Serpstat / pexels.com
Z pewnością słyszałeś o linkach zewnętrznych, ale czy kiedykolwiek używałeś ich wewnętrznych odpowiedników? Linki wewnętrzne są bardzo ważnym składnikiem SEO, który każdy właściciel strony internetowej powinien wdrożyć do swojej strategii.
Zanim jednak poznasz najskuteczniejsze strategie linkowania wewnętrznego, przyjrzyjmy się bliżej podstawom tego tematu.
Link wewnętrzny to link w Twojej witrynie, który prowadzi do innej strony. Chodzi na przykład o link w artykule na blogu, który przenosi czytelnika do innego postu.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że Google wykorzystuje linki wewnętrzne w witrynie, aby skutecznie ją indeksować i dokładnie określać jej wartość. Strategia ta pozwala Googlebotowi lepiej zrozumieć Twoją treść i często zwiększa szanse na wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania docelowych słów kluczowych.
Jeśli skorzystasz ze strategii linków wewnętrznych, Google jest w stanie dostrzec powiązania między różnymi treściami w Twojej witrynie. Dzięki temu boty indeksujące będą podążać ścieżką Twoich linków i analizować wszystkie strony po kolei, co korzystnie wpłynie na Twoją pozycję w wyszukiwarce.
Jeśli linkujesz w swojej treści do innej strony, pokazujesz Google, że jest ona równie wartościowa i warta zaprezentowania szerszemu gronu odbiorców. Dzięki temu boty indeksujące zwrócą na nią uwagę i umieszczą w odpowiednich miejscach na liście wyników wyszukiwania.
Linki wewnętrzne przekazują również wartość jednej strony internetowej do drugiej, dzięki czemu wzmacniacz autorytet całej witryny i korzystnie wpływasz na swój wizerunek w sieci.
Oczywistym jest fakt, że każda strona w Twojej witrynie ma inną wartość. Czynnik ten zależy od liczby i jakości linków zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Z obserwacji wynika, że to strona główna ma zwykle najwięcej wewnętrznych łączy, przez co jest najbardziej wartościowa i dzieli się tą oceną ze stronami, z którymi się łączy.
Jeśli więc będziesz linkować ze strony głównej do innego miejsca w swojej witrynie, Google uzna je za wartościowe, a linki staną się jeszcze bardziej cenne.
Istnieje wiele różnych strategii linkowania wewnętrznego. Poniżej wymieniono jednak te, które są warte wykorzystania, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z optymalizacją treści.
Struktura linków wewnętrznych i głębokość strony są ważnymi czynnikami, które wpływają na proces jej indeksowania.
Głębokość strony to, ogólnie rzecz ujmując, liczba kliknięć potrzebnych do przejścia ze strony głównej do docelowego adresu URL.
Im większa głębokość strony, tym trudniej jest zarówno Googlebotowi, jak i użytkownikom ją znaleźć. Odbiorcy mogą czuć się sfrustrowani faktem, że witryna okazała się trudna w nawigacji, co zmniejszy Twoją przyszłą konwersję. Ponadto Google nie będzie w stanie łatwo jej indeksować, przez co stracisz swoją pozycję w wyszukiwarce.
Warto więc trzymać głębokość na poziomie 3 lub 4 od strony głównej, aby nie zaszkodzić swojej witrynie i jej pozycji na liście wyników wyszukiwania.
Anchor Text to zwykle niebieski, podkreślony fragment treści, który po kliknięciu przenosi użytkownika do innej strony. Informuje on odbiorców o tym, czego dotyczy dany link i gdzie prowadzi.
Używanie opisowego Anchor Text związanego z docelowym słowem kluczowym jest znacznie lepszą opcją, niż umieszczanie np. pola “kliknij tutaj”. Dotyczy to szczególnie linków wewnętrznych, które prowadzą do stron w Twojej witrynie, a więc warto, aby były klikalne.
Strategia Breadcrumbs to swego rodzaju ścieżka nawigacyjna, która uwzględnia uporządkowane dane, aby informować czytelników, w jakim miejscu witryny się znajdują. Ponadto metoda ta pokazuje Google hierarchię stron, dzięki czemu łatwiej jest ocenić ich wartość i ustawić pozycje na liście wyników wyszukiwania konkretnych słów kluczowych.
Łączenie odpowiednich stron to kluczowy element linkowania wewnętrznego. Pozwala on bowiem przedstawić czytelnikom podobne treści lub takie, które uzupełniają podejmowany temat, dzięki czemu możesz mieć pewność, że z pewnością ich zainteresują. Pamiętaj jednak, że musisz zadbać o to, aby linkowane strony były nie tylko powiązane z poprzednimi, ale też wartościowe, dzięki czemu zwiększysz konwersję, a to skutkować będzie wyższą pozycją na liście wyników wyszukiwania.
Dzięki tej strategii stworzysz skuteczną sieć wartościowych stron internetowych, która przedstawi Google wartość witryny, umożliwi użytkownikom poruszanie się po niej i korzystnie wpłynie na Twój wizerunek w sieci.
Jeśli okaże się, że posiadasz uszkodzone lub zupełnie niedziałające linki wewnętrzne, jak najszybciej powinieneś je naprawić.
Uszkodzony link prowadzi użytkowników do strony, która nie istnieje, co bardzo niekorzystnie wpływa na ich wrażenia i zmniejsza satysfakcję z obcowania z Twoją witryną. Jeśli więc chcesz stać się liderem w branży, musisz szczególną uwagę zwrócić na potrzeby i oczekiwania odbiorców, a uszkodzone linki wewnętrzne z pewnością Ci tego nie ułatwią.
Z pewnością znasz już wartość, jaką wnosi do Twojej strategii marketingowej korzystanie z linków wewnętrznych. Zastosuj się więc do wyżej wymienionych wskazówek, zadbaj o jakość swoich treści, wypróbuj różne metody, dbaj o wrażenia użytkownika i napraw wszelkie błędy, a będziesz mieć pewność, że maksymalnie wykorzystałeś swoje możliwości i stworzyłeś szansę na osiągnięcie najwyższych pozycji na liście wyników wyszukiwania.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.