Zapytaj o ofertę

Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?

5 min czytania
Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?
Kategoria SXO

Aby sprzedaż w e-commerce nieustannie wzrastała, należy zwrócić uwagę na szereg aspektów. Jednym z nich jest system nawigacji na stronie internetowej. Użytkownicy zwracają bowiem szczególną uwagę na sposób poruszania się po witrynie, doceniając przy tym łatwy dostęp do jej poszczególnych zasobów. Warto więc maksymalnie zoptymalizować ten aspekt, wykorzystując przy tym nawigację fasetową. Czym jest i jakie ma znaczenie dla UX? Podpowiadamy!

Spis treści:

Nawigacja fasetowa – co to takiego?

Trudno poruszać się po stronie internetowej zbudowanej z wielu podstron i kategorii. Co więcej, wyświetlanie nieodpowiednich produktów bardzo niekorzystnie wpływa na doświadczenia użytkowników, których skłonność do zakupu znacznie wówczas spada. Warto więc kompleksowo zoptymalizować strukturę witryny, aby sprostać oczekiwaniom odbiorców i ułatwić im podejmowanie określonych akcji.

Doskonałym rozwiązaniem okazuje się wówczas nawigacja fasetowa, która znacznie poprawia komfort użytkowania strony internetowej. Jest to system wyszukiwania oparty na fasetach, czyli cechach produktów oferowanych w danej witrynie. Dzięki niemu konsument może łatwo i szybko znaleźć interesujące go produkty, unikając przy tym zbędnych treści.

Jako że wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, nawigacja fasetowa co to jest, warto zobrazować ten system na konkretnym przykładzie. Jeśli klient jest zainteresowany białą, bawełnianą koszulką, wszelkie produkty w innym kolorze, fasonie czy z innego materiału z pewnością go nie zainteresują. Ważne jest zatem, aby nawigacja ułatwiła mu dotarcie wyłącznie do pożądanego asortymentu, by nie musiał przeglądać stron z innymi ofertami.

Nawigacja fasetowa umożliwia zaznaczenie pewnych pól do wyboru lub wskazanie kategorii asortymentu, dzięki czemu wyświetlane są wyłącznie produkty dostosowane do oczekiwań klienta.

Nawigacja fasetowa w kontekście UX

Nawigacja fasetowa to rozwiązanie stosowane w większości sklepów internetowych. Właściciele stron stawiają na ten system, gdyż znacznie usprawnia on funkcjonowanie strony internetowej, gwarantując tym samym pełen dostęp do jej zasobów.

Nawigacja fasetowa odgrywa też bardzo istotną rolę w optymalizacji UX. Bardzo korzystnie wpływa na doświadczenia odbiorców oraz skutecznie zachęca ich do konwersji. Trzeba pamiętać, że dla współczesnych konsumentów liczy się przede wszystkim wygoda i szybkość dokonywania zakupów. Dzięki nawigacji fasetowej można maksymalnie skrócić czas wyszukiwania konkretnych ofert, co niesie za sobą korzyści, takie jak wzrost zaufania do marki czy lepsze wyniki sprzedażowe.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej właścicieli stron internetowych rezygnuje z innych systemów nawigacji, stawiając na tę właśnie koncepcję. Dlaczego jednak nawigacja fasetowa jest lepsza niż inne rozwiązania?

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego warto wybrać nawigację fasetową?

Nawigacja fasetowa gwarantuje przede wszystkim łatwiejsze poruszanie się po sklepie internetowym. Jest to szczególnie ważne dla konsumentów, którzy są pewni co do danego zakupu, a ich odwiedziny na stronie mają dokładnie określony cel. Dzięki nawigacji fasetowej można bowiem oszczędzić wiele czasu na poszukiwaniach konkretnych ofert oraz zidentyfikować asortyment, na którym nam najbardziej zależy.

Proponowane rozwiązanie sprzyja więc zwiększaniu sprzedaży. Jakie inne korzyści niesie dla sklepu internetowego i jego klientów?

  • Łatwiejsze poruszanie się po stronie internetowej,
  • lepsze doświadczenia użytkowników,
  • większe zaufanie ze strony klientów,
  • poprawa relacji z konsumentami,
  • lepsze wyniki sprzedażowe i wyższy współczynnik konwersji,
  • poszerzenie świadomości na temat oferowanych produktów z danej kategorii.

Jak widać, nawigacja fasetowa to świetny sposób na optymalizację doświadczeń użytkowników. Trzeba jednak zaznaczyć, że system ten korzystnie wpłynie na wydajność e-commerce tylko wtedy, gdy zostanie prawidłowo opracowany. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę?

Jak zoptymalizować nawigację fasetową?

Podczas tworzenia nawigacji fasetowej należy pamiętać o dodaniu odpowiedniej liczby kategorii. Zbyt dużo grup może zdezorientować użytkowników, a zbyt mało nie wystarczy do wyszukania konkretnych produktów.

Ważne jest też, aby dać odbiorcom możliwość zaznaczenia kilku cech produktów. Warto przemyśleć sposób wybierania danych kategorii. W przypadku kolorów najlepiej sprawdzi się klikalne okienko, a w kontekście ceny – suwak.

Nawigacja fasetowa powinna ponadto opierać się na słowach kluczowych najczęściej wykorzystywanych przez użytkowników, związanych z określonymi produktami. Dzięki nim nikt nie będzie miał wątpliwości co do znaczenia danej kategorii, a wybór odpowiedniej cechy będzie znacznie łatwiejszy.

Wiemy już, nawigacja fasetowa co to jest i jak ją zoptymalizować. Pojawia się jednak pytanie: jakich błędów unikać, aby zwiększyć funkcjonalność tego rozwiązania? Przedstawiamy te najczęściej popełniane:

  • tworzenie zbyt wielu dodatkowych adresów URL, które nie mają żadnego znaczenia w kontekście użyteczności serwisu,
  • powielanie treści,
  • tworzenie pustych stron,
  • brak korzystania z możliwości wyłączenia indeksowania poszczególnych podstron,
  • brak linków kanonicznych.

Podsumowanie

Nawigacja fasetowa to świetny sposób na zwiększanie użyteczności strony internetowej i budowanie pozytywnych relacji z użytkownikami. Warto więc zoptymalizować system wyszukiwania produktów w sklepie e-commerce i upewnić się, że wszystkie kategorie są właściwie przyporządkowane.

Trzeba jednak pamiętać, że opracowanie użytecznej nawigacji fasetowej to dość trudne zadanie. W razie jakichkolwiek problemów warto więc skonsultować się z profesjonalną agencją interaktywną, dzięki której optymalizacja sklepu internetowego będzie nie tylko łatwiejsza, ale też przyniesie efekty, jakie trudno byłoby uzyskać samodzielnie.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
Promocja za pośrednictwem banerów to idealny sposób na dotarcie do grona przyszłych klientów. Istnieją jednak pewne pułapki, o których należy wiedzieć.
Czym jest Customer Experience?
Czym jest Customer Experience?
Customer Experience to sposób na optymalizację wyników Twojego biznesu. Warto wiedzieć, na czym to polega i jak mierzyć doświadczenia klientów.
Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
Chcesz wiedzieć, jak użytkownik naprawdę pracuje z Twoją witryną lub aplikacją i co o niej myśli? Wybierz wywiad kontekstowy i popraw UX swojego projektu!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę