Vojtech Okenka / pexels.com
Najważniejszym zadaniem wyszukiwarek jest spełnienie oczekiwań użytkowników i zaoferowanie im jak najlepszych odpowiedzi na zadawane podczas wyszukiwania pytania. Ponadto dbają o porządkowanie informacji w Internecie w oparciu o najnowsze algorytmy Google i sposoby wykorzystywane przez odbiorców w czasie poszukiwań.
Funkcja indeksowania stron internetowych Google przeszukuje dane w sieci, aby można je było indeksować i klasyfikować pod kątem trafności na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Oznacza to, że jeśli chcesz, aby Twoja witryna pojawiała się w wyszukiwarce Google, musisz zagwarantować wyszukiwarkom coś, co będą mogły indeksować.
Wszelkie niezbędne informacje dotyczące tego procesu zostały zawarte w tym artykule. Zostań z nami, aby dowiedzieć się, jaki wpływ na SEO ma indeksowanie strony i co możesz zrobić, aby poprawić swoje wyniki.
Aby lepiej zrozumieć to, jak zachowują się indeksujące roboty Google, powinniśmy zrozumieć, w jaki sposób sama wyszukiwarka Google generuje wyniki stron internetowych. Trzy kroki, które wykonuje Google, to indeksowanie, indeksowanie i wyświetlanie.
Crawling witryny to proces, w którym wyszukiwarka, posługując się idenksującymi robotami sieciowymi, odkrywa nowe i zaktualizowane treści w sieci (zawierające słowa kluczowe). Działania te nie ograniczają się wyłącznie do strony internetowej, ale obejmują też analizę filmów, obrazów, plików PDF itp. Crawling zostaje przeprowadzony na podstawie mapy witryny, która może znacznie przyspieszyć cały proces.
Kiedy Google już znajdzie daną stronę, kolejnym jego zadaniem jest zrozumienie jej kontekstu i tematu zawartych na niej treści. Wyszukiwarka zbiera te informacje i przechowuje je w ogromnej bazie danych. Proces ten to nic innego, jak indeksowanie witryny.
Z chwilą wpisania danego hasła w wyszukiwarkę, Google rozpoczyna wyszukiwanie najtrafniejszych, wartościowych treści, które następnie wyświetla w odpowiedniej kolejności jako wyniki na stronie SERP. Witryny, które pojawiają się na tej liście, są uporządkowane na podstawie informacji, jakiej jakości odpowiedzi prezentują, w jakim języku są napisane, jakie funkcje posiadają i wielu innych istotnych czynników.
Gdy zdecydujesz się na dodawanie strony, robot Google prędzej czy później ją odkryje. Naśladuje on bowiem zachowanie użytkownika korzystającego z komputera lub urządzenia mobilnego i analizuje jego ruchy podczas przechodzenia z jednej strony do drugiej. Następnie bot bada tekst, obrazy, filmy, pliki PDF i inne dane, dlatego też musisz upewnić się, że wszystkie Twoje treści na stronie są odpowiednio zoptymalizowane, gdyż żaden, nawet najmniejszy błąd, nie umknie uwadze Googlebota.
Pamiętaj, że nie masz żadnego wpływu na to, czy Twoja strona została zaindeksowana przez Googlebota. Nie jesteś też w stanie wpłynąć na częstotliwość indeksowania. Możesz jednak pomóc mu szybciej odszukać i przeanalizować Twoją stronę, wykonując trzy bardzo ważne czynności:
Mapa witryny to dokument przygotowywany specjalnie dla wyszukiwarek, który zawiera wskazówki dotyczące tego, jak przebiega proces indeksowania strony. Przesłanie mapy witryny do katalogu głównego i pomaga Googlebotom szybciej i dokładniej określić, co znajduje się na poszczególnych stronach Twojej witryny.
Wszystkie adresy URL, które dostrzegą wyszukiwarki, mogą zostać zaindeksowane. Jeśli więc Twój nie jest plikiem tekstowym, prawdopodobnie nie zostanie rozpatrzony, jeśli nie ma odpowiedniej nazwy pliku i metadanych. Ten aspekt jest bardzo ważny z punktu widzenia właściciela strony.
Czas, jaki Google potrzebuje na indeksowanie stron internetowych, zależy w głównej mierze od liczby jej stron i jakości linków. Szacuje się, że wyszukiwarka potrzebuje od 3 do 4 tygodni dla witryn z mniej niż 500 stronami, od 2 do 3 miesięcy dla tych, które mają mniej niż 25 000 stron, i nawet rok dla tych, które posiadają ich ponad 25 000. Na szybkość procesu, jakim jest indeksowanie strony, wpływa również jakość Twoich treści i linków, a także ilość zawartych w nich błędów, gdyż każdy z nich musi być indywidualnie przeanalizowany przez Google. Warto wspomóc się narzędziem tj. Google Search Console.
Jeśli chcesz rozpocząć poprawę indeksu Google, musisz upewnić się, że wyszukiwarki mogą dotrzeć do stron Twojej witryny. W tym celu wpisz dany adres URL w narzędziu testowym Mobile-Friendly i określ, czy wszystkie elementy są dostępne dla wyszukiwarki.
Zacznij od optymalizacji strony głównej, gdyż jest ona najważniejszą częścią Twojej witryny. Aby poprawić indeksowanie strony, upewnij się, że posiada ona stabilny i intuicyjny system nawigacji, który w oczywisty sposób prowadzi do innych miejsc w witrynie. Bezpośrednio wpływa to bowiem na wynik indeksowania.
Kolejną wskazówką, dotyczącą tego, jak poprawić czy przyspieszyć indeksowanie strony w Google, jest odpowiednie linkowanie do znanej już wyszukiwarce strony (ważne jest także linkowanie wewnętrzne). Linki wyświetlane w komentarzach, reklamach i tego typu miejscach, które nie są zgodne ze Wskazówkami Google, nie będą brane pod uwagę przez Googlebota.
Sprawdź: Dlaczego nie warto bagatelizować roli content marketingu w działaniach SEO?
Głównym celem SEO jest zapewnienie witrynie widoczności w wyszukiwarce. Proces indeksowania polega natomiast na znalezieniu najwyższej jakości stron i odpowiednim umiejscowieniu ich w SERP. Wynika z tego, że bez robotów indeksujących, które analizują w sieci, oczekiwane efekty optymalizacyjne po prostu nie przyjdą.
Zadbaj więc o jakość swoich stron internetowych, a korzystnie wpłyniesz na ich indeks Google i zajmiesz wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Działaj!
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.