Jak mapa witryny wpływa na strategię SEO? Część 2

Jak mapa witryny wpływa na strategię SEO? Część 2

Kaboompics .com/pexels.com

Liczba stron w przestrzeni internetu rośnie nieustannie. Wyszukiwarki internetowe z tego powodu cały czas poszukują nowych narzędzi pozwalających na sprawdzanie, filtrowanie, zbieranie, wyświetlanie treści dla użytkowników. W tym celu istnieją właśnie algorytmy i roboty pomagające przyspieszyć ten proces.

W poprzedniej części artykułu dowiedziałeś się, czym jest mapa witryny i jak ją stworzyć, czas na odkrycie jej wartości w kontekście optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). Dowiedz się, jakie zadania spełnia mapa oraz jak należy ją zoptymalizować.

SEO – przypomnienie

Search Engine Optimization, czyli skomplikowanie brzmiące działania, mające na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to wieloetapowa strategia będąca częścią długoterminowego planu. Nie ma jednego zbioru elementów, do którego powinno się sięgać, co wynika z częstych zmian algorytmów wyszukiwarek, a także intencji samych użytkowników sieci. Jednym z elementów, na który zwraca się uwagę w SEO jest proces indeksowania.

Indeksowanie to mówiąc najprościej dodawanie stron do wyszukiwarki. Roboty indeksujące przemierzają meandry sieci, zbierając i przetwarzając dane. Odwiedzają one strony i oceniają jakość zawartych na nich treści, sięgając do podstaw strategii SEO, czyli słów oraz fraz kluczowych, linków wewnętrznych i zewnętrznych, meta tagów czy multimediów. Jeśli strona nie zostanie dodana do bazy indeksów, nie będzie wyświetlana.

Wpływ mapy na SEO

Do czego może się przydać mapa witryny? Jest to świetne rozwiązanie dla nowych administratorów stron oraz zaawansowanych webmasterów. Mapa choć nie jest elementem obligatoryjnym może wpłynąć na pozycjonowanie strony. Choć nie jest ona najważniejsza, stanowi niebagatelne wsparcie w celu poprawienia naszej widoczności w sieci.


Źródło: Pixabay/pexels.com

Nowa witryna

Jeśli dopiero masz w planie stworzyć własną stronę internetową, sięgnięcie do mapy może Ci pomóc wysłać komunikat wyszukiwarce o własnym istnieniu. Dajesz tym samym gotowy materiał do indeksowania wyszukiwarkom. Mapa witryny pomoże również Twoim multimediom, czyli takim elementom jak obrazy czy wideo – będą częściej pojawiać się w wynikach Google Grafika.

Indeksowanie

Każda wyszukiwarka, od Yahoo, Bing przez Google, posiada własny indeks stron, na którego podstawie generują wyniki wyszukiwania. Mapa strony ułatwia robotom wyszukiwarki dotarcie do zasobów naszej strony, jednakże należy pamiętać, że umieszczenie adresu URL w pliku sitemap nie jest jednoznaczne z zaindeksowaniem podstrony. Jest to wyłącznie sugestia, natomiast z różnych przyczyn wskazany przez nas adres może zostać pominięty podczas indeksacji (np. jeśli do sitemapy przypadkowo trafił URL z tagiem „noindex”, „nofollow”).

Linkowanie

Mapa jest szczególnie przydatna w kontekście szeroko rozbudowanych stron internetowych, których proces indeksowania może zająć więcej czasu. Należy w tym celu podzielić ją na mniejsze części, aby ułatwić pracę robotom indeksującym. Pamiętaj, aby na liście adresów nie znalazły się błędne linki z kodem 404 bądź przekierowania 301. To one sprawiają, że mapa jest mało atrakcyjna dla robotów wyszukiwarek i oceniają całość strony jako niskiej jakości. Co się wtedy dzieje? Ląduje ona na końcu rankingu, gdzie istnieje małe prawdopodobieństwo, że użytkownik do niej dotrze.

Jak sprawdzić poprawność mapy?

Google Search Console

Za pomocą tego darmowego narzędzia jesteś w stanie na bieżąco monitorować proces indeksowania swojej strony, a także skuteczność z jaką jest ona wyszukiwana przez użytkowników. Dodając mapę do panelu, udostępniasz robotom wgląd w całą strukturę swojej strony – dzięki temu bez przeszkód przejdziesz proces indeksowania. Pamiętaj, że Google obsługuje kilka formatów mapy: xml, RSS oraz .txt. Wejdź w raport „Indeksowanie – Mapa witryny”, aby być na bieżąco!

Uwaga!

Pamiętaj: Adresy URL wprowadzone do mapy nie powinny zawierać polskich znaków, cyfr, dat, spacji. Nie stosuj też wielkich liter, które są trudne do odczytywania.

Pamiętaj: Mapa musi być zakodowana za pomocą UTF-8.

Pamiętaj: Mapa może zawierać maksymalnie 50 tysięcy adresów URL, a jej rozmiar nie może przekraczać 50 MB.

Pamiętaj: Jeśli Twoja strona posiada różne wersje językowe, informacja o nich powinna znaleźć się na mapie za pomocą atrybutu hreflabg.

Wnioski

Podsumowując, największe plusy z zastosowania mapy witryny to:

  • zwiększenie szans podczas indeksowania i poprawienie pozycjonowania w wynikach SERP,
  • możliwość stworzenia oddzielnej mapy graficznej poprawiającej widoczność w wynikach Google Grafika,
  • możliwość częstych aktualizacji strony i analizowanie jej zasobów.

Mapa witryny to proste rozwiązanie poprawiające nasze miejsce w sieci. Pamiętajmy, że wyszukiwarki internetowe również popełniają błędy i mają problemy z indeksowaniem stron, co może wstrzymać nasze działania nawet na kilka miesięcy. Warto więc zadbać o wentyl bezpieczeństwa i ułatwić robotom pracę. Do dzieła, stwórz własną mapę witryny!

Site map a SEO. Dowiedz się, jak wspomóc swoją strategię pozycjonowania za pomocą mapy witryny. Nie daj się pokonać algorytmom!

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    5 sposobów na zdobywanie klientów w internecie

    5 sposobów na zdobywanie klientów w internecie

    Klienci są bardzo ważni dla każdego przedsiębiorstwa. W tym artykule dowiedz się, jak ich pozyskiwać w internecie.
    Jak skutecznie tworzyć eksperckie treści?

    Jak skutecznie tworzyć eksperckie treści?

    Jeśli chcesz dobrze wypozycjonować swoją stronę internetową, musisz tworzyć treści wysokiej jakości. Sprawdź, jak to zrobić!
    Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

    Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

    Dowiedz się, jak responsywność strony internetowej wpływa na pozycjonowanie i UX!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.