Zapytaj o ofertę
Optymalizacja konwersji

Optymalizacja konwersji

11 min. czytania

Zwiększenie ruchu na Twojej stronie nie jest równoznaczne ze wzmożonym zainteresowaniem przyszłego konsumenta. To bariera, z którą miał do czynienia niemal każdy zarządzający platformą sprzedażową w sieci. Istnieje jednak działanie umożliwiające pozyskiwanie potencjalnych klientów i uskuteczniające funkcjonalność konwersji na stronie. Znajomość podstawowych pojęć w tym sektorze pozwoli Ci wysnuć odpowiednie wnioski i przełożyć je na grunt praktyczny.

Z przygotowanego przez nas wpisu poznasz od kuchni istotę współczynnika konwersji, aktywności wspierające pozycjonowanie stron z jego udziałem oraz przeszkody negatywnie wpływające na Conversion Rate Optimization (CRO). Nie czekaj dłużej, dowiedz się, jak wykorzystać potencjał sklepu internetowego!

Czym w zasadzie jest konwersja?

Zanim przejdziemy do meritum, a więc wyjaśnienia, czym jest optymalizacja konwersji, przybliżymy znaczenie terminu samej konwersji. To nic innego jak pojęcie dotyczące zachowania użytkowników realizowanego w konkretnych celach. Jeżeli przeznaczeniem Twojej platformy jest sprzedaż asortymentu, to założonym celem będzie pełne wykorzystanie potencjału strony, aby jak najwięcej klientów dokonało za jej pośrednictwem zakupu.

W zakres konwersji wchodzą też mniejsze działania. Jednym z przykładów jest rejestracja w panelu użytkownika, aby regularnie wysyłać newslettery i być może wzmocnić zainteresowanie ofertą.

Poznaj współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji to liczba wszystkich konwersji na stronie, dzielona przez liczbę pojawiających się na niej użytkowników. Podążając matematycznym tokiem rozumowania, uzyskany rezultat mnożony jest następnie przez 100, celem uzyskania konkretnego wyniku w procentach. Zanim podejmiesz się wyliczeń, ustal, jakie aktywności zaliczane są do konwersji. Być może zakładasz, że za optymalizacją konwersji stoi liczba zapisów do newslettera bądź finalizacja procesu zakupowego.

Ten matematyczny zapis pozwala zrozumieć znaczenie potrzeb klientów oraz sposób obsługi strony internetowej.

Optymalizacja konwersji – jak to wygląda w praktyce?

Czym jest optymalizacja współczynnika konwersji i jak poradzić sobie z tym procesem? Polega on na zwiększaniu odsetka osób pojawiających się na platformie i podejmujących konkretne aktywności w związku z odwiedzinami (np. za sprawą wypełniania formularza kontaktowego).

Jak zabrać się za efektywną optymalizację konwersji?

W dostrzeżeniu pierwszych rezultatów optymalizacji współczynnika konwersji niezastąpione może okazać się podążanie za określonym zbiorem wskazówek. O jakich działaniach mowa? Od czego powinieneś rozpocząć swoją przygodę z poprawą efektywności zarządzanej strony internetowej?

  • Postaw na tworzenie przycisków wzywających do działania. Popularne CTA („Call To Action”) zachęca użytkowników do podjęcia dalszych aktywności w obrębie witryny.
  • Analityka internetowej ścieżki konwersji. Mowa o prześledzeniu kolejnych kroków użytkowników korzystających z zasobów strony WWW.
  • Testy A/B – opracowanie dwóch bądź większej liczby wersji danego elementu i przedstawienie ich grupie docelowej. Pozwala to zaobserwować, która z opcji cieszy się większym sukcesem w odbiorze.
  • Weryfikuj za sprawą bardziej zaawansowanych testów A/B, bazujących na wielu zmiennych (MVT).
  • Sprawdź poprawność działania strony pod kątem preferencji przeciętnego użytkownika. Wdrożenie nieznacznych modyfikacji może w konsekwencji poprawić współczynnik konwersji.
  • Zbuduj personę. Pamiętaj, aby na podstawie opinii użytkowników tworzyć określone rozwiązania charakterystyczne dla biznesu sprzedażowego. Analiza statystyk pomoże Ci w stworzeniu wzoru idealnego konsumenta Twoich usług. W ten sposób zyskasz dodatkową wskazówkę, jak wpłynąć na zachowanie użytkowników i sprawić, by chętniej dokonywali zakupów.
  • Ruch kursora w serwisie. Internet oferuje niemal nieograniczone możliwości w pozyskiwaniu wszelkich danych dotyczących współczesnego klienta. Z użyciem narzędzi rejestrujących aktywność osób na stronie jesteś w stanie uzyskać wartościowy feedback. Masz wgląd w mniej aktywne obszary, które ograniczają konwersję, dzięki czemu możesz wypracować taktykę przekładającą się na jej wzrost.
  • Wyeliminowanie nieprawidłowości a narzędzia optymalizacji konwersji. W sieci dostępne są instrumenty służące poprawie efektywności biznesowej. Za ich pośrednictwem współczynnik odrzuceń nie ma racji bytu, a udostępnienie opcji pomiarowych pomaga w rozwiązaniu trudności strony internetowej.
  • Mapy ciepła. To opracowany raport prezentujący zestaw informacji dotyczących najczęstszych oraz najrzadszych obszarów klikanych przez użytkowników. Za sprawą heatmaps analiza zachowań użytkowników okazuje się niezwykle prosta.

Mamy nadzieję, że już wiesz, na co zwrócić szczególną uwagę przy generowaniu pomysłów dotyczących optymalizacji konwersji. Przygotowaliśmy kilka pomysłów, które możesz wykorzystać, aby wpłynąć na wzrost współczynnika konwersji. Zapoznaj się z listą gotowych zadań charakterystycznych dla efektywnego marketingu internetowego.

  • Po pierwsze: wzbogać zarządzane przez Ciebie serwisy internetowe o pop-upy.
  • Po drugie: zadbaj o to, aby formularze kontaktowe były jak najprostsze.
  • Po trzecie: niech Twoje CTA będzie wyraziste, przejrzyste i rzeczywiście zachęcające do działania. Możesz w tym celu przeprowadzić testy A/B i zweryfikować, które zwroty cieszą się większym zainteresowaniem wśród Twoich klientów.
  • Po czwarte: dla nowych klientów liczą się rekomendacje. Zamieść opcję dodawania opinii, aby dotychczasowi bądź byli konsumenci mogli dzielić się swoimi doświadczeniami.
  • Po piąte: przyciągnij uwagę za sprawą niuansów – zegar odliczający czas do wygaśnięcia konkretnej oferty promocyjnej bądź live chaty to prawdziwy strzał w dziesiątkę.

To tylko nieliczne sugestie, które warto wziąć pod uwagę w procesie, jakim jest optymalizacja konwersji. Dobrze wypozycjonowana strona internetowa wymaga niezwykłej spójności i kompleksowego opracowania niemal każdego elementu. Poniżej opisaliśmy jak, krok po kroku, zabrać się za zwiększanie współczynnika konwersji.

Co liczy się w konwersji CRO?

Objaśniamy wszystkie elementy, niezbędne w kontekście poprawy skuteczności lejka sprzedażowego.

Numer 1. Wszystko zaczyna się od projektu

Witryna internetowa powinna być nie tylko dopracowana pod kątem estetycznym, lecz również nawigacyjnym. Zadbaj więc o rozmieszczenie kluczowych informacji w jednym miejscu na stronie oraz wyeksponuj przyciski odpowiadające za daną aktywność.

Analiza zachowań internautów jest bardzo złożona. Od zarządzającego stroną wymaga się nie tylko perfekcji w opracowywaniu elementów wizualnych, ale też zamieszczania wartościowego contentu. Aby optymalizacja konwersji CRO przebiegła właściwie, warto zatroszczyć się o optymalizację nagłówków, kierowanie bezpośrednich zwrotów do klienta i przejrzystość tworzonych komunikatów.

Pozycjonowanie stron to działanie wymagające skupienia. Aby treść zyskała aprobatę czytelników, nie można pominąć pewnych kryteriów, takich jak dopasowanie języka i stylu wypowiedzi do grupy docelowej czy implementacja fraz kluczowych.

Numer 2. Ilość a jakość – jak powinien wyglądać formularz kontaktowy?

Współczesny klient ceni sobie wygodę i oszczędność czasu. Jeżeli spotka się z dużą liczbą pól do wypełnienia, szybko może zaniechać dalszych aktywności. Dlatego, licząc na wzrost konwersji, powinieneś ograniczyć się do niezbędnego minimum w procesie pozyskiwania danych użytkownika. Zastanów się, jakich informacji potrzebujesz. Być może jest to wyłącznie numer telefonu bądź adres e-mail. Pamiętaj, że obecnie liczy się konkret, nie zadawaj więc pytań, które mogą podlegać interpretacjom. Postaw na automatyczne zbieranie danych i skoncentruj się na doskonaleniu innych obszarów strony.

Numer 3. Trzon konwersji CRO – uproszczony proces zakupowy

O komplikacjach wspomnieliśmy przy okazji formularzu, jednak nie tylko ten obszar powinien podlegać uproszczeniu. Stopa konwersji wzrośnie, jeśli ograniczysz się do kilku etapów w procesie sprzedaży oraz zagwarantujesz zakup produktu bądź skorzystanie z usługi bez konieczności rejestracji. Istotne jest również to, aby przycisk koszyka zakupowego został ulokowany w widocznym miejscu.

Numer 4. Odpowiednia architektura strony oraz intuicyjna nawigacja

Bez względu na to, jak wartościowe treści umieścisz na stronie, brak przejrzystości w rozmieszczeniu poszczególnych kategorii czy ważnej oferty może zniechęcić już na samym początku. Zadbaj więc o odpowiednie nazewnictwo poszczególnych opcji oraz menu.

Numer 5. Optymalizacja elementów graficznych

Nic tak nie działa na wyobraźnię konsumenta, jak odpowiednia wizualizacja produktu. W tym celu warto rozważyć wybór fotografii przedstawiających produkt w ramach 360 stopni. Krótki filmik prezentujący asortyment nie tylko cieszy oko, lecz także skłania do przemyślanych decyzji zakupowych.

Numer 6. Responsywność i tempo ładowania witryny

Coraz częściej użytkownicy dokonują zakupów online za pośrednictwem smartfonów. Z tego też względu niezwykle ważne jest to, aby dopasować elementy zarządzanej strony internetowej do parametrów urządzenia. Jeżeli użytkownik będzie miał trudności w obsłudze witryny, zrezygnuje z dalszej eksploatacji zasobów platformy. Stąd pojawiająca się potrzeba weryfikacji możliwych błędów oraz ich naprawa za pośrednictwem Google Search Console.

Optymalizacja konwersji CRO wiąże się bezpośrednio ze sprawnie działającą stroną WWW. W rezultacie, im szybciej działa witryna, tym bardziej wzrasta zadowolenie internauty. Pojawia się zatem pytanie, jak uskutecznić funkcjonowanie platformy i wpłynąć na jakość obsługi zapytania?

  • Odpowiednie mogą okazać się narzędzia testujące szybkość strony (PageSpeed Insight), dzięki którym sprawdzisz tempo ładowania elementów witryny i zweryfikujesz sektory wymagające poprawy.
  • Korzystaj wyłącznie z nowatorskich formatów zdjęć (JPG i JPEG). Zlokalizuj wtyczki, które mogą przyczyniać się do znacznych ograniczeń.

Możesz też zastanowić się nad zmianą hostingu bądź skrócić kod HTML. Dzięki tym działaniom stopa konwersji ulegnie poprawie, a na tym finalnie powinno Ci zależeć w toku prowadzonych działań e-sprzedażowych.

Numer 7. Marketing automation nie istnieje bez regularnych aktualizacji

Optymalizacja współczynnika konwersji opiera się na systematycznym doskonaleniu zarządzanej platformy. Wyróżnia się wiele zadań realizowanych w ramach poprawy opisywanego współczynnika. Warto rozważyć wprowadzenie remarketingu, zaimplementować program lojalnościowy i zadbać o renomę e-sklepu.

Czego należy spodziewać się po optymalizacji konwersji?

Badamy serwisy internetowe nie bez przyczyny, bowiem dla korzyści związanych z wygenerowaniem satysfakcjonujących wyników sprzedażowych oraz ze zbudowaniem solidnej bazy klientów. Czego jednak dokładnie możesz spodziewać się po optymalizacji współczynnika konwersji? Sprawdźmy to!

Zdefiniowanie grupy docelowej

Dzięki pracy nad optymalizacją konwersji jesteś w stanie dotrzeć z przekazem do potencjalnego, odpowiedniego grona klientów. Jednocześnie dokładniej zdefiniujesz potrzeby użytkownika i znajdziesz najlepsze rozwiązania.

Wyższy wskaźnik ROI

Optymalizacja konwersji to nic innego jak skuteczniejsze korzystanie z dostępnych zasobów strony. Sprawdzając, jak z sukcesem przyciągnąć uwagę klientów, zyskujesz więcej konwersji.

Wrażenie użytkownika

Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne dla nowych klientów danej marki. Badając, analizując i wyciągając wnioski, zaspokajasz więc w dużej mierze potrzeby przyszłych konsumentów Twoich usług.

Analiza lejka konwersji pomaga w zaobserwowaniu największych trudności internauty korzystającego z zasobów platformy. Wszystkie praktyki służą zapewnieniu mu pełnego komfortu. W konsekwencji prowadzą one do sprzedaży oferty oraz wygenerowania pokaźnych przychodów.

Kredyt zaufania

Świadomy użytkownik nie zamieszcza swoich danych kontaktowych na przypadkowej stronie. Właściwie, aby klient zdecydował się na podanie numeru karty kredytowej czy telefonu, musi mieć pewność, że witryna działa bez zarzutu i gwarantuje stabilne bezpieczeństwo. Nie zaniedbuj profesjonalizmu w zarządzaniu platformą internetową.

Kontroluj, monitoruj i wyciągaj wnioski!

Stopa konwersji wzrośnie wtedy, gdy będziesz mieć kontrolę nad każdym obszarem pozycjonowanej strony. Oprócz korzyści w postaci finansów zdobędziesz zaufanie klientów, dlatego nie ograniczaj się do jednorazowych zmian. Masz do dyspozycji wachlarz narzędzi, które mogą wesprzeć Cię w weryfikacji efektywności wdrażanych rozwiązań.

Kopiowanie od konkurencji nikomu nigdy nie wyszło na dobre, jednak warto przyglądać się strukturze innych stron i skrupulatnie analizować, co może wzbudzać pozytywne emocje wśród klientów firmy.

Pamiętaj, najważniejszy jest klient i jego potrzeby. Skorzystaj z danych dostępnych w Google Analytics i Google Search Console. Zgromadź informacje dotyczące ścieżki konsumenta, najchętniej eksploatowanych podstron oraz tych, które cieszą się dużym odsetkiem porzuceń. Zbadaj frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce powiązane z Twoją branżą.

Na końcu postaraj się wyznaczyć główne problemy pojawiające się na stronie WWW. Tak naprawdę optymalizacja konwersji nie istnieje bez analizy i monitoringu wdrożonych zmian.

Zanim podejmiesz się modyfikacji niektórych elementów w witrynie, dokładnie zbadaj przyczynę ich powstania, sformułuj wnioski i stopniowo wprowadzaj konieczne zmiany. Nie postępuj pochopnie, tylko cierpliwość oraz rozsądek pozwolą Ci osiągnąć wymarzone rezultaty w e-sprzedaży.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Analiza nagrań w badaniach UX
    Analiza nagrań w badaniach UX
    Nieważne, czy samodzielne tworzysz stronę, czy zlecasz to zadanie ekspertowi, musisz mieć świadomość pewnych praktyk. Jedną z nich jest analiza nagrań UX.
    Badania fokusowe w UX
    Badania fokusowe w UX
    Zastanawiasz się, jakie metody badawcze wybrać, by poznać swój projekt pod kątem UX? Rozważ skorzystanie z grupy fokusowej. Oto, co musisz wiedzieć.
    Czym są heurystyki Nielsena?
    Czym są heurystyki Nielsena?
    Heurystyki Nielsena pomogą Ci tak zoptymalizować stronę, aby spełniała oczekiwania internautów. Wykorzystaj te wytyczne do budowy doskonałej witryny.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.