Artykuł na bloga, przedstawienie oferty czy opis kategorii – niemal wszystkie treści publikowane online mają na celu zainteresowanie stroną kolejnych użytkowników. Jak to zrobić? Odpowiedzią jest SEO, czyli cały zbiór czynności związanych ze zwiększeniem ruchu pochodzącego z wyszukiwarek internetowych. Aby tworzyć dobre artykuły pod SEO, wystarczy trzymać się kilku prostych zasad.
Zacznijmy od tego, czym właściwie jest SEO. Dzięki zrozumieniu tego terminu będziemy w stanie przygotować znacznie skuteczniejszą strategię marketingową. SEO to skrót od „Search Engine Optimization” i oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych. To jedno z najważniejszych pojęć dotyczących marketingu online. Podstawowym celem takiej optymalizacji jest poprawa pozycji danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań, a sam termin SEO oznacza wszystkie czynności, które mają pomóc w realizacji tego zadania.
Spore znaczenie w kontekście artykułów pod SEO ma także działanie wyszukiwarek, w których chcemy wypromować stronę. Mowa przede wszystkim o Google, choć warto zwrócić uwagę także na inne serwisy – na przykład Bing czy Yahoo. Wszystkie z nich funkcjonują w podobny sposób, dzieląc cały proces na skanowanie sieci, indeksowanie i pozycjonowanie.
Po wpisaniu frazy przez użytkownika algorytm przeszukuje indeks wyszukiwarki w celu odnalezienia witryn, które odpowiadają na dane zapytanie. Strona z wynikami wyszukiwania (często nazywana SERP – „Search Engine Results Page”) obejmuje ogromną liczbę pozycji zawierających dane słowa kluczowe. Zdecydowana większość internautów zwraca jednak uwagę tylko na kilka pierwszych wyników, co jest jednym z głównych powodów, dla których SEO ma tak duże znaczenie. Aby określić kolejność stron, wyszukiwarki wykorzystują specjalne algorytmy – ich celem jest określenie, w jakim stopniu treść odpowiada na zapytania i intencje użytkowników.
Głównym celem, dla którego tworzy się artykuły SEO, jest zapewnienie stronie internetowej jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Wpisy tego typu powinny charakteryzować się optymalnym nasyceniem słowami kluczowymi, jak również obecnością informacji przydatnych dla użytkownika. Bardzo ważna jest także unikalność treści – duplikacja lub plagiat doprowadzą jedynie do pogorszenia pozycji witryny.
Przygotowanie wysokiej jakości artykułu pod SEO nie jest prostym zadaniem. Należy zadbać zarówno o kwestie związane z poprawnością tekstu oraz prawdziwością informacji, jak i dostosowanie się do pewnych istotnych zasad.
Przygotowując artykuły pod SEO, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się, co należy wpisać w wyszukiwarce, aby trafić na naszą stronę. W ten sposób będziemy mogli lepiej zrozumieć intencje i potrzeby użytkowników. Przykładowo, jeśli prowadzimy stronę firmy zajmującej się sprzedażą kosmetyków do twarzy, w większości przypadków użytkownicy będą wpisywać frazy takie jak „kosmetyki do twarzy”, „dobre kosmetyki do twarzy”, „jakie kosmetyki do twarzy” i tym podobne. Skuteczny artykuł SEO promujący taką markę powinien zatem zawierać tego typu wyrażenia.
Podczas wybierania słów kluczowych do tekstu SEO możemy skorzystać z dedykowanego planera Google Ads – to niezwykle pomocne narzędzie dla osób zajmujących się marketingiem. Z jego pomocą możemy sprawdzić, jakie hasła są wyszukiwane przez użytkowników.
Unikalność to absolutna podstawa, jeśli zależy nam na jak najlepszych wynikach. Nawet niewielki fragment skopiowanego tekstu może bardzo negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony. Warto uważać również na duplikację treści, czyli powielanie zawartości pod więcej niż jednym adresem URL w obrębie jednej witryny czy różnych serwisów. Z tego typu problemem bardzo często można się spotkać w sklepach internetowych, gdzie dla kilku podobnych produktów, różniących się jedynie kolorem czy rozmiarem, stosowane są dokładnie te same opisy.
W przypadku pozycjonowania liczy się nie tylko wartość merytoryczna danego tekstu, lecz także jego długość. Z reguły im jest on dłuższy, tym lepiej. Optymalna objętość będzie w pewnym stopniu zależeć od rodzaju treści, jednak w większości przypadków powinniśmy celować w minimum 3000 znaków ze spacjami.
Tytuł powinien przede wszystkim w jasny sposób nawiązywać do tego, co będzie przedstawiane w treści artykułu, a ponadto zawierać najważniejszą frazę kluczową. Aby dobrze spełniał swoją funkcję, musi być umieszczony w znaczniku „title” i nagłówku H1. Jeśli chodzi o samo formatowanie, warto zadbać o śródtytuły (nagłówki H2, H3 itd.) oraz dodatkowe tagi HTML, takie jak listy czy tabele. Dzięki nim artykuł SEO będzie znacznie bardziej przejrzysty. Co więcej, algorytmy wyszukiwarek przypisują nieco większą wagę frazom w nagłówkach, dlatego warto zawrzeć w nich słowa kluczowe.
Dobrą praktyką jest umieszczanie w tekstach SEO grafik, które także pozytywnie wpływają na pozycję strony. Co ważne, wstawiając obrazek do artykułu, również musimy zadbać o optymalizację. Zachowanie odpowiedniego rozmiaru, nazwa pliku nawiązująca do jego zawartości, dodanie opisu przez atrybut „alt” – to kilka zasad, których warto się trzymać.
Skuteczny artykuł SEO powinien być nasycony słowami kluczowymi w odpowiednim stopniu – nie może być ich ani za dużo, ani za mało. Warto skupić się na dwóch lub trzech podstawowych frazach i stosować je zarówno w formie podstawowej, jak i odmienionej. Jeśli dwa słowa kluczowe znacznie się od siebie różnią, należy przemyśleć, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie dwóch różnych artykułów odpowiadających danej tematyce. Ważne jest także zachowanie spójności, czytelności i logiki tekstu, unikając nadmiernego „spamowania” frazami.
W kontekście SEO wyróżniamy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Zadaniem pierwszego z nich jest kierowanie użytkownika na inne podstrony w obrębie jednego serwisu. Stosowanie odnośników do tej samej witryny pomaga wyszukiwarkom w większym stopniu „zrozumieć” jej strukturę i tematykę, a jednocześnie korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Pod tym względem jeszcze bardziej liczy się jednak linkowanie zewnętrzne – w tym przypadku strategia będzie nieco bardziej skomplikowana. Znaczenie ma przede wszystkim jakość odnośników. Musimy zadbać o linkowanie do wiarygodnych, zaufanych stron, a także pozyskać linki do naszej witryny z serwisów cieszących się renomą.
Jeśli uda nam się przygotować naprawdę wartościowy artykuł, kwestia linkowania zewnętrznego często rozwiązuje się sama. Inne witryny chętnie będą odwoływać się do tego typu treści, a użytkownicy w mediach społecznościowych z pewnością będą chcieli podzielić się interesującą zawartością.
Przygotowując artykuły pod SEO, warto mieć na uwadze nie tylko zgodność z wytycznymi wyszukiwarki. Głównymi odbiorcami treści będą docelowi użytkownicy naszej strony czy klienci firmy – musimy zadbać o to, by zawartość strony wyczerpująco odpowiadała na ich pytania, a jednocześnie była czytelna i przystępna. Aktualnie algorytmy pozycjonowania zwracają coraz większą uwagę na tę kwestię, co sprawia, że znalezienie „złotego środka” pomiędzy wymogami wyszukiwarek i użytkowników staje się nieco łatwiejsze.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: bravenetic.com, 4homebird.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.