Zapytaj o ofertę
Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?

Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?

5 min. czytania

Skrót FTP to rozwinięcie File Transfer Protocol, z którym styczność mają administratorzy stron WWW oraz zarządzający serwerami. Przeznaczeniem protokołu jest transfer oraz edycja plików witryn internetowych. Siłą rzeczy, trudno byłoby bez niego mówić o sukcesywnej funkcjonalności serwisów internetowych.

W artykule omówimy, czym są serwery FTP oraz w jaki sposób otrzymać do nich dostęp. Ustalimy również, dzięki czemu są one tak ważne z perspektywy SEO.

Serwer i FTP – wprowadzenie do tematu

Zanim przejdziemy do rozwikłania serwer FTP co to takiego dla członka zespołu specjalizującego się w szeroko rozumianym marketingu, wyjaśnimy, czym są dwa pojęcia: serwer i FTP. Jedna z definicji wskazuje, że to nic innego, jak program komputerowy bądź urządzenie pozwalające na obsługę innych usług, oprogramowania czy mechanizmów określanych jako klienci.

Jaką rolę odgrywa serwer? Jego zadaniem jest upowszechnianie danych lub zasobów, chociaż na serwerze gromadzone są także pliki. To miejsce, gdzie witryna działa 24/7. Przedsiębiorstwa mogą sięgnąć po serwery, aby zaangażować się w proces wymiany plików pomiędzy internautami za pośrednictwem odpowiedniego protokołu, czyli serwera FTP.

File Transfer Protocol na rynku już od ponad 50 lat

File Transfer Protocol to protokół, który figuruje na rynku od 1971 roku. Pomimo wewnętrznych modernizacji jego funkcje pozostają niezmienne. Główny punkt działania protokołu opiera się na transferze plików pomiędzy różnymi urządzeniami w przestrzeni sieciowej.

Dostęp do zasobów serwera może być anonimowy i wówczas nie jest wymagane podawanie hasła, choć zazwyczaj serwer FTP nawiązuje połączenie, korzystając z loginu czy hasła. W zasadzie cały proces konfiguracji protokołu bazuje na instalacji, a następnie ustanowieniu połączenia z serwerem.

W jakim trybie działają serwery? Pasywnym i aktywnym, a zasadnicza różnica uwidacznia się wyłącznie w sposobie nawiązywania połączenia. W przypadku trybu pasywnego klient samodzielnie ustanawia serwer FTP, co z kolei nie jest możliwe w trybie aktywnym.

Must have w ustanowieniu połączenia z serwerem za pośrednictwem protokołu FTP

Baza danych, która pozwoli Ci sprawnie skonfigurować połączenie FTP, jest zawężona. Co jest jednak niezbędne, aby proces ustanowienia połączenia z serwerem przebiegł pomyślnie?

  • Numer 1 – adres serwera FTP.
  • Numer 2 – login.
  • Numer 3 – hasło.

Gdzie znaleźć potrzebne dane?

W panelu administracyjnym, tuż po uiszczeniu opłaty za miejsce na serwerze. Wewnątrz odnajdziesz zakładkę zatytułowaną “FTP/serwer”, skąd możliwe będzie pobranie niezbędnych danych.

Dostęp do danych serwera FTP oferują dostawcy hostingu za pośrednictwem skrzynek mailingowych. Przedsiębiorstwa przekazują wiadomości powitalne, wewnątrz których implementowane są hasła konieczne do pierwszego logowania. Wszystko, co musisz wtedy zrobić, to wpisać nazwę usługodawcy w wyszukiwarkę poczty i odszukać w odmętach wiadomości tę właściwą, skierowaną do Ciebie przez wybraną firmę hostingową.

Komu i dlaczego potrzebny jest dostęp do serwera FTP?

Jeżeli korzystasz z usług agencji SEO, powinieneś być gotowy na ewentualną prośbę udostępnienia danych do serwera FTP. Zastanawiasz się, dlaczego firmy specjalizujące się w pozycjonowaniu stron pod kątem wyszukiwarek potrzebują takich informacji?

Odpowiedź jest banalnie prosta. Za pośrednictwem protokołu FTP specjaliści są w stanie skutecznie implementować modyfikacje optymalizacyjne. Ponadto dostęp do FTP jest konieczny do przeprowadzenia edycji plików źródłowych serwisu. Umożliwia on wykonanie kopii zapasowych, a także uskutecznia proces skanowania plików pod kątem niepożądanego złośliwego oprogramowania.

Czy CMS-y zastąpią serwer FTP?

Posiadasz WordPressa bądź inny serwis, w ramach którego zarządzasz treścią? Dane w panelu CMS, choć pozwalają na wdrożenie modyfikacji bez regularnego wprowadzania aktualizacji wewnątrz plików źródłowych, mają zawężone możliwości w obrębie zarządzania. Nigdy nie zastąpią więc potencjału, jaki drzemie w FTP.

Gdzie w tym wszystkim kwestia bezpieczeństwa?

Aspektem budzącym wiele wątpliwości jest poziom bezpieczeństwa FTP. Część odpowiedzialności za efektywność w ochronie plików leży w Twojej gestii. Z tego też względu musisz zadbać o to, aby hasło do serwera było silne. Powinieneś mieć na uwadze także regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa, ponieważ w chwili awarii czy ataków hakerskich w łatwy sposób odzyskasz ważne pliki oraz kluczowe dane. Dobrym pomysłem będzie ukrycie zasobów serwera w użytkowanej przeglądarce. Wszystko po to, aby wyświetlanie adresu FTP nie eksponowało ważnych informacji.

Argumenty przemawiające za serwerem FTP

Długa żywotność protokołu to dowód na to, że sprawdza się on w przesyłaniu wielu różnych plików w tym samym czasie. Umożliwia także planowanie transferów, w tym ponowne uruchomienie wysyłki danych, w sytuacji gdy miało miejsce nieoczekiwane przerwanie połączenia.

FTP świetnie radzi sobie również z przesyłaniem danych często obciążających skrzynki mailowe. Spisuje się wzorowo w kompresji zdjęć, konfiguracji przekierowań URL czy modyfikacji plików z rozszerzeniami robots.txt lub .htaccess.

Podsumowując, FTP jest bardzo pomocny w zarządzaniu i modyfikacji witryn internetowych. Jeśli zatem zależy Ci na gruntownych zmianach, praca z serwerem będzie nieunikniona. Warto zapoznać się z funkcjonalnością oraz opcjami FTP, nawet jeśli zdecydujesz się powierzyć optymalizację strony firmie zewnętrznej.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jakie są rodzaje linków?
    Jakie są rodzaje linków?
    Wiesz, czym różnią się linki wewnętrzne od zewnętrznych? Wiedziałeś, że mogą mieć różne atrybuty i przekazywać informacje botom wyszukiwarki? Przeczytaj i dowiedz się więcej o rodzajach linków w SEO!
    Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!
    Jak mierzyć efektywność marketingu? Wykorzystaj wskaźniki KPI!
    Internetowy model zarządzania firmą poprzez SEO. Czym są wskaźniki KPI (Key Performance Indicators) oraz jak je dobierać względem potrzeb?
    Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
    Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
    Dowiedz się, jak responsywność strony internetowej wpływa na pozycjonowanie i UX!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.