Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

veeterzy / pexels.com

Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy witryny. Mapa umożliwia nam rozmieszczenie informacji oraz materiałów na stronie. Ułatwia również pracę wyszukiwarkom internetowym, aby mogły w lepszy sposób odnaleźć wszystkie strony na Twojej witrynie. Jest to wysłanie sygnału informującego o tym, jakie strony powinno się indeksować. Dowiedz się, jak z niej korzystać!

Czym jest mapa witryny?

Sitemap to plik, zazwyczaj w formacie XML, zawierający listę z podstronami konkretnej strony internetowej zawierający wszelkie niezbędne informacje, takie jak data modyfikacji, ich częstotliwość, przebyte aktualizacje. Korzystając z mapy, wysyłamy wyszukiwarkom SERP informację, że nasza witryny jest gotowa, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Jednym z elementów mapy witryny jest także mapa graficzna (wszystkie elementy multimedialne i wizualnej umieszczone w obrębie naszej strony).

W przypadku Google zgłasza się ją, korzystając z narzędzia Google Search Console i w pliku robots.txt.

Rodzaje map

Typ mapy witryny zależy od tego, kto ją użytkuje. Istnieje ich kilka rodzajów. Oto najpopularniejsze:

HTML – wersja stworzona dla użytkowników strony; informuje gdzie, co można odnaleźć, np. spis treści;

XML – wersja stworzona dla robotów indeksujących, tam właśnie znajduje się lista wszelkich informacji technicznych dotyczących strony.

Przykład witryny w formacie XML z jednym adresem URL:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>

<url>

<loc>http://www.example.com/foo.html</loc>

<lastmod>2018-06-04</lastmod>

</url>

</urlset>

Dodatkowo mapa może być statyczna lub dynamiczna. Co to oznacza? Mapa statyczna wykorzystuje generator online do tworzenia pliku, który to umieszcza się w głównym katalogu strony (katalog public_html). Każda nasza ingerencja w strukturę mapy sprawia, iż musimy zmieniać plik każdorazowo po aktualizacji. Mapa dynamiczna z kolei automatycznie poddaje plik aktualizacji.

Format mapy witryny

· XML

· RSS, mRSS, Atom 1.0

· rozszerzenie .txt z kodem UFT-8

· witryna Google

Dlaczego jest ona tak ważna?

Mapa witryny nie jest elementem obowiązkowym, jednak aby pozytywnie wpływać na odbiór naszej strony warto z niej skorzystać, zwłaszcza w przypadku mocno rozbudowanej witryny. W kontekście optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych wspomaga indeksowanie oraz rankingowanie przez roboty. Odpowiednia mapa witryny wpływa również na szybkość otwierania się naszej strony, co jest jednym z czynników oceny pod kątem SEO. Stworzenie takiej mapy nie ma żadnych wad.

Sprawdź: Jak mapa witryny wpływa na strategię SEO? Część 2

Zalecenia i wskazówki do stworzenia dobrej mapy

Niezależnie od formatu sitemap plik może mieć maksymalnie 50 MB (nieskompresowany) i zawierać listę 50 000 adresów URL. Jeśli Twoja witryna jest bardziej rozbudowana i przekracza te wartości, musisz podzielić ją na mniejsze części, a następnie pogrupować w indeksie.

Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com

Jak stworzyć mapę witryny?

Powinieneś:

· wykorzystywać spójne i pełne adresy URL,

· powiadomić wyszukiwarkę o alternatywnych wersjach Twojego adresu URL,

· wysyłać jedynie kanoniczne adresy URL.

Nie powinieneś:

· umieszczać witryny w dowolnym miejscu, wykorzystaj folder główny,

· rozdzielać adresów strony pod kątem wersji mobilnej,

· wykorzystywać identyfikatorów sesji, aby nie duplikować indeksowania.

1. System CMS

Mowa tutaj o systemach stworzonych z myślą o blogerach, ale nie tylko. Chodzi tutaj o takie platformy jak WordPress, Wix, Blogger. W przypadku WordPressa system nie jest w stanie samodzielnie stworzyć mapy. Jeśli będziemy chcieli go wykorzystać, to musimy sięgnąć w tym przypadku do darmowej wtyczki Yoast SEO, która po zainstalowaniu automatycznie tworzy mapę strony, a dodatkowo wysyła ją na serwer.

2. Screaming Frog

Jeśli masz mniejszą stronę i liczbę adresów nieprzekraczającą 500 adresów URL, możesz skorzystać z tego darmowego oprogramowania. Z jego pomocą generuje się mapę witryny XML. Pozwala on również odnaleźć niedziałające strony z kodem błędu 404 – powinno się wówczas naprawić niedziałający adres. W przeciwnym razie roboty Google mogą niepoprawnie indeksować Twoją stronę. Screaming Frog umożliwia również zbudowanie mapy opisanych grafik.

3. Ręczne kodowanie

Jeśli żadne z gotowych rozwiązań Cię nie satysfakcjonuje, możesz samodzielnie stworzyć mapę strony w pliku tekstowym z rozszerzeniem „.xml”. Wówczas musisz pamiętać o tym, że:

· adres URL powinien zawierać jedynie znaki ASCII,

· nie możesz przekroczyć 10 MB (nieskompresowanych) i 50 000 adresów URL.

4. Oprogramowanie

W tym przypadku zwracasz się z prośbą o pomoc programistów bądź managerów serwera. Wykorzystują oni specjalistyczne oprogramowania do wyodrębniania adresów URL z bazy danych i eksportować je do pliku na serwerze strony.

Niezależnie od tego, w jaki sposób tworzymy mapę, każdorazowo należy ją zgłosić w narzędziach Google Search Console.

Sprawdź: Czy XML sitemaps wpływa na Twój sklep internetowy pod kątem SEO?

Podsumowanie

Mapa jest wskazówką dla Google dotyczącą stron, które powinny być uważane za ważne. Wyszukiwarka również nie indeksuje adresów URL w takiej kolejności, w jakiej występują na mapie. Jeśli Twoja strona internetowa będzie poprawnie zbudowana i zintegrowana, to roboty wykorzystujące algorytmy w lepszy sposób będą przeszukiwać oraz oceniać zawartość Twojej strony oraz publikowane treści. Chociaż mapa sama w sobie nie ma większego wpływu na pozycjonowanie SEO, w znaczący sposób wpływa na user experience.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?

    Orphan pages – jak znaleźć je w swojej witrynie?

    Jakie techniki wykorzystać podczas optymalizacji osieroconych stron? Czym w ogóle są orphan pages? Przeczytasz o tym w naszym nowym artykule!
    Czy URL grafiki ma wpływ na SEO?

    Czy URL grafiki ma wpływ na SEO?

    Niezależnie od tematyki strony internetowe są wyposażone w unikatowe adresy URL. Nie tylko one są hojnie nimi obdarzone, lecz także zamieszczane grafiki.
    Nazwa domeny a pozycjonowanie

    Nazwa domeny a pozycjonowanie

    W świecie SEO chodzą słuchy, że domena nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie strony. Z tego wpisu dowiesz się, czy to prawda, czy tylko internetowa legenda…
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę