Sama analiza konkurencji pod kątem pozycjonowania to nie tylko zweryfikowanie miejsca przedsiębiorstwa na tle rywalizacyjnych marek. Sprawdzenie, na którym miejscu plasuje się strona konkurencyjnej firmy, to wnikliwy przegląd jej działań i korzystanie z zasobu sprawdzających się pomysłów. Obserwacja praktyk przedsiębiorstw o podobnym profilu funkcjonowania pomaga w opracowywaniu własnych kampanii. Jakich informacji dostarcza Ci analiza konkurencji SEO? Z pewnością wzbogacisz wiedzę w zakresie fraz wykorzystanych przez konkurencję oraz źródeł linkowania do rywalizacyjnej witryny. Jednak to nie wszystko. Czy research działań konkurencyjnych marek to sprawdzona taktyka w e-marketingu? Znajdź odpowiedź podczas lektury przygotowanego wpisu!
Co zyskasz, poznając swojego rywala w pozycjonowaniu?
Oprócz researchu wykorzystanych przez konkurencję słów kluczowych jesteś w stanie dowiedzieć się znacznie więcej. Właściwie to za sprawą przeglądu poszczególnych działań branżowych rywali zyskujesz szansę na sprecyzowanie budżetu potrzebnego do realizacji kampanii marketingowej. Możesz również porównać rezultaty wdrażanej strategii do taktyk powziętych przez inne przedsiębiorstwa w obrębie budowy strony WWW.
Wiesz już mniej więcej, na czym polega analiza konkurencji SEO, ale czy zastanawiałeś się nad tym, co nie wchodzi w jej zakres? Nieetyczną praktyką jest powielanie cudzych pomysłów i wdrażanie ich do realizowanej kampanii. Pamiętaj, że monitoring branżowych rywali ma pomóc Ci w sformułowaniu odpowiednich wniosków i opracowywaniu planu działania.
Od czego zacząć weryfikację konkurencji?
Pierwszym etapem w procesie, jakim jest analiza konkurencji pod kątem SEO, jest znalezienie przedsiębiorstw, które są zbliżone do siebie charakterem działalności. Warto zrobić wstępne rozeznanie i zweryfikować marki plasujące się na samym szczycie hierarchii. Można to zweryfikować za pośrednictwem wyszukiwarki Google poprzez wpisanie interesującej nas nazwy usługi, produktu i firmy. Agencje pozycjonujące dysponują często wachlarzem narzędzi pozwalających na analizę źródeł ruchu organicznego (np. taką możliwość oferuje Ahrefs).
W jakim celu sprawdza się linki i słowa kluczowe branżowych rywali?
Głównym celem jest znalezienie najlepszych taktyk, aby w konsekwencji uplasować się na samym szczycie wyników SERP. Analiza fraz kluczowych ma na celu sprawdzenie, które spośród nich są najbardziej znane. W ten sposób możliwe jest przygotowanie listy ze słowami kluczowymi popularnymi dla danej branży.
Warto wiedzieć, na jakie słowa w ogóle zwracać uwagę. Możemy podzielić je na trzy kategorie:
- słowa kluczowe (head keywords) – to pojedyncze słowa o niskim współczynniku konwersji. Wyróżniają się wysoką liczbą wyszukiwań oraz wysoką konkurencją;
- słowa kluczowe z krótkim ogonem (body keywords) – to 2-3 słowa o średnim współczynniku konwersji. Cechuje je średnia liczba wyszukiwań, a także optymalna konkurencja;
- słowa kluczowe z długim ogonem (long-tail keywords) – to słowa 4+ o wysokim współczynniku konwersji, niskiej liczbie wyszukiwań oraz niskiej konkurencji.
W dalszej kolejności dobrze ustalić cel danego zapytania wpisywanego w wyszukiwarkę. Ten z kolei można podzielić na cztery kategorie:
- informacyjny – poprzez dane zapytanie użytkownik skupia się na znalezieniu konkretnych informacji czy też odpowiedzi;
- nawigacyjny – wpisywane zapytania z reguły zawierają nazwy produktu, usługi lub marki, po to, aby znaleźć daną stronę;
- komercyjny – zapytania z już sprecyzowaną decyzją zakupową, ale niebezpośrednio związane z konwersją. Z reguły zawierają porównania;
- transakcyjny – tutaj każde zapytane jest bezpośrednio związane z dokonaniem transakcji.
Określenie celu zapytania jest istotne, ponieważ pomaga określić rodzaj ruchu na Twojej stronie. Dzięki temu zrozumiesz, dlaczego użytkownik stosuje konkretne słowa kluczowe. Będziesz więc mógł wykorzystać je w swoich treściach i dopasować cały content względem potrzeb potencjalnych klientów. Tutaj oczywiście przyda się analiza konkurencji pod tym względem. Ważne jest bowiem to, jakie frazy kluczowe stosują inne firmy osiągające wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google.
Analiza słów kluczowych
Warto wiedzieć, że jeśli strona nie cieszy się jeszcze zbyt dużą renomą, nie może konkurować o niektóre słowa kluczowe. Jest jednak na to rozwiązanie – może znaleźć takie frazy, które nie są konkurencyjne, ale odznaczają się wysokim ruchem. Dość łatwo je pozycjonować, a przy tym są mniej budżetowe. W obliczeniu tzw. trudności słowa kluczowego mogą pomóc narzędzia SEO, ale można zrobić to również samodzielnie poprzez ocenę dobrze prosperujących stron oraz analizę wyników wyszukiwania. Jak zatem widzisz, analiza słów kluczowych ściśle łączy się z procesem, jakim jest analiza konkurencji.
Tego typu analizy stanowią główną praktykę SEO. Dzięki nim możesz bowiem zrozumieć, w jakim celu oraz w jaki sposób internauci odwiedzają stronę, a także, jakimi technikami posługuje się konkurencja, aby przyciągnąć nowych klientów. Poprzez badania możesz wiedzieć, jak wyprzedzić inne firmy oraz jakich błędów się wystrzegać.
Znajdź powód, dla którego nie widzisz swojej strony w wynikach Google
Po zrealizowaniu wszelkich działań badawczych konkurencji pod kątem słów kluczowych może okazać się, że Twoja strona nie pojawia się w rezultatach SERP na kluczowe dla niej frazy, a konkurenci osiągają pierwsze miejsca w rankingu. Najczęściej problem ten spotykany jest przy pozycjonowaniu na frazy typu long tail. Dlatego warto przeanalizować rywalizujące marki prowadzące strony WWW, żeby poszerzyć wiedzę na temat pożądanych praktyk. Być może najlepszym rozwiązaniem będzie rozwój treści albo bardziej czytelna prezentacja kategorii oraz produktów.
Znajomość link buildingu w precyzji wstępnych kosztów
Analiza konkurencji SEO odnosi się również do wnikliwej weryfikacji linków przychodzących. Dzięki temu pozycjonerzy są w stanie określić, jaką część finansów powinni przeznaczyć na link building. Istnieje kilka narzędzi umożliwiających oszacowanie konkurencyjności odnośników, choć do najpopularniejszych zaliczane są Surfer oraz Ahrefs. To nie wszystko, czego możemy spodziewać się po badaniu odnośników. Oprócz oszacowania budżetu monitorujący działania konkurencyjnych firm są w stanie sprawdzić źródła pozyskiwania wartościowych linków. Wcześniejsze praktyki, koncentrujące się na ilości, przynosiły odwrotne skutki od zamierzonych, czyli spadki na liście rankingowej wyszukiwarki.
Analiza konkurencji SEO daje możliwość wglądu w obszary strony rywala, do których przekierowywanych jest najwięcej odnośników. Umożliwia to sprawdzenie skuteczności strategii optymalizacyjnej oraz wdrożenie możliwych poprawek w jej obszarze. Ponadto, za sprawą określonego narzędzia, możliwy jest wgląd w wartości follow oraz nofollow towarzyszące konkretnym linkom.
Sprawdzone narzędzia do analizy pozycjonowania – Surfer i Ahrefs
Liderami w procesie, jakim jest analiza konkurencji pod kątem SEO, okazują się Surfer oraz Ahrefs. Nie musisz martwić się o czasochłonne, ręczne weryfikowanie fraz. Dzięki funkcjonalności tych instrumentów możesz w dość sprawny sposób sprawdzić działanie konkretnej strony internetowej. Przygotowaliśmy małą instrukcję obsługi, która rozwieje wszelkie wątpliwości co do korzystania z narzędzi.
Niezastąpiony w działaniu Surfer
Jeżeli chcesz zaznajomić się z dużą ilością stron znajdujących się na topowych miejscach, Surfer z pewnością Ci w tym pomoże. Za jego pośrednictwem możesz przeanalizować różnego rodzaju informacje, począwszy od całego contentu, meta title, description, opisów ALT fotografii, aż po same nagłówki. Badanie fraz z długim ogonem to jego specjalność, podobnie jak zdobywanie wiadomości na temat linków zewnętrznych. Choć Surfer to efektywne narzędzie analityczne, warto uzupełnić go o dodatkowe instrumenty marketingowe.
Przeglądarki do wyboru do koloru – Ahrefs w pogotowiu
Ahrefs, podobnie jak Surfer, posiada funkcje przeglądu fraz z długim ogonem. Dzięki temu, że narzędzie to jest regularnie aktualizowane, dostosowuje się do potrzeb użytkownika. Atutami są wygodny interfejs oraz sporządzanie ciekawych form raportu. Funkcjonalność narzędzia opiera się również na możliwości wyboru analizy przeglądarki.
TOP 3 powody, dla których warto postawić na analizę konkurencji pod kątem SEO
O tym, że poznanie zalet działań optymalizacyjnych konkurencji dostarcza inspiracji, już wiesz. Czego jeszcze możesz spodziewać się od badania dotyczącego rywalizujących z marką przedsiębiorstw?
- Powód 1. Zyskasz nieco na czasie. Decydując się na przeanalizowanie praktyk rywalizujących marek, jesteś świadomy jej prężnie realizowanych działań. Pozostaje Ci zatem przetestować frazy kluczowe w oparciu o podstawowe informacje na temat aktywności konkurencyjnych przedsiębiorstw.
- Powód 2. Poszerzenie funkcjonalności witryny internetowej. Zbadanie, co konkurencja wniosła do własnych stron WWW, pozwala na zweryfikowanie, czy ten pomysł faktycznie się sprawdza, a także, czy (być może) warto go wykorzystać w zarządzaniu własną platformą sprzedażową.
- Powód 3. Już nie tylko analiza SWOT, lecz bardziej wnikliwy przegląd aktywności konkurencyjnych przedsiębiorstw. Sprawdzając ich pozycję w wyszukiwarce i widoczność na konkretne słowa kluczowe, zyskujesz sygnał w kontekście dalszych planów pozycjonowania.
Jeżeli zawodowo zajmujesz się SEO i planujesz podjąć się procesu, jakim jest analiza konkurencji, wartościowe staje się nawiązanie więzi z osobami z konkretnej branży. Dlaczego to jest ważne? To poniekąd fundament w opracowywaniu strategii reklamowych. Poznanie środowiska “od środka” daje wgląd we frazy utożsamiane z konkretnym biznesem oraz zdanie poszczególnych członków zespołu co do skuteczności pozycjonowania na dane hasła. Praktyka zyskuje na znaczeniu wtedy, gdy pozycjonujący nie ma wystarczającej wiedzy na temat dziedziny, którą specjalizuje się sklep internetowy.
Na koniec nieco o technicznym SEO
Analizując konkurencyjne witryny, nie sposób pominąć technicznej perspektywy SEO. Zbadanie, jakie rozwiązania spisują się na medal (np. oryginalnie rozwinięty content marketing bądź responsywność), to ważny aspekt w budowaniu bądź modyfikacji strony internetowej.
Jeśli chodzi o techniczne SEO, należy skupić się na: przygotowaniu i wdrożeniu site map, dodaniu pliku robots.txt na stronie, optymalizacji: adresów URL, meta tagów, szybkości strony, wdrożeniu: certyfikatu SSL, przekierowań, danych strukturalnych, linków wewnętrznych i linków kanonicznych, unikaniu duplikacji treści oraz zadbaniu o responsywność strony (dostosowanie do urządzeń mobilnych).
Warto nieco bardziej pochylić się nad wspomnianym wyżej certyfikatem SSL. Otóż to bardzo istotny czynnik technicznego SEO. Niegdyś zabezpieczenie to stosowane było głównie przez sklepy internetowe, jednak nie przez wszystkie. Wiele uległo zmianie w momencie, gdy Google w przeglądarce Chrome wydawało użytkownikom ostrzeżenia przed “niebezpiecznymi” witrynami internetowymi. Część właścicieli stron zrozumiała wówczas, że przez takie ostrzeżenia liczba ich klientów może znacznie spaść. Z drugiej strony, połączenia SSL były z większą częstotliwością uznawane za czynnik rankingowy w procesie pozycjonowania. Z tego też względu na większej liczbie stron można było zauważyć właśnie certyfikat SSL (adres strony zaczyna się bowiem nie od http, a od https).
Właściciele stron mogą skorzystać z darmowych lub płatnych certyfikatów bezpieczeństwa. Drugie z wymienionych stosowane są najczęściej w bankowości elektronicznej z racji na większe zagrożenie atakiem hakerskim.
Jak wspomóc techniczne SEO?
Decydując się na optymalizację techniczną strony, musimy zadbać o narzędzia pomocne do analizy poprawności wdrażanych działań. Bez nich ciężko byłoby zweryfikować, które elementy działają właściwe, a które wymagają poprawy. Dobrym wyborem będzie skorzystanie z następujących narzędzi:
- Google Search Console – to darmowe narzędzie Google, dzięki któremu możemy sprawdzić stan zaindeksowania witryny, a także związane z nim ewentualne błędy. Za sprawą tego narzędzia możliwa jest praca nad czynnikami Core Web Vitals.
- Ahrefs – za jego pomocą możemy dokonać analizy SEO off-site, a także prześledzić błędy na stronie WWW.
- Screaming Frog – poprzez to szerokie narzędzie jesteśmy w stanie sprawdzić sposób odczytywania strony przez roboty oraz zauważyć potencjalne trudności w indeksowaniu czy też odczytywaniu strony.
- PageSpeed Insights – to narzędzie sprawdzające się podczas analizy i poprawy szybkości strony (także czynników Core Web Vitals).
Jeśli zależy Ci na tym, aby znaleźć się w czołówce rankingu Google, nie możesz poprzestać na jednorazowym przeglądzie aktywności rywalizujących marek. Postaw na dogłębną, wnikliwą procedurę badawczą stron konkurencji. Inspiruj się (nie kopiuj) i stopniowo zyskuj przewagę nad branżowymi rywalami! Analiza konkurencji to bardzo ważny aspekt, którego nie możesz pominąć!
Jeśli chcesz mieć pewność, że działasz właściwie, a po drodze nie popełnisz żadnych błędów, zdecyduj się na współpracę z agencją SEO. Specjaliści, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, pomogą w takich zadaniach, jak analiza konkurencji, opracowanie strategii SEO (na co składa się szereg elementów, chociażby dobór słów kluczowych, przygotowanie treści, zadbanie o strukturę strony), a także pozycjonowanie Twojej strony internetowej. W razie jakichkolwiek pytań skontaktuj się z nami. Z chęcią udzielimy odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie ze świata SEO.
FAQ dotyczące analizy konkurencji w SEO
Dlaczego warto przeprowadzić analizę konkurencji?
Przeprowadzenie analizy konkurencji pozwoli przede wszystkim poznać branżowych rywali. Wiedząc, w jaki sposób działają oraz jakie techniki stosują, będziesz mógł zastosować skuteczniejsze metody. Dowiesz się też, jakich błędów unikać. To doprowadzi Cię do sukcesu.
Co podlega analizie konkurencji?
W zakres analizy konkurencji wchodzą badania: słów kluczowych, linków przychodzących, treści (czy nie ma duplikacji oraz, czy ich struktura jest odpowiednia), adresów URL czy meta tagów. Te wszystkie elementy składają się bowiem na skuteczne SEO.
Jak przeprowadzić analizę konkurencji?
Jeśli chcesz przeprowadzić analizę konkurencji, możesz zdecydować się na samodzielne badania (wnikliwa obserwacja konkurencyjnych stron i wyciąganie wniosków) przy wykorzystaniu darmowych narzędzi lub postawić na współpracę z doświadczoną agencją SEO. W drugim przypadku możesz mieć pewność poprawności wszystkich działań.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!