Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Ponad 94% zapytań jest przesyłanych właśnie z jej poziomu. Jeśli jesteś administratorem strony, z pewnością dbasz o jej wysoką jakość oraz pozycję w rankingu wyszukiwarek, jednak warto się dodatkowo wspomóc. Tutaj na scenę wkracza Google Search Console jako podstawowe narzędzie usprawniające Twoją pracę. Od 2021 roku mamy do czynienia z nową konsolą. Co warto o niej wiedzieć? Czytaj dalej.
GSC, a wcześniej Google Webmaster Tools, to całkowicie darmowa platforma dla administratorów oraz właściciel stron internetowych stworzona przez Google.
Korzystając z jej możliwości, masz dostęp do stanu i przebiegu procesu indeksowania strony, a także do informacji o ruchu organicznym (na który składają się słowa i hasła kluczowe, liczba wyświetleń, wskaźnik CTR), linkach wewnętrznych i zewnętrznych, treści anchorów czy problemach technicznych w obrębie strony. Dodatkowo posiada narzędzia sprawdzające jakość Twojej strony na urządzeniu mobilnym. Pozwala przesłać sitemap.xml, kontrolować podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals) oraz pozostałe filtry. W zasadzie cała Twoja strona mieści się w tym jednym miejscu.
Panel wydajności w nowej konsoli zastępuje obecnie panel analizy wyszukiwania. Posiada on nowy, bardziej przejrzysty i czytelny interfejs. Możliwością jest porównywanie filtrów, co jest szczególnie przydatne w kontekście słów kluczowych i strategii SEO.
Nowa konsola nie jest aktualizacją swojej poprzedniczki, wszystko zostało w niej zbudowane od podstaw. Kładzie ona podstawowy nacisk na user experience. Z tego powodu została wprowadzona możliwość filtrowania wielu zmiennych jednocześnie, co znacznie usprawnia pracę.
Sekcja związana z jakością strony jest zbliżona do poprzedniej wersji. Zawiera zapytania użytkowników, dzięki którym wiesz, że odbiorca skorzystał z Twojej witryny. Ponadto wyróżnia inne, najpopularniejsze strony docelowe. Dodatkowo nowa konsola pokazuje również dane z poprzednich 12-16 miesięcy – poprzednia dawała wgląd jedynie do trzech. To więc spora zmiana.
Sekcja ta daje Ci wgląd do informacji, dlaczego niektóre z Twoich stron nie zostały zaindeksowane. Jest to skarbnica wiedzy o kanonicznych wersjach treści. Obecnie podzielona została na cztery części: strony błędów, ostrzeżenia, ważność, wykluczenia. Niezwykle przydatna okazuje się możliwość filtrowania wyników w obrębie mapy witryny.
Nową funkcją jest również możliwość wglądu do listy zaindeksowanych stron. Korzystając z „Pokrycia indeksu” i wybierając sekcję „Przesłane i zaindeksowane”, otrzymujesz pełen spis adresów URL zawierających określoną frazę.
Narzędzie do sprawdzania adresów pozwoli Ci obecnie na odnalezienie zablokowanych plików robots.txt, adresów niewybranych jako kanonicznych, adresów niezaindeksowanych oraz adresów zaindeksowanych, ale brakujących w mapie witryny. Największą zaletą tej zmiany jest możliwość wyświetlania najnowszych informacji.
W przypadku informacji dotyczących zasięgu dostaniesz teraz bardziej szczegółowe informacje. Znajdziesz tam wszelkie błędy (w pliku robots.txt, błędy 404), ostrzeżenia (o możliwości zablokowania strony), status prawidłowych stron oraz listę wykluczonych z listy (z powodu znacznika noidex bądź nofollow). Otrzymasz również wskazówki, w jaki sposób naprawić błędy.
Ulepszono również stronę dotyczącą powiązań z innymi usługami, np. z YouTube, Google Ads, Konsolą Play czy Chrome Web Store. Każda z nich została opatrzona nowymi funkcjami ułatwiającymi zintegrowanie na innych płaszczyznach.
1. Zanim rozpoczniesz działania w obrębie Google Search Console, warto zweryfikować swoją witrynę. Przejdź w tym celu do domeny i kliknij „Dodaj usługę”. Dzięki temu będziesz mógł zarządzać adresami URL jako administrator.
2. Wskaż preferowaną domenę. Google dostanie wówczas informację o tym, czy będziesz wykorzystywać fragment “www” przy swoim adresie, czy jednak z niego rezygnujesz. Nie ma to wpływu na pozycjonowanie, jest to jedynie informacja dla wyszukiwarki.
3. Zintegruj GSM z Google Analytics. Otrzymasz dzięki temu więcej danych dotyczących ruchu oraz konwersji. Aby połączyć ze sobą oba konta, należy skorzystać z panelu administracyjnego Analytics i wybrać „Ustawienia usługi na poziomie usługi”.
4. Prześlij mapę witryny w rozszerzeniu xml. Musisz ją zgłosić do Google Search Console. Pamiętaj jednak, aby rozmiar pliku nie był większy niż 50 MB, a liczba adresów nie przekraczała 50 000. Jeśli zdarzy się, że Twoje materiały są większe, podziel mapę na fragmenty i stwórz jej mniejsze części. Musisz uwzględnić tylko kanoniczne adresy URL, a wykluczyć te niedozwolone.
Przede wszystkim musisz posiadać wymagane konto Google, które zostanie zweryfikowane za pomocą pliku HTML, tagu HTML, managera tagów Google bądź dostawcę domeny. Następnie należy wejść na stronę GSC i kliknąć „Rozpocznij”. Zostaniesz poproszony wówczas o podanie adresu swojej witryny, a następnie pojawi się możliwość weryfikacji.
Google z pewnością będzie zajmować się wdrażaniem nowych, ulepszonych funkcji w obrębie konsoli, więc radzimy się do niej nie przyzwyczajać na długi czas. Niemniej są to zmiany na plus, które są ukłonem w stronę właścicieli stron. Google pamięta również o twórcach treści. Warto więc sięgnąć do możliwości Google Search Console, aby zaoszczędzić swój czas, wysiłek oraz finanse.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.