Jak prawidłowo skonfigurować pliki robots.txt i tagi meta robots?

Jak prawidłowo skonfigurować pliki robots.txt i tagi meta robots?

Matilda Wormwood/pexels.com

Z pewnością wielu doświadczonych specjalistów ds. SEO wie, że plik robots.txt i tagi meta robots są używane do kontrolowania robotów wyszukiwarek na stronie internetowej. Jednak nadal większość ma problem z tym, jak skutecznie z nich korzystać.

Niestety działają one w różny sposób i ważne jest, aby zrozumieć, jak się ich używa. Dlatego postanowiliśmy stworzyć artykuł, w którym opisujemy sprawdzone metody konfigurowania pliku robots.txt i tagów Meta Robots na stronie internetowej.

Czym jest plik Robots.txt?

Robots.txt to plik informujący roboty wyszukiwarek, które obszary witryny mogą, a których nie mogą indeksować. Jest to część protokołu Robots Exclusion Protocol, czyli grupy standardów, które regulują sposób, w jaki roboty mogą wyszukiwać i indeksować treści na stronach internetowych. Może się to wydawać dość skomplikowane, ale w rzeczywistości konfiguracja pliku robots.txt jest bardzo łatwa i przyjemna.

Źródło: Christina Morillo/pexels.com

Plik ten jest używany w celu zarządzania przemieszczaniem się robotów na stronie internetowej i jest powszechnie używany do wykluczania pliku z indeksu Google na podstawie jego typu.

Plik robots.txt informuje roboty wyszukiwarek, które adresy URL w witrynie mogą bez problemu odwiedzić. Służy to głównie do zapobiegania przeładowaniu witryny żądaniami. Jednak pamiętaj, że nie jest to mechanizm, który ukrywa witrynę przed wyszukiwarką. Jeśli nie chcesz, aby Twoja strona była indeksowana bezpośrednio przez wyszukiwarkę, zablokuj tę możliwość tagiem noindex.

Sprawdź: Czym jest robots.txt i jaki ma wpływ na SEO?

Jak prawidłowo skonfigurować plik Robots.txt?

  1. Zdecyduj, których obszarów strony internetowej nie chcesz indeksować.
  2. Upewnij się, że znaczące linki na zablokowanych stronach są również powiązane z innymi częściami witryny.
  3. Pamiętaj, żeby zawsze umieścić plik robots.txt w katalogu głównym witryny, aby roboty wyszukiwarek mogły go łatwo znaleźć, a także nie nazywaj pliku inaczej niż „robots.txt”, ponieważ litery mają znaczenie dla algorytmów.
  4. Nie łącz zablokowanych stron robot.txt z innymi częściami w witrynie.
  5. Nie ukrywaj niezbędnych informacji w pliku robots.txt, ponieważ jest to plik dostępny dla każdego. Każdy może zobaczyć strony, które chcesz ukryć, dlatego nie zalecamy używania pliku robots.txt do ukrywania poufnych informacji na stronie WWW.
  6. Sprawdź, czy plik robots.txt jest prawidłowo sformatowany.
  7. Upewnij się, że nie blokujesz strony, na której ma znaleźć się plik robots.txt.
  8. Zawsze staraj się weryfikować plik robots.txt za pomocą narzędzi przystosowanych do testowania pod kątem błędów.
  9. Unikaj błędów na stronach, na których zamierzasz dodać plik robots.txt.

Czym są tagi meta robots?

Tagi robots.txt informują roboty wyszukiwarek, które części strony WWW mogą indeksować. Możesz użyć tagu meta robots, aby poinstruować roboty indeksujące, co dokładnie mają robić. Jednak pamiętaj, że ten tag nie zabroni robotowi indeksowania strony. Znacznik meta robots to fragment kodu HTML, który tylko informuje wyszukiwarki, jak przeszukiwać lub indeksować konkretną stronę. Jest umieszczany w sekcji <head> witryny i wygląda następująco:

<nazwa meta=”robots” content=”noindex,nofollow”

Meta roboty dostarczają wskazówek odwiedzającym witrynę za pomocą robotów wyszukiwarek. Pozwalają one kontrolować indeksowanie podstron i śledzenie linków. Dzięki nim możesz uniemożliwić robotom dodawanie adresów do indeksu przed wyświetlaniem się w wyszukiwarkach. Szczególnie przydatne będzie to w przypadku koszyków w sklepach internetowych, ponieważ mogą one powodować spadek rankingów z powodu powtarzających się treści. Roboty Meta pozwalają na pozostawienie instrukcji dla konkretnych algorytmów.

Tag meta robots może pomóc Ci w sterowaniu algorytmami pod kątem przeszukiwania i indeksowania na poziomie strony.

Sprawdź: Robots.txt na PrestaShop – gdzie go znaleźć? Co warto dodać?

Jak prawidłowo stworzyć tag meta robots?

  1. Użyj tagu meta robots, jeśli nie chcesz, aby Twoje strony były indeksowane i kontroluj indeksowane witryny, zamiast je blokować za pomocą pliku robots.txt.
  2. Po zastosowaniu tagu meta robots poczekaj, aż algorytm zacznie indeksować stronę. Tylko wtedy możesz przystąpić do jej zablokowania w pliku robots.txt. Pozwoli Ci to zaoszczędzić budżet indeksowania. Jednak pamiętaj, że strony, które zostały usunięte z indeksu, należy blokować za pośrednictwem pliku robots.txt tylko wtedy, gdy nie mają żadnego celu.
  3. Jeśli Twoja witryna jest indeksowana, to nie blokuj jej za pomocą pliku robots.txt, a zastosuj tag meta robots, ponieważ uwzględniając ten tag, roboty muszą indeksować stronę, a blokowanie jej za pomocą pliku robots.txt może pogorszyć sprawę.
  4. Użyj tagu, aby kontrolować indeksowanie plików innych niż HTML, takich jak obrazy, pliki PDF, flash lub wideo.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci zrozumieć ideę plików i tagów robots. Pamiętaj, że pliki robots.txt i tagi meta robots są niezbędne do kontrolowania indeksowania Twojej witryny.

Istnieje wiele możliwości kontrolowania algorytmów, ale nie wszystkie z nich rozwiążą Twój konkretny problem. Kluczem może okazać się tutaj wiedza, czego potrzebuje witryna, a następnie przejście do konkretnego rozwiązania, które poradzi sobie z blokowaniem stron.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co wpływa na szybkość działania strony? Jak ją poprawić

    Co wpływa na szybkość działania strony? Jak ją poprawić

    Powolna witryna to niższa pozycja w wyszukiwarkach i gorsze doświadczenie użytkownika. Zobacz, jak poprawić szybkość ładowania strony i jak prawidłowo ją mierzyć.
    Znaczenie SEO podczas pandemii COVID-19

    Znaczenie SEO podczas pandemii COVID-19

    Prowadzisz firmę i odczuwasz bolesne skutki pandemii koronawirusa? Sprawdź, jakie znaczenie ma w obecnej sytuacji optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek!
    Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?

    Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?

    Czeka Cię podpisanie umowy na pozycjonowanie? Zanim to zrobisz, przeczytaj, jakie elementy powinien zawierać taki dokument!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę