PhotoMIX Company/pexels.com
Prowadzenie sklepu internetowego w 2022 roku nie jest prostą sprawą. Konkurencja jest duża, a jej liczba wzrasta każdego dnia. Sprawdź, o czym należy pamiętać oraz jakie rozwiązania możesz wdrożyć do swojej platformy. Świadoma strategia marketingowa pozwoli Ci na zwiększenie ruchu w obrębie witryny oraz wzrost współczynnika konwersji. Zaczynajmy!
Każdy sklep internetowy jest inny i oferuje odmienne możliwości. Choć brzmi to na pozór banalnie, to świadomość różnorodności pozwala na odpowiednie wdrożenie narzędzi SEO. Od określenia grupy docelowych konsumentów, przez słowa kluczowe, jakich używają do zapytań w wyszukiwarkach, po strukturę samej strony. Pamiętaj, że jeśli użytkownik nie jest w stanie do Ciebie dotrzeć, nie masz szans na rozwój swojej działalności. Postaw na SXO, czyli SEO w połączeniu z UX.
Jest to innowacyjne połączenie strategii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek oraz doświadczeń użytkowników. Z jednej strony pozycjonowanie i techniczne SEO, z drugiej zaś nasz odbiorca, o którego musimy zadbać tak, jak w stacjonarnym sklepie. Musimy skupić się w tym kontekście na działaniach on-site oraz off-site.
Wszystkie podjęte działania mają prowadzić użytkownika witryn e-commerce do dokonania zakupu (konwersji). Zacznij więc w pierwszej kolejności od wykonania audytu środowiskowego. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jakie są mocne i słabsze strony Twojej witryny, a także co w niej technicznie nie działa. Jeśli masz już długo funkcjonujący sklep internetowy, to w ten sposób poprawisz klikalność i rentowność. Jeżeli dopiero zaczynasz, możesz zyskać przewagę nad konkurencją, wdrażając swoje produkty do świata wirtualnego.
Pierwszy i najważniejszy krok to przejście procesu indeksowania. Bez niego żadna praktyka optymalizacji nie będzie działać – strona musi zaistnieć w sieci. Cały ten proces możesz śledzić za pomocą Google Search Console w zakładce „Błędy indeksowania”, gdzie otrzymasz kompleksowe informacje na temat wykorzystanych adresów URL. One będą niezbędne podczas planowania strategii optymalizacji.
Nie zapomnij o mapie witryny. Stanowi nieocenione wsparcie dla robotów indeksujących. Odnajdują one w pliku wszystkie błędy w kodowaniu, przekierowaniach oraz linkach. Roboty mogą zmarnować czas na przeszukiwanie stron, które nie są już dostępne, a dodatkowo są negatywnie oceniane przez użytkowników.
Niezbędnym działaniem jest zadbanie o poszczególne fragmenty kodu HTML dostępne w sekcji nagłówka. Tagi są również brane pod uwagę podczas wspomnianego procesu indeksowania.
Podstawowe meta tagi to: tag tytułowy, opis meta, frazy kluczowe strony. Należy zoptymalizować ich długość, zawarte w nich słowa kluczowe oraz nazewnictwo. Pamiętaj, że mogą one również służyć do zastosowania call to action – jest to szczególnie przydatne sformułowanie w kontekście sklepów internetowych.
Teraz dochodzimy do momentu, kiedy nasze działania są już bezpośrednio widoczne dla naszych użytkowników. Adres URL jest tym, co jako pierwsze zapamiętują internauci. Dzięki adresom URL trafiamy w pożądane miejsce. Zadbaj więc o jak najbardziej przyjazny URL, który zawiera w swojej strukturze słowa kluczowe, nie posiada wielkich liter, znaków synkretycznych, cyfr, dat oraz spacji, nie jest też za długi. Im prościej, tym lepiej!
Dostosowanie słów kluczowych zależy od określenia pożądanej grupy docelowej naszych klientów. To pod ich frazy oraz intencje tworzymy bazę słów. Unikaj słów, które są nadmiernie wykorzystywane przez Twoją konkurencję. Postaraj się myśleć jak własny odbiorca, ale wspomóż się narzędziami do analizy słów kluczowych. Są to na przykład Keyword Surfer, planer słów kluczowych od Google, Google Search Console lub SERP Analyzer, KWFinder, Semstorm, Senuto.
Znacznik ten pozwala na oznaczanie wielu rodzajów danych, również tych bardzo szczegółowych. Są to na przykład dane kontaktowe firmy, grafika z logo, dane pochodzące ze strony internetowej i jej zawartości czy ocena produktów, usług, artykułów. Pozwalają one na zaprezentowanie wizerunku sklepu. Mikrodane możesz zaimplementować poprzez JSON-LD, RDFa, tagi HTML.
Kolejny element to strategia link buildingu, która opiera się przede wszystkim na indeksowaniu treści na stronie. Linki wewnętrzne znajdują się w samej strukturze strony i pozwalają na jej lepszą nawigację. Linki zewnętrzne z kolei to wszystkie odnośniki z innych stron, które prowadzą do nas. W tym celu najlepiej sięgnąć do katalogów stron, komentarzy na forach, blogów, guest postów czy komunikacji w social mediach. Im bardziej autorytatywne miejsce linków, tym lepiej spogląda na nas Google.
Skoro mowa o wewnętrznej strukturze strony – konieczna jest jej odpowiednia budowa. Musi być ona jak najbardziej intuicyjna dla klienta. Zadbaj więc o menu okruszkowe oraz strony kategorii dopełnione o możliwość filtrowania wyników. Dzięki temu użytkownik z łatwością trafia w pożądane miejsce, a Ty jesteś w stanie prześledzić jego ścieżkę transakcyjną. Pamiętaj też o widocznych przyciskach, np. dodaj do koszyka, aby przyspieszyć cały proces usługowy.
Dopełnieniem strony głównej są karty produktowe. Stanowią one dopełnienie kategorii. Karta udostępnia jak najwięcej informacji o produkcie, więc powinna być jak najbardziej zachęcająca. Wspomaga ona również decyzję zakupową, ponieważ klient otrzymuje informacje o nazwie, cenie, metodach dostawy oraz płatności, a także o zastosowaniu danego produktu.
Elementem dopełniającym kartę są zdjęcia oraz materiały wideo. Powinny być one oryginalne i autorskie. Z jednej strony spełniają funkcje estetyczne, z drugiej zaś wspomagają pozycjonowanie w obrębie Grafiki Google. Zadbaj więc o wysoką jakość, możliwość oglądania produktów w 3D oraz funkcję lupy, która pozwala na przybliżanie i oddalanie.
W procesie indeksowania ważna jest także mobilność i responsywność strony. Pamiętaj, że częściej niż z urządzeń desktopowych korzystamy właśnie z naszych telefonów. Strona musi więc odpowiednio funkcjonować na małych ekranach, aby wspomagać doznania klientów.
Źródło: cottonbro/pexels.com
Na koniec koniecznie należy zadbać o prędkość. Im szybciej, tym lepiej – nasza strona powinna otwierać się w jak najkrótszym czasie, aby użytkownik z niej nie zrezygnował. Sięgnij więc do podstawowych wskaźników internetowych: FID, LCP, CLS dostępnych w Google Search Console.
Aby zoptymalizować funkcjonowanie swojej strony internetowej, należy skupić się na technicznych aspektach SEO. Im więcej dajesz od siebie, tym lepiej jesteś postrzegany w sieci. Pamiętaj, że wszystkie Twoje działania służą odbiorcy – dostarcz mu więc jak najwięcej przyjemności z zakupów!
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.