Zapytaj o ofertę
Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?

Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?

5 min. czytania

Aby sprzedaż w e-commerce nieustannie wzrastała, należy zwrócić uwagę na szereg aspektów. Jednym z nich jest system nawigacji na stronie internetowej. Użytkownicy zwracają bowiem szczególną uwagę na sposób poruszania się po witrynie, doceniając przy tym łatwy dostęp do jej poszczególnych zasobów. Warto więc maksymalnie zoptymalizować ten aspekt, wykorzystując przy tym nawigację fasetową. Czym jest i jakie ma znaczenie dla UX? Podpowiadamy!

Nawigacja fasetowa – co to takiego?

Trudno poruszać się po stronie internetowej zbudowanej z wielu podstron i kategorii. Co więcej, wyświetlanie nieodpowiednich produktów bardzo niekorzystnie wpływa na doświadczenia użytkowników, których skłonność do zakupu znacznie wówczas spada. Warto więc kompleksowo zoptymalizować strukturę witryny, aby sprostać oczekiwaniom odbiorców i ułatwić im podejmowanie określonych akcji.

Doskonałym rozwiązaniem okazuje się wówczas nawigacja fasetowa, która znacznie poprawia komfort użytkowania strony internetowej. Jest to system wyszukiwania oparty na fasetach, czyli cechach produktów oferowanych w danej witrynie. Dzięki niemu konsument może łatwo i szybko znaleźć interesujące go produkty, unikając przy tym zbędnych treści.

Jako że wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, nawigacja fasetowa co to jest, warto zobrazować ten system na konkretnym przykładzie. Jeśli klient jest zainteresowany białą, bawełnianą koszulką, wszelkie produkty w innym kolorze, fasonie czy z innego materiału z pewnością go nie zainteresują. Ważne jest zatem, aby nawigacja ułatwiła mu dotarcie wyłącznie do pożądanego asortymentu, by nie musiał przeglądać stron z innymi ofertami.

Nawigacja fasetowa umożliwia zaznaczenie pewnych pól do wyboru lub wskazanie kategorii asortymentu, dzięki czemu wyświetlane są wyłącznie produkty dostosowane do oczekiwań klienta.

Nawigacja fasetowa w kontekście UX

Nawigacja fasetowa to rozwiązanie stosowane w większości sklepów internetowych. Właściciele stron stawiają na ten system, gdyż znacznie usprawnia on funkcjonowanie strony internetowej, gwarantując tym samym pełen dostęp do jej zasobów.

Nawigacja fasetowa odgrywa też bardzo istotną rolę w optymalizacji UX. Bardzo korzystnie wpływa na doświadczenia odbiorców oraz skutecznie zachęca ich do konwersji. Trzeba pamiętać, że dla współczesnych konsumentów liczy się przede wszystkim wygoda i szybkość dokonywania zakupów. Dzięki nawigacji fasetowej można maksymalnie skrócić czas wyszukiwania konkretnych ofert, co niesie za sobą korzyści, takie jak wzrost zaufania do marki czy lepsze wyniki sprzedażowe.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej właścicieli stron internetowych rezygnuje z innych systemów nawigacji, stawiając na tę właśnie koncepcję. Dlaczego jednak nawigacja fasetowa jest lepsza niż inne rozwiązania?

Dlaczego warto wybrać nawigację fasetową?

Nawigacja fasetowa gwarantuje przede wszystkim łatwiejsze poruszanie się po sklepie internetowym. Jest to szczególnie ważne dla konsumentów, którzy są pewni co do danego zakupu, a ich odwiedziny na stronie mają dokładnie określony cel. Dzięki nawigacji fasetowej można bowiem oszczędzić wiele czasu na poszukiwaniach konkretnych ofert oraz zidentyfikować asortyment, na którym nam najbardziej zależy.

Proponowane rozwiązanie sprzyja więc zwiększaniu sprzedaży. Jakie inne korzyści niesie dla sklepu internetowego i jego klientów?

  • Łatwiejsze poruszanie się po stronie internetowej,
  • lepsze doświadczenia użytkowników,
  • większe zaufanie ze strony klientów,
  • poprawa relacji z konsumentami,
  • lepsze wyniki sprzedażowe i wyższy współczynnik konwersji,
  • poszerzenie świadomości na temat oferowanych produktów z danej kategorii.

Jak widać, nawigacja fasetowa to świetny sposób na optymalizację doświadczeń użytkowników. Trzeba jednak zaznaczyć, że system ten korzystnie wpłynie na wydajność e-commerce tylko wtedy, gdy zostanie prawidłowo opracowany. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę?

Jak zoptymalizować nawigację fasetową?

Podczas tworzenia nawigacji fasetowej należy pamiętać o dodaniu odpowiedniej liczby kategorii. Zbyt dużo grup może zdezorientować użytkowników, a zbyt mało nie wystarczy do wyszukania konkretnych produktów.

Ważne jest też, aby dać odbiorcom możliwość zaznaczenia kilku cech produktów. Warto przemyśleć sposób wybierania danych kategorii. W przypadku kolorów najlepiej sprawdzi się klikalne okienko, a w kontekście ceny – suwak.

Nawigacja fasetowa powinna ponadto opierać się na słowach kluczowych najczęściej wykorzystywanych przez użytkowników, związanych z określonymi produktami. Dzięki nim nikt nie będzie miał wątpliwości co do znaczenia danej kategorii, a wybór odpowiedniej cechy będzie znacznie łatwiejszy.

Wiemy już, nawigacja fasetowa co to jest i jak ją zoptymalizować. Pojawia się jednak pytanie: jakich błędów unikać, aby zwiększyć funkcjonalność tego rozwiązania? Przedstawiamy te najczęściej popełniane:

  • tworzenie zbyt wielu dodatkowych adresów URL, które nie mają żadnego znaczenia w kontekście użyteczności serwisu,
  • powielanie treści,
  • tworzenie pustych stron,
  • brak korzystania z możliwości wyłączenia indeksowania poszczególnych podstron,
  • brak linków kanonicznych.

Podsumowanie

Nawigacja fasetowa to świetny sposób na zwiększanie użyteczności strony internetowej i budowanie pozytywnych relacji z użytkownikami. Warto więc zoptymalizować system wyszukiwania produktów w sklepie e-commerce i upewnić się, że wszystkie kategorie są właściwie przyporządkowane.

Trzeba jednak pamiętać, że opracowanie użytecznej nawigacji fasetowej to dość trudne zadanie. W razie jakichkolwiek problemów warto więc skonsultować się z profesjonalną agencją interaktywną, dzięki której optymalizacja sklepu internetowego będzie nie tylko łatwiejsza, ale też przyniesie efekty, jakie trudno byłoby uzyskać samodzielnie. Przeprowadzenie audytu UX pomoże zidentyfikować obszary do poprawy.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Design Sprint – co to jest?
    Design Sprint – co to jest?
    Design Spirit to technika, dzięki której wprowadzenie produktu na rynek nie będzie żadnym problemem. Warto więc wiedzieć, na czym polega.
    Na czym polegają testy użyteczności?
    Na czym polegają testy użyteczności?
    Testy użyteczności są przydatne w trakcie projektowania strony, a także korzystnie wspierają proces pozycjonowania. To dobry sposób, by zatrzymać użytkowników na witrynie i zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania.
    Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
    Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
    Tworząc stronę WWW, na samym początku należy zatroszczyć się o wygodę jej obsługi. Nie jest to zadanie najprostsze, choć gra jest warta świeczki.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.