Zapytaj o ofertę
Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?

Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?

5 min. czytania

Chcąc stworzyć stronę, która będzie nie tylko zoptymalizowana pod kątem SEO, lecz także atrakcyjna i przydatna dla użytkowników, należy zadbać o architekturę informacji. Co to oznacza? To przede wszystkim uporządkowanie danych, bez których skuteczne prowadzenie witryny może być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Dowiedz się, dlaczego odpowiednia architektura informacji jest tak istotna i co się na nią składa!

Architektura informacji – co to tak właściwie jest?

Pod pojęciem architektury informacji, czyli w skrócie AI (lub IA – od angielskiego terminu „Information Architecture”), kryje się przede wszystkim organizacja i prawidłowe oznaczanie wszelkich danych w celu zwiększenia ich użyteczności. W odniesieniu do stron internetowych jest to jeden ze stałych elementów projektowania witryn, szczególnie istotny w przypadku najbardziej rozbudowanych portali. W założeniu architektura informacji ma zwiększać przydatność serwisu poprzez zapewnienie łatwego dostępu i efektywnego wykorzystania treści obecnych na stronie. Przy odpowiednim podejściu do tego tematu znalezienie najpotrzebniejszych danych nie powinno stanowić najmniejszego problemu dla użytkownika. To z kolei wpłynie korzystnie na odczucia internautów związane z przeglądaniem strony, co samo w sobie przekłada się na większą popularność witryny i lepsze pozycjonowanie.

Co obejmuje architektura informacji?

Sensem architektury informacji jest prawidłowa komunikacja z adresatami przekazu. To dzięki niej użytkownicy mają znaleźć to, czego poszukują. Co się jednak na nią składa? Budując architekturę informacji na swojej stronie internetowej, zwróć uwagę na następujące obszary:

  • kontekst, czyli cele, jakie zamierzasz osiągnąć,
  • treść, czyli przedstawiane użytkownikom informacje,
  • odbiorcy i ich wzajemne oddziaływania.

Dbając o te trzy komponenty, nie tylko poprawisz wrażenia użytkowników, ale też zoptymalizujesz widoczność swojej witryny w Google i zanotujesz wzrost sprzedaży. Dobra architektura informacji usprawnia bowiem wyszukiwanie pożądanych treści nie tylko odbiorcom, ale też robotom wyszukiwarki.

Jak zaprojektować skuteczną architekturę informacji?

Stworzenie skutecznej architektury informacji w obecnych czasach nie stanowi niemal żadnego problemu. Skoncentrowanie się na najważniejszych aspektach witryny gwarantuje bowiem doskonałe efekty. Oto kroki, jakie należy podjąć, aby zoptymalizować strukturę swojej strony internetowej.

Badania struktury

Każdy projekt powinien rozpocząć się od badania słów kluczowych, ponieważ aspekt ten ma istotny wpływ na pozycjonowanie strony w Google. Najważniejsze frazy znajdziesz w narzędziu Senuto. Adres URL, treść i linki wewnętrzne powinny umożliwić wyszukiwarkom szybkie przechodzenie do poszczególnych części witryny. Jeśli natomiast strona nastawiona jest na sprzedaż produktów, wszystkie podstrony powinny zostać odpowiednio skategoryzowane, aby maksymalnie poprawić wrażenia użytkownika.

Senuto – analiza słów kluczowychSenuto – analiza słów kluczowych

Aktualizacja zawartości

Kolejnym krokiem jest analiza organizacji treści. Warto wówczas zwrócić uwagę na elementy, takie jak tytuły stron, nagłówki, obrazy, metadane, adresy URL, tagi kanoniczne i pliki multimedialne, aby sprawdzić, czy wszystko znajduje się we właściwym miejscu. Może okazać się, że niektóre części trzeba trwale usunąć, a inne zaktualizować, aby wciąż przynosiły zamierzone efekty.

Kategoryzowanie treści

Po uporządkowaniu elementów treści nadszedł czas, aby sklasyfikować i oznaczyć wszystkie części zawartości. Dodanie tytułów do obrazów i stworzenie odpowiednich opisów to działania, na które warto zwrócić wówczas szczególną uwagę.

Budowanie hierarchii stron internetowych

Uporządkowanie witryny pod kątem ważności poszczególnych stron to jeden z najważniejszych elementów strategii architektury informacji. Umożliwia to bowiem użytkownikom łatwe przechodzenie od głównego tematu do poszczególnych podtematów za pomocą intuicyjnego menu. Bez odpowiednio skonstruowanej hierarchii treści znalezienie pożądanych danych może być bardzo trudne.

Testowanie i optymalizacja

Po wprowadzeniu wszystkich tych zmian warto regularnie testować wydajność i czytelności witryny. Często bowiem okazuje się, że modyfikacje nie są tak skuteczne, jak pierwotnie zamierzano. Ważna jest wówczas systematyczna optymalizacja architektury informacji, która zapewni doskonałe wrażenia użytkownika i poprawi indeksowanie strony internetowej.

Architektura informacji w kontekście SEO

Jeszcze kilka lat temu twórcy używali wielu, często podstępnych metod optymalizacyjnych w celu osiągnięcia wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Przykładano wówczas wagę do wielu aspektów SEO, których zadaniem było zwrócenie uwagi wyszukiwarki i zyskanie jej uznania.

Obecnie czynniki te są równie ważne. Niemniej jednak sztuczna inteligencja przeniosła wymiar optymalizacji pod kątem wyszukiwarek na zupełnie inny poziom. Podczas gdy w przeszłości umieszczenie dużej liczby słów kluczowych w treści i zdobycie wielu linków było gwarancją sukcesu, w obecnych czasach nie zapewni to doskonałych wyników.

Nowoczesne wyszukiwarki stały się bowiem bardziej inteligentne, w wyniku czego są w stanie dokładniej ocenić jakość danej strony internetowej i ustalić wartość, jaką prezentuje użytkownikom.

Google analizuje zawartość witryny podobnie jak człowiek. Porządkowanie struktury strony internetowej i organizacja danych stały się więc ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Odpowiednio zorganizowana witryna zapewnia długoterminowe rankingi w SERP, dlatego warto zadbać o jej kompleksową optymalizację.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 . Liczba ocen: 15
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
    Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
    Promocja za pośrednictwem banerów to idealny sposób na dotarcie do grona przyszłych klientów. Istnieją jednak pewne pułapki, o których należy wiedzieć.
    Badania jakościowe vs. badania ilościowe
    Badania jakościowe vs. badania ilościowe
    Na czym polegają badania ilościowe i jakościowe? Czym się różnią? Którą metodykę warto wybrać? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!
    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
    Chcesz wiedzieć, jak użytkownik naprawdę pracuje z Twoją witryną lub aplikacją i co o niej myśli? Wybierz wywiad kontekstowy i popraw UX swojego projektu!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.