MART PRODUCTION/pexels.com
W jaki sposób Google oraz inne wyszukiwarki skanują i przeszukują strony w poszukiwaniu informacji? Co znajduje się w technicznym zapleczu SEO naszej strony? Jaki element witryny jest niezbędny, aby doszło do procesu indeksowania? Otóż odpowiedź na każde z pytań brzmi: adres URL. Jest on fundamentem naszej strony, od którego wszystko się zaczyna. Dowiedz się więc o nim więcej, aby poprawić funkcjonowanie swojej witryny.
Jest to format adresowania i lokalizowania zasobów stosowany na przestrzeni całej sieci. Najprościej rzecz ujmując, to link do konkretnej strony bądź podstrony, który służy do adresowania treści. Bez URL strona nie ma prawa być zaindeksowana, a co za tym idzie, nie będzie istnieć w przestrzeni wirtualnej.
Po raz pierwszy adres URL wszedł w życie w 1994 roku przy współpracy Tima Bernersa-Lee (pioniera WWW) z Engineering Task Force (międzynarodowym, nieformalnym stowarzyszeniem osób zainteresowanych określaniem standardów sieci komputerowych).
Pełny adres URL składa się z pięciu elementów (idąc w kolejności):
Są jednak adresy, które posiadają jedynie dwa elementy: protokół oraz domenę.
Określa on rodzaj zasobu bądź usługi w przypadku strony internetowej. Do najpopularniejszych zalicza się http oraz https (ten jest opatrzony certyfikatem bezpieczeństwa). Wyróżnić można jeszcze:
To niejako nazwa naszej domeny, która pozwala na identyfikację sieci w obrębie domeny. Są to np. pl, com, org, net.
Jej zadaniem jest lokalizacja na serwerze pliku, który ma być wykorzystany przez internautę np.: /kategoria/ podkategoria/.
Tak zwany parametr, czyli ciąg znaków w postaci pary po pytajniku oraz znaku &. Brzmi skomplikowanie? Ależ skąd, zobacz np.: ?page=1, ?page=kategoria&kategoria=41.
Inaczej kotwica. Jest to część adresu zaczynająca się od znaku # i wskazująca na określony element w treści np. #kontakt.
Wiedząc, z czego może się składać adres strony internetowej, masz teraz szansę określić, na czym ma polegać jego przyjazność. Chodzi tak naprawdę o adres, który jest jak najłatwiejszy w zapamiętaniu oraz odczytaniu przez użytkownika sieci. Zobacz, jaka jest między nimi różnica:
Przyjazny: https://przykład.com/kategoria-podkategoria/
Nieprzyjazny:https://przykład.com/hdgdgdj/fg=?gsgs=1/
Odbiorcy spotykający nieprzyjazny adres URL będą go omijać z daleka, ponieważ jest nieczytelny oraz może być przykładem spamu bądź stroną z niebezpieczną zawartością. Zadbaj więc o swoją optymalizację on-site, aby poprawić swoją widoczność w Internecie. Poza tym są one jednym z czynników rankingowych dla wyszukiwarek SERP.
Umieszczanie słów kluczowych to częsta praktyka SEO, która ma wspomagać filtrowanie strony przez roboty wyszukiwarek. Odpowiednio dobrane, naturalne słowa będą sprzyjać pozycjonowaniu. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać. Upychanie słów i haseł kluczowych może zostać uznane przez wyszukiwarkę za technikę Black Hat SEO i nałożyć na stronę karę.
Kolejny złoty środek należy uzyskać w planowaniu długości adresu URL. Jeśli będzie on zbyt długi, nie będzie sprzyjał użytkownikowi, dodatkowo nieciekawie będzie się prezentować. Krótszy znak jest łatwiejszy w odbiorze. Pamiętaj jednak, że nadrzędnym celem adresu jest informacja – danie odbiorcy sygnału, czego może się spodziewać po wejściu na naszą stronę.
Nie wykorzystuj również znaków specjalnych i diakrytycznych dla danego języka (np. ą, ś, ć, ń). Niektóre przeglądarki mogą je niepoprawnie zinterpretować i zastąpić własnym kodem. Dodatkowo internauci nie są do nich przyzwyczajeni. Trudniej też są odczytywane w strukturze adresu.
Podobnie rzecz się ma z wielkością liter. Rozpraszają i sprawiają, że tak krótki fragment tekstu jest trudny w odczytaniu. Dodatkowo użytkownik, który będzie ponownie chciał skorzystać ze strony, nie będzie się musiał zastanawiać, w którym miejscu były.
Do oddzielania wyrazów w adresie stosuje się łączniki („-„) oraz ukośniki („/”). Za żadnym pozorem nie sięgaj do spacji – tutaj ponownie wyszukiwarka wprowadzi własny, niezrozumiały kod. Pamiętaj więc o odpowiedniej organizacji kolejnych podstron, aby były one zrozumiałe.
Ich stosowanie nie jest zalecane, zwłaszcza jeśli zależy Ci na aktualnych treściach. Przeterminowane informacje są mało interesujące. Dodatkowo cyfry zniekształcają zapis literowy, a użytkownik może mieć problem z jego zapamiętaniem.
Strategie optymalizacji SEO składają się z bardzo długiej listy zadań „do zrobienia”. Jest to więc metoda długoterminowa, ale przynosząca stabilne efekty. Musi być jednak świadomym działaniem nastawionym na potencjalnego odbiorcę. Jednym z odbieranym przez niego komunikatów jest właśnie adres URL. Taki, który spełnia jego oczekiwania, jest chętnie publikowany w innych miejscach, czym przyczynia się do wzmocnienia strategii linkowania zewnętrznego. Jednak, aby tak się stało, sam adres musi być jak najbardziej przyjazny. Mamy nadzieję, że już wiesz już, na co zwracać uwagę, poprawiając jakość swojej strony.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.