Język to podstawa komunikacji. Tworząc treści, staramy się korzystać z całego zasobu możliwości, jakie nam oferuje. Dobór odpowiednich słów sprawia, iż jesteśmy zrozumiali dla odbiorcy. Jest to podstawa praktyk SEO, które w obrębie swoich strategii stawiają słowa oraz frazy kluczowe. Dowiedz się czym są, jaki mają wpływ na optymalizację Twojej strony, a także w jaki sposób ich szukać, aby zwiększyć swoją efektywność.
Przypomnij sobie sytuację, w której zadajesz pytanie Wujkowi Google. Szukając odpowiedzi, która będzie jak najbliżej dopasowana do naszego pytania, używamy skrótów myślowych, haseł i fraz. Wyszukiwarki internetowe działają na podobnej zasadzie – indeksują użyte przez Ciebie słowa, przeszukując tysiące stron internetowych, na których pojawiają się wybrane słowa lub te z nimi powiązane.
Słowa klucze (keywords) to ogólne określenie słów lub fraz (long tail), które są wpisywane i wyszukiwane przez użytkowników w SERP. To jedna z podstaw dla twórców stron, ich właścicieli, marketerów zajmujących się optymalizowaniem pozycjonowania. Znalezienie najczęściej wyszukiwanych fraz jest trudnym zadaniem, zwłaszcza biorąc pod uwagę wysoką konkurencję w sieci.
SEO (Search Engine Optimization) – dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą – to szereg działań mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jest to część pozycjonowania, wykorzystującego między innymi moc słów i wartość treści; strategia, z której mogą korzystać prywatni właściciele stron, małe oraz duże firmy, a nawet wielkie przedsiębiorstwa.
Algorytmy wyszukiwarek internetowych wykorzystują słowa kluczowe oraz frazy do ustalenia rankingu stron, aby zapewnić użytkownikom najlepszy wynik. Rodzaj wpisywanej frazy determinuje profil potencjalnego klienta – za pomocą słów kluczowych określasz brand purpose i intencje odbiorcy. Mają one również wkład w wysokość współczynnika konwersji.
Przede wszystkim odbiorca. Im dokładniej sprofilowany użytkownik, tym lepiej będziesz znać jego potrzeby, intencje, problemy, zainteresowania.
Słowa kluczowe mają największe zastosowanie w marketingu internetowym. Współcześnie dokonujemy coraz więcej zakupów online, czego przykładem okazał się moment lockdownu, wynikający z pandemii. Dowiedz się, czego szukają Twoi klienci, co przyciąga publiczność. Jednak nie tylko sklepy internetowe – reklamę z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi można wykorzystać do promocji usług, blogów, treści pozamaterialnych.
Jeśli wiesz już, kim są Twoi odbiorcy, sprawdź, jak funkcjonuje konkurencja. Poświęć czas na przeanalizowanie tematycznie zbliżonych witryn. Wszystko jest dostępne w sieci. Będziesz wówczas w stanie określić bazę najpopularniejszych słów, a także układ treści na innych witrynach.
SEO stworzyło narzędzia mające na celu pomoc w poszukiwaniu i dobieraniu słów kluczowych. Niektóre z nich są darmowe, na przykład: Keywords Everywhere, automatyczna sugestia Googel, Google Trends; inne płatne: Keywords Explorer Ahrefs czy Semstorm. Analizują one przeglądarki za pomocą prognoz ruchu, gęstości słów, tworzą statystyki.
Oczywiście warto wspomagać się dodatkowymi narzędziami, jednak tym, co cię wyróżni, jest Twoja innowacyjność i oryginalność. Żadna maszyna nie jest w stanie zastąpić człowieka, obudź więc swoją wyobraźnię. Stwórz listę słów priorytetowych, którą będziesz uzupełniać wraz z rozwojem swoich usług. Pomoże Ci to usystematyzować pracę oraz zaoszczędzić czas.
Kiedy już wiesz, jakie są Twoje słowa klucze, musisz zastanowić się, w jakich miejscach powinny się one znaleźć. Mowa tutaj nie tylko o samej stronie, ale także o tym, co dzieje się na zewnątrz.
Tytuł strony i tagi meta title to miejsca, które są jednymi z ważniejszych w pozycjonowaniu. Za ich pomocą Google przeszukuje naszą stronę, a następnie informuje użytkownika o jej zawartości. Jest to tekst oznaczony kolorem niebieskim na stronie wyników wyszukiwania – za jego pomocą użytkownicy decydują, czy skorzystać akurat z naszej strony.
Kolejnym elementem są podtytuły i śródtytuły, czyli mniejsze nagłówki, porządkujące treść na naszej stronie. Podobnie jak w przypadku tytułów, boty wyszukiwarek indeksują strony, pomagając nam uzyskać kontekst.
Naturalnym elementem, w jakim umieszczamy słowa i frazy kluczowe w dalszej kolejności, jest sam tekst. Ich zastosowanie jest niezbędne do wsparcia pozycjonowania, jednak należy pamiętać, aby nie przesadzić. Nadmierna ilość słów kluczowych i niskiej jakości tekst sprawią, że Google szybko oceni wartość naszej strony jako niedostatecznie dobrą. Prowadzi to do spadku w rankingach.
Slug (ślimak) to końcowy element adresu URL, który określa stronę, do której wiedzie link, np. grupa-icea.pl/dlaczego-pisanie-treści-na-stronie-internetowej-jest-wazne-dla-seo/, wówczas pogrubiony fragment jest uważany za sług.
Anchor to klikalny tekst z hiperłączem. Znajduje się pomiędzy znacznikami i wpływa w znaczący sposób na pozycjonowanie strony w rankingach. Można go używać do linków wewnętrznych i zewnętrznych, ponieważ kotwica wysyła sygnał wyszukiwarce, jak strony są ze sobą połączone.
Opis meta to krótki fragment tekstu, mający między 150 a 160 znaków, pod tagiem tytułowym w SERP. Są one opisem zawartości strony. Zaleca się stosowanie w ich obrębie słów kluczowych, bo, jak w poprzednich przypadkach, zwiększa to szanse na wyższe miejsce w rankingach wyszukiwania.
Już wiemy, że tekst ma niebagatelne znaczenie, ale poza nim powinno się poddać optymalizacji każdy inny element strony. Zdjęcia, ilustracje, wideo. Google indeksuje również te elementy, więc im bardziej trafny opis do każdego z nich, tym większy content.
Już teraz wiesz, jakie znaczenie dla pozycjonowania Twojej strony mają słowa kluczowe. Za pomocą tych kilku kroków i wskazówek, będziesz w stanie zbudować strategię publikowanych treści. Pamiętaj jednak, aby uważać. Łatwo jest wpaść w pułapkę Black Hat SEO, czyli taktyki mającej przynieść szybkie efekty bardzo niskim kosztem. Może to prowadzić do nałożenia kar przez wyszukiwarki, które traktują tę technikę jako chęć przechytrzenia algorytmów. Przeciwieństwem jest White Hat SEO, czyli techniki skierowane na zadbanie o użytkownika. Dziś konsumenci są niezwykle wyczuleni na agresywny marketing. Zatroszcz się więc o solidne podstawy swojej strategii i zyskaj na widoczności.
Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.