janeb13/pixabay.com
Stworzenie strony internetowej jest w zasadzie banalnie proste. Może to zrobić każdy z dostępem do sieci. Z tego względu codziennie powstają coraz to nowsze strony, które zanim pojawią się w wynikach wyszukiwarek, muszą przejść proces indeksowania. W pierwszej części naszego artykułu dowiesz się, czym jest mapa witryny, jakie są jej rodzaje oraz jak ją stworzyć w prosty sposób.
Sitemap to plik zawierający listę podstron danej witryny internetowej wraz z jej aktualizacjami i modyfikacjami. Jest to spis wartościowych adresów, na których zależy nam podczas procesu indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Jednym z elementów składowych mapy witryny jest również mapa graficzna – zbiór elementów wizualnych (obrazów, wideo) umieszczonych na danej stronie. Mapa jest niewidoczna dla użytkownika, ale sięgają do niej roboty wyszukiwarek.
Charakter mapy strony zależy od przeznaczenia danej strony internetowej. Aby wygenerować jej plik, można skorzystać z kilku formatów:
Statyczna mapa witryny polega na wykorzystaniu generatora online do stworzenia pliku, który umieszczany jest w głównym katalogu strony (katalog public_html). W tym przypadku wymagane jest każdorazowe tworzenie pliku po aktualizacji listy adresów. Aby jednak ułatwić sobie to zadanie i nie tracić czasu na ręczne tworzenie plików, warto sięgnąć do mapy dynamicznej, która podlega automatycznej aktualizacji o nowy adres. Wówczas tworzymy mapę raz, reszta to magia automatyzacji.
Narzędzie to nie dość, że wykryje niedziałające adresy, to dodatkowo z jego pomocą można zbudować mapę witrynę wraz z mapą wykorzystanych grafik. Jest to darmowe narzędzie, które generuje plik sitemap.xml dla 500 adresów URL (w przypadku płatnej licencji nie ma ograniczeń). Należy w tym celu skorzystać z zakładki „Sitemaps”, następnie kategorii „Create XML Sitemaps”.
Sama platforma nie generuje map strony. W tym przypadku zaleca się skorzystanie z darmowej wtyczki Yoast SEO. Tworzy ona mapę automatycznie, a dodatkowo nie trzeba przesyłać jej na serwer.
Jeśli posiadasz wiedzę z zakresu PHP/SQL, możesz samodzielnie wygenerować mapę witryny. Plik XML powinien zawierać listę stron głównych (landing pages), czyli wszystkich tych, na których Ci zależy w procesie indeksowania. Zacznij od tagu <urlset> i dodaj adresy odpowiednio je tagując za pomocą
Pamiętaj: Mapa witryny nie może być większa niż 50 MB i zawierać więcej niż 50 tysięcy adresów. Jeśli tak się zdarzy, w przypadku bardzo rozbudowanych stron, należy stworzyć kilka oddzielnych map.
Pamiętaj: W przypadku statycznej mapy witryny, należy ją zaktualizować ręcznie.
Pamiętaj: Mapa witryny nie powinna zawierać treści zduplikowanych, stron z przekierowaniem 301, stron z błędem 404 oraz stron zablokowanych przed indeksowaniem (z tagiem noindex).
Mapa gotowa, co dalej? Samo jej wygenerowanie jeszcze nic nam nie daje, należy umieścić ją na serwerze.
Link do mapy należy obowiązkowo przesłać do GSC. W tym celu trzeba skorzystać z zakładki „Indeksowanie – Mapa witryn – Dodaj/ Testuj mapę witryny – Prześlij”.
Dodatkowo na serwerze w katalogu publicznym powinien znajdować się plik robots.txt. W jego dowolnym miejscu należy wskazać instrukcję „Sitemap:https://twojadomena.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml”.
Pamiętaj: Funkcja Ping pozwala na połączenie pomiędzy hostami, a także przesyłanie danych między serwerem a resztą internetu. W przypadku Google należy więc wskazać mapę wraz z tą funkcją.
Wiesz już czym jest mapa witryny. Jest to niezwykle przydatne narzędzie zwiększające wartość naszej strony, a przede wszystkim usprawniające proces indeksowania. W końcu zależy nam, aby nasza strona cieszyła się miejscem na liście rankingowej! Należy mieć świadomość, iż jest ona narzędziem przydatnym nie tylko robotom oraz algorytmom, ale również użytkownikom. Mapa ułatwia nawigację po naszej stronie. W drugiej części artykułu dowiesz się, jak mapa witryny wpływa na SEO oraz jak ją optymalizować.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.