Internet już w swoich początkach, w latach 90. XX wieku, cechował się wysokim poziomem konkurencji. Możliwości, jakie obecnie stoją przed właścicielami stron, są wręcz nieskończone. Jednak każdemu zależy na tym, aby pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W końcu tworzymy treści po to, by ktoś mógł z nich skorzystać.
Z pomocą więc przychodzi SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja i pozycjonowanie strony pod działanie wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, Yahoo! czy Bing. Techniki SEO bazują na znajomości algorytmów oraz działań robotów wyszukiwarek, pod które przygotowywana jest witryna. Ma to doprowadzić do zwiększenia widoczności strony w Internecie.
Jak to jednak zwykle bywa, istnieją dwie możliwe drogi podejmowanych działań. Pierwszą jest White Hat SEO, drugą zaś – droga na skróty – Black Hat SEO. W pierwszej części tego artykułu dowiesz się, czym jest technika Białego Kapelusza oraz jakie działania podejmować, aby sobie nie zaszkodzić.
Definicja White Hat SEO mówi, że są to działania optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych, które mają na celu poprawienie pozycji wśród organicznych wyników wyszukiwania. Są one oznaką działania zgodnie z określonymi zasadami Google oraz wytycznymi wyszukiwarki. Jest to długi proces, ale pozwalający na osiągnięcie trwałych wyników oraz zyskanie zaufania użytkowników w sieci.
Pozycjonowanie polega na nakierowywaniu ruchu na daną stronę. Jednak wyszukiwarki cały czas rozwijają swoje możliwości pod kątem User Experience, stąd nowe aktualizacje algorytmów. Wszystkie te zmiany sprawiają, że działania White Hat SEO w obrębie pozycjonowanej witryny nie są proste. Należy więc wiedzieć, czym są właściwie algorytmy oraz na co zwracają uwagę, aby strona mogła znaleźć się w indeksie Google.
Na wstępie należy zaznaczyć, że jedynie Google zna dokładną liczbę czynników oraz ich specyfikację. Jednak przez lata rozwoju marketingu oraz IT udało się ustalić te najważniejsze. Zostały one podzielone na czynniki White Hat SEO on-site (czyli w obrębie struktury samej strony) oraz off-site (poza nią, w całej sieci internetowej). Możemy więc wyróżnić te podstawowe, takie jak:
Każda próba przechytrzenia wyszukiwarki (Black Hat SEO) skończy się prędzej czy później fiaskiem. Wraz z próbą manipulacji wynikami wyszukiwania można narazić się na dotkliwe kary. Czym dokładnie są algorytmy Google? To wszelkie systemy nakierowane na ocenę danego zagadnienia zgodne z wytycznymi Google. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
Jak widzisz, jest to jedynie niewielki fragment wiedzy, którą możesz posiąść. Jest ona jednak niebywale cenna i pomocna, jeśli chodzi o działania pozycjonerów. Wszystkie techniki White Hat SEO działają więc zgodnie z duchem opisanych algorytmów i zgodnie z wytycznymi Google. Dzięki dalekosiężnej strategii jesteś w stanie z nimi współpracować, aby osiągnąć sukces, nie brudząc sobie rąk.
Na czym się skupić, działając w duchu White Hat SEO? Znasz już czynniki rankingowe oraz algorytmy, które rządzą wyszukiwarką Google. Teraz czas na praktyczne wskazówki.
Słowa ogólne, long tail, frazy brandowe, regionalne i pytania – musisz stworzyć bazę słów i zastanowić się, czego szukają potencjalni odbiorcy, otwierając wyszukiwarkę Google (w duchu White Hat SEO). Unikaj pojedynczych wyrazów, ich pozycjonowanie wymaga większych nakładów finansowych, a mimo to generują niski CTR i słabą konwersję. Wykonaj analizę rynku oraz konkurencji, a następnie znajdź własne oryginalne słowa.
Jednym z podstawowych elementów White Hat SEO i działań mających na celu optymalizację witryny są nagłówki od H1 do H6, które wpływają na klikalność strony. Ustal za ich pomocą hierarchię informacji, które publikujesz. Dodatkowym wsparciem jest umieszczenie w ich strukturze słów i fraz kluczowych. Pilnuj w tym przypadku liczby znaków (zaleca się długość pomiędzy 20 a 70 znaków, włącznie ze spacjami i znakami interpunkcyjnymi).
Najważniejszy jest content. Pod żadnym pozorem nie kopiuj istniejących już treści. Google od razu oceni to jako spamowanie. Twórz więc autorskie, oryginalne teksty, które zainteresują Twoich odbiorców. Bądź merytoryczny, posługuj się odpowiednim językiem, zadbaj również o gramatykę. Działania mające na celu ukrywanie treści również nie są wskazane (Black Hat SEO).
Są one pomocą dla robotów wyszukiwarek podczas procesu indeksowania. Dwa najważniejsze na sam początek to: tag tytułowy (nie dłuższy niż 60–70 znaków) ustalający pozycję w rankingu w organicznych wynikach wyszukiwania oraz meta description (mający długość między 150 a 170 znaków) informujący o zawartości strony internetowej.
Stwórz przyjazny adres witryny, który będzie łatwy do zapamiętania. Im krótszy, tym lepszy. Pamiętaj, aby nie stosować polskich znaków, spacji, wielkich liter, cyfr – utrudniają one odbiór adresu. Warto również zadbać o certyfikat bezpieczeństwa SSL.
Zadbaj o to, aby Twoja witryna pojawiała się w innych miejscach w sieci. Im większy autorytet strony, tym stabilniejszy wizerunek. Zadbaj więc o odpowiednią kampanię w social mediach, na blogach, forach i grupach. Nie oszukuj, wymieniając się linkami bądź je kupując! Unikaj również spamowania.
Dobre praktyki SEO i techniki pozycjonowania, czyli White Hat SEO, to znacznie większa grupa. Jednak te, które dziś poznałeś, mają swoje odbicie w negatywnych praktykach, czyli Black Hat SEO. Niezależnie od tego, na które działania w obrębie witryny się zdecydujesz, najważniejsze jest, abyś zrozumiał działanie algorytmów oraz wyszukiwarek. Świadomość decyzji pozwoli uniknąć potencjalnych filtrów i banów (co może prowadzić do całkowitego usunięcia witryny), o których dowiesz się w drugiej części tekstu. Działaj zgodnie z zasadami fair play i buduj swoją wiarygodność w sieci.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.