Zapytaj o ofertę
Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga

Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga

16 min. czytania

Blog może być elementem sklepu, strony firmowej, ale również zupełnie odrębnym serwisem znajdującym się na innej domenie. Dla takich stron jednym z kluczowych źródeł ruchu są organiczne wyniki wyszukiwania Google. Aby jednak osiągnąć cel w postaci wysokich pozycji na frazy, dzięki którym możesz ten ruch pozyskiwać, najpierw musisz wypozycjonować serwis. Jak pozycjonować swojego bloga? Jakie kroki powinieneś podjąć, aby zrealizować ten cel?

Co to jest SEO i dlaczego jest istotne w przypadku blogów?

Jeżeli prowadzisz własnego bloga, z pewnością zależy Ci, aby umieszczane na nim treści dotarły do jak największej liczby osób. Aby tak było, istotne są nie tylko merytorycznie i gramatycznie poprawne artykuły, pełne ciekawostek czy ważnych informacji. Bardzo często należy sięgnąć po profesjonalne rozwiązania. Optymalizacja SEO bloga może być niezwykle pomocna! Jak się za to zabrać?

Pierwszym krokiem powinno być określenie rodzaju bloga oraz grupy docelowej – to odpowiedni wstęp do opracowywania skutecznej strategii. Warto przy tym zaznaczyć, że to nie tylko rozwiązanie dla osób, które chcą po prostu podzielić się swoimi przemyśleniami. Firmowy blog może być ciekawym dodatkiem, który pozwoli przyciągnąć więcej użytkowników, zwiększyć zaufanie do strony i sprawnie rozwinąć profil linkowy. Przedsiębiorcy, którzy nie mają czasu na prowadzenie bloga, mogą postawić na wsparcie specjalistów z agencji SEO. Znajomość podstawowych pojęć i zrozumienie kluczowych działań przyda się jednak wszystkim właścicielom stron.

Co to jest SEO? Ten pochodzący z języka angielskiego skrót – „Search Engine Optimization” – oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarki, najczęściej Google. Celem działań wchodzących w skład SEO jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Gdy Twoja strona trafi na jedno z pierwszych miejsc, możesz liczyć na ogromny wzrost popularności – dla blogów najistotniejsza będzie sama liczba czytelników, z kolei dla firm jest to niezwykła okazja na zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Dla wielu twórców stron blog stanowi hobby, jest formą spędzania czasu w kreatywny sposób. Coraz bardziej zyskuje jednak na popularności wśród firm, sklepów, przedsiębiorstw. Prowadzenie tego typu strony internetowej wspiera działalność offline i może pozwolić na zwiększenie zysków. Nic więc dziwnego, że najważniejsze marki sięgają do strategii content marketingu, aby zdobyć popularność w sieci. W czym może pomóc blog?

  • Poprawia widoczność i zwiększa ruch organiczny,
  • zwiększa współczynnik konwersji,
  • pozwala na rozpoznawalność marki,
  • buduje wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Jak pozycjonować bloga?

Skoro dostępnych jest wiele wyszukiwarek, to dlaczego kampania SEO powinna być realizowana akurat w Google? Z jakiego powodu serwis ma być optymalizowany pod algorytm tej wyszukiwarki? Przyczyną jest jej udział w polskim rynku. Zerknij na wykres. W listopadzie 2021 roku Google miało ponad 96 proc. udziału w polskim rynku wyszukiwania.

Udział wyszukiwarki Google na tle innych wyszukwiarekŹródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202011-202111, 09.12.2021

Kiedyś blogi były traktowane głównie jako sposób na ocenianie pewnych zdarzeń, zjawisk przez daną osobę. Służyły do umieszczania opisów swoich historii, przeżyć i doświadczeń. Obecnie znajdziesz na nich przeróżny content, bardzo często poradnikowy. Ze względu na wymagania algorytmu Google co do wysokiej jakości treści blogi stały się również ważnym elementem stron firmowych oraz sklepów. Jeśli chcesz osiągnąć oczekiwaną widoczność witryny, to powinieneś podjąć pewne niezbędne działania, które zmierzają do tego, aby strona spełniała oczekiwania algorytmu. Oto, na co powinieneś zwrócić uwagę, aby zoptymalizować i wypozycjonować taką stronę.

