Na skuteczność działań marketingowych online wpływa wiele czynników. Do uzyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce nie wystarczy jedynie zastosowanie odpowiednich technik i narzędzi optymalizacyjnych. Konieczne okazuje się dostosowanie działań do algorytmów Google. Przestrzeganie tych zasad gwarantuje lepszą widoczność strony w Internecie oraz stały napływ nowych klientów, na czym bez wątpienia Ci zależy. W tym artykule omówię zatem najważniejsze algorytmy Google oraz podpowiem, dlaczego warto mieć je na uwadze podczas pozycjonowania stron.
Mimo że świat Internetu nieustannie się rozwija, a w sieci dostępnych jest coraz więcej narzędzi, wielu właścicieli stron internetowych wciąż zastanawia się, co to algorytm wyszukiwarki. Trudno się temu dziwić. Czynnik ten ma bezpośredni wpływ na popularność witryny w sieci, co z kolei przekłada się na konwersję i wyniki sprzedażowe.
Algorytm Google to zestaw złożonych procesów, zasad i założeń, na podstawie których formułowana jest kolejność wyników wyszukiwania oraz podejmowana jest decyzja dotycząca wyświetlania konkretnej strony dla danych słów kluczowych. Algorytm uwzględnia wówczas szereg czynników obejmujących zarówno aspekty związane z wydajnością, jak i użytecznością witryny. System rozumie ponadto intencje wyszukiwań przeprowadzanych przez odbiorców, gwarantując dzięki temu przedstawienie pożądanych przez nich wyników.
Trzeba zaznaczyć, że Google nie ma tylko jednego systemu weryfikującego jakość stron internetowych. Jako że oczekiwania konsumentów stale rosną, a postęp technologiczny znacznie wpływa na naszą rzeczywistość, powstało wiele algorytmów. Każdy z nich odpowiada za inną specyfikację witryny, oceniając jej wartość na podstawie odmiennych kryteriów.
Mimo że pełna lista czynników rankingowych nie jest nikomu znana, dostosowanie serwisu internetowego do poszczególnych wytycznych Google może bardzo korzystnie wpłynąć na jego pozycjonowanie. Warto więc znać algorytmy wyszukiwania oraz zoptymalizować witrynę pod kątem ich wytycznych.
Algorytmy Google są stale ulepszane. Celem tych modyfikacji jest zapewnienie użytkownikom jak najwyższej jakości treści, pozbycie się spamu i wyświetlanie wyników dopasowanych do intencji wyszukiwania. Jeśli więc zoptymalizujesz swoją stronę pod kątem wytycznych Google, z pewnością uzyskasz lepszą widoczność w sieci oraz wyższą pozycję w rankingu.
Uwzględniając algorytmy wyszukiwarki, maksymalnie wykorzystasz potencjał swojej strategii marketingowej i uzyskasz spektakularne efekty, które z pewnością pojawią się znacznie szybciej. Pamiętaj jednak, aby na bieżąco śledzić wszelkie zmiany dotyczące aktualizacji poszczególnych zasad. To, co obecnie jest skuteczne, jutro może nie przynosić już pożądanych efektów. Najlepszym rozwiązaniem jest więc skorzystanie z pomocy doświadczonej agencji SEO, która nie tylko stale analizuje algorytmy Google, ale też wie, jak sprostać ich wymaganiom. Oto kilka kluczowych zalet optymalizacji zgodnie z zasadami wyszukiwarki:
Każdy algorytm ma nieco inne zastosowanie. Istnieje jednak możliwość podziału systemów Google na kategorie dotyczące poszczególnych zagadnień. Przyjrzyjmy się im bliżej.
PageRank jest jednym z najstarszych algorytmów służących do oceny stron. System opiera się na prostym założeniu: im dana strona posiada więcej odnośników z innych źródeł, tym jest bardziej wartościowa i zasługuje na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Niestety, bardzo łatwo można było manipulować algorytmem poprzez stosowanie nieuczciwych technik optymalizacyjnych. Google znacznie ograniczył więc jego oddziaływanie na pozycjonowanie, stawiając na inne systemy oceny jakości.
Algorytm ma na celu wyświetlanie w wynikach wyszukiwania oryginalnych treści na wyższych pozycjach niż strony, które je tylko cytują. System opiera się na interpretacji znaczników strony kanonicznej używanych przez twórców, aby zasygnalizować wyszukiwarce, która strona jest najważniejsza.
Ten algorytm ma za zadanie weryfikować jakość strony pod kątem jej użyteczności dla odbiorcy. System uwzględnia wówczas takie kryteria, jak: szybkość ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, obecność natrętnych reklam czy zabezpieczenia witryny. Strony zoptymalizowane pod kątem UX uzyskują w ten sposób lepszą widoczność w Google.
Coati to stosunkowo nowy algorytm, który zastąpił Pandę. Mimo że firma Google nie wspominała bezpośrednio o zaktualizowanej strukturze algorytmicznej, wiceprezes wyjaśnił, że zarówno Coati, jak i Panda są częścią elementarnego algorytmu rankingowego i mają wiele wspólnych cech.
Bidirectional Encoder Representation from Transformers (BERT) to algorytm Google dotyczący weryfikacji trafnych wyników wyszukiwania, szczególnie pod kątem fraz kluczowych long tail. Po wprowadzeniu tego systemu na wartości zyskał content opierający się na naturalnym języku oraz wykorzystywaniu najważniejszych terminów w odpowiednim kontekście.
RankBrain to algorytm wyszukiwania wykorzystujący model uczenia maszynowego. Jego wprowadzenie ma na celu lepsze dostosowanie wyników wyszukiwania do standardów współczesnych użytkowników. W związku z tym wyższe pozycje w wyszukiwarce zaczęły uzyskiwać strony, które stawiają nie tylko na wartościowy content, ale też optymalizację pod kątem doświadczeń użytkowników. Z problemami spotkały się natomiast witryny z dość wysokim współczynnikiem odrzuceń.
MUM (Multitask Unified Model), czyli Wielozadaniowy Ujednolicony Model, to o wiele bardziej rozwinięty system niż BERT, który rozumie 75 języków, a także generuje własny. Aktualizacje tego algorytmu sprawiają, że właściwie odbiera on tekst, ale też obrazy i inne polecenia.
MUM odgrywa istotną rolę w ustalaniu rankingu stron internetowych. Ocenia on bowiem dopasowanie treści do intencji wyszukiwania, aby zaprezentować użytkownikom najwyższej jakości content.
Jest to system stanowiący podstawę wielu nowoczesnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Pozwala lepiej zrozumieć, w jaki sposób zapytania odnoszą się do konkretnych stron internetowych. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania wyświetlane są wyłącznie treści, którymi użytkownicy są faktycznie zainteresowani.
Pirat to algorytm Google wprowadzony w celu likwidowania stron kopiujących treści objęte prawami autorskimi. Na wartości straciły domeny stosujące tego typu zagrania, zyskały natomiast strony z oryginalną, interesującą zawartością.
Wprowadzenie algorytmu Opos znacznie wpłynęło na pozycjonowanie pod kątem lokalnym. Wyszukiwarki zaczęły bowiem uwzględniać lokalizację geograficzną urządzenia, co ułatwiło użytkownikom wyszukiwanie konkretnych, stacjonarnych lokali. Ważne stało się także posiadanie wizytówki Google oraz optymalizacja treści pod kątem lokalnych słów kluczowych.
Algorytm Gołąb wpływa na lokalne wyniki wyszukiwań. Po jego wprowadzeniu istotną rolę zaczęła odgrywać lokalizacja użytkownika, dzięki czemu wyniki mogą być jeszcze lepiej dopasowane do jego intencji.
Wraz z aktualizacją algorytmu na znaczeniu zyskały takie aspekty, jak umieszczenie pełnych danych teleadresowych, optymalizacja wizytówki Google oraz zastosowanie w domenach lokalnych danych strukturalnych, które robot może w łatwy sposób odczytać i zinterpretować.
Czynniki rankingowe Google to nic innego jak zbiór elementów, które mają wpływ na wyniki pozycjonowania się strony w wynikach wyszukiwania. Warto dodać, że dotyczy to wyników organicznych. Takich czynników, od których zależy istnienie naszej witryny w przestrzeni sieciowej, jest ponad 200. Zanim jednak przejdziemy dalej, warto wyjaśnić, że dzielą się one na dwie główne grupy: Off-site oraz on-site. Czym są i w jaki sposób je rozróżnić?
Zarówno czynniki off-site, jak i on-site są bardzo istotne dla pozycjonowania, dlatego musisz wiedzieć, jaką rolę odgrywają oraz co najważniejsze, czym się różnią. Czynniki on-site to inaczej optymalizacja wewnątrz strony internetowej, czy serwisu e-commerce. Termin ten odnosi się nie tylko do elementów treści, ale i optymalizacji technicznej czy User Experience. Czynniki off-site to natomiast te, które znajdują się poza samą witryną, a które prężnie budują jej renomę i pozycję w wynikach wyszukiwania. Specjaliści ds. marketingu powinni je znać i wykorzystywać w codziennej pracy. Gwarantuję, że taka systematyczność bardzo szybko przynosi oczekiwane efekty.
Do czynników off-site można zaliczyć:
Do czynników rankingowych on-site można zaliczyć:
Na wstępie warto zaznaczyć, że w przypadku każdej strony internetowej ważne będą inne czynniki rankingowe. Niemniej jednak warto znać przykładowe aspekty, które w największym stopniu wpływają na pozycjonowanie i ruch w witrynie. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Zła optymalizacja techniczna strony może wiele namieszać w wynikach wyszukiwania. Pomimo tego, że jako pojedynczy czynnik nie gwarantuje podniesienia widoczności strony, może być faktorem decydującym w momencie, w którym bijemy się o pozycję z konkurencją. Dodatkowo warto mieć na uwadze to, że prawidłowa optymalizacja strony gwarantuje jej poprawne działanie. Na co więc zwrócić uwagę w kontekście analizy technicznej?
Raport dotyczący narzędzi wykorzystywanych do robienia e-zakupów w roku 2022 (źródłohttpswww.iab.org.plaktualnosciraport-e-commerce-2022-juz-dostepny)
W pozycjonowaniu strony jednym z najważniejszych czynników jest tworzona treść. Jej jakość, ale i zasady, w oparciu o które jest tworzona. To właśnie od treści często zależy, na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się nasza witryna. Jej zawartość determinuje więc to, pod jakimi frazami będzie widoczna strona w wynikach wyszukiwania. Czy znajdziemy się pod frazami, których właśnie szuka? Jak tworzyć wartościowe treści, które będą w stanie Cię wypromować? O kilku rzeczach musisz pamiętać:
Co z czynnikami rankingowymi Google’a poza stroną? Tutaj najważniejszym aspektem jest linkowanie zewnętrzne.
Wiesz już, że algorytmy i czynniki rankingowe Google mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Mając świadomość, jakie kryteria uwzględnia wyszukiwarka, znacznie łatwiej będzie Ci stworzyć content i opracować stronę, która zajmie wysoką pozycję w rankingu. Pamiętaj jednak, że wytyczne Google ulegają nieustannym zmianom. Aby być na bieżąco, skorzystaj z naszej pomocy. Zoptymalizujemy Twoją stronę pod kątem aktualnych algorytmów wyszukiwarki i wdrożymy rozwiązania, dzięki którym zyskasz widoczność w wynikach wyszukiwania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.