Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga

Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga

Blog może być elementem sklepu, strony firmowej, ale również zupełnie odrębnym serwisem znajdującym się na odrębnej domenie. Dla takich stron jednym z kluczowych źródeł ruchu są organiczne wyniki wyszukiwania Google. Aby jednak osiągnąć cel w postaci wysokich pozycji na frazy, dzięki którym możesz ten ruch pozyskiwać, najpierw musisz wypozycjonować serwis. Jak pozycjonować swój blog? Jakie kroki powinieneś podjąć, aby zrealizować ten cel?

Jak pozycjonować bloga?

Skoro dostępnych jest wiele wyszukiwarek, to dlaczego kampania SEO powinna być realizowana akurat w Google? Z jakiego powodu serwis ma być optymalizowany pod algorytm tej wyszukiwarki? Przyczyną jest jej udział w polskim rynku. Zerknij na wykres. W listopadzie 2021 roku Google miało ponad 96 proc. udziału w polskim rynku wyszukiwania.


Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202011-202111, 09.12.2021

Kiedyś blogi były traktowane głównie jako sposób na ocenianie pewnych zdarzeń, zjawisk przez daną osobę. Służyły do umieszczania opisów swoich historii, przeżyć i doświadczeń. Obecnie znajdziesz na nich przeróżny content, bardzo często poradnikowy. Ze względu na wymagania algorytmu Google co do wysokiej jakości treści blogi stały się również ważnym elementem stron firmowych oraz sklepów. Jeśli chcesz osiągnąć oczekiwaną widoczność witryny, to powinieneś podjąć pewne niezbędne działania, które zmierzają do tego, aby strona spełniała oczekiwania algorytmu. Oto, na co powinieneś zwrócić uwagę, aby zoptymalizować i wypozycjonować taką stronę.

Dobór tematów w serwisie

Optymalizacja contentu jest podstawowym krokiem, jeśli chcesz, aby blog nie tylko istniał, ale znajdujące się w nim treści docierały do użytkowników Google. Pierwszym krokiem jest odpowiedni dobór tematów na stronę. Znając branżę, z pewnością wiesz, czego mniej więcej szukają użytkownicy w sieci, ale nie na wszystkie jesteś w stanie wpaść sam. Bazuj na twardych danych dotyczących ilości wyszukiwań. Do wyboru tematów możesz skorzystać z takich narzędzi jak Senuto, SemStorm, keywordtool.io czy planer słów kluczowych Google Ads. W każdym przypadku Twoim zadaniem będzie wprowadzenie słowa kluczowego, a następnie otrzymasz sugestie dotyczące tego, czego szukają internauci, powiązanego z tym zapytaniem.


Źródło: Senuto.pl, 09.12.2021

Optymalizacja artykułów

Wybór tematu to ważny krok, ale to oczywiście nie wszystko. Kolejnym jest odpowiednia optymalizacja treści. Zoptymalizuj dany content pod najczęściej wyszukiwane zapytanie i te, które są wyszukiwane rzadziej. Kluczową frazę wykorzystaj w tytule SEO strony (title), w opisie SEO (description), w leadzie, w tytule artykułu (H1), w nagłówkach H2-H6, a także pisząc na dany temat – w kolejnych akapitach. Pamiętaj jednak, że kluczowe jest naturalne wykorzystanie fraz – nie rób tego na siłę. Mniej istotne słowa kluczowe wykorzystaj w nagłówkach H2-H6 oraz w treści artykułu. Do oznaczania treści ważnych dla wyszukiwarki wykorzystaj znaczniki <strong> i <em>, a jednocześnie uzyskasz efekt pogrubionej treści oraz kursywy.

Zoptymalizuj zdjęcia

Ten krok jest niezbędny, abyś mógł zaistnieć w wynikach wyszukiwania Google Grafika. Pamiętaj, że potrzebujesz zdjęć, które różnią się od innych grafik na stronach – nie mogą być identyczne. Ich nazwa powinna zawierać słowo kluczowe oddzielone łącznikiem, np. suknia-wieczorowa-alexis.jpg. Koniecznie pamiętaj o wypełnieniu tagu alt, który ma zawierać opis tego, co znajduje się na zdjęciu z uwzględnieniem słowa kluczowego. Może to być np. Suknia wieczorowa Alexis w kolorze czerwonym, wersja midi. Zawartość tego tagu jest istotna nie tylko dla algorytmu wyszukiwarki – ta treść wyświetli się internaucie wtedy, gdy z pewnych względów nie załaduje się zdjęcie.

Wewnętrzne linkowanie

Do każdego wpisu na blogu powinny prowadzić odnośniki z innych podstron serwisu – powiązane tematycznie. Możesz podejść do tej kwestii w różny sposób. Jednym z rozwiązań jest umieszczenie w treści listy odnośników prowadzących do podobnego contentu. Innym jest dodawanie ich na zasadzie powiązania z tym, o czym aktualnie piszesz. Jeśli już poruszałeś dany temat na blogu, to jedynie wspomnij o tym i odeślij internautę do tego materiału. Wykorzystuj takie anchory, na które chciałbyś się pojawić na wysokiej pozycji w Google, ale niech to będą wyłącznie gramatyczne zapytania. Linkowanie wewnętrzne anchorem np. „hulajnogi Warszawa” nie jest najlepszym rozwiązaniem.


Źródło: https://okiemturysty.pl/porady/gdzie-lezy-zanzibar/, 09.12.2021

Dzięki temu rozwiązaniu połączenie pomiędzy stroną a urządzeniem internauty jest szyfrowane. Oznacza to, że przesyłane dane nie mogą być zmienione ani przejęte przez niepowołane osoby. To również czynnik, który ma wpływ na zaufanie do Twojej witryny, gdyż serwisy bez tego rozwiązania są oznaczane przez przeglądarkę Chrome jako niezabezpieczone, co może wpływać na obniżenie czasu przebywania na stronie i zwiększać wskaźnik odrzuceń. Z SSL nie korzystają wyłącznie sklepy oraz witryny ważnych instytucji. Jest to standard w sieci, czego dowodzą statystyki. Według danych w3techs.com obecnie stawia na niego ponad 77 proc. stron.


Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault, 09.12.2021

Dostosuj witrynę pod Core Web Vitals

W 2021 roku Google wprowadziło kolejny czynnik rankingowy, którym są Core Web Vitals, czyli zestaw trzech wskaźników mających wpływ na doświadczenia użytkowników na stronie. Chodzi o parametry, które mają związek z szybkością działania strony, jej responsywnością i stabilnością wizualną. Google podało, jakie są oczekiwane wyniki w tych przypadkach. Chodzi o LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift). Czy Twój blog je spełnia? Najłatwiej sprawdzisz to za pomocą narzędzia, które znajdziesz tutaj: https://pagespeed.web.dev/. Ewentualnie zerknij do Google Search Console – tam również dostępne są te dane.


Źródło: https://pagespeed.web.dev/, 09.12.2021

Buduj profil linkowy

Kolejnym elementem niezbędnym w pozycjonowaniu bloga jest zdobywanie odnośników prowadzących do witryny. Pamiętaj, że znaczenie ma nie ich liczba, lecz jakość. Jest to kwestia, która wymaga szczególnej uwagi. Uważaj na oferty, których znajdziesz mnóstwo w sieci, typu: 1000 linków za 100 zł. Owszem – uzyskasz bardzo dużo odnośników, ale problem tkwi w tym, że nie tylko nie osiągniesz dzięki nim korzyści, ale również możesz doprowadzić do tego, że uzyskanie wysokich pozycji będzie w przypadku Twojej strony bardzo trudne do realizacji. Po prostu – profil linkowy będzie bardzo niskiej jakości.

Szukaj innych sposobów na pozyskanie odnośników. Jeśli treści na stronie są wartościowe, to możesz liczyć na to, że linki do nich pojawią się na forach czy blogach, ale nie będzie ich na tyle dużo, aby zbudowały Twojej witrynie oczekiwaną widoczność. Powinieneś wykorzystać inne sposoby. Katalogi branżowe, artykuły gościnne, patronat, współpraca z innymi serwisami – to tylko wybrane sposoby na pozyskanie odnośników. Do poszukiwań stron, na których umieścisz linki, możesz wykorzystać Ahrefs. Sprawdź, jakie witryny linkują do Twojej konkurencji. Oceń parametry SEO tych stron i jeśli są one wartościowe, to pozyskaj z nich odnośnik.


Źródło: Ahrefs.com, 09.12.2021

Daj możliwość komentowania wpisów

Content tworzysz dla czytelników, więc daj im się wypowiedzieć na ten temat. Prawdopodobnie spotkasz się z komentarzami, które nie będą dla Ciebie przychylne, ale mimo wszystko pozwól je dodawać. Po pierwsze internauta, który zostawi jakąś opinię lub pytanie, prawdopodobnie wróci, aby zapoznać się z treścią odpowiedzi, czyli zyskujesz kolejne odwiedziny.

Kolejna ważna kwestia – każdy taki komentarz to dodatkowy, unikatowy content, dzięki któremu zawartość strony jest odświeżana. Dla Google jest to sygnał, że w tym materiale coś się dzieje i być może warto umieścić go na wysokiej pozycji w SERP-ach.

Co więcej, dzięki treściom dodanym przez użytkowników na podstronie mogą pojawić się słowa kluczowe, których nie pokazały Ci żadne narzędzia i tym samym witryna zyska widoczność na nowe zapytania.

Używaj przyjaznych SEO adresów URL

Zdecydowana większość blogów bazuje na systemie WordPress, w którym ta kwestia jest doskonale rozwiązana. Najpierw musisz wybrać odpowiednią formę adresów URL. Zatem w panelu administracyjnym wybierz „Ustawienia”, a następnie „Bezpośrednie odnośniki” i zdecyduj się na format „nazwa wpisu”. Ewentualnie możesz wybrać adres URL z datą, ale wtedy ryzyko jest takie, że w momencie, gdy ta data będzie dość odległa, materiał będzie stary, to może być ignorowany w SERP-ach przez użytkowników. Będą klikać te nowsze.

Po wyborze takiej formy adresu URL będzie się on generować automatycznie w systemie WordPress na podstawie tytułu danego wpisu. Jeśli chodzi o inne CMS-y, to możliwości są uzależnione od danego przypadku. W każdym mogą być inne, a możliwe, że konieczna będzie nawet przebudowa systemu, co już może wiązać się ze sporymi kosztami.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Obecnie strony WWW niedopasowane do smartfonów czy tabletów są rzadkością, ale mogło się zdarzyć, że postawiłeś na stary motyw, od bardzo dawna nieaktualizowany i witryna nie wyświetla się poprawnie użytkownikom takich urządzeń. To ogromny błąd, który może mieć wpływ na obniżenie widoczności Twojej strony w Google. Jak zweryfikować, czy witryna spełnia wymagania pod tym względem? Skorzystaj z tego narzędzia – https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=PL. Pamiętaj o sprawdzeniu dopasowania nie tylko strony głównej, ale również podstron.

Blog – pozycjonowanie

Wpływ na widoczność Twojego bloga w wynikach wyszukiwania Google ma wiele czynników, ale podstawą powinno być dla Ciebie postawienie na wysokiej jakości content. To właśnie może powodować, że strona będzie żyć, pozyskiwać naturalnie linki, komentarze i nie tylko. Jeśli jednak chcesz cieszyć się ruchem z Google, to musisz również zadbać o optymalizację witryny pod innymi względami.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest parametr domain rating (DR)?

    Czym jest parametr domain rating (DR)?

    Jeśli planujesz korzystać z narzędzia analitycznego Ahrefs, koniecznie dowiedz się, czym jest parametr domain rating (DR). W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje.
    Co to jest link building? Jaki ma wpływ na Twoją stronę?

    Co to jest link building? Jaki ma wpływ na Twoją stronę?

    Link building to jeden z najbardziej stałych czynników wpływających na pozycjonowanie. Sprawdź, jak działa i dlaczego ciągle jest tak ważny dla SEO!
    Na co zwrócić uwagę podczas instalacji i optymalizacji zakupionego gotowego szablonu strony?

    Na co zwrócić uwagę podczas instalacji i optymalizacji zakupionego gotowego szablonu strony?

    Masz gotowy szablon strony i nie wiesz, co dalej? W tym poradniku pokażemy Ci krok po kroku, na jakie elementy musisz zwrócić szczególną uwagę.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: