Zdublowane słowa klucze a SEO. Czym jest kanibalizacja i jak jej przeciwdziałać?

Zdublowane słowa klucze a SEO. Czym jest kanibalizacja i jak jej przeciwdziałać?

iPrice Group / pexels.com

Podczas pozycjonowania danej witryny, możemy napotkać wiele problemów, zwłaszcza jeśli nasza strona jest wysoce rozbudowana i korzysta z mniejszych podkategorii. Właściciele witryn często nie zdają sobie sprawy z tego, jak dopasowanie słów kluczowych wpływa na wyniki wyszukiwania. Tym samym powstaje sytuacja, w której nieustannie korzystamy z jednego zasobu słów kluczy na różnych witrynach. Algorytmy Google zaczynają wówczas mieć trudności z uporządkowaniem ważności treści i oceny jakości stron.

Słowa klucze

Keywords to pojedyncze słowa bądź frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki internetowej. Są to hasła najczęściej wyszukiwane, które znacząco wpływają na pozycjonowanie w rankingach. Słowa kluczowe odpowiadają intencjom internautów, za ich pomocą określamy i docieramy do grupy docelowej. Co się jednak dzieje, kiedy wiele stron wykorzystuje te same słowa klucze w obrębie jednej domeny?

Sprawdź: Pożeracze słów. Czym jest zjawisko kanibalizacji i jak sobie z nim radzić w praktyce SEO?

Na czym polega kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja treści (keyword cannibalisation) to sytuacja, w której posiadamy wiele stron lub postów zoptymalizowanych pod kątem takich samych słów kluczowych bądź publikowanych treści. Tworzy się wówczas wewnętrzna konkurencja, a algorytmy wyszukiwarki nie widzą, na jakiej pozycji w rankingu umieścić stronę. W rezultacie każda ze stron znajduje się niżej aniżeli powinna. Może się również zdarzyć, że podstrona będzie pozycjonować się wyżej niż strona właściwa, co wprowadza zamieszanie wobec użytkownika. Mówiąc wprost: rywalizujesz ze sobą.

Skutