Psychologiczne sztuczki szansą na zwiększenie konwersji?

Psychologiczne sztuczki szansą na zwiększenie konwersji?

Każdy właściciel biznesu szuka skutecznych sposobów na zwiększenie sprzedaży. Wydatki na marketing z roku na roku rosną, nastąpiła jedynie alokacja budżetu. Według badania IAB wydatki na reklamę online w pierwszym kwartale 2019 roku, po raz pierwszy były większe niż budżety reklamowe na telewizję. Dominacja internetu zdecydowanie się zwiększa, podobnie jak czas, który spędzają w nim ludzie. Walka o ich uwagę staje się coraz trudniejsza, a marketerzy przy planowaniu komunikacji sięgają do dziedzin, do których jeszcze kilkanaście lat temu nie musieli. 

Jak zwiększyć sprzedaż w internecie?

Jest to pytanie, które zadają sobie zarówno właściciele biznesów stacjonarnych, jak i tych online. Rok 2020 to czas, gdy spora część społeczeństwa przeniosła swoje życie do sieci. Rynek e-commerce znacznie zyskał kosztem punktów stacjonarnych, ale z drugiej strony zwiększyła się konkurencja w internecie – dotyczy to prawie każdej branży. Marketerzy co rusz wymyślają nowe pomysły na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Znajomość swojej grupy docelowej jest bardzo istotna, a poznanie zachowań konsumenckich i ich ścieżek zakupowych to podstawa. Dlatego, gdy najważniejszym celem jest poprawa konwersji, marketerzy często sięgają po psychologię, aby skuteczniej docierać z komunikacją marketingową do swoich klientów. I bardzo dobrze, ponieważ odbiorcy są coraz bardziej świadomi mechanizmów marketingowych, a to przecież marketing prowadzi do sprzedaży. Personalizacja, promocje pod presją czasu, budzenie emocji, odwoływanie się do potrzeb klienta to tylko wierzchołek góry lodowej, na którą składają się na mechanizmy reklamy, która ma wpływać na proces decyzyjny klienta. Dzisiaj konsument z komunikatami marketingowymi, styka się często, ale krótkotrwale – dlatego ważne jest, aby wiedzieć jak przyciągnąć jego uwagę i w tym nurcie budować całą strategię marki.

Sprawdź: Jak zoptymalizować współczynnik konwersji Twojej strony internetowej?

Psychologia w sprzedaży i marketingu

Robert Cialdini, jeden z najznakomitszych psychologów na świecie, przez 15 lat prowadził badania nad procesami decyzyjnymi ludzi. W efekcie opracował 6 reguł wywierania wpływu, które można tak naprawdę odnosić do każdej dziedziny życia. Te zasady działają w większości przypadków, ponieważ opierają się na typowo ludzkich mechanizmach psychicznych, które kierują życiem każdego z nas. Chyba nie ma marketera, który nie znałby psychologicznej reguły społecznego dowodu słuszności, reguły lubienia lub autorytetu. Łączy je jeden element – naśladowanie cudzego zachowania. Wykorzystywanie influencerów, czy celebrytów idealnie wpasowuje się w ten koncept, podobnie jak pokazywanie farmaceutów w reklamach leków. Odbiorcy oczekują dzisiaj autentyczności, dlatego decydując się na wykorzystanie tych reguł w swoich działaniach marketingowych, trzeba podejść do tego strategicznie.

Reguła wzajemności wykorzystywana jest równie często, choć nie wszyscy od razu to dostrzegają. Darmowe próbki, gadżety reklamowe, kartki z życzeniami do klientów itd. Oczywiście nie zawsze klient „połknie haczyk”, ale szansa się zwiększa w przypadku, gdy naszym celem jest lojalizacja klientów. Psychologia w sprzedaży wykorzystuje również regułę niedostępności, czym konsumenci są kuszeni niemal każdego dnia i widać to gołym okiem. Coś limitowanego, co trudno zdobyć, jest znacznie atrakcyjniejsze i wydaje się bardziej wartościowe. Ma to na celu pobudzić klientów do szybkiego podejmowania decyzji, ponieważ taka okazja może już się nie trafić. Przykładem takich działań mogą być komunikaty typu „X osób właśnie ogląda ten produkt”, „X pierwszych klientów otrzyma specjalny prezent do zamówienia” itd. Ostatnią z zasad Cialdiniego jest reguła zaangażowania i konsekwencji, która sprawdza się w przypadku chęci kontynuowania działań np. poprzez cross-selling w remarketingu.

Źródło: Pexels/pixabay.com

Inne skuteczne sposoby zwiększenia sprzedaży

Czynniki wizualne i ich odbiór również mają wpływ na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym. Odpowiednie ułożenie tekstu, jakość materiałów audiowizualnych oraz użyteczność wpływają na to, jak klient odbiera stronę i w jaki sposób jego mózg reaguje na poszczególne elementy. Badania eyetrackingowe wyraźnie pokazują, że internauci czytają treści online w kształcie litery F. Patrząc na monitor pokazuje to miejsca, gdzie jest zwykle umieszczony tytuł, lead, a także części poszczególnych akapitów. Niestety wszyscy cierpimy na wieczny brak czasu, łącznie z naszymi odbiorcami, chociaż jako marketerzy chcielibyśmy, aby nasze teksty były czytane, a nie tylko „skanowane”. Można ułatwić to zadanie naszym odbiorcom, aby tekst był jak najbardziej przystępny. Po pierwsze należy uprościć fonty – w internecie zdecydowanie lepiej sprawdzają się czcionki bezszeryfowe. Wielkość tekstu, kontrast oraz odpowiednia optymalizacja, a także wypunktowania pozwalają na łatwiejszy odbiór tekstu.

Powyższe wskazówki to tylko wizualne sposoby na poprawę treści, jednak kluczem powinna być odpowiednia narracja, która naprawdę angażuje mózg odbiorcy. Aby skutecznie pobudzić emocje klienta warto sięgnąć po storytelling, który pozwoli się wyróżnić Twojej komunikacji na tle konkurencji. Nie od dziś wiadomo, że decyzje zakupowe bardzo często są wywoływane poprzez emocje, które towarzyszą nam od zawsze. Po prostu z czasem marketerzy zaczęli stosować metody wywołujące je, które skłonią zakupu. Przykładowo dopamina to neuroprzekaźnik odpowiedzialny za poczucie nagrody, ma ona wpływ na motywację do zakupu. Kolejne informacje pobudzają nasz układ dopaminowy i dążymy do zaspokojenia konkretnej potrzeby i tak oto m.in. podejmowana jest decyzja zakupowa klienta.

Sprawdź: Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Czy to jeszcze marketing, czy sztuczki sprzedażowe?

Odkrycia współczesnej psychologii pozwalają generować nowe sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie. Proces decyzyjny klientów jest niezmienny od wielu lat i niezależny od kanału, z którego korzysta odbiorca. Zawsze zaczyna się on od rozpoznania potrzeby, następnie odbywa się poszukiwanie informacji, ocena wariantów wyboru, po czym dopiero następuje decyzja o zakupie, a na samym końcu dochodzi do oceny skutków decyzji. Ważne, aby odpowiednio zaplanować strategię marketingową uwzględniającą każdy z elementów procesu decyzyjnego. Zwiększenie efektywności sprzedaży jest możliwe dzięki połączeniu znajomości naszych klientów, ich motywacji, reguł psychologicznych wpływających na ośrodek decyzyjny, a także trafnych i ciekawych kreacji marketingowych. Nie ma nic nieetycznego w wykorzystywaniu mechanizmów psychologicznych w komunikacji marketingowej – w końcu mózg to część człowieka, a wszystko co ludzkie, nie jest nam obce.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Poznaj model trójkąta projektu!

    Poznaj model trójkąta projektu!

    Zastanawiasz się, czy można połączyć jakość z czasem i budżetem, aby stworzyć odpowiednie skuteczną strategię marketingową? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
    Czym jest marketing sensoryczny?

    Czym jest marketing sensoryczny?

    Marketing wiąże się z nieszablonowym myśleniem o kliencie, jego potrzebach oraz sposobach na ich spełnienie. Jak zatem rozbudzić ciekawość u konsumenta?
    Podstawy social media marketingu

    Podstawy social media marketingu

    Miliardy kont i użytkowników. Bez mediów społecznościowych nie ma Cię w sieci. Dowiedz się więc, jak zaplanować strategię marketingową w social mediach.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę