Prawdopodobnie poszukując informacji dotyczących strategii SEO, natknąłeś się na stwierdzenie, iż kluczową rolę odgrywa oryginalna, klarowna treść. Nawet przy dokładnie sprecyzowanej grupie docelowej odbiorców, trudno jest określić jak długi powinien być nasz komunikat.
Życie w pędzie ogranicza nasze możliwości przyswajania informacji. Ludzki mózg nie ma możliwości kodowania wszystkich treści, z jakimi mamy styczność. Zgodnie z badaniami zapamiętujemy 30% tego co widzieliśmy i jedynie 10% tego co przeczytaliśmy. Jaką strategię należy więc wybrać w budowaniu treści na naszej stronie?
Jak wiadomo wybór strategii marketingowej czy promocyjnej zależy od dziedziny jaką się zajmujemy. Wiele firm SEO za uśrednioną liczbę znaków przyjmuje 2000 słów. A co jeśli mamy ich mniej lub więcej? Czy wtedy nasza treść jest gorzej przetwarzana przez wyszukiwarki internetowe? Odpowiedź brzmi: nie.
Niezależnie od tego, z jakich narzędzi seo korzystasz, tym, co jest najważniejsze w tworzeniu treści jest myśl o potencjalnym odbiorcy. Należy jednak mieć na uwadze boty, które będą filtrować nasze treści za pomocą szeregu algorytmów. Przyjrzyjmy się jak to funkcjonuje w przypadku Google.
Wyszukiwarka indeksuje nasze treści pod kątem zagęszczenia słów oraz długości tekstu. Jednak tym, co jest najważniejsze to, to czy dany komunikat odpowiada na zapytanie użytkownika. Jeśli tak, tekst może mieć nawet 400 znaków. Chodzi więc o jakość, nie o ilość. Google wprowadziło wytyczne E-A-T dla oceny jakości wyszukiwania (Search Quality Evaluation Guidelines). Są to trzy wskaźniki odpowiadające za:
· E – Expertise (ocena eksperta)
· A – Authoritativeness (autorytet)
· T – Trustworthiness (wiarygodność)
Treść dzieli się więc na swój główny content, informacje dodatkowe oraz reklamy. Powinny się one wspierać, a nie wykluczać. Użytkownicy Google wpisują do wyszukiwania średnio – uwaga – 3,5 miliarda haseł. Każde z nich jest indywidualnie poddawane ocenie ze względu na intencje szukającego.
Konkludując: to cel określa content naszej witryny.
Dłuższa treść wcale nie oznacza, że będzie ona lepsza. W wielu przypadkach zdarza się, że zwięzły komunikat jest bardziej odpowiedni i czytelniejszy. Ocena jakości nie zawsze oznacza fachowy tekst, a bardziej trafność dopasowania słów kluczowych do zadanego pytania. Jest ona związana również z poziomem bezpieczeństwa, o który bardzo dba Google, głównie w tematach związanych ze zdrowiem, finansami czy informacjami rządowymi. Treściami na tych stronach zajmują się głównie specjaliści, ponieważ wymagają one bardziej formalnej wiedzy.
Dbałość o wysoki poziom jakości sprawi, że będziemy częściej cytowani, wspominani, linkowani – a tym samym widoczni. Jak można zauważyć, długość treści w znacznym stopniu zależy od podejmowanego tematu. Zdefiniuj odbiorcę i postaraj się sprostać jego wymaganiom.
Aby treść była bardziej przyjazna czytelnikowi postaraj się o jej wizualny aspekt. Mowa tutaj nie tylko o ilustracjach czy załączonych filmach, ale o rozkładzie samego tekstu na części. Podział sprawi, iż tekst jest łatwiejszy w zrozumieniu i zapamiętaniu. Zadbaj o tytuł, podtytuł, tag tytułowy oraz opis meta. Ważnym jest również dobór odpowiedniej czcionki – jej kształtu oraz rozmiaru. Wszystko to powinno być również przeniesione na urządzenia mobilne, które towarzyszą nam przez większość dnia.
Pamiętaj też o sposobie podawania informacji. Od ogółu do szczegółu. Należy zacząć od najważniejszych informacji, stopniowo przechodząc do kwestii szczegółowych – jest to zasada odwróconej piramidy. Im mniej angażującej treści, tym użytkownicy szybciej tracą zainteresowanie i opuszczają witrynę. W miarę możliwości warto stworzyć platformę do zadawania pytań. Podnosi to zaufanie do witryny i jest gestem w stronę odbiorcy, który czuje się odpowiednio zaopiekowany.
Jak widzisz nie ma jednej dobrej odpowiedzi na pytanie o długość treści. To ile tekst ma znaków zależy od wielu zmiennych, dlatego należy najpierw ułożyć strategię SEO, która nam w tym pomoże. Postaw na wysoką jakość merytoryczną, dostarcz niezbędnych informacji, nie zapomnij o użyciu słów i fraz kluczowych. Twoim zadaniem jest prowadzenie klienta po meandrach własnej witryny – postaw się na jego miejscu i sprawdź czego potrzebujesz, aby móc to udostępnić.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.