veeterzy / pexels.com
Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy witryny. Mapa umożliwia nam rozmieszczenie informacji oraz materiałów na stronie. Ułatwia również pracę wyszukiwarkom internetowym, aby mogły w lepszy sposób odnaleźć wszystkie strony na Twojej witrynie. Jest to wysłanie sygnału informującego o tym, jakie strony powinno się indeksować. Dowiedz się, jak z niej korzystać!
Sitemap to plik, zazwyczaj w formacie XML, zawierający listę z podstronami konkretnej strony internetowej zawierający wszelkie niezbędne informacje, takie jak data modyfikacji, ich częstotliwość, przebyte aktualizacje. Korzystając z mapy, wysyłamy wyszukiwarkom SERP informację, że nasza witryny jest gotowa, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Jednym z elementów mapy witryny jest także mapa graficzna (wszystkie elementy multimedialne i wizualnej umieszczone w obrębie naszej strony).
W przypadku Google zgłasza się ją, korzystając z narzędzia Google Search Console i w pliku robots.txt.
Typ mapy witryny zależy od tego, kto ją użytkuje. Istnieje ich kilka rodzajów. Oto najpopularniejsze:
HTML – wersja stworzona dla użytkowników strony; informuje gdzie, co można odnaleźć, np. spis treści;
XML – wersja stworzona dla robotów indeksujących, tam właśnie znajduje się lista wszelkich informacji technicznych dotyczących strony.
Przykład witryny w formacie XML z jednym adresem URL:
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.com/foo.html</loc>
<lastmod>2018-06-04</lastmod>
</url>
</urlset>
Dodatkowo mapa może być statyczna lub dynamiczna. Co to oznacza? Mapa statyczna wykorzystuje generator online do tworzenia pliku, który to umieszcza się w głównym katalogu strony (katalog public_html). Każda nasza ingerencja w strukturę mapy sprawia, iż musimy zmieniać plik każdorazowo po aktualizacji. Mapa dynamiczna z kolei automatycznie poddaje plik aktualizacji.
· XML
· RSS, mRSS, Atom 1.0
· rozszerzenie .txt z kodem UFT-8
· witryna Google
Mapa witryny nie jest elementem obowiązkowym, jednak aby pozytywnie wpływać na odbiór naszej strony warto z niej skorzystać, zwłaszcza w przypadku mocno rozbudowanej witryny. W kontekście optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych wspomaga indeksowanie oraz rankingowanie przez roboty. Odpowiednia mapa witryny wpływa również na szybkość otwierania się naszej strony, co jest jednym z czynników oceny pod kątem SEO. Stworzenie takiej mapy nie ma żadnych wad.
Niezależnie od formatu sitemap plik może mieć maksymalnie 50 MB (nieskompresowany) i zawierać listę 50 000 adresów URL. Jeśli Twoja witryna jest bardziej rozbudowana i przekracza te wartości, musisz podzielić ją na mniejsze części, a następnie pogrupować w indeksie.
Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com
Powinieneś:
· wykorzystywać spójne i pełne adresy URL,
· powiadomić wyszukiwarkę o alternatywnych wersjach Twojego adresu URL,
· wysyłać jedynie kanoniczne adresy URL.
Nie powinieneś:
· umieszczać witryny w dowolnym miejscu, wykorzystaj folder główny,
· rozdzielać adresów strony pod kątem wersji mobilnej,
· wykorzystywać identyfikatorów sesji, aby nie duplikować indeksowania.
Mowa tutaj o systemach stworzonych z myślą o blogerach, ale nie tylko. Chodzi tutaj o takie platformy jak WordPress, Wix, Blogger. W przypadku WordPressa system nie jest w stanie samodzielnie stworzyć mapy. Jeśli będziemy chcieli go wykorzystać, to musimy sięgnąć w tym przypadku do darmowej wtyczki Yoast SEO, która po zainstalowaniu automatycznie tworzy mapę strony, a dodatkowo wysyła ją na serwer.
Jeśli masz mniejszą stronę i liczbę adresów nieprzekraczającą 500 adresów URL, możesz skorzystać z tego darmowego oprogramowania. Z jego pomocą generuje się mapę witryny XML. Pozwala on również odnaleźć niedziałające strony z kodem błędu 404 – powinno się wówczas naprawić niedziałający adres. W przeciwnym razie roboty Google mogą niepoprawnie indeksować Twoją stronę. Screaming Frog umożliwia również zbudowanie mapy opisanych grafik.
Jeśli żadne z gotowych rozwiązań Cię nie satysfakcjonuje, możesz samodzielnie stworzyć mapę strony w pliku tekstowym z rozszerzeniem „.xml”. Wówczas musisz pamiętać o tym, że:
· adres URL powinien zawierać jedynie znaki ASCII,
· nie możesz przekroczyć 10 MB (nieskompresowanych) i 50 000 adresów URL.
W tym przypadku zwracasz się z prośbą o pomoc programistów bądź managerów serwera. Wykorzystują oni specjalistyczne oprogramowania do wyodrębniania adresów URL z bazy danych i eksportować je do pliku na serwerze strony.
Niezależnie od tego, w jaki sposób tworzymy mapę, każdorazowo należy ją zgłosić w narzędziach Google Search Console.
Mapa jest wskazówką dla Google dotyczącą stron, które powinny być uważane za ważne. Wyszukiwarka również nie indeksuje adresów URL w takiej kolejności, w jakiej występują na mapie. Jeśli Twoja strona internetowa będzie poprawnie zbudowana i zintegrowana, to roboty wykorzystujące algorytmy w lepszy sposób będą przeszukiwać oraz oceniać zawartość Twojej strony oraz publikowane treści. Chociaż mapa sama w sobie nie ma większego wpływu na pozycjonowanie SEO, w znaczący sposób wpływa na user experience.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.