Czym jest mapa witryny i jak ją stworzyć? Część 1

Czym jest mapa witryny i jak ją stworzyć? Część 1

janeb13/pixabay.com

Stworzenie strony internetowej jest w zasadzie banalnie proste. Może to zrobić każdy z dostępem do sieci. Z tego względu codziennie powstają coraz to nowsze strony, które zanim pojawią się w wynikach wyszukiwarek, muszą przejść proces indeksowania. W pierwszej części naszego artykułu dowiesz się, czym jest mapa witryny, jakie są jej rodzaje oraz jak ją stworzyć w prosty sposób.

Mapa witryny – o co chodzi?

Sitemap to plik zawierający listę podstron danej witryny internetowej wraz z jej aktualizacjami i modyfikacjami. Jest to spis wartościowych adresów, na których zależy nam podczas procesu indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Jednym z elementów składowych mapy witryny jest również mapa graficzna – zbiór elementów wizualnych (obrazów, wideo) umieszczonych na danej stronie. Mapa jest niewidoczna dla użytkownika, ale sięgają do niej roboty wyszukiwarek.

Rodzaje map witryn

Charakter mapy strony zależy od przeznaczenia danej strony internetowej. Aby wygenerować jej plik, można skorzystać z kilku formatów:

  • XML,
  • RSS / mRSS / Atom 1.0.,
  • plik tekstowy z rozszerzeniem „.txt” kodowany UTF-8,
  • witryny Google.

Mapa statyczna czy dynamiczna?

Statyczna mapa witryny polega na wykorzystaniu generatora online do stworzenia pliku, który umieszczany jest w głównym katalogu strony (katalog public_html). W tym przypadku wymagane jest każdorazowe tworzenie pliku po aktualizacji listy adresów. Aby jednak ułatwić sobie to zadanie i nie tracić czasu na ręczne tworzenie plików, warto sięgnąć do mapy dynamicznej, która podlega automatycznej aktualizacji o nowy adres. Wówczas tworzymy mapę raz, reszta to magia automatyzacji.

Elementy mapy witryny

Obowiązkowe tagi:

  • <urlset> (tag odwołujący się do protokołu),
  • <url> (tag odnoszący się do adresu URL),
  • <loc> (tag określający lokalizację adresu).

Tagi opcjonalne:

  • <lastmod> (tag informujący o ostatniej modyfikacji pliku),
  • <changefreq> (tag wysyłający informację robotom, kiedy powinny indeksować stronę),
  • <priority> (tag ustalający ważność adresu względem innych z listy).

W jaki sposób stworzyć mapę witryny?

Technika 1: Generator

Screaming Frog

Narzędzie to nie dość, że wykryje niedziałające adresy, to dodatkowo z jego pomocą można zbudować mapę witrynę wraz z mapą wykorzystanych grafik. Jest to darmowe narzędzie, które generuje plik sitemap.xml dla 500 adresów URL (w przypadku płatnej licencji nie ma ograniczeń). Należy w tym celu skorzystać z zakładki „Sitemaps”, następnie kategorii „Create XML Sitemaps”.

WordPress

Sama platforma nie generuje map strony. W tym przypadku zaleca się skorzystanie z darmowej wtyczki Yoast SEO. Tworzy ona mapę automatycznie, a dodatkowo nie trzeba przesyłać jej na serwer.

Technika 2: Ręczne kodowanie

Jeśli posiadasz wiedzę z zakresu PHP/SQL, możesz samodzielnie wygenerować mapę witryny. Plik XML powinien zawierać listę stron głównych (landing pages), czyli wszystkich tych, na których Ci zależy w procesie indeksowania. Zacznij od tagu <urlset> i dodaj adresy odpowiednio je tagując za pomocą i . Na koniec wpisz żądanie lub . Dodaj następnie plik XML do folderu głównego za pośrednictwem przesyłania plików FTP.

Uwaga!

Pamiętaj: Mapa witryny nie może być większa niż 50 MB i zawierać więcej niż 50 tysięcy adresów. Jeśli tak się zdarzy, w przypadku bardzo rozbudowanych stron, należy stworzyć kilka oddzielnych map.

Pamiętaj: W przypadku statycznej mapy witryny, należy ją zaktualizować ręcznie.

Pamiętaj: Mapa witryny nie powinna zawierać treści zduplikowanych, stron z przekierowaniem 301, stron z błędem 404 oraz stron zablokowanych przed indeksowaniem (z tagiem noindex).

Gdzie należy przesłać gotową mapę witryny?

Mapa gotowa, co dalej? Samo jej wygenerowanie jeszcze nic nam nie daje, należy umieścić ją na serwerze.


Źródło: StockSnap/pixabay.com

Google Search Console

Link do mapy należy obowiązkowo przesłać do GSC. W tym celu trzeba skorzystać z zakładki „Indeksowanie – Mapa witryn – Dodaj/ Testuj mapę witryny – Prześlij”.

robots.txt

Dodatkowo na serwerze w katalogu publicznym powinien znajdować się plik robots.txt. W jego dowolnym miejscu należy wskazać instrukcję „Sitemap:https://twojadomena.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml”.

Uwaga!

Pamiętaj: Funkcja Ping pozwala na połączenie pomiędzy hostami, a także przesyłanie danych między serwerem a resztą internetu. W przypadku Google należy więc wskazać mapę wraz z tą funkcją.

Podsumowanie

Wiesz już czym jest mapa witryny. Jest to niezwykle przydatne narzędzie zwiększające wartość naszej strony, a przede wszystkim usprawniające proces indeksowania. W końcu zależy nam, aby nasza strona cieszyła się miejscem na liście rankingowej! Należy mieć świadomość, iż jest ona narzędziem przydatnym nie tylko robotom oraz algorytmom, ale również użytkownikom. Mapa ułatwia nawigację po naszej stronie. W drugiej części artykułu dowiesz się, jak mapa witryny wpływa na SEO oraz jak ją optymalizować.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Temat bloga – gdzie szukać inspiracji?

    Temat bloga – gdzie szukać inspiracji?

    Zastanawiasz się nad założeniem bloga? A może już go posiadasz, ale Twoje pomysły na posty zupełnie się wyczerpały? Pomożemy!
    Czy tekst alternatywny wpływa na SEO strony internetowej?

    Czy tekst alternatywny wpływa na SEO strony internetowej?

    Tekst alternatywny obrazu może być bardzo pomocny podczas pozycjonowania witryny. Opisujemy, jak on działa i dlaczego jest tak ważny. Warto czytać dalej.
    Globalizacja a SEO – pozycjonowanie zagraniczne

    Globalizacja a SEO – pozycjonowanie zagraniczne

    Prowadzisz stronę internetową i chcesz przenieść się na arenę międzynarodową? Wykorzystaj w tym celu strategie pozycjonowania zagranicznego (globalne SEO).
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.