Zapytaj o ofertę

Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?

4 min czytania
Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?
Kategoria SXO

Chcąc stworzyć stronę, która będzie nie tylko zoptymalizowana pod kątem SEO, lecz także atrakcyjna i przydatna dla użytkowników, należy zadbać o kwestie takie jak architektura informacji. Co to oznacza? To przede wszystkim uporządkowanie danych, bez których skuteczne prowadzenie witryny może być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Dowiedz się, dlaczego odpowiednia architektura informacji jest tak istotna i co się na nią składa.

Spis treści:

Architektura informacji – co to tak właściwie jest?

Pod pojęciem architektury informacji, czyli w skrócie AI (lub IA – od angielskiego terminu „Information Architecture”), kryje się przede wszystkim organizacja i prawidłowe oznaczanie wszelkich danych w celu zwiększenia ich użyteczności. W odniesieniu do stron internetowych jest to jeden ze stałych elementów projektowania witryn, szczególnie istotnym w przypadku najbardziej rozbudowanych portali. W założeniu architektura informacji ma zwiększać przydatność serwisu poprzez zapewnienie łatwego dostępu i efektywnego wykorzystania informacji obecnych na stronie. Przy odpowiednim podejściu do tego tematu znalezienie najpotrzebniejszych danych nie powinno stanowić najmniejszego problemu dla użytkownika. To z kolei wpłynie korzystnie na odczucia internautów związane z przeglądaniem strony, co samo w sobie przekłada się na większą popularność witryny i lepsze pozycjonowanie.

Niemal każdy internauta spotkał się ze stronami, które mają spory potencjał, jednak niezwykle ciężko znaleźć na nich potrzebne informacje. Takie sytuacje sprawiają, że firma odpowiedzialna za daną witrynę jest uznawana za nieprofesjonalną, co prowadzi do mniejszej chęci skorzystania z jej usług czy produktów. Architektura informacji opracowana we właściwy sposób pozwoli wyeliminować tego typu problemy.

Dlaczego architektura informacji jest tak ważna?

Całym celem tego procesu jest usunięcie skomplikowanych ścieżek dochodzenia do informacji – zarówno kluczowych, jak i mniej istotnych informacji. IA znajduje zastosowanie we wszystkich rodzajach witryn, bez względu na to, czy mamy do czynienia ze stronami sprzedażowymi, czy czysto informacyjnymi. Sytuacja wygląda identycznie w przypadku sklepów e-commerce. W ogólnym spojrzeniu chodzi przede wszystkim o to, żeby użytkownik serwisu wiedział, gdzie znajdują się konkretne informacje, i miał możliwość szybkiego dotarcia do nich. Bez architektury informacji strony mogą być kompletnie bezużyteczne ze względu na nieintuicyjność oraz brak logiki. W takich warunkach strona, która ma za zadanie przekazać informacje o usługach, nie będzie w stanie ich dostarczyć odbiorcy, a sklep internetowy może mieć spore problemy ze skutecznością sprzedaży.

Można zatem powiedzieć, że architektura informacji w serwisach internetowych jest niezbędna, aby osiągały zamierzony cel. Ma to przełożenie zarówno na wzrost popularności danej witryny wśród użytkowników, jak i efektywność promowania strony w wyszukiwarkach internetowych. Wynika to z faktu, że serwisy takie jak Google odczytują nie tylko treść i kod strony – algorytmy zwracają uwagę także na UX, czyli doświadczenia użytkownika. Architektura informacji ma spory wpływ na tę kwestię. Przejrzysty i intuicyjny serwis będzie znacznie lepiej oceniany przez Google ze względu na korzystniejsze statystyki dotyczące działań internautów na stronie. Co więcej, odpowiednio wykonany projekt IA powinien w przyszłości zakładać bezproblemową rozbudowę lub modyfikację.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Z czego składa się architektura informacji w serwisach internetowych?

Pojęcie to buduje się w odniesieniu do trzech najważniejszych przestrzeni, jakimi są odbiorcy, wysyłane do nich informacje oraz kontekst. Z tego powodu architekturę informacji rozumieć można przez pryzmat prawidłowej komunikacji z adresatami przekazu. Odbiorcą jest potencjalny klient firmy odpowiedzialnej za witrynę; jako informację rozumiemy z kolei całą treść strony. Kontekstem w tym przypadku będzie rodzaj i budowa danej witryny.

Należy pamiętać o kilku prostych zasadach, które pomogą nam osiągnąć zamierzone cele. Długie poszukiwania informacji czy produktów na stronie nie wchodzą w grę: jeśli użytkownicy nie dostaną szybko tego, czego szukają, mogą po prostu zrezygnować. Informacje są natomiast w dużej mierze zależne od kontekstu i powinny być dopasowane właśnie do niego. Jeśli prowadzimy sklep, bardzo ważne jest odpowiednie rozmieszczenie produktów, podczas gdy w serwisach z wiadomościami niezbędne będzie dodanie odnośników do interesujących użytkownika informacji. Najważniejsze jest, aby całość była czytelna i intuicyjna. Dzięki temu korzystanie ze strony będzie przyjemne dla użytkowników, którzy w efekcie chętniej skorzystają z proponowanych usług.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: bizsport.pl, twojmoment.pl

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 | Liczba ocen: 15

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?
Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?
Nawigacja fasetowa to świetny sposób na optymalizację użyteczności strony internetowej. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak ją wykorzystać!
Czym są badania eyetracking?
Czym są badania eyetracking?
Które elementy witryny są atrakcyjne dla użytkowników? Badania eyetracking dadzą Ci pełną odpowiedź! Wyjaśniamy, jak z ich pomocą poprawić UX zasobu.
Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?
Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?
Dużym wyzwaniem jest stworzenie strony internetowej, która będzie spełniała potrzeby użytkownika. Za pomocą jakich narzędzi wkraść się w łaski internauty?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę