Zapytaj o ofertę
Najczęstsze kody odpowiedzi HTTP – znaczenie w procesie pozycjonowania
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Najczęstsze kody odpowiedzi HTTP – znaczenie w procesie pozycjonowania

Najczęstsze kody odpowiedzi HTTP – znaczenie w procesie pozycjonowania

6 min. czytania

Strony internetowe nie zawsze są w stanie wyświetlić się w poprawny sposób – niekiedy wystarczy po prostu kliknąć „odśwież”, jednak ta metoda nie zawsze się sprawdza. Jeśli zamiast witryny na ekranie widnieje na przykład informacja o błędzie 404 czy 501, pozycja strony w wynikach wyszukiwania może ucierpieć. Co oznaczają te i inne kody odpowiedzi HTTP?

Czym są kody odpowiedzi HTTP?

Zarówno osoby prowadzące własne strony internetowe, jak i zwykli internauci mogą skorzystać na znajomości odpowiedzi HTTP. To protokół, na którym opiera się spora część funkcjonowania sieci – kody HTTP pomogą między innymi szybko zidentyfikować problemy z połączeniem lub serwerem. Niektóre z nich mają także znaczenie dla procesów związanych z pozycjonowaniem i SEO.

Kody odpowiedzi HTTP to część odpowiedzi serwera na żądanie od klienta, czyli przeważnie komputera użytkownika. Są to trzycyfrowe komunikaty definiowane przez organizacje zarządzające protokołami sieciowymi, które są przesyłane na samym początku odpowiedzi i warunkują dalsze zachowanie odbiorcy – na przykład przeglądarki internetowej. Gdy wpisujemy adres URL w pasku przeglądarki, rozpoczynamy proces złożony z wielu kroków, na którego końcu znajdują się właśnie m.in. kody HTTP. Mogą one oznaczać między innymi sukces w połączeniu, wystąpienie pewnych problemów lub przekierowanie na inną stronę, lub też po prostu zawierać dane informacyjne. Kody HTTP można podejrzeć bezpośrednio w przeglądarce, wykorzystując w tym celu wbudowane narzędzia programistyczne. W większości przypadków odpowiedź serwera będzie składać się z wielu różnych statusów – każdy zasób na stronie, w tym wszystkie zdjęcia czy arkusze stylów odpowiedzialne za jej wygląd, jest właściwie odpowiedzią na osobne żądanie.

W jaki sposób kody błędów HTTP wpływają na pozycjonowanie witryny?

Jednym z najważniejszych aspektów związanych z tym tematem są kody błędów HTTP. Jak wygląda ich związek z efektami pozycjonowania? Warto tutaj zaznaczyć, że strony internetowe są na bieżąco analizowane przez boty wyszukiwarek, które sprawdzają między innymi techniczną sprawność witryny. Roboty indeksujące widzą, czy serwer i przeglądarka mogą komunikować się bez przeszkód – te dane są im niezbędne przy indeksowaniu strony internetowej. To sprawia, że jeśli na naszej witrynie znajdują się błędy, nie będzie mogła być poprawnie oceniona przez wyszukiwarkę. W efekcie użytkownicy mogą nie mieć możliwości znalezienia podstrony. Na obecności błędów ucierpieć może także renoma witryny.

Jeśli strona może być poprawnie załadowana, roboty wyszukiwarek przystępują do zbierania dalszych danych. Znaczenie mają tutaj między innymi słowa kluczowe, linki czy jakość treści. Cały mechanizm pozycjonowania obejmuje wiele różnych czynników rankingowych – wdrożenie kompletnej strategii SEO wymaga niemałej wiedzy i pewnego doświadczenia.

Kody HTTP – podział na pięć kluczowych grup

Lista kodów odpowiedzi jest dość długa – ponadto co jakiś czas do specyfikacji HTTP trafiają nowe statusy. Co więcej, nieoficjalne kody mogą mieć także różne znaczenie w zależności od oprogramowania lub serwera. Bez zmian pozostaje jednak ogólne znaczenie statusu, które zależy od jego pierwszej cyfry. Kody HTTP dzielą się na pięć klas:

  • 1xx – kody informacyjne, które mają za zadanie wskazać, że żądanie zainicjowane przez przeglądarkę zostało kontynuowane;
  • 2xx – kody powodzenia, czyli wiadomości o poprawnym odczytaniu żądania;
  • 3xx – kody przekierowań, używane m.in. wtedy, gdy starsza zawartość strony została zastąpiona innymi zasobami;
  • 4xx – kody błędów klienta, które oznaczają, że źródło problemów z połączeniem może leżeć po stronie przeglądarki; często jednak mają one związek ze złymi linkami czy nieaktualnymi danymi na serwerze;
  • 5xx – kody HTTP błędów serwera, które uniemożliwiają poprawny odczyt i często wymagają naprawy, a przynajmniej diagnozy przeprowadzonej przez specjalistę.

Co oznaczają najczęstsze kody odpowiedzi HTTP?

Każda z grup może pomieścić maksymalnie 100 statusów, choć protokół HTTP obecnie definiuje łącznie jedynie kilkadziesiąt kodów. Które z nich można spotkać najczęściej? Jeśli przy ładowaniu strony nie wystąpiły żadne przeszkody, najczęściej otrzymamy komunikat 200 wraz z wczytaną witryną. Wśród grupy 2xx na uwagę zasługuje również kod 204 – jest on zwracany wtedy, gdy danego zasobu nie ma na serwerze, jednak jest to oczekiwana sytuacja.

Spore znaczenie mają kody przekierowania, które są często wykorzystywane do usprawnienia nawigacji na stronie i pozbycia się martwych linków. Standardową wersją jest odpowiedź 301, czyli stałe przeniesienie zasobu pod nowy adres. Tymczasowe przekierowania określa się kodem 307.

Kody błędów HTTP należą do najważniejszych statusów pod względem doświadczeń użytkownika i efektów pozycjonowania. Niemal każdy internauta spotkał się z kodem 404 – oznacza on problem ze zlokalizowaniem zasobu. Odpowiedź 400 oznacza, że składnia zapytania jest nieprawidłowa i serwer nie może go przetworzyć; możemy spotkać się z nią na przykład przy niepoprawnie wypełnionym formularzu. Zarówno 401, jak i 403 (brak autoryzacji lub dostęp zabroniony) są kodami zwracanymi przy zasobach chronionych przez serwer. Lista kodów klienta obejmuje również wiele innych pozycji – w tym statusy związane z konfliktem żądań, przekroczeniem czasu oczekiwania czy też żartobliwy kod 418 „I’m a teapot” („Jestem czajnikiem”). Wśród grupy 5xx można znaleźć z kolei błędy serwera – to statusy, których źródło warto jak najszybciej wyeliminować.

Kody odpowiedzi HTTP a pozycjonowanie

W optymalnych warunkach serwer z naszą witryną powinien zwracać przede wszystkim statusy z grupy 1xx i 2xx – oznaczają one, że nie ma żadnych problemów z ładowaniem podstron. Kody błędów HTTP sugerują z kolei problemy z linkami czy konfiguracją, które należy szybko zlokalizować i usunąć. Przekierowania są natomiast nieco spornym tematem w świecie SEO – część osób zaleca pozbycie się ich całkowicie, jednak możemy także spotkać się z opiniami, że są to użyteczne odpowiedzi. Warto jednak mieć na uwadze, że każdy dodatkowy krok przy wczytywaniu strony wydłuża czas ładowania, co może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: sportobiz.com, funposse.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak rozkręcić startup przy pomocy optymalizacji SEO?
    Jak rozkręcić startup przy pomocy optymalizacji SEO?
    Startup jako sposób na założenie biznesu stosunkowo niskim kosztem. Jak stworzyć stronę internetową, która będzie się cieszyć zainteresowaniem odbiorców?
    Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne. Jak dostosować stronę do małego ekranu?
    Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne. Jak dostosować stronę do małego ekranu?
    Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych w celu przeglądania stron czy robienia zakupów. Optymalizacja witryny pod tym kątem jest niezbędna.
    ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?
    ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?
    Obliczanie efektywności Twojej kampanii reklamowej może być proste. Wystarczy, że przeczytasz nasz artykuł!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.