Zapytaj o ofertę
Klastry tematyczne i ich wpływ na content marketing
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Klastry tematyczne i ich wpływ na content marketing

Klastry tematyczne i ich wpływ na content marketing

5 min. czytania

Najważniejszym aspektem SEO jest szczegółowa i oryginalna treść zorganizowana wokół odpowiednich słów kluczowych. Przybliża Cię to do sukcesu Twojej witryny, ale niestety, nie jest wystarczające. Aby stworzyć idealną strategię content marketingu musisz rozpocząć budowę bardziej złożonych struktur treści w postaci klastrów tematycznych.

Wiesz już, że treść musi być wiarygodna i wartościowa. Aby jednak maksymalnie wykorzystać jej potencjał warto dołączyć ją do grupy tematycznie powiązanych treści zwanych klastrami tematycznymi.

Klastry tematyczne - co to takiego?

Klaster tematów to hierarchia treści, która koncentruje się na jednym ogólnym temacie. Główny element zawartości w klastrze nazywany jest filarem. Podsumowuje on temat, zwracając uwagę na różne poboczne informacje związane z główną ideą.

Zawartość filaru staje się częścią klastra tematów, gdy zaczniesz tworzyć i dodawać strony pomocnicze, zwykle w postaci wpisów na blogu. Strony te zawierają bardziej szczegółowe informacje na podtematy, które być może zostały wymienione tylko na stronie filaru.

Ostatnim elementem skutecznego klastra tematycznego jest użycie odpowiednich słów kluczowych w celu połączenia stron. Filar może wskazywać strony pomocnicze, które powinny zawierać linki do siebie nawzajem i posiadać kopie zapasowe na stronie głównej. Umożliwia to użytkownikom łatwiejsz eporuszanie się po stronie.

Z pewnością zauważysz wzrost ruchu w klastrach tematów, jeśli odpowiednio zastosujesz słowa kluczowe i uwzględnisz najlepsze temat. Wszystko to za sprawą tego, że algorytm Google rozpozna czytelną treść, którą stworzyłeś. Co więcej, wzajemne powiązania, które uwzględniłeś podczas projektowania, podzielą ocenę wyszukiwarki między strony i oznajmią Google, że wszystkie są zawarte w jednym klastrze i mają taką samą wysoką jakość.

Charakterystyka klastrów tematycznych

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowych informacji na temat kluczowych składników klastrów tematycznych, przyjrzyjmy się przykładowemu, skutecznemu klastrowi tematycznemu.

Załóżmy, że warsztat samochodowy prowadzi działalność w kierunku naprawy pojazdów osobowych. Jego strona internetowa prezentowałaby ogólne informacje na ten temat. Jako rozszerzenie, możnaby tam również znaleźć dane na temat rodzajów silników, ich części, sposobów naprawy, metod konserwacji czy typów podwozia. Tematy te są ważnymi częściami ogólnej specjalizacji warsztatu. Każdy z nich zasługuje na co najmniej wzmiankę na głównej stronie, która niestety, nie ma aż tyle miejsca, na omówienie wszystkich tych kwestii.

Z tego powodu warsztat samochodowy powinien stworzyć spory klaster tematyczny wokół swojej głównej usługi, tak aby każdy podtemat posiadał własną stronę pomocniczą. Po uwzględnieniu wszystkich tych treści, odpowiedni rodzaj wewnętrznej struktury linkowania skieruje zarówno Google, jak i użytkowników odwiedzających witrynę do całego klastra. Dzięki temu odbiorcy będą mogli korzystać z witryny, a Google zobaczy, że jest ona wartościowa i odpowiednio ją za to nagrodzi.

Najważniejsze elementy klastrów tematycznych

Wiesz już, czym są klastry tematyczne, w jaki sposób mogą wpłynąć na optymalizację Twojej witryny i jak faktycznie wyglądają. Istnieją jednak inne istotne elementy, o których należy pamiętać podczas pisania treści, aby proces tworzenia klastrów działał na Twoją korzyść.

Postaw na tematy, nie słowa kluczowe

Google doskonale radzi sobie z odczytywaniem dokładnych fraz i rozumieniem intencji wyszukiwań. Dlatego tak ważne jest, aby skupić się na dogłębnym badaniu tematów i intencjach użytkowników odnośnie słów kluczowych dla klastrów, zamiast próbować upchnąć je wszystkie w możliwie największej liczbie miejsc. Możesz przeprowadzić badania tematyczne za pomocą narzędzi takich jak SEMrush lub BuzzSumo lub po prostu wpisać dane frazy w wyszukiwarkę aby zobaczyć, co Google wyświetla jako odpowiedź do tych pytań. Im dokładniej strony pomocnicze klastra tematycznego odpowiadają na konkretne pytania zadawane przez użytkowników podczas wyszukiwania, tym większa szansa, że zostaną one pozytywnie ocenione i uzyskają wysoką pozycję w SERP.

Wybierz kilka słów kluczowych

Wykorzystywanie zbyt wielu słów kluczowych do pozycjonowania jednej strony nie jest dobrym pomysłem, nawet jeśli wszystkie frazy dotyczą jednego tematu. Obecnie Google stawia bowiem jakość i wartość informacji ponad słowa kluczowe, dlatego umieszczenie ich w treści nie zagwarantuje Ci wzmożonego ruchu. Popularne zwroty to swego rodzaju przynęta, która zachęca wyszukiwarkę do analizy Twojej treści. Jednakże, dopiero gdy okaże się ona wartościowa i dokładna, zyskasz uznanie Google i zajmiesz wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Wróćmy do warsztatu samochodowego. Załóżmy, że tworzysz stronę filarową o naprawie aut osobowych i każdym innym związanym z tym podtemacie. Treść stanowi około 35000 słów, z czego 300 to słowa kluczowe. Po zindeksowaniu Google nie będzie wiedział, dla jakich wyrażeń pozycjonować Twoją stronę, gdyż odpowiadają one na zaledwie 20 obecnie zadawanych w wyszukiwarce pytań. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest tworzenie klastrów tematycznych.

Podsumowanie

Na koniec warto wspomnieć, że klastry tematyczne wykorzystywane w strategii SEO to stosunkowo nowy sposób optymalizacji. Google nieustannie rozwija się i zmienia swoje algorytmy, dlatego twórcy stron muszą się do nich dostosowywać i próbować nowych metod na ulepszanie witryn. Nikt nie jest w stanie stwierdzić, co przyniesie nowa aktualizacja. Każdy musi jednak pamiętać, że odpowiednio zoptymalizowana treść i dbałość o użytkownika to podstawowe elementy składające się na sukces strony internetowej.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Content marketing a SEO
    Content marketing a SEO
    Czym jest content marketing? Jak wpływa na SEO? Jak tworzyć wartościowe treści? W tym artykule dowiesz się wszystkiego o skutecznym contencie!
    SEO copywriting vs. użyteczność
    SEO copywriting vs. użyteczność
    Tworzenie wartościowego treści to proces oparty na zrozumieniu odbiorcy i klarownym przekazie. Jak zatem powinien wyglądać skuteczny copywriting?
    Na czym polega recykling treści?
    Na czym polega recykling treści?
    Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników i poprawić ich relacje z marką? Postaw na recykling treści! Dowiedz się, co to takiego!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.