Zapytaj o ofertę
Google Search Console – poradnik krok po kroku. Do czego służy GSC?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Google Search Console – poradnik krok po kroku. Do czego służy GSC?

Google Search Console – poradnik krok po kroku. Do czego służy GSC?

14 min. czytania

Aby zadbać o widoczność strony internetowej dla potencjalnych klientów, konieczna jest przede wszystkim wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. W osiągnięciu tego celu mogą pomóc narzędzia, takie jak Google Search Console. Co to jest, do czego służy i jak wykorzystać konsolę Google do lepszego zarządzania działaniami SEO?

Co to jest Google Search Console i dlaczego warto zainteresować się tym narzędziem?

Prowadzenie strony internetowej – zwłaszcza witryny, która ma na celu promować firmę lub umożliwiać klientom skorzystanie z usług czy zakup produktów – praktycznie zawsze wiąże się z chęcią zwiększenia jej zasięgu. Aktualnie zdecydowana większość internautów korzysta na co dzień z wyszukiwarek internetowych, w szczególności Google, by znaleźć interesujące towary, usługi czy artykuły. Z tego względu czynności z zakresu SEO są tak istotne – trzeba przy tym zadbać o szereg innych kwestii, takich jak monitorowanie ruchu z wyszukiwarki czy udostępnianie odpowiednich informacji. Do tego właśnie służy Google Search Console. To rozbudowana platforma opracowana przez samą firmę Google, która oferuje dość bogatą funkcjonalność i wgląd w liczne aspekty związane z SEO.

Możliwościami tego narzędzia powinien zainteresować się niemal każdy właściciel strony internetowej. Wśród opcji oferowanych przez Google Search Console (GSC) można wymienić takie jak:

  • identyfikacja wadliwych linków na stronie,
  • analiza odnośników zewnętrznych i wewnętrznych,
  • sprawdzenie statusu mapy witryny – pliku, który pomaga robotom wyszukiwarki poruszać się po stronie,
  • wygenerowanie i monitorowanie pliku robots.txt zawierającego instrukcje dla robotów indeksujących,
  • wgląd w statystyki indeksowania witryny – możemy zobaczyć, jak wyszukiwarka „widzi” naszą stronę,
  • otrzymywanie powiadomień w przypadku zawirusowania witryny,
  • analiza widoczności w wynikach wyszukiwarki po wprowadzeniu wybranych haseł,
  • analiza ruchu na stronie,
  • ustawienie preferowanego adresu domeny (z lub bez części WWW na początku).

Zalety korzystania z Google Search Console – kto powinien zapoznać się z tym rozwiązaniem?

Bez względu na to, czy stawiasz na prowadzenie działań z zakresu pozycjonowania na własną rękę, czy też wsparcie agencji SEO, kontrola wyników za pośrednictwem Google Search Console będzie bardzo efektywnym sposobem na ocenę powodzenia strategii.

Na umiejętności obsługi tego narzędzia skorzystają również administratorzy witryn ze względu na możliwość sprawdzenia nie tylko danych związanych z pozycjonowaniem, lecz także ewentualnych problemów z serwerem czy działaniem strony. Platforma będzie przydatna także dla programistów, którzy chcą zweryfikować obecność błędów na witrynie, zagrożenie wirusami lub spamem.

Główną grupą korzystającą z GSC są jednak specjaliści od SEO – dla osób zajmujących się takimi zadaniami konfiguracja Google Search Console powinna być podstawą prac optymalizacyjnych nad daną witryną. Zakres przydatnych informacji przekazywanych przez Google jest nieoceniony.

Konfiguracja Google Search Console: nie taka trudna, jak może się wydawać

Jak powinna przebiegać podstawowa konfiguracja Google Search Console? W pierwszej kolejności będziesz potrzebować konta Google – możesz wykorzystać już istniejące lub założyć osobne w celu odseparowania działań związanych z SEO. Następnie wystarczy wejść na stronę Google Search Console i zalogować się. Na głównej stronie platformy znajdziesz przycisk „Rozpocznij”, który przekieruje Cię do menu służącego do dodania witryny do GSC. Zależnie od tego, czy wprowadzisz pełny adres (z przedrostkiem „www” i oznaczeniem protokołu „https” lub „http”), czy też samą nazwę domeny, zakres analizy będzie nieco inny. Różnią się także sposoby weryfikacji – przy dodaniu całej domeny musisz mieć dostęp do ustawień DNS, z kolei pierwsza opcja pozwala skorzystać z kilku metod.

Istnieje kilka metod zweryfikowania własności witryny. Najprostsza z nich polega po prostu na przesłaniu pliku HTML – GSC umożliwia pobranie specjalnego dokumentu, który następnie należy umieścić w głównym katalogu serwera. Nieco bardziej złożonym procesem jest dodanie w sekcji nagłówkowej witryny specjalnego znacznika. Jeśli korzystasz z systemu zarządzania treścią (CMS), należy pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania tego typu domyślnie pozwalają na takie działania – czasami będziesz musiał skorzystać z dodatkowych wtyczek.

Weryfikacja DNS polega z kolei na dodaniu rekordu z identyfikatorem Google do konfiguracji domeny, co wymaga dostępu do panelu zarządzania. W tym przypadku czasami będziesz musiał poczekać ze względu na czas odświeżania się rekordów DNS.

Ostatnie dwie metody to potwierdzenie przez inne usługi Google – Analytics oraz menedżera tagów. Jeżeli Twoja strona jest już połączona z jedną z tych platform, możesz potwierdzić jej autentyczność po prostu przez zalogowanie się. Wybranie i wykonanie jednej z powyższych metod weryfikacji to w zasadzie ostatni etap procesu, jakim jest konfiguracja Google Search Console.

Korzystanie z Google Search Console sprawi, że Twoja witryna będzie bardziej widoczna

Platforma stworzona przez Google daje ogromne możliwości w zakresie monitorowania i zarządzania witryną, jednak jej skuteczne wykorzystanie zależy w dużej mierze od znajomości jej funkcjonalności.

Mapa witryny

Jeśli dysponujesz mapą witryny, powinieneś wgrać ją do Google Search Console. Co to jest? To plik przechowywany najczęściej w formacie XML, który opisuje strukturę witryny i relacje pomiędzy jej poszczególnymi podstronami. W każdej sekundzie algorytmy Google nieustannie skanują różne witryny, aby uzyskać informacje konieczne do efektywnej indeksacji i poprawnego pozycjonowania.

Ważnym elementem tego procesu są dane utrzymane w odpowiedniej strukturze, do których należą między innymi właśnie mapy stron. Będą one przydatne zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych witryn, które mogą stanowić pewien problem dla robotów indeksujących. Po wygenerowaniu mapy wystarczy udać się do odpowiedniej sekcji w Search Console, aby upewnić się, że wszystkie istotne części strony są osiągalne i dostarczają wartościowych informacji dla robotów Google. W efekcie możesz liczyć na dokładniejsze indeksowanie i lepsze rezultaty pozycjonowania.

Podgląd pozycji strony w wynikach

Możliwość sprawdzenia wyglądu strony w wyszukiwarce to kolejna przydatna funkcja Google Search Console. Co to oznacza dla użytkowników tego narzędzia? Po wpisaniu frazy w Google wyniki wyświetlają się w określony sposób – widać tytuł witryny, jej adres, a następnie krótki fragment tekstu nazywany opisem meta. Niektóre pozycje są nieco bardziej rozbudowane i zawierają dodatkowe informacje – tak zwane rich snippets. To pewnego rodzaju „wizytówka” strony, która dla wielu użytkowników będzie pierwszym kontaktem z zawartością naszej witryny. Dzięki Google Search Console możesz sprawdzić, jak prezentują się wyniki związane z Twoją stroną i szybko zidentyfikować ewentualne błędy.

Google Search Console – usprawnienie procesu wyszukiwania

Jednym z najważniejszych aspektów związanych z aktywnością botów indeksujących na stronie jest obecność pliku robots.txt. Wygenerowanie i monitorowanie tego pliku to kolejna funkcja dostępna w Google Search Console. Co to jest plik robots.txt? To zestaw dyrektyw, które pozwalają kontrolować dostęp do poszczególnych części witryny. Możesz z ich pomocą na przykład zablokować panel administracyjny przed indeksowaniem lub wyłączyć z wyników wyszukiwania pliki multimedialne. Najczęściej wykorzystuje się je do ukrycia z wyników wyszukiwania obszarów witryny o bardziej technicznym przeznaczeniu, które z założenia mają być niedostępne dla zwykłych użytkowników. Możesz również „schować” przed robotami elementy witryny, nad którymi jeszcze pracujesz – niedokończone sekcje mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie.

Zarządzanie plikiem robots.txt z GSC

Jeśli chcesz od razu zastosować zmiany w zakresie indeksacji bez czekania na ponowne przeskanowanie strony przez roboty Google, możesz wykorzystać konsolę GSC. W dokumentacji tego narzędzia znajdziesz również dokładne, rozbudowane instrukcje dotyczące jego zawartości, jak również działania poszczególnych robotów wyszukiwarki Google.

Sekcja “Skuteczność” – monitorowanie widoczności domeny

Zakładka “Skuteczność” w nowej wersji Google Search Console (GSC) umożliwia analizowanie widoczności serwisu w wyszukiwarce Google pod kątem trzech podstawowych wartości:

  • liczby kliknięć,
  • liczby wyświetleń,
  • oraz średniej pozycji.

Dodatkowo na podstawie liczby wyświetleń oraz kliknięć wyliczana jest czwarta metryka – CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności.

Sekcja “Skuteczność” – monitorowanie widoczności domeny - GSC

Liczba wyświetleń to liczba odnośników do serwisu, które zostały wyświetlone użytkownikowi. W przypadku tekstowych wyników wyszukiwania sytuacja jest prosta, jeżeli jednemu użytkownikowi na zapytanie “pozycjonowanie stron” pojawi się jeden link do domeny grupa-icea.pl, to zliczane jest jedno wystąpienie. W przypadku, gdy odnośnik jest widoczny dopiero na drugiej stronie, na którą użytkownik nie dotrze, wyświetlenie nie zostanie zliczone. W przypadku graficznych wyników wyszukiwania, które nie wymagają przechodzenia na kolejną stronę (ang. infinity scroll) liczone jest faktyczne wyświetlenie grafiki na ekranie użytkownika.

Liczba kliknięć to prosta wartość liczbowa pokazująca ile razy internauci kliknęli w odnośnik do danej domeny w wynikach wyszukiwania. Choćby przez wzgląd na personalizację oraz geolokalizację wyników wyszukiwania każda odpowiedź wyszukiwarki może się od siebie różnić. Użytkownik A wyszukujący frazę “pozycjonowanie” w Warszawie otrzyma inny zestaw odpowiedzi niż użytkownik B, po wpisaniu tego samego wyrażenia na terenie Poznania. Mając to na uwadze, w raporcie skuteczności GSC, Google Search Console, dostępna jest średnia pozycja. Jest to nic innego jak średnia arytmetyczna, liczona dla najwyższego wyniku witryny w organicznych wyszukiwaniach. Przykładowo, jeżeli jedno zapytanie “pozycjonowanie poznań” wyświetli link do domeny grupa-icea.pl na 3 pozycji, a drugie na 5, to w raporcie GSC znalazłaby się wartość (3 + 5) / 2 = 4. W momencie, gdy faktyczna pozycja frazy zależy od personalizacji i geolokalizacji wyników, a także ulega dziennym wahaniom, średnia pozycja jest bezpieczną i rzetelną metryką służącą do oceny sytuacji.

Raport skuteczności GSC przedstawia dane na osi czasu oraz w formie dynamicznej tabeli. Dodatkowo ma wiele opcji konfiguracyjnych, takich jak:

  • typ wyszukiwania (sieć / grafika / wideo),
  • data,
  • zapytanie,
  • strona,
  • kraj,
  • urządzenie.

Raport skuteczności GSC

Dane można także wyeksportować do pliku CSV lub Arkusza Google. Poniżej przedstawiono kilka przykładowych konfiguracji:

  1. Google Search Console – średnia pozycja frazy “pozycjonowanie” w ostatnim półroczu
  2. Google Search Console – średnia pozycja frazy

  3. GSC – liczba wyświetleń domeny przez minione 12 miesięcy
  4. GSC – liczba wyświetleń domeny

  5. Google Search Console – liczba wyświetleń odnośników do strony na urządzeniach mobilnych w porównaniu z komputerami w ostatnich trzech miesiącach
  6. Google Search Console – liczba wyświetleń odnośników do strony

  7. GSC – liczba kliknięć w ostatnich 6 miesiącach rok do roku
  8. GSC – liczba kliknięć w ostatnich 6 miesiącach

  9. Google Search Console – liczba wyświetleń odnośnika do strony głównej domena.pl w ciągu ostatniego roku
  10. Google Search Console – liczba wyświetleń odnośnika do strony głównej

  11. GSC – lista fraz na jakie wyświetla się strona główna domena.pl
  12. GSC – lista fraz na jakie wyświetla się strona główna

Sekcja “Sprawdzanie adresu URL” – analiza pojedynczych podstron domeny

Narzędzie w Google Search Console (GSC) do sprawdzania adresu URL (and. URL Inspection Tool) jest jednym z możliwych sposobów weryfikacji, czy dany adres URL znajduje się w indeksie serwisu. Informuje o ewentualnych błędach w procesie skanowania i indeksacji podstrony, a także umożliwia zgłoszenie indywidualnej prośby o zaindeksowanie adresu.

Sekcja “Sprawdzanie adresu URL”

Szczegółowe informacje, które można znaleźć w raporcie stanu adresu GSC:

  • w jaki sposób robot sieciowy wykrył adres (np. poprzez mapę witryny),
  • kiedy miało miejsce ostatnie skanowanie podstrony i czy zakończyło się sukcesem,
  • jaki Googlebot skanował witrynę (dla komputerów czy dla smartfonów),
  • czy witryna nie jest zablokowana przed indeksacją (np. w pliku robots.txt lub przez meta tag robots),
  • jaki jest adres kanoniczny danej podstrony (w dwóch wariantach: wskazany przez użytkownika oraz wybrany przez Google).

Szczegółowe informacje - GSC

Dostępny w narzędziu Google Search Console “Test wersji opublikowanej” daje także możliwość zweryfikowania, czy nowy lub zmodyfikowany adres będzie prawidłowo odczytany przez roboty wyszukiwarki.

W raporcie GSC każdej przetestowanej podstrony otrzymujemy:

  • kod HTML zaindeksowany przez robota sieciowego,
  • zrzut ekranu strony jaką widzi Googlebot,
  • nagłówek odpowiedzi serwera,
  • listę zasobów (m.in. grafik i skryptów) podzieloną na te, które udało się wczytać oraz te, których nie udało się wczytać,
  • listę komunikatów konsoli JavaScript.

Ostatnią możliwością, jaką daje narzędzie Google Search Console (GSC) do sprawdzania adresu URL, jest weryfikacja szeroko pojętych ulepszeń dostępnych na danej witrynie. Są to przede wszystkim wszelkie mikrodane, które zostaną wykryte w serwisie, ale także m.in. test dostosowania strony do urządzeń mobilnych, jak smartfony i tablety. Mobile Friendly Test, czyli właśnie test dostosowania strony do urządzeń mobilnych umówiony został w odrębnym artykule.

Sekcja “Indeks > Stan“ – globalna weryfikacja domeny

Raport GSC – Google Search Console, dotyczący stanu zindeksowania witryny przez Google umożliwia wychwycenie błędów, które Googlebot napotkał podczas indeksacji witryny. Raport GSC w standardowej wersji dotyczy wszystkich znanych podstron w danej domenie, ale jeżeli przez Google Search Console zostanie zgłoszona mapa witryny, można przefiltrować listę komunikatów np. uwzględniając te, które dotyczą jedynie adresów z mapy.

Raport GSC – Google Search Console

Roboty sieciowe nie są nieomylne i wielokrotnie błędy zgłaszane w raporcie GSC w rzeczywistości nie mają miejsca. Zazwyczaj wystarczy wówczas zgłosić prośbę o ponowną weryfikację danego zbioru adresów. Niemniej, docelową sytuacją powinna być zerowa liczba błędów w raporcie Google Search Console. [tip] Duża liczba wykluczonych adresów jest całkowicie normalną sytuacją. Googlebot stara się zindeksować wszystkie dostępne w serwisie podstrony, z których duża część np. stanowi zbędne duplikaty.

