącze, odnośnik lub link – wszystkie z tych terminów oznaczają odniesienie do innej witryny, pliku czy dowolnego zasobu sieciowego umieszczone na stronie internetowej. W kodzie HTML linki są zawarte w tagach <a> (od angielskiego anchor – kotwica), w których umieszcza się adres docelowej strony, tekst kotwicy, a często także dodatkowe atrybuty zawierające informacje o linku. Oto znaczenie poszczególnych części typowego hiperłącza – przeanalizowanie roli każdego z nich pozwoli lepiej zrozumieć, jak zrobić linkowanie wewnętrzne:
Zdecydowana większość systemów zarządzania treścią pozwala w wygodny sposób umieścić linki na stronie wraz z odpowiednimi wartościami poszczególnych atrybutów. Warto pamiętać, że tytuł zawarty w atrybucie „title” powinien różnić się od tekstu anchora. Odnośniki mogą prowadzić do podstron w tej samej witrynie lub do innej strony. Czym jest linkowanie wewnętrzne i w jaki sposób różni się od linkowanie zewnętrznego?
Główną różnicą pomiędzy linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi jest lokalizacja zasobu, do którego kieruje URL. W pierwszym przypadku znajduje się on w obrębie tej samej witryny (lub nawet tej samej podstrony), z kolei w drugim jest on umieszczony na innej stronie. Obydwa rodzaje odnośników mają spore znaczenie dla pozycjonowania, jednak ich wykorzystanie i rola znacząco się różnią.
Głównym zadaniem linków wewnętrznych jest ułatwienie nawigacji na stronie, dzięki czemu zarówno użytkownicy, jak i algorytmy wyszukiwarek mogą lepiej zrozumieć jej strukturę. Co więcej, odnośniki tego typu mogą być użyte również jako call-to-action – możemy na przykład przekierować użytkownika na podstronę, która służy do umówienia wizyty czy zamówienia produktów. Warto także wiedzieć, jak skutecznie wykorzystać linkowanie wewnętrzne – SEO bierze w tym przypadku pod uwagę przede wszystkim słowa kluczowe w treści anchora.
Umieszczanie na stronie linków zewnętrznych może na pierwszy rzut oka wydawać się niezbyt korzystną opcją – w końcu wysyłamy czytelników na inne witryny. W rzeczywistości jednak ich obecność jest bardzo istotna pod względem pozycjonowania. Linkowanie do rzetelnych źródeł pozwala zwiększyć zaufanie do strony, zarówno w „oczach” wyszukiwarki, jak i samych użytkowników. Na więcej korzyści możemy jednak liczyć w przypadku, gdy to inna strona linkuje do naszej. Aby móc osiągnąć ten efekt, należy przede wszystkim publikować wartościowe artykuły, do których będą mogli odwołać się właściciele innych witryn.
Kolejną ważną różnicą pomiędzy linkami zewnętrznymi a wewnętrznymi jest wartość atrybutu „rel”. Zawarte w nim informacje pozwalają wyszukiwarce określić, czy brać pod uwagę dany odnośnik przy wyznaczaniu pozycji strony. Jest to kwestia, która ma znaczenie przede wszystkim przy odnośnikach zewnętrznych, jednak warto nieco bliżej poznać ten temat, by wiedzieć, jak zrobić linkowanie wewnętrzne. Co to jest atrybut „rel” i jakie może przybierać wartości?
W kontekście linków wewnętrznych warto przede wszystkim zapamiętać, by unikać stosowania atrybutu „nofollow”. Tego typu odnośniki mogą być jednak wykorzystane, jeśli z jakiegoś powodu chcemy, by konkretny link nie miał wpływu na pozycjonowanie naszej strony.
Strony, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google, są indeksowane przez tak zwane roboty lub crawlery (od angielskiego „crawl” – pełzać), które nieustannie przeszukują sieć, identyfikując przy tym zależności pomiędzy różnymi witrynami. Dotyczy to zarówno linków zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W ten sposób algorytmy mogą lepiej określić, jakiej tematyki dotyczy dana strona, i które słowa kluczowe będą do niej pasować. To bardzo istotne w kwestii ustalaniu wyników wyszukiwania – celem jest tutaj dostarczenie użytkownikowi zawartości, która najbardziej odpowiada na jego zapotrzebowania przedstawione we wprowadzonych frazach. Z tego względu linkowanie wewnętrzne i SEO to dwa tematy, które są ze sobą bardzo blisko związane.
To jednak nie tylko narzędzie do poprawy pozycjonowania strony – na dobrze przygotowanym linkowaniu wewnętrznym korzystają również osoby, które ją odwiedzają. Jest to kolejna istotna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, ponieważ łatwa i intuicyjna obsługa witryny pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkownika. Dzięki temu czas spędzony na stronie może być dłuższy, a całość będzie bardziej zachęcać do interakcji bądź wykonania transakcji – co z kolei przełoży się na jeszcze lepsze efekty pozycjonowania. Zastanawiając się, jak zrobić linkowanie wewnętrzne, należy zatem również przeanalizować obecną oraz docelową strukturę strony.
Warto w tym przypadku zwrócić uwagę między innymi na sam układ strony. Spora część odnośników wewnętrznych jest generowana automatycznie – są to na przykład kategorie produktów w sklepach bądź artykułów na blogach. Dzięki temu Google może bez problemu określić hierarchię zawartości. Korzystając z systemów zarządzania treścią lub gotowych platform e-commerce, zazwyczaj nie musimy martwić się o tę kwestię. Wystarczy przygotować odpowiedni układ kategorii czy tagów, a oprogramowanie zajmie się tym zadaniem za nas. Jeśli natomiast nasza strona internetowa została opracowana od podstaw, konieczne będzie poświęcenie nieco więcej czasu – proces ten może usprawnić na przykład współpraca z agencją SEO, która zajmuje się również marketingiem treści.
Nieco inaczej wygląda kwestia dodawania odnośników do artykułów bądź opisów. Jak zrobić linkowanie wewnętrzne w takim przypadku, by cieszyć się jak najlepszymi efektami dla SEO? Jednym z najistotniejszych czynników jest umieszczanie łączy, które są powiązane z danym tematem. Dzięki temu czytelnicy będą bardziej skłonni pozostać na stronie, aby zapoznać się z dodatkowym materiałem, który może odpowiadać ich zainteresowaniom lub potrzebom.
Wiemy już, czym jest linkowanie wewnętrzne – warto także zastanowić się nad wartością poszczególnych odnośników. Nie każdy z nich będzie mieć taką samą wagę dla algorytmów wyszukiwarki. Spore znaczenie ma tutaj liczba backlinków, czyli odnośników z innych witryn. Najwięcej linków zewnętrznych zazwyczaj prowadzi do strony głównej danego serwisu, wobec czego to właśnie ona często okazuje się najkorzystniejszym miejscem do linkowania wewnętrznego. Bardzo skutecznym wyjściem może okazać się umieszczenie na niej ramki z najnowszymi produktami lub artykułami – w ten sposób możemy zadbać o to, by stale pozyskiwać nowe, wartościowe linki wewnętrzne prosto ze strony głównej. Często może okazać się, że pewne kategorie czy obszary witryny cieszą się większą popularnością u odbiorców. Warto wtedy zadbać o to, by wykorzystać ich potencjał poprzez skuteczne linkowanie wewnętrzne.
Przede wszystkim konieczne jest określenie spójnej i jasnej struktury treści. Dobrze jest przy tym zadbać o to, by podzielić zawartość na „poziomy” – na przykład stronę główną, podstawowe kategorie i należące do nich podkategorie, w których z kolei będą znajdować się konkretne produkty, artykuły czy inne treści. Obszary, na których zależy nam najbardziej, lub w których mamy do przekazania szczególnie dużo wartościowych informacji, powinny być linkowane w licznych innych miejscach na stronie, by wzmocnić ich pozycję.
W zależności od rodzaju witryny podejście do linkowania wewnętrznego może być nieco inne. Dobrym przykładem są tak zwane „breadcrumbs”, czyli „okruszki chleba” – ścieżki do podstron przechodzące przez poszczególne zalinkowane kategorie i podkategorie, zazwyczaj umieszczone na górze strony. Choć można je często spotkać także na blogach, niekiedy architektura witryny tego typu może być na tyle prosta, że nie będą one niezbędne. Zupełnie inaczej jest jednak w przypadku sklepów online – użytkownicy szukający potrzebnych im towarów z pewnością docenią to rozwiązanie, które pozwoli im szybko i sprawnie nawigować po dostępnych produktach.
Powiązanie artykułów tematami to kolejna czynność, która może usprawnić linkowanie wewnętrzne. SEO bloga czy specjalistycznego portalu będzie znacznie lepsze, gdy zadbamy o tę kwestię. Jeśli jedna z podstron wyróżnia się na tle innych lub jest wyjątkowo obfita pod względem zawartości, warto linkować do niej z wielu innych artykułów.
Odnośniki wewnętrzne mogą znajdować się w różnych częściach strony – między innymi bezpośrednio w głównej zawartości, na pasku nawigacyjnym, na sidebarze czy w stopce. Lokalizacja łącza może mieć spory wpływ na jego wartość. Warto przy tym zastanowić się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony. Artykuły bądź opisy prawdopodobnie będą dla odbiorców głównym sposobem poznawania zawartości witryny, wobec czego to właśnie tam powinny znaleźć się najistotniejsze odnośniki do wartościowych treści. Obszary z boku i na górze strony służą z kolei głównie do nawigacji – to dobre miejsce na odnośniki do kategorii czy przedstawienie automatycznie wygenerowanych ramek z powiązanymi zasobami. Stopka jest natomiast miejscem, w którym linki mają najmniejszą wartość, jednak warto właśnie tam umieścić na przykład odnośnik do formularza kontaktowego czy podstawowych danych o nas lub firmie.
Dowiedzieliśmy się już, czym jest linkowanie wewnętrzne i jak przygotować odpowiednią strategię – warto także zidentyfikować potencjalne pomyłki, które mogą zmniejszyć wpływ naszych odnośników na pozycję strony. Należy przede wszystkim mieć na uwadze zadanie i przeznaczenie wewnętrznych łączy: służą one głównie do określenia struktury zawartości oraz w roli narzędzia do nawigacji dla użytkowników. W kontekście pozycjonowania ważne jest linkowanie do wartościowych treści oraz odpowiednie dostosowanie fraz kluczowych w linku, jak również umieszczanie ich w tekście anchora (z odpowiednią częstotliwością).
Podobnie jak w przypadku większości pozostałych elementów strategii pozycjonowania oraz marketingu online, liczy się przede wszystkim umiar i trafienie w „złoty środek”. Bardzo ciężko jest określić optymalną liczbę linków wewnętrznych na stronie, jednak należy pamiętać, że zbyt duże nasycenie treści odnośnikami może sprawić, że strona nie będzie w ogóle indeksowana przez Google. Za przeciętny górny limit zazwyczaj uznaje się 100 linków na pojedynczej podstronie. Jednocześnie trzeba zadbać o to, by nie było ich zbyt mało. Aby lepiej określić odpowiednią liczbę, można skorzystać między innymi z pluginów do pozycjonowania bądź zasięgnąć porady u profesjonalistów z agencji SEO.
Przesadnie skomplikowana struktura może utrudnić znalezienie odpowiedniej zawartości przez użytkowników. Jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne i SEO, najczęściej zaleca się zadbanie o to, by konkretne podstrony były dostępne po maksymalnie trzech kliknięciach z poziomu strony głównej.
Dotyczy to szczególnie linków w artykułach, opisach produktów i podobnych treściach. Odnośniki należy umieszczać w taki sposób, by naturalnie komponowały się z resztą tekstu i nie odrywały użytkownika od zawartości strony.
Treść anchora decyduje o tym, w jaki sposób link będzie wyświetlał się na stronie. Element ten jest dobrym miejscem na zamieszczenie frazy kluczowej, jednak należy robić to dość oszczędnie – często wręcz nie zaleca się linkowania na główne słowo kluczowe, a zamiast tego wykorzystanie powiązanych terminów. Dodatkowo nie należy używać anchorów w postaci „surowych” URL-i czy ogólnych zwrotów, takich jak „kliknij tutaj”.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.
Dziękuję za bardzo dobry artykuł!
W Internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, ale Twój artykuł jest naprawdę ciekawi. Odróżnia się od innych charakterystycznym stylem wypowiedzi – i dobrze. Oryginalność jest w cenie 🙂