Dodanie strony do Google

Jako że Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, stworzonego bloga dodać trzeba pod adresem google.com/webmasters/tools/submit-url. Dodatkowo warto utworzyć konto w Google Webmaster Tools, co pozwoli przeglądać statystyki odwiedzin czy wyszukiwane przy tym frazy kluczowe.

Własny hosting i domena

Chcąc osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, należy zwrócić uwagę na hosting i domenę. Hosting to miejsce w sieci, na którym taka strona się utrzymuje. Najlepszy jest własny serwer, co pozwala na łatwiejsze zarządzanie stroną. Jest to również korzystne z punktu widzenia ich niezawodności. Podobnie jest z domeną, a więc indywidualnym adresem bloga. Pozycjonowanie stron w Google jest najprostsze, jeśli są to domeny krajowe z końcówką „.pl”.

Dobór tematów w serwisie

Optymalizacja contentu jest podstawowym krokiem, jeśli chcesz, aby blog nie tylko istniał, ale znajdujące się w nim treści docierały do użytkowników Google. Pierwszym krokiem jest odpowiedni dobór tematów na stronę. Znając branżę, z pewnością wiesz, czego mniej więcej szukają użytkownicy w sieci, ale nie na wszystkie jesteś w stanie wpaść sam. Bazuj na twardych danych dotyczących ilości wyszukiwań. Do wyboru tematów możesz skorzystać z takich narzędzi, jak: Senuto, SemStorm, keywordtool.io czy Planer słów kluczowych Google Ads. W każdym przypadku Twoim zadaniem będzie wprowadzenie słowa kluczowego, a następnie otrzymasz sugestie dotyczące tego, czego szukają internauci, powiązane z tym zapytaniem.

Słowa kluczowe - SenutoŹródło: Senuto.pl, 09.12.2021

Optymalizacja artykułów

Wybór tematu to ważny krok, ale to oczywiście nie wszystko. Kolejnym jest odpowiednia optymalizacja treści. Zoptymalizuj dany content pod najczęściej wyszukiwane zapytanie i te, które są wyszukiwane rzadziej. Kluczową frazę wykorzystaj w tytule SEO strony (title), opisie SEO (description), leadzie, tytule artykułu (H1), nagłówkach H2-H6, a także, pisząc na dany temat – w kolejnych akapitach. Pamiętaj jednak, że kluczowe jest naturalne wykorzystanie fraz – nie rób tego na siłę. Mniej istotne słowa kluczowe wykorzystaj w nagłówkach H2-H6 oraz w treści artykułu. Do oznaczania treści ważnych dla wyszukiwarki wykorzystaj znaczniki <strong> i <em>, a uzyskasz efekt pogrubionej treści oraz kursywy.

Tagi

Prowadząc bloga, z pewnością wiesz, jak ważne jest stosowanie kategorii i tagów. Mają one za zadanie przyporządkowywanie tekstów do haseł, co usprawnia nawigację po stronie. Stwórz własne kategorie tematyczne, a następnie dobierz do nich precyzyjne tagi. Stosuj je jednak z umiarem, łatwo tutaj przesadzić z ilością.

  • Tag title

Jest to pierwszy element strony, który przyciąga potencjalnego użytkownika. Treść w nim umieszczona stanowi zapowiedź całej Twojej strony. To ważna informacja dla robotów wyszukiwarek, która sygnalizuje o zawartości witryny, dopasowując ją do zapytań odbiorców. Tag ten znajduje się w znaczniku HTML w sekcji head. Powinien mieć między 60-70 znaków, dłuższy nie zostanie wyświetlony w całości. Z rozwagą umieszczaj w nim słowa kluczowe, ale przede wszystkim postaw na oryginalność.

  • Meta description

Jest to tekst, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania pod adresem URL. Dostarcza on dodatkowych informacji o zawartości strony, z tego powodu powinien zawierać optymalnie 150-160 znaków. Opis ten powinien być zachęcający dla użytkownika, dlatego też warto w jego obrębie sięgnąć do Call to Action.

Zoptymalizuj zdjęcia

Ten krok jest niezbędny, abyś mógł zaistnieć w wynikach wyszukiwania Google Grafika. Pamiętaj, że potrzebujesz zdjęć, które różnią się od innych grafik na stronach – nie mogą być identyczne. Ich nazwa powinna zawierać słowo kluczowe oddzielone łącznikiem, np. suknia-wieczorowa-alexis.jpg. Koniecznie pamiętaj o wypełnieniu tagu alt, który ma zawierać opis tego, co znajduje się na zdjęciu z uwzględnieniem słowa kluczowego. Może to być np. Suknia wieczorowa Alexis w kolorze czerwonym, wersja midi. Zawartość tego tagu jest istotna nie tylko dla algorytmu wyszukiwarki – ta treść wyświetli się internaucie wtedy, gdy z pewnych względów nie załaduje się zdjęcie.

Pliki graficzne o sporych rozmiarach mogą sprawić, że wczytanie podstrony bloga będzie zajmować bardzo dużo czasu. Badania pokazują, że użytkownicy mogą stracić cierpliwość już po trzech sekundach. W takich warunkach strona będzie znacznie gorzej odbierana przez czytelników, a wielu z nich przejdzie na inną stronę w poszukiwaniu interesujących informacji. Utrata potencjalnych odbiorców jest z pewnością bardzo niekorzystna – właśnie dlatego kompresja plików graficznych jest ważna.

Wewnętrzne linkowanie

Do każdego wpisu na blogu powinny prowadzić odnośniki z innych podstron serwisu – powiązane tematycznie. Możesz podejść do tej kwestii w różny sposób. Jednym z rozwiązań jest umieszczenie w treści listy odnośników prowadzących do podobnego contentu. Innym jest dodawanie ich na zasadzie powiązania z tym, o czym aktualnie piszesz. Jeśli już poruszałeś dany temat na blogu, to jedynie wspomnij o tym i odeślij internautę do tego materiału. Wykorzystuj takie anchory, na które chciałbyś się pojawić na wysokiej pozycji w Google, ale niech to będą wyłącznie gramatyczne zapytania. Linkowanie wewnętrzne anchorem np. „hulajnogi Warszawa” nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Przykład linkowania wewnętrznegoŹródło: https://okiemturysty.pl/porady/gdzie-lezy-zanzibar/, 09.12.2021

Dzięki temu rozwiązaniu połączenie pomiędzy stroną a urządzeniem internauty jest szyfrowane. Oznacza to, że przesyłane dane nie mogą być zmienione ani przejęte przez niepowołane osoby. To również czynnik, który ma wpływ na zaufanie do Twojej witryny, gdyż serwisy bez tego rozwiązania są oznaczane przez przeglądarkę Chrome jako niezabezpieczone, co może wpływać na obniżenie czasu przebywania na stronie i zwiększać wskaźnik odrzuceń. Z SSL nie korzystają wyłącznie sklepy oraz witryny ważnych instytucji. Jest to standard w sieci, czego dowodzą statystyki. Według danych w3techs.com obecnie stawia na niego ponad 77 proc. stron.

Wzrost stron zabezpieczonych certyfikatem SSLŹródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault, 09.12.2021

Dostosuj witrynę pod Core Web Vitals

W 2021 roku Google wprowadziło kolejny czynnik rankingowy, Core Web Vitals, czyli zestaw trzech wskaźników mających wpływ na doświadczenia użytkowników na stronie. Chodzi o parametry, które mają związek z szybkością działania strony, jej responsywnością i stabilnością wizualną. Google podało, jakie są oczekiwane wyniki w tych przypadkach. Chodzi o LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift). Czy Twój blog je spełnia? Najłatwiej sprawdzisz to za pomocą narzędzia, które znajdziesz tutaj: https://pagespeed.web.dev/. Ewentualnie zerknij do Google Search Console – tam również dostępne są te dane.

Wyniki analizy Core Web VitalsŹródło: https://pagespeed.web.dev/, 09.12.2021

Buduj profil linkowy

Kolejnym elementem niezbędnym w pozycjonowaniu bloga jest zdobywanie odnośników prowadzących do witryny. Pamiętaj, że znaczenie ma nie ich liczba, lecz jakość. Jest to kwestia, która wymaga szczególnej uwagi. Uważaj na oferty, których znajdziesz mnóstwo w sieci, typu: 1000 linków za 100 zł. Owszem – uzyskasz bardzo dużo odnośników, ale problem tkwi w tym, że nie tylko nie osiągniesz dzięki nim korzyści, ale również możesz doprowadzić do tego, że uzyskanie wysokich pozycji będzie w przypadku Twojej strony bardzo trudne do realizacji. Po prostu – profil linkowy będzie niskiej jakości.

Szukaj innych sposobów na pozyskanie odnośników. Jeśli treści na stronie są wartościowe, to możesz liczyć na to, że linki do nich pojawią się na forach czy blogach, ale nie będzie ich na tyle dużo, aby zbudowały Twojej witrynie oczekiwaną widoczność. Powinieneś wykorzystać inne sposoby. Katalogi branżowe, artykuły gościnne, patronat, współpraca z innymi serwisami – to tylko wybrane sposoby na pozyskanie odnośników. Do poszukiwań stron, na których umieścisz linki, możesz wykorzystać Ahrefs. Sprawdź, jakie witryny linkują do Twojej konkurencji. Oceń parametry SEO tych stron i jeśli są one wartościowe, to pozyskaj z nich odnośnik.

Przykładowa lista linków zewnętrznym - AhrefsŹródło: Ahrefs.com, 09.12.2021

Daj możliwość komentowania wpisów

Content tworzysz dla czytelników, więc daj im się wypowiedzieć na ten temat. Prawdopodobnie spotkasz się z komentarzami, które nie będą dla Ciebie przychylne, ale mimo wszystko pozwól je dodawać. Po pierwsze, internauta, który zostawi jakąś opinię lub pytanie, prawdopodobnie wróci, aby zapoznać się z treścią odpowiedzi, czyli zyskujesz kolejne odwiedziny.

Po drugie, każdy taki komentarz to dodatkowy, unikatowy content, dzięki któremu zawartość strony jest odświeżana. Dla Google jest to sygnał, że w tym materiale coś się dzieje i być może warto umieścić go na wysokiej pozycji w SERP-ach.

Co więcej, dzięki treściom dodanym przez użytkowników na podstronie mogą pojawić się słowa kluczowe, których nie pokazały Ci żadne narzędzia i tym samym witryna zyska widoczność na nowe zapytania.

Używaj przyjaznych SEO adresów URL

Zdecydowana większość blogów bazuje na systemie WordPress, w którym ta kwestia jest doskonale rozwiązana. Najpierw musisz wybrać odpowiednią formę adresów URL. W panelu administracyjnym wybierz „Ustawienia”, a następnie „Bezpośrednie odnośniki” i zdecyduj się na format „nazwa wpisu”. Ewentualnie możesz wybrać adres URL z datą, ale wtedy ryzyko jest takie, że w momencie, gdy ta data będzie dość odległa, materiał będzie stary, to może być ignorowany w SERP-ach przez użytkowników. Będą klikać te nowsze.

Po wyborze takiej formy adresu URL będzie się on generować automatycznie w systemie WordPress na podstawie tytułu danego wpisu. Jeśli chodzi o inne CMS-y, to możliwości są zależne od danego przypadku. W każdym mogą być inne, a możliwe, że konieczna będzie nawet przebudowa systemu, co już może wiązać się ze sporymi kosztami.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Obecnie strony WWW niedopasowane do smartfonów czy tabletów są rzadkością, ale mogło się zdarzyć, że postawiłeś na stary motyw, od bardzo dawna nieaktualizowany i witryna nie wyświetla się poprawnie użytkownikom takich urządzeń. To ogromny błąd, który może mieć wpływ na obniżenie widoczności Twojej strony w Google. Jak zweryfikować, czy witryna spełnia wymagania pod tym względem? Skorzystaj z tego narzędzia – https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=PL. Pamiętaj o sprawdzeniu dopasowania nie tylko strony głównej, ale również podstron.

Media społecznościowe

Warto zintegrować swojego bloga z social mediami, takimi jak Facebook, Instagram czy Twitter. Dzięki temu zwiększasz swoje możliwości na szybkie udostępnianie ciekawych treści. Dodatkowo w tym kontekście możesz wykorzystać swoją znajomość budowania linków. Jest to też prosty sposób na szybszą komunikację z odbiorcami.

Wtyczki

Kolejnym krokiem w optymalizacji bloga jest korzystanie z wtyczek SEO. Wielu użytkowników korzysta z WordPress SEO by Yoast lub All in One SEO z uwagi na wiele oferowanych możliwości. Jest ich jednak znacznie więcej:

  • Social Plug, czyli wtyczka dedykowana mediom społecznościowym,
  • Easy Forms for MailChimp – wtyczka do newslettera,
  • Akismet – dla komentarzy bez spamu,
  • Broken Link Checker – pozwala na pozbycie się niedziałających linków. ·

Mikrodane

Na wartości zyskują też ostatnio mikrodane, dzięki którym możliwe jest opisanie wybranych elementów strony przy wykorzystaniu do tego znaczników. Ich wpływ na pozycjonowanie stron WWW nie jest jednak udokumentowany. Według wielu ekspertów od SEO pozwalają jedynie dobrze prezentować bloga w Google od strony wizualnej.

Widać więc wyraźnie, że o pozycję bloga walczyć można na wiele sposobów. Jedne są mniej, inne bardziej wymagające, dlatego najlepiej zlecić to specjalistom, którzy z SEO są na bieżąco, a pozycjonowanie stron to dla nich chleb powszedni.

Optymalizacja SEO bloga – postaw na Google Analytics

Jakie narzędzia mogą wspomóc procesy takie jak optymalizacja bloga? To między innymi Google Analytics – rozbudowany system, który umożliwia dokładne zbadanie efektów pozycjonowania. Większość funkcji jest dostępna całkowicie za darmo, a chcąc skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy mieć konto Google. Można znaleźć tu na przykład szczegółowe informacje o ruchu na stronie: liczbę odsłon witryny, udział nowych i powracających użytkowników, a nawet źródło wizyt. Dostęp do tych danych może znacznie wpłynąć na wydajność zarządzania blogiem, a przede wszystkim na kontrolę rezultatów strategii pozycjonowania.

Checklista - o co zadbać podczas tworzenia bloga?

Wiesz już, o co zadbać podczas tworzenia bloga. Jesteś więc gotowy do publikacji! Pamiętaj jednak, że optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek to bardzo rozległa strategia, która obejmuje wiele złożonych procesów. Skorzystaj więc z poniżej listy kontrolnej, dzięki której będziesz w stanie dokładnie zbadać swoje wpisy i odpowiednio je udoskonalić.

  • Poznaj oczekiwania i potrzeby swoich odbiorców.
  • W każdym wpisie wykorzystaj tylko jedno słowo kluczowe.
  • Zadbaj o optymalizację nagłówka pod kątem wybranego wcześniej słowa kluczowego.
  • Przeprowadź dokładne badania i zbierz informacje niezbędne do stworzenia wpisu.
  • Podziel treść na akapity czy podpunkty.
  • Opublikuj wysokiej jakości obrazy.
  • Podpisz grafiki alt tagiem, który zawiera docelowe słowo kluczowe.
  • Zadbaj o szybkość strony poprzez optymalizację rozmiaru obrazów.
  • Wykorzystaj docelowe słowo kluczowe podczas tworzenia meta opisu.
  • Zadbaj o naturalność i zrozumiałość treści.
  • Używaj dodatkowych słów kluczowych tylko wtedy, gdy nie narusza to konstrukcji treści.
  • Zbuduj sieć linków pochodzących z wysokiej jakości stron internetowych.
  • Zakończ swój wpis skutecznym wezwaniem do działania.
  • Zadbaj o możliwość udostępniania artykułu w mediach społecznościowych.
  • Wprowadź niezbędne poprawki i opublikuj post.
  • Ciesz się świetnymi wynikami!

Blog – pozycjonowanie

Na widoczność Twojego bloga w wynikach wyszukiwania Google ma wpływ wiele czynników, ale podstawą powinno być dla Ciebie postawienie na wysokiej jakości content. To właśnie może powodować, że strona będzie żyć, pozyskiwać naturalnie linki, komentarze i nie tylko. Jeśli jednak chcesz cieszyć się ruchem z Google, to musisz również zadbać o optymalizację witryny pod innymi względami.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: picturyhouse.com, tiiidy.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Off-site SEO – poznaj najlepsze praktyki pozycjonowania poza stroną
    Off-site SEO – poznaj najlepsze praktyki pozycjonowania poza stroną
    Wpływ na pozycję Twojej strony internetowej w rankingach mają również aktywności prowadzone poza witryną. O tym, jakie są to działania, dowiesz się z naszego artykułu.
    Co to jest paginacja stron  i czy warto ją stosować?
    Co to jest paginacja stron i czy warto ją stosować?
    Paginacja stron to często wykorzystywany sposób organizowania struktury witryny. Warto więc wiedzieć, na czym polega i kiedy jest przydatny.
    Jak korzystać z Google Trends?
    Jak korzystać z Google Trends?
    Google Trends to usługa, dzięki której można w łatwy sposób analizować trendy wyszukiwań wśród internautów. Stanowi wielką pomoc w przypadku obmyślania działań marketingowych. Jak działa i czy warto się nią interesować? Sprawdź już teraz!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.