Najczęstsze błędy w raporcie Stanu

Typ Zalecane działanie w przypadku, gdy adres powinien być poprawnie zindeksowany
Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404) Weryfikacja czy błąd 404 nadal występuje i usunięcie go
Przesłany URL zawiera tag “noindex” Zmiana wartości meta tagu robots na “index, follow”
Przesłany URL zawiera błędy indeksowania Weryfikacja adresu przy użyciu narzędzia “Sprawdzanie adresu URL”
Przesłany URL jest zablokowany przez plik robots.txt Usunięcie z pliku robots.txt dyrektywy blokującej indeksację podstrony lub dodanie wyjątku
Błąd serwera (5xx) Ustalenie przyczyny błędu 5xx i usunięcie go

Komunikaty dla prawidłowo zindeksowanych adresów

Typ Wyjaśnienie
Strona przesłana i zindeksowana Adresy zaindeksowane, zgłoszone ręcznie (przez mapę witryny lub narzędzie “Sprawdzanie adresu URL”
Strona zindeksowana, ale nieprzesłana w mapie witryny Adresy zaindeksowane, ale wyszukane przez Googlebota

Najczęstsze przyczyny wykluczenia adresu z indeksu

Typ Czy należy podjąć działanie?
Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej Nie
Duplikat, przesłany URL nie został oznaczony jako strona kanoniczna Tak, warto zweryfikować jaka podstrona została wybrana przez Google jako kanoniczna dla tego adresu. Może to sygnalizować większą skalę duplikatów na stronie
Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej Tak, warto zweryfikować dlaczego Google uznał tę podstronę za duplikat.
Nieprawidłowość związana ze skanowaniem Tak, warto zweryfikować przy użyciu narzędzia do sprawdzania adresów URL, co było przyczyną nieprawidłowości (kod 4xx? 5xxx?)
Nie znaleziono (404) Nie, ponieważ błędy 404 są całkowicie naturalną sytuacją. Warto jednak zweryfikować, czy nie istnieje odpowiednia podstrona, na którą można przekierować nieistniejący już adres
Pozorny błąd 404 Tak, podstrony które rzeczywiście nie istnieją powinny zwracać kod odpowiedzi 404 Not Found, a ten komunikat oznacza, że serwer zwraca kod 200 OK
Strona wykluczona za pomocą tagu “noindex” Nie, zakładając że “noindex” został wdrożony celowo i świadomie
Strona wykryta – obecnie nie zindeksowana Nie
Strona zablokowana przez plik robots.txt Tak, jeżeli strona nie powinna być indeksowana, warto blokadę w pliku robots.txt zastąpić tagiem “noindex”
Strona zawiera przekierowanie Nie, zakładając że wszystkie przekierowania są wdrażane w serwisie celowo
Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zindeksowana Nie

Po podjęciu działań naprawczych w związku z wybranym błędem/ostrzeżeniem, warto zgłosić naniesione poprawki. W widoku szczegółów danego błędu w raporcie Google Search Console (GSC) znajduje się przycisk “Sprawdź poprawkę”. W zależności od liczby adresów URL, których dotyczył błąd, weryfikacja może potrwać nawet kilka dni.

Słowo na koniec

Google Search Console udostępnia szereg zaawansowanych funkcji, które pozwalają bardzo precyzyjnie kontrolować i monitorować wyniki strony. Funkcjonalność tego narzędzia będzie przydatna zarówno dla właścicieli witryn, jak i pracowników agencji SEO wdrażających strategię pozycjonowania.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: supertechnology.pl, computerable.pl, lifestors.com, momentoholic.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Google Analytics 4 względem Universal Analytics (GA3) – porównanie
    Google Analytics 4 względem Universal Analytics (GA3) – porównanie
    Google Analytics 4 daje wiele nowych możliwości. Warto więc wiedzieć, czym nowa wersja narzędzia różni się od Universal Analytics.
    Co to jest Behavior Flow Report i do czego służy jego weryfikacja?
    Co to jest Behavior Flow Report i do czego służy jego weryfikacja?
    Obserwacja zachowań osoby odwiedzającej stronę WWW pozwala zrozumieć, jakimi treściami się interesuje. Jaką rolę odgrywa w tym Behavior Flow Report?
    Czym jest Google Analytics 4? Dlaczego warto skorzystać z nowego Analyticsa?
    Czym jest Google Analytics 4? Dlaczego warto skorzystać z nowego Analyticsa?
    Google Analytics 4 to rewolucja w zakresie analityki internetowej. Warto więc wiedzieć, jak działa to narzędzie i jakie oferuje funkcjonalności!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.