Zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest, że niektóre strony internetowe skutecznie sprzedają swoje usługi, a inne mają z tym pewien problem? Z naszych badań wynika, że sama popularność strony nie zapewni jej sukcesu. Często zdarza się bowiem, że witryna, która jest częściej odwiedzana, nie sprzedaje tak samo dobrze, jak strona o mniejszej liczbie odbiorców. Z czego to wynika? Lepiej zaprojektowane strony internetowe potrafią konwertować nawet o kilkadziesiąt procent, a w skrajnych przypadkach nawet kilkaset procent, lepiej niż te, które nie są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Pora dowiedzieć się, co się za tym kryje!
Z języka angielskiego można ten termin przetłumaczyć jako „strona lądowania”. Jest to samodzielna strona internetowa, której utworzenie ma na celu przekonanie użytkownika do dokonania jednego, ściśle określonego działania nastawionego na konwersję. Może nim być np.:
Aby lepiej zrozumieć, co to jest landing pages dla współcześnie wdrażanych praktyk marketingowych, warto zastanowić się nad celowością opracowywanych działań. Choć kampanie najczęściej zwieńczone są sprzedażą, to w przypadku stron docelowych warto pokusić się o wyodrębnienie dodatkowych celów. Mowa m.in. o:
Być może słusznie domyślasz się, że nie jest to skończony zbiór celów, dla których podejmowane są wysiłki w obrębie skutecznie tworzonego landing page. Warto mieć jednak na względzie powyższe obszary, ponieważ uzmysławiają skalę pracy nad stroną docelową.
Jest to z reguły klikalny przycisk zachęcający do danej akcji np. zapisanie się do newslettera, dodanie produktu do koszyka czy przeniesienie do innej treści itp. Warto zwrócić uwagę na wygląd tego elementu. Powinien być dobrze widoczny, znajdować się na górze strony, aby większość użytkowników, nawet tych, którzy nie dotrą do wszystkich treści, miała do niego dostęp. Należy też zadbać o odpowiedni kolor, który pozwoli mu wyróżnić się na tle innych obiektów na stronie.
Istotna jest również atrakcyjna warstwa wizualna strony, dlatego powinny znaleźć się na niej wysokiej jakości grafiki. Wyniki konwersji mogą również podnieść: treści wzbogacone o opinie zadowolonych użytkowników, referencje, rekomendacje, infografiki, certyfikaty czy statystyki pokazujące w pozytywnym świetle produkt lub usługę.
Wygląd to nie wszystko, choć z pewnością nie można pomijać graficznej oprawy i układu witryny. Duże nagromadzenie elementów bardziej rozprasza, niż przykuwa wzrok. Zadbaj o to, aby każdy detal Twojego landing page odpowiadał wartościom i skojarzeniom z reprezentowaną marką.
Klient może znaleźć się na stronie lądowania po kliknięciu linku lub baneru reklamowego umieszczonego np. w treści artykułu sponsorowanego, mailu, mediach społecznościowych czy wyszukiwarce Google – w sekcji płatnych linków sponsorowanych Google Ads lub bezpłatnych wyników organicznych. Istotne jest, aby zawartość strony docelowej była spójna z odsyłającą do niej reklamą – m.in. pod kątem zdjęć, logotypów, cen, koloru i stylu czcionki itp.
Strony landing page można podzielić na kilka rodzajów.
Witryny tego typu mają na celu sprzedaż określonego produktu lub usługi bezpośrednio na stronie docelowej. Wymaga to wdrożenia odpowiednich narzędzi e-commerce, aby klient mógł szybko i wygodnie złożyć zamówienie bez opuszczenia danego adresu URL. Główna zaleta tego rozwiązania wiąże się z tym, że uwaga klienta nie jest w żaden sposób rozpraszana.
Strona taka służy pozyskiwaniu leadów sprzedażowych, czyli kontaktów do klientów, np.: imienia i nazwiska, nazwy firmy, danych adresowych, numeru telefonu, adresu mailowego. Dane te umożliwiają w późniejszym czasie skierowanie firmowej oferty do takich osób, poinformowanie ich o promocji, przekazanie rabatu, wysłanie zaproszenia na wydarzenie itp. Ważne, aby klient mógł jak najszybciej wypełnić formularz.
Dostępne w formularzu pola zależne są od celu, jaki zakłada strona docelowa. Jego główne przeznaczenie zawęża się do zgromadzenia podstawowych danych na temat konsumenta. To, co właściwie oznacza “podstawowe”, jest zależne od zamysłu twórcy. Nie pomijaj zawierania w treści informacji o wyrażaniu zgody na przetwarzanie danych.
Tego typu strona ma na celu przekazanie klientowi ogólnych informacji na temat produktu lub usługi, a następnie odesłanie go do innej strony, na której może poznać więcej szczegółów i dokonać konwersji.
Strona zakładana jest z myślą o zaprezentowaniu klientom produktów lub usług, które dopiero za pewien czas zostaną wprowadzone do oferty. Witryna tego rodzaju pozwala zweryfikować, czy klienci będą zainteresowani nowym rozwiązaniem.
Strona landing page może być jedną z podstron na istniejącej domenie firmy lub znaleźć się pod zewnętrznym adresem URL. Pierwsze rozwiązanie bywa uzasadnione zwłaszcza w sytuacji, kiedy firmowa witryna jest wystarczająco silna, rozbudowana i zawiera treści tematycznie powiązane z przekazem na landing page. Strona docelowa na własnej domenie ułatwia pozycjonowanie na popularne, bardziej konkurencyjne słowa kluczowe.
Pozycjonowanie landing page jest trudniejsze w porównaniu do rozbudowanych stron, na których znajduje się wiele podstron bogatych w treść i linki wewnętrzne. Nie znaczy to jednak, że nie da się pozycjonować witryn docelowych. SEO musi być w tym przypadku starannie przemyślanym procesem.
Pojedyncza strona docelowa umożliwia pozycjonowanie jedynie na kilka powiązanych ze sobą słów kluczowych. Przemyślany dobór fraz odgrywa więc w tym przypadku szczególnie istotne znaczenie. Warto posłużyć się przeznaczonymi do tego narzędziami, np. Senuto czy Planerem słów kluczowych Google.
Szczególnie dobre efekty przynosi pozycjonowanie landing page na mało popularne, a przez to mniej konkurencyjne frazy, np. markowe (z nazwą marki), lokalne (zawierające nazwę miejscowości) czy long tail, czyli składające się z kilku wyrazów. Pozytywnie na pozycjonowanie strony docelowej wpływa umieszczenie słów kluczowych w adresie URL, tytule, nagłówkach oraz w treści. Frazy powinny ponadto znaleźć się w opisach alternatywnych zdjęć na stronie docelowej.
Aby strona landing page zapewniała wysoką konwersję, nie może na niej zabraknąć przydatnej i atrakcyjnej dla klientów treści. Warto wskazać im zalety produktu, jego najważniejsze funkcje, wyróżniające go cechy oraz korzyści, jakie można zyskać dzięki jego nabyciu. Treść powinna być napisana poprawnie pod względem gramatycznym, dlatego nie można przesadzić z częstotliwością stosowania słów kluczowych – tekst straci wtedy na naturalności. Równie ważne jest dostosowanie przekazu do klientów z grupy docelowej, aby treść była dla nich zrozumiała. Można również wpłynąć na emocje odbiorcy, np. stosując perswazyjne nagłówki.
Istotne, aby nie przytłoczyć klienta nadmiarem informacji, a jednocześnie w wystarczającym stopniu przedstawić mu najważniejszy przekaz. Zamiast długich bloków tekstu lepiej sprawdzą się krótkie akapity, hasła, śródtytuły i wyróżnienia najważniejszych fragmentów, np. za pomocą pogrubienia, podkreślenia, wypunktowania czy listy numerowanej.
Aby przekazać użytkownikowi więcej informacji, można zastosować rozwiązanie polegające na wyświetleniu dodatkowego tekstu po kliknięciu w odpowiednie pole, np. „Zobacz więcej”. Pozytywnie na SEO strony docelowej wpłynie ponadto dzielenie treści na kolejne nagłówki w hierarchii witryny – <H1>, <H2>, <H3>, <H4> itd.
W kodzie landing page warto zawrzeć tagi title oraz meta description. To tytuł oraz krótki opis strony, które wyświetlają się użytkownikom w wynikach wyszukiwarki. Należy zwrócić uwagę na spójność przekazu, aby klient zobaczył na stronie dokładnie to, czego się spodziewa. Zaniedbania pod tym względem mogą skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń, co wpłynie na spadek strony w rankingu wyszukiwarki. Opis description może liczyć maksymalnie 155 znaków, dlatego warto umieścić w nim jedynie najważniejsze informacje zachęcające do odwiedzenia strony docelowej landing page.
Jednym z czynników rankingowych Google jest User Experience (UX), czyli wrażenia użytkownika, których doświadcza on podczas przeglądania witryny. Należy zwrócić uwagę zwłaszcza na czas ładowania strony, co pozwoli zapobiec wysokiemu współczynnikowi odrzuceń. Będzie to zależne m.in. od wybranej usługi hostingowej, liczby, rozmiaru i wagi plików graficznych, a także zastosowanych w kodzie strony skryptów.
Witryna powinna być minimalistyczna, intuicyjna i responsywna, czyli dostosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Negatywnie na UX mogą wpłynąć np. położone zbyt blisko siebie elementy klikalne czy niewystarczająco duża czcionka. Nawigację pomiędzy poszczególnymi segmentami strony docelowej ułatwiają kotwice – odsyłacze umożliwiające szybkie przejście do innej sekcji strony.
Pozytywnie na pozycjonowanie strony landing page wpływają prowadzące do niej linki z zewnętrznych serwisów. Profil odnośników można budować np. poprzez umieszczenie linku do tego typu strony w treści artykułów sponsorowanych, na tematycznie powiązanych podstronach własnej domeny firmowej czy stronach zapleczowych.
Stworzenie i odpowiednie zoptymalizowanie strony, a przy tym skuteczny landing page wymagają wiedzy z różnych dziedzin. Z tego względu warto zlecić to zadanie doświadczonej agencji SEO, która zatrudnia specjalistów ds. pozycjonowania, marketingu, projektowania graficznego, programowania oraz UX. Ważne, aby bieżąco analizować, w jakim stopniu strona docelowa przyczynia się do konwersji. Dzięki odpowiednio przygotowanej tego typu witrynie firma może wyróżnić się na tle konkurencji, pozyskiwać wartościowe leady i znacznie poprawić wyniki sprzedaży.
Taka strona odgrywa istotne znaczenie w procesie pozycjonowania. Nie czekaj więc i zadbaj o swój sukces już dziś!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.