Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

veeterzy / pexels.com

Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy witryny. Mapa umożliwia nam rozmieszczenie informacji oraz materiałów na stronie. Ułatwia również pracę wyszukiwarkom internetowym, aby mogły w lepszy sposób odnaleźć wszystkie strony na Twojej witrynie. Jest to wysłanie sygnału informującego o tym, jakie strony powinno się indeksować. Dowiedz się, jak z niej korzystać!

Czym jest mapa witryny?

Sitemap to plik, zazwyczaj w formacie XML, zawierający listę z podstronami konkretnej strony internetowej zawierający wszelkie niezbędne informacje, takie jak data modyfikacji, ich częstotliwość, przebyte aktualizacje. Korzystając z mapy, wysyłamy wyszukiwarkom SERP informację, że nasza witryny jest gotowa, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Jednym z elementów mapy witryny jest także mapa graficzna (wszystkie elementy multimedialne i wizualnej umieszczone w obrębie naszej strony).

W przypadku Google zgłasza się ją, korzystając z narzędzia Google Search Console i w pliku robots.txt.

Rodzaje map

Typ mapy witryny zależy od tego, kto ją użytkuje. Istnieje ich kilka rodzajów. Oto najpopularniejsze:

HTML – wersja stworzona dla użytkowników strony; informuje gdzie, co można odnaleźć, np. spis treści;

XML – wersja stworzona dla robotów indeksujących, tam właśnie znajduje się lista wszelkich informacji technicznych dotyczących strony.

Przykład witryny w formacie XML z jednym adresem URL:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>

<url>

<loc>http://www.example.com/foo.html</loc>

<lastmod>2018-06-04</lastmod>

</url>

</urlset>

Dodatkowo mapa może być statyczna lub dynamiczna. Co to oznacza? Mapa statyczna wykorzystuje generator online do tworzenia pliku, który to umieszcza się w głównym katalogu strony (katalog public_html). Każda nasza ingerencja w strukturę mapy sprawia, iż musimy zmieniać plik każdorazowo po aktualizacji. Mapa dynamiczna z kolei automatycznie poddaje plik aktualizacji.

Format mapy witryny

· XML

· RSS, mRSS, Atom 1.0

· rozszerzenie .txt z kodem UFT-8

· witryna Google

Dlaczego jest ona tak ważna?

Mapa witryny nie jest elementem obowiązkowym, jednak aby pozytywnie wpływać na odbiór naszej strony warto z niej skorzystać, zwłaszcza w przypadku mocno rozbudowanej witryny. W kontekście optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych wspomaga indeksowanie oraz rankingowanie przez roboty. Odpowiednia mapa witryny wpływa również na szybkość otwierania się naszej strony, co jest jednym z czynników oceny pod kątem SEO. Stworzenie takiej mapy nie ma żadnych wad.

Zalecenia i wskazówki do stworzenia dobrej mapy

Niezależnie od formatu sitemap plik może mieć maksymalnie 50 MB (nieskompresowany) i zawierać listę 50 000 adresów URL. Jeśli Twoja witryna jest bardziej rozbudowana i przekracza te wartości, musisz podzielić ją na mniejsze części, a następnie pogrupować w indeksie.

Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com

Jak stworzyć mapę witryny?

Powinieneś:

· wykorzystywać spójne i pełne adresy URL,

· powiadomić wyszukiwarkę o alternatywnych wersjach Twojego adresu URL,

· wysyłać jedynie kanoniczne adresy URL.

Nie powinieneś:

· umieszczać witryny w dowolnym miejscu, wykorzystaj folder główny,

· rozdzielać adresów strony pod kątem wersji mobilnej,

· wykorzystywać identyfikatorów sesji, aby nie duplikować indeksowania.

1. System CMS

Mowa tutaj o systemach stworzonych z myślą o blogerach, ale nie tylko. Chodzi tutaj o takie platformy jak WordPress, Wix, Blogger. W przypadku WordPressa system nie jest w stanie samodzielnie stworzyć mapy. Jeśli będziemy chcieli go wykorzystać, to musimy sięgnąć w tym przypadku do darmowej wtyczki Yoast SEO, która po zainstalowaniu automatycznie tworzy mapę strony, a dodatkowo wysyła ją na serwer.

2. Screaming Frog

Jeśli masz mniejszą stronę i liczbę adresów nieprzekraczającą 500 adresów URL, możesz skorzystać z tego darmowego oprogramowania. Z jego pomocą generuje się mapę witryny XML. Pozwala on również odnaleźć niedziałające strony z kodem błędu 404 – powinno się wówczas naprawić niedziałający adres. W przeciwnym razie roboty Google mogą niepoprawnie indeksować Twoją stronę. Screaming Frog umożliwia również zbudowanie mapy opisanych grafik.

3. Ręczne kodowanie

Jeśli żadne z gotowych rozwiązań Cię nie satysfakcjonuje, możesz samodzielnie stworzyć mapę strony w pliku tekstowym z rozszerzeniem „.xml”. Wówczas musisz pamiętać o tym, że:

· adres URL powinien zawierać jedynie znaki ASCII,

· nie możesz przekroczyć 10 MB (nieskompresowanych) i 50 000 adresów URL.

4. Oprogramowanie

W tym przypadku zwracasz się z prośbą o pomoc programistów bądź managerów serwera. Wykorzystują oni specjalistyczne oprogramowania do wyodrębniania adresów URL z bazy danych i eksportować je do pliku na serwerze strony.

Niezależnie od tego, w jaki sposób tworzymy mapę, każdorazowo należy ją zgłosić w narzędziach Google Search Console.

Podsumowanie

Mapa jest wskazówką dla Google dotyczącą stron, które powinny być uważane za ważne. Wyszukiwarka również nie indeksuje adresów URL w takiej kolejności, w jakiej występują na mapie. Jeśli Twoja strona internetowa będzie poprawnie zbudowana i zintegrowana, to roboty wykorzystujące algorytmy w lepszy sposób będą przeszukiwać oraz oceniać zawartość Twojej strony oraz publikowane treści. Chociaż mapa sama w sobie nie ma większego wpływu na pozycjonowanie SEO, w znaczący sposób wpływa na user experience.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    B2B vs. B2C – który model sprzedaży wybrać?

    B2B vs. B2C – który model sprzedaży wybrać?

    B2B czy B2C – oto jest pytanie! Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad modelami sprzedaży? Dowiedz się, który wybrać, aby zaplanować strategię sprzedaży!
    Google Moja Firma – optymalizacja w kilku prostych krokach

    Google Moja Firma – optymalizacja w kilku prostych krokach

    Google jest nieugięte, przez co pozycjonowanie strony na topowych pozycjach w SERP, wiąże się z nieustanną elastycznością. Dlatego obecność na platformie Google Moja Firma, jest obowiązkowa!
    Wielki świat wtyczek – które warto znać?

    Wielki świat wtyczek – które warto znać?

    Wiesz, z czego wynika popularność WordPressa? Z jego niekończących się funkcji! Wykorzystaj moc wtyczek SEO, aby wpływać na jakość swojej strony w sieci.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.