Wyobraź sobie sytuację, kiedy wybrałeś już idealny temat na post blogowy i znalazłeś najlepsze słowo kluczowe. Pojawia się wówczas pytanie: jak często powinieneś używać go w treści artykułu? Gęstość najważniejszych fraz w tekście jest niezwykle ważna, gdyż ma ogromny wpływ na optymalizację pod kątem wyszukiwarek.
W dalszej części artykułu dowiesz się, ile słów kluczowych powinna zawierać Twoja treść oraz jak uniknąć upychania konkretnych fraz. Dzięki tej wiedzy nie tylko sprawisz, że Twoje posty będą atrakcyjne z punktu widzenia użytkowników, ale też korzystnie wpłyniesz na pozycję swojej witryny w wyszukiwarce.
Gęstość słów kluczowych to liczba użytych w treści konkretnych fraz w stosunku do wszystkich napisanych słów. Wynika z tego, że jeśli użyjesz słowa kluczowego 8 razy w artykule zawierającym 1000 słów, możesz obliczyć gęstość w następujący sposób:
8 / 1000 = 0,008 x 100 = 0,8 % gęstości słów kluczowych
Wynik ten można również nazwać gęstością fraz kluczowych, ponieważ bardzo często okazuje się, że najważniejszy termin składa się z kilku słów.
Należy zwrócić uwagę, że każda treść powinna mieć podstawowe słowo kluczowe, które określa podejmowany temat. Dzięki temu użytkownicy są w stanie wyszukać dany artykuł, a wyszukiwarki wiedzą, czego konkretny wpis dotyczy.
Wiesz już, czym jest gęstość słów kluczowych. Pora, żebyś poznał odpowiedź na bardzo ważne pytanie:
Jeszcze przed napisaniem jakiegokolwiek artykułu, Twoim zadaniem jest wybranie odpowiedniego słowa kluczowego, które jest bezpośrednio powiązane z tematem treści. Następnie warto znaleźć kilka dodatkowych fraz, które mogą być zamiennie używane przez użytkowników podczas wyszukiwania. Terminy te warto zastosować w formie pytań lub słów kluczowych long tail, gdyż w ten sposób dodatkowo zwiększysz popularność wpisu.
Pamiętaj jednak, że stosowanie wielu różnych kluczowych terminów w obrębie jednego artykułu może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Zdecyduj się więc na nie więcej niż 3 najważniejsze frazy, dzięki czemu Twoje treści staną się spójne i wartościowe z punktu widzenia wyszukiwarek.
Posiadając tę wiedzę, możesz przejść do dobierania odpowiedniej liczby słów kluczowych w swoim artykule.
Wiele źródeł podaje, że optymalny zakres gęstości słów kluczowych w treści wynosi od 0,5% do 3%. Zgodnie z tymi wartościami, w tekście zawierającym 1000 słów, optymalne będzie użycie od 5 do 30 konkretnych fraz.
Pamiętaj jednak, że współczynnik ten będzie zależeć również od konkretnego słowa kluczowego, jego konkurencyjności i rodzaju treści, w którym zostało użyte.
Zwróć uwagę na stosowanie wielu odmian danej frazy, aby uniknąć upychania takich samych terminów w treści. Dzięki temu Twój artykuł będzie czytelny i przyjazny zarówno użytkownikowi, jak i wyszukiwarce.
Co się jednak stanie, gdy mimo starań, współczynnik gęstości słów kluczowych przekroczy nawet 5%?
Zjawisko to ma miejsce wtedy, gdy nadmiernie używasz danego słowa kluczowego celem osiągnięcia wyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Jeśli zatem wykorzystasz 150 powtórzeń danej frazy w swoim artykule, składającym się z 1000 słów, popełnisz poważny błąd, który wyszukiwarka uzna za upychanie słów kluczowych.
Czy działanie tego typu mają jakikolwiek sens z punktu widzenia SEO?
Jakiś czas temu upychanie słów kluczowych było ważnym i skutecznym elementem każdej strategii SEO. Na szczęście, wraz ze zmianami algorytmów Google, system sprawdzania treści stał się dokładniejszy i bardziej wyczulony na stosowanie technik Black Hat SEO.
Obecnie nadużywanie słów kluczowych nie tylko nie pomoże w poprawie rankingu wyszukiwarki, ale też może mu poważnie zaszkodzić. Użytkownicy, którzy trafią na treść przepełnioną powielonymi frazami, negatywnie ocenią daną witrynę i szybko ją opuszczą.
Pamiętaj, że UX jest elementem branym pod uwagę przez Google podczas pozycjonowania stron internetowych, więc musisz zadbać, aby Twoje treści spełniały oczekiwania odbiorców.
Istnieje wiele sposobów, które pozwolą Ci uniknąć upychania słów kluczowych w treści. Skorzystaj więc z poniższych wskazówek, aby upewnić się, że działasz w odpowiednim kierunku.
Najprostszym sposobem na uniknięcie upychania słów kluczowych jest pisanie treści, które sam chciałbyś przeczytać. W naturalnej rozmowie nie używasz przecież tego samego słowa w każdym zdaniu. Pamiętaj o tym, gdy następnym razem przystąpisz do tworzenia artykułu. Naturalne zamieszczanie kluczowych fraz w treści to coś, co pozwoli Ci zyskać zaufanie użytkownika i sprawić, że zostanie z Tobą na dłużej.
Przed publikacją artykułu zawsze sprawdzaj liczbę słów kluczowych, które w nim zamieściłeś. Jeśli okaże się, że jest ich zbyt dużo, zrezygnuj z części z nich lub zastąp je innymi terminami, dzięki czemu unikniesz problemów związanych z przepełnieniem treści kluczowymi frazami.
Jeśli okaże się, że liczba użytych słów kluczowych w danym fragmencie jest zbyt wysoka, rozwiń go o kilka zdań, dzięki czemu ich gęstość automatycznie spadnie.
Przeprowadzenie badania słów kluczowych pomoże Ci znaleźć skuteczne frazy, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników i dopasować do nich alternatywne zwroty. Dzięki temu zbudujesz bazę kilku terminów odnoszących się do danego tematu i unikniesz upychania wielu takich samych fraz w artykule.
Rozmieszczenie słów kluczowych w treści to bardzo ważny element, który Google bierze pod uwagę podczas pozycjonowania stron internetowych. Przeprowadź więc dokładnie badania, znajdź najlepsze frazy, przeanalizuj działania konkurencji, aby dowiedzieć się, jaka gęstość kluczowych terminów jest optymalna i zacznij pisać wysokiej jakości treści, które przyciągną nowych odbiorców.
Dbałość o szczegóły może okazać się kluczem do sukcesu, więc zastosuj się do wyżej wymienionych wskazówek i ciesz się niesamowitymi rezultatami.
W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.