Zapytaj o ofertę
Co to jest landing page i jak go stworzyć? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?
10 min. czytania

Co to jest landing page i jak go stworzyć? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

Zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest, że niektóre strony internetowe skutecznie sprzedają swoje usługi, a inne mają z tym pewien problem? Z naszych badań wynika, że sama popularność strony nie zapewni jej sukcesu. Często zdarza się bowiem, że witryna, która jest częściej odwiedzana, nie sprzedaje tak samo dobrze, jak strona o mniejszej liczbie odbiorców. Z czego to wynika? Lepiej zaprojektowane strony internetowe potrafią konwertować nawet o kilkadziesiąt procent, a w skrajnych przypadkach nawet kilkaset procent, lepiej niż te, które nie są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Pora dowiedzieć się, co się za tym kryje!

Landing page – co to znaczy?

Z języka angielskiego można ten termin przetłumaczyć jako „strona lądowania”. Jest to samodzielna strona internetowa, której utworzenie ma na celu przekonanie użytkownika do dokonania jednego, ściśle określonego działania nastawionego na konwersję. Może nim być np.:

  • zakup produktu lub usługi,
  • pobranie e-booka, katalogu produktów czy aplikacji,
  • dokonanie rejestracji w serwisie,
  • zapisanie się do newslettera,
  • złożenie zapytania ofertowego,
  • zapisanie się na webinar,
  • wypełnienie ankiety,
  • dołączenie do wydarzenia,
  • przekazanie danych kontaktowych za pomocą formularza.

Zastosowanie strony lądowania

Aby lepiej zrozumieć, co to jest landing pages dla współcześnie wdrażanych praktyk marketingowych, warto zastanowić się nad celowością opracowywanych działań. Choć kampanie najczęściej zwieńczone są sprzedażą, to w przypadku stron docelowych warto pokusić się o wyodrębnienie dodatkowych celów. Mowa m.in. o:

  • możliwości zapisu klientów do newslettera,
  • zarejestrowaniu konsumenta na organizowany przez firmę kurs,
  • szansie na pobranie bezpłatnej wersji e-booka,
  • wygenerowaniu leadów umożliwiających sukcesywne zakończenie sprzedaży.

Być może słusznie domyślasz się, że nie jest to skończony zbiór celów, dla których podejmowane są wysiłki w obrębie skutecznie tworzonego landing page. Warto mieć jednak na względzie powyższe obszary, ponieważ uzmysławiają skalę pracy nad stroną docelową.

Jak są zbudowane strony landing page?

Landing pages to strony docelowe, które najczęściej nie zawierają dodatkowych podstron. Wszystkie informacje są umieszczone pod jednym adresem URL. Na witrynie takiej nie znajdują się menu ani odnośniki do zewnętrznych stron. Jeżeli zostały zastosowane linki wewnętrzne, to kierują one jedynie do poszczególnych sekcji tej samej witryny. Strona docelowa może być wykorzystywana w ramach krótkiej kampanii, np. promocyjnej lub wspierać działania marketingowe w sposób długotrwały.

Strony lądowania umożliwiają użytkownikowi szybkie odnalezienie interesujących go informacji, ponieważ nie musi on przechodzić pomiędzy wieloma podstronami tego samego serwisu. Taka strona może znajdować się na firmowej domenie lub być odrębną stroną one page, niepowiązaną z nią w żaden sposób. Tego typu witryna powinna cechować się prostym designem, aby klient mógł jak najszybciej przejść do pożądanego działania.

Chcąc dobrze zaprojektować stronę docelową, nie może zabraknąć na niej krótkiego wezwania do działania CTA (Call To Action) – odpowiednio wyeksponowanego, aby klient mógł bez problemu go dostrzec.

Jest to z reguły klikalny przycisk zachęcający do danej akcji np. zapisanie się do newslettera, dodanie produktu do koszyka czy przeniesienie do innej treści itp. Warto zwrócić uwagę na wygląd tego elementu. Powinien być dobrze widoczny, znajdować się na górze strony, aby większość użytkowników, nawet tych, którzy nie dotrą do wszystkich treści, miała do niego dostęp. Należy też zadbać o odpowiedni kolor, który pozwoli mu wyróżnić się na tle innych obiektów na stronie.

Istotna jest również atrakcyjna warstwa wizualna strony, dlatego powinny znaleźć się na niej wysokiej jakości grafiki. Wyniki konwersji mogą również podnieść: treści wzbogacone o opinie zadowolonych użytkowników, referencje, rekomendacje, infografiki, certyfikaty czy statystyki pokazujące w pozytywnym świetle produkt lub usługę.

Wygląd to nie wszystko, choć z pewnością nie można pomijać graficznej oprawy i układu witryny. Duże nagromadzenie elementów bardziej rozprasza, niż przykuwa wzrok. Zadbaj o to, aby każdy detal Twojego landing page odpowiadał wartościom i skojarzeniom z reprezentowaną marką.

W jaki sposób użytkownik trafia na landing page?

Klient może znaleźć się na stronie lądowania po kliknięciu linku lub baneru reklamowego umieszczonego np. w treści artykułu sponsorowanego, mailu, mediach społecznościowych czy wyszukiwarce Google – w sekcji płatnych linków sponsorowanych Google Ads lub bezpłatnych wyników organicznych. Istotne jest, aby zawartość strony docelowej była spójna z odsyłającą do niej reklamą – m.in. pod kątem zdjęć, logotypów, cen, koloru i stylu czcionki itp.

Rodzaje stron docelowych

Strony landing page można podzielić na kilka rodzajów.

Landing page sprzedażowy

Witryny tego typu mają na celu sprzedaż określonego produktu lub usługi bezpośrednio na stronie docelowej. Wymaga to wdrożenia odpowiednich narzędzi e-commerce, aby klient mógł szybko i wygodnie złożyć zamówienie bez opuszczenia danego adresu URL. Główna zaleta tego rozwiązania wiąże się z tym, że uwaga klienta nie jest w żaden sposób rozpraszana.

Strona lead generation

Strona taka służy pozyskiwaniu leadów sprzedażowych, czyli kontaktów do klientów, np.: imienia i nazwiska, nazwy firmy, danych adresowych, numeru telefonu, adresu mailowego. Dane te umożliwiają w późniejszym czasie skierowanie firmowej oferty do takich osób, poinformowanie ich o promocji, przekazanie rabatu, wysłanie zaproszenia na wydarzenie itp. Ważne, aby klient mógł jak najszybciej wypełnić formularz.
Dostępne w formularzu pola zależne są od celu, jaki zakłada strona docelowa. Jego główne przeznaczenie zawęża się do zgromadzenia podstawowych danych na temat konsumenta. To, co właściwie oznacza “podstawowe”, jest zależne od zamysłu twórcy. Nie pomijaj zawierania w treści informacji o wyrażaniu zgody na przetwarzanie danych.

Strona click through

Tego typu strona ma na celu przekazanie klientowi ogólnych informacji na temat produktu lub usługi, a następnie odesłanie go do innej strony, na której może poznać więcej szczegółów i dokonać konwersji.

Landing page typu coming soon

Strona zakładana jest z myślą o zaprezentowaniu klientom produktów lub usług, które dopiero za pewien czas zostaną wprowadzone do oferty. Witryna tego rodzaju pozwala zweryfikować, czy klienci będą zainteresowani nowym rozwiązaniem.

Landing page na własnej czy zewnętrznej domenie?

Strona landing page może być jedną z podstron na istniejącej domenie firmy lub znaleźć się pod zewnętrznym adresem URL. Pierwsze rozwiązanie bywa uzasadnione zwłaszcza w sytuacji, kiedy firmowa witryna jest wystarczająco silna, rozbudowana i zawiera treści tematycznie powiązane z przekazem na landing page. Strona docelowa na własnej domenie ułatwia pozycjonowanie na popularne, bardziej konkurencyjne słowa kluczowe.

Jak wygląda skuteczne pozycjonowanie landing page?

Pozycjonowanie landing page jest trudniejsze w porównaniu do rozbudowanych stron, na których znajduje się wiele podstron bogatych w treść i linki wewnętrzne. Nie znaczy to jednak, że nie da się pozycjonować witryn docelowych. SEO musi być w tym przypadku starannie przemyślanym procesem.

Dobór słów kluczowych

Pojedyncza strona docelowa umożliwia pozycjonowanie jedynie na kilka powiązanych ze sobą słów kluczowych. Przemyślany dobór fraz odgrywa więc w tym przypadku szczególnie istotne znaczenie. Warto posłużyć się przeznaczonymi do tego narzędziami, np. Senuto czy Planerem słów kluczowych Google.
Szczególnie dobre efekty przynosi pozycjonowanie landing page na mało popularne, a przez to mniej konkurencyjne frazy, np. markowe (z nazwą marki), lokalne (zawierające nazwę miejscowości) czy long tail, czyli składające się z kilku wyrazów. Pozytywnie na pozycjonowanie strony docelowej wpływa umieszczenie słów kluczowych w adresie URL, tytule, nagłówkach oraz w treści. Frazy powinny ponadto znaleźć się w opisach alternatywnych zdjęć na stronie docelowej.

Wartościowa i unikalna treść

Aby strona landing page zapewniała wysoką konwersję, nie może na niej zabraknąć przydatnej i atrakcyjnej dla klientów treści. Warto wskazać im zalety produktu, jego najważniejsze funkcje, wyróżniające go cechy oraz korzyści, jakie można zyskać dzięki jego nabyciu. Treść powinna być napisana poprawnie pod względem gramatycznym, dlatego nie można przesadzić z częstotliwością stosowania słów kluczowych – tekst straci wtedy na naturalności. Równie ważne jest dostosowanie przekazu do klientów z grupy docelowej, aby treść była dla nich zrozumiała. Można również wpłynąć na emocje odbiorcy, np. stosując perswazyjne nagłówki.

Odpowiedni układ i formatowanie treści

Istotne, aby nie przytłoczyć klienta nadmiarem informacji, a jednocześnie w wystarczającym stopniu przedstawić mu najważniejszy przekaz. Zamiast długich bloków tekstu lepiej sprawdzą się krótkie akapity, hasła, śródtytuły i wyróżnienia najważniejszych fragmentów, np. za pomocą pogrubienia, podkreślenia, wypunktowania czy listy numerowanej.
Aby przekazać użytkownikowi więcej informacji, można zastosować rozwiązanie polegające na wyświetleniu dodatkowego tekstu po kliknięciu w odpowiednie pole, np. „Zobacz więcej”. Pozytywnie na SEO strony docelowej wpłynie ponadto dzielenie treści na kolejne nagłówki w hierarchii witryny – <H1>, <H2>, <H3>, <H4> itd.

Znaczniki meta

W kodzie landing page warto zawrzeć tagi title oraz meta description. To tytuł oraz krótki opis strony, które wyświetlają się użytkownikom w wynikach wyszukiwarki. Należy zwrócić uwagę na spójność przekazu, aby klient zobaczył na stronie dokładnie to, czego się spodziewa. Zaniedbania pod tym względem mogą skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń, co wpłynie na spadek strony w rankingu wyszukiwarki. Opis description może liczyć maksymalnie 155 znaków, dlatego warto umieścić w nim jedynie najważniejsze informacje zachęcające do odwiedzenia strony docelowej landing page.

Funkcjonalność strony

Jednym z czynników rankingowych Google jest User Experience (UX), czyli wrażenia użytkownika, których doświadcza on podczas przeglądania witryny. Należy zwrócić uwagę zwłaszcza na czas ładowania strony, co pozwoli zapobiec wysokiemu współczynnikowi odrzuceń. Będzie to zależne m.in. od wybranej usługi hostingowej, liczby, rozmiaru i wagi plików graficznych, a także zastosowanych w kodzie strony skryptów.
Witryna powinna być minimalistyczna, intuicyjna i responsywna, czyli dostosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Negatywnie na UX mogą wpłynąć np. położone zbyt blisko siebie elementy klikalne czy niewystarczająco duża czcionka. Nawigację pomiędzy poszczególnymi segmentami strony docelowej ułatwiają kotwice – odsyłacze umożliwiające szybkie przejście do innej sekcji strony.

Linki zewnętrzne

Pozytywnie na pozycjonowanie strony landing page wpływają prowadzące do niej linki z zewnętrznych serwisów. Profil odnośników można budować np. poprzez umieszczenie linku do tego typu strony w treści artykułów sponsorowanych, na tematycznie powiązanych podstronach własnej domeny firmowej czy stronach zapleczowych.

Podsumowanie

Stworzenie i odpowiednie zoptymalizowanie strony, a przy tym skuteczny landing page wymagają wiedzy z różnych dziedzin. Z tego względu warto zlecić to zadanie doświadczonej agencji SEO, która zatrudnia specjalistów ds. pozycjonowania, marketingu, projektowania graficznego, programowania oraz UX. Ważne, aby bieżąco analizować, w jakim stopniu strona docelowa przyczynia się do konwersji. Dzięki odpowiednio przygotowanej tego typu witrynie firma może wyróżnić się na tle konkurencji, pozyskiwać wartościowe leady i znacznie poprawić wyniki sprzedaży.

Taka strona odgrywa istotne znaczenie w procesie pozycjonowania. Nie czekaj więc i zadbaj o swój sukces już dziś!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Chciałbyś, aby Twoje nazwisko było rozpoznawalne w sieci? Marzy Ci się pierwsza strona wyników wyszukiwania? Sprawdź, jak to osiągnąć dzięki SEO.
    Czy URL grafiki ma wpływ na SEO?
    Czy URL grafiki ma wpływ na SEO?
    Niezależnie od tematyki strony internetowe są wyposażone w unikatowe adresy URL. Nie tylko one są hojnie nimi obdarzone, lecz także zamieszczane grafiki.
    Na czym polega renderowanie witryny? Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?
    Na czym polega renderowanie witryny? Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?
    Renderowanie witryny internetowej to ważny proces – dzięki niemu Twoja strona może być widoczna dla użytkowników sieci. Warto wiedzieć więcej!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.