Do czego służy narzędzie Google Search Console?

Do czego służy narzędzie Google Search Console?

Nao Triponez/pexels.com

Aby zadbać o widoczność strony internetowej dla potencjalnych klientów, konieczna jest przede wszystkim wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. W osiągnięciu tego celu mogą pomóc narzędzia takie jak Google Search Console. Co to jest, do czego służy i jak wykorzystać konsolę Google do lepszego zarządzania dzia
łaniami SEO?

Co to jest Google Search Console i dlaczego warto zainteresować się tym narzędziem?

Prowadzenie strony internetowej – zwłaszcza witryny, która ma na celu promować firmę lub umożliwiać klientom skorzystanie z usług czy zakup produktów – praktycznie zawsze wiąże się z chęcią zwiększenia jej zasięgu. Aktualnie zdecydowana większość internautów korzysta na co dzień z wyszukiwarek internetowych, w szczególności Google, by znaleźć interesujące towary, usługi czy artykuły. Z tego względu czynności z zakresu SEO są tak istotne – musimy przy tym zadbać o szereg innych kwestii, takich jak monitorowanie ruchu z wyszukiwarki czy udostępnianie odpowiednich informacji. Do tego właśnie służy Google Search Console. Co to za narzędzie? To rozbudowana platforma opracowana przez samą firmę Google, która oferuje dość bogatą funkcjonalność i wgląd w liczne aspekty związane z SEO.

Możliwościami tego narzędzia powinien zainteresować się niemal każdy właściciel strony internetowej. Wśród opcji oferowanych przez Google Search Console (GSC) można wymienić między innymi następujące funkcjonalności:

  • identyfikacja wadliwych linków na stronie,
  • analiza odnośników zewnętrznych i wewnętrznych,
  • sprawdzenie statusu mapy witryny – pliku, który pomaga robotom wyszukiwarki poruszać się po stronie;
  • wygenerowanie i monitorowanie pliku robots.txt zawierającego instrukcje dla robotów indeksujących,
  • wgląd w statystyki indeksowania witryny – możemy zobaczyć, jak wyszukiwarka „widzi” naszą stronę;
  • otrzymywanie powiadomień w przypadku zawirusowania witryny;
  • analiza widoczności w wynikach wyszukiwarki po wprowadzeniu wybranych haseł;
  • analiza ruchu na stronie;
  • ustawienie preferowanego adresu domeny (z lub bez części „www” na początku).
Sprawdź: Czy częstotliwość wyświetlania reklam internetowych ma znaczenie?

Korzystanie z Google Search Console sprawi, że Twoja witryna będzie bardziej widoczna

Gdy wiemy już, co to jest Google Search Console, możemy skupić się na wybranych funkcjach tego narzędzia. Platforma stworzona przez Google daje ogromne możliwości w zakresie monitorowania i zarządzania witryną, jednak jej skuteczne wykorzystanie zależy w dużej mierze od znajomości jej funkcjonalności.

Mapa witryny

Jeśli dysponujemy mapą witryny, powinniśmy wgrać ją do Google Search Console. Co to jest? To plik przechowywany najczęściej w formacie XML, który opisuje strukturę witryny i relacje pomiędzy jej poszczególnymi podstronami. W każdej sekundzie algorytmy Google nieustannie skanują różne witryny, aby uzyskać informacje konieczne do efektywnej indeksacji i poprawnego pozycjonowania.

Ważnym elementem tego procesu są dane utrzymane w odpowiedniej strukturze, do których należą między innymi właśnie mapy stron. Będą one przydatne zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych witryn, które mogą stanowić pewien problem dla robotów indeksujących. Po wygenerowaniu mapy wystarczy udać się do odpowiedniej sekcji w Search Console. Co to daje? To przede wszystkim wsparcie dla działania algorytmów wyszukiwarki – możemy w ten sposób upewnić się, że wszystkie istotne części strony są osiągalne i dostarczają wartościowych informacji dla robotów Google. W efekcie możemy liczyć na dokładniejsze indeksowanie i lepsze rezultaty pozycjonowania.

Podgląd pozycji strony w wynikach

Możliwość sprawdzenia wyglądu strony w wyszukiwarce to kolejna przydatna funkcja Google Search Console. Co to oznacza dla użytkowników tego narzędzia? Po wpisaniu frazy w Google wyniki wyświetlają się w określony sposób – widzimy tytuł witryny, jej adres, a następnie krótki fragment tekstu nazywane opisem meta. Niektóre pozycje są nieco bardziej rozbudowane i zawierają dodatkowe informacje – są to tak zwane rich snippets. To pewnego rodzaju „wizytówka” strony, która dla wielu użytkowników będzie pierwszym kontaktem z zawartością naszej witryny. Dzięki Google Search Console możemy sprawdzić, jak prezentują się wyniki związane z naszą stroną, i szybko zidentyfikować ewentualne błędy.

