fauxels/pexels.com
Miarą siły społeczności, zwłaszcza tych lokalnych, jest ich różnorodność. Są to mikro światy, w których wszyscy żyjemy, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Gdzie kupuję ulubione pieczywo? W jakie miejsca chadzam? Potrzebuję fryzjera albo apteki? Gdzie idę, chcąc zrobić zakupy? Większość naszych poszukiwań zamyka się w obrębie miejsca, w którym właśnie jesteśmy. Jak w takim razie promować swój lokalny biznes na tle konkurencji? Jak dać się znaleźć w sieci i poza nią?
Jak możesz się domyślić, są to wszystkie działania mające za zadanie budować pozycję danej strony w wynikach lokalnego wyszukiwania. Jest to więc metoda dotarcia do węższego grona odbiorców zapewniająca im otrzymanie wszelkich niezbędnych informacji związanych z poszukiwanym miejscem. Tym, co odróżnia tradycyjne SEO od pozycjonowania lokalnego jest właśnie grupa odbiorców, a za nią idąca strategia słów kluczowych.
Dzięki geolokalizacji Google nie trzeba wpisywać nawet nazwy miasta czy ulicy, wyniki wyszukiwania zostaną do nas dopasowane w sposób automatyczny. Wiąże się to z naszym adresem IP bądź GPS. Z tego powodu lokalne firmy powinny mieć wirtualną wizytówkę, o czym za chwilę.
Oto 8 prostych kroków, które pozwolą Ci zacząć planowanie strategii widzialności!
Pamiętaj, że publiczność lokalna jest nieco mniejsza. Co za tym idzie niezbędnym jest określenie kto będzie korzystać z naszych usług. Ustal więc:
Jest to szczególnie ważne dla małych i średnich firm, których zyski pochodzą właśnie ze społeczności lokalnej, np. mechanicy, fryzjerzy, elektrycy, korepetytorzy, lekarze, bary, kawiarnie, restauracje (a to i tak tylko niewielki fragment tkanki miejskiej).
Znając swoich odbiorców, musisz realnie ocenić jakie miejsca mogą ich interesować. Sprawdź więc, jak prezentuje się w sieci wizerunek Twojej konkurencji. W łatwy sposób ocenisz ich kanały komunikacji, jakość wizytówki, a przede wszystkim rodzaj słów kluczowych. Musisz wyróżnić się na tle podobnych firm, postaw więc na oryginalność i nie kopiuj treści, które mogą już znać Twoi klienci.
Korzystanie ze słów i fraz ogólnych nie przyniesie pożądanych efektów. Klienci będą odbijać się od ściany. Wydłuży się tym samym cały proces planowania, a my możemy narazić się na straty finansowe. Kiedy już określiliśmy naszą grupę docelowych odbiorców, należy pod ich kątem stworzyć bazę słów kluczowych. Odnieś się więc do konkretnego regionu, w którym działasz.
Chodzi tutaj przede wszystkim o to, co jest związane ze strukturą Twojej strony internetowej. Musisz więc zadbać o jej przyjazny interfejs, o adresy URL, stworzyć mapę witryny, poprawić plik robots.txt, a także zwrócić uwagę na podstawowe wskaźniki internetowe związane z prędkością funkcjonowania witryny. Nie uciekniesz od opisów meta, tytułów, meta tagach czy linkowania. Tutaj wkracza więc techniczne SEO jako fundament Twoich działań. Drugą częścią działań on-site jest stworzenie wizytówki z informacjami w obrębie samej strony.
Nie ma co się oszukiwać, nastała era bycia mobile-first. Tworząc plan strategii lokalnego pozycjonowania swojej strony, nie możesz zapomnieć o dostosowaniu jej do małych ekranów. Najwięcej informacji wyszukujemy poza domem, wtedy to telefon jest naszym pośrednikiem w komunikacji. Zadbaj więc o responsywność witryny, aby dopasowywała się automatycznie do urządzenia. Chodzi tu przede wszystkim o doznania użytkowników i łatwość poruszania się w sieci.
Jednym z narzędzie wsparcia dla budowania wizerunku są właśnie media społecznościowe. Facebook, Instagram, Twitter oraz TikTok to obecnie przestrzenie silnie eksploatowane przez internautów każdego dnia. Za pośrednictwem tych kanałów możesz nawiązać trwałą relację ze swoimi klientami, na bieżąco informować ich o swojej działalności czy nowych planach, a przede wszystkim zachęcać do skorzystania z usług za pośrednictwem zdjęć. Pamiętaj – najpierw jedzą oczy!
Dodatkowo możesz sięgnąć do popularności influencerów. Dziś coraz chętniej odwiedzamy miejsca, które polecają obserwowane przez nas osoby. Jest to cyfrowa poczta pantoflowa. Zadbaj więc o polecenia swojego miejsca z innych profilów, aby poszerzyć zasięgi.
Innymi słowy jest to Twoja wizytówka w Google, która staje na pierwszej linii frontu pomiędzy użytkownikiem a Tobą na liście wyszukiwań. Jest to bezpłatne narzędzie pozwalające na lokalne pozycjonowanie za pośrednictwem informacji. Chodzi tutaj o nazwę firmy, jej adres, kategorię działalności, dane kontaktowe czy przekierowanie do witryny docelowej.
Najlepszą metodą na poprawę widoczności jest połączenie wizytówki z Google Maps. Dzięki wspomnianej geolokalizacji, klient bez problemu do Ciebie trafi. Dodatkowo dostanie pakiet informacji pochodzących od innych odbiorców, gdyż Google Moja Firma pozwala na publikowanie opinii oraz komentarzy.
NAP, czyli Name, Address, Phone Number – podstawowe dane kontaktowe firmy. Jest to inny rodzaj wizytówki, którą wykorzystuje się na innych stronach internetowych, np. w bazach firm, branżowych katalogach, oficjalnych stronach miast, portalach społecznościowych czy też na stronach z ofertami pracy. Jest to wsparcie dla pozycjonowania poprawiające wiarygodność Twojej firmy w sieci.
Oto kilka liczb dla potwierdzenia przydatności lokalnego SEO. W ciągu ostatnich lat liczba wyszukiwań lokalnych wzrosła o ponad 500%, a 46% wyszukiwań z Google dotyczy firm związanych z lokalną działalnością. Pamiętaj, że prawie 50% użytkowników odwiedza dane miejsce w ciągu jednego dnia od wyszukiwania! A 76% osób korzysta z urządzeń mobilnych.
Lokalne pozycjonowanie to wieloetapowa strategia wymagająca czasu i zaangażowania. Warto skorzystać z możliwości, jakie oferuje nam internet, aby wspomóc własny biznes. Trudno to nieraz przyznać, ale jeśli nie ma Cię w obiegu świata wirtualnego, to nie istniejesz realnie. Dbając jednak o swój wizerunek, jesteś w stanie uzyskać znaczącą przewagę nad konkurencją lokalnego rynku, pozyskać nowych klientów, zbudować markę, a nawet zwiększyć swoje szanse na zwrot inwestycji.
Poznaj moc lokalnego pozycjonowania. Dowiedz się, jak w prosty sposób znaleźć się na górze listy rankingowej wyszukiwarek. Zacznij już dziś promować swój lokalny biznes w sieci!
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.