Google Search Console – usprawnienie procesu wyszukiwania

Jednym z najważniejszych aspektów związanych z aktywnością botów indeksujących na stronie jest obecność pliku robots.txt. Wygenerowanie i monitorowanie tego pliku to kolejna funkcja dostępna w Google Search Console. Co to jest plik robots.txt? To zestaw dyrektyw, które pozwalają kontrolować dostęp do poszczególnych części witryny. Możemy z ich pomocą na przykład zablokować panel administracyjny przed indeksowaniem lub wyłączyć z wyników wyszukiwania pliki multimedialne. Domyślnie roboty wyszukiwarek mają dostęp do całej strony, jednak odpowiednie wykorzystanie pliku robots.txt pozwoli dokładniej zarządzać procesem indeksacji. Najczęściej wykorzystuje się go do ukrycia z wyników wyszukiwania obszarów witryny o bardziej technicznym przeznaczeniu, które z założenia mają być niedostępne dla zwykłych użytkowników. Możemy również „schować” przed robotami elementy witryny, nad którymi jeszcze pracujemy – niedokończone sekcje mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie.

Zarządzanie plikiem robots.txt z GSC

Domyślna lokalizacja tego pliku, wspierana przez większość wyszukiwarek – w tym Google – to główny katalog serwera. Jeśli chcemy od razu zastosować zmiany w zakresie indeksacji bez czekania na ponowne przeskanowanie strony przez roboty Google, możemy wykorzystać konsolę GSC. W dokumentacji tego narzędzia znajdziemy również dokładne, rozbudowane instrukcje dotyczące jego zawartości, jak również działania poszczególnych robotów wyszukiwarki Google.

Sprawdź: Czym charakteryzuje się lejek sprzedażowy?

Do czego jeszcze może służyć Google Search Console?

Inna przydatną funkcją Google Search Console jest możliwość monitorowania ruchu na stronie. Dzięki temu narzędziu możemy nie tylko sprawdzić, ile osób odwiedza witrynę w danym czasie, lecz także zidentyfikować źródło tego ruchu. W ten sposób możemy określić skuteczność kampanii SEO czy prezencję w mediach społecznościowych. Oprócz tego Search Console udostępnia informacje o tym, ile innych stron linkuje do naszej witryny. Odnośniki zewnętrzne to jeden z najistotniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie – warto na bieżąco kontrolować profil linkowy strony, by zwiększyć efektywność działań SEO.

Warto także podkreślić ogromny, stale rosnący udział urządzeń mobilnych w wyszukiwaniach za pomocą Google. Już ponad połowa zapytań pochodzi ze smartfonów – musimy zatem zadbać, by witryna była dostosowana zarówno do komputerów, jak i mobilnych sprzętów. Za pośrednictwem Google Search Console możemy uzyskać raport o potencjalnych problemach, które mogą dotyczyć użytkowników trafiających na naszą stronę z poziomu smartfona lub tabletu.

To jednak nie koniec – Google Search Console udostępnia także szereg zaawansowanych funkcji, które pozwalają bardzo precyzyjnie kontrolować i monitorować wyniki strony. Funkcjonalność tego narzędzia będzie przydatna zarówno dla właścicieli witryn, jak i pracowników agencji SEO wdrażających strategię pozycjonowania.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: supertechnology.pl, computerable.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak tworzyć poprawne struktury URL? Sprawdź przykłady poprawnych adresów dla różnych typów podstron

    Jak tworzyć poprawne struktury URL? Sprawdź przykłady poprawnych adresów dla różnych typów podstron

    Wiele osób przy optymalizacji zasobu zapomina o tworzeniu URL przyjaznych dla użytkowników i wyszukiwarek. Jak powinny wyglądać takie adresy? Wyjaśniamy!
    Przykładowe narzędzia SEO, które możesz zastosować w swojej firmie

    Przykładowe narzędzia SEO, które możesz zastosować w swojej firmie

    Istnieje wiele narzędzi, które mogą pomóc Ci uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się, jak z nich korzystać!
    Obrazy jako istotny element strategii sprzedażowej

    Obrazy jako istotny element strategii sprzedażowej

    Chcesz przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż? Wysokiej jakości obrazy sprawdzą się w tym celu idealnie! Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy ich wybieraniu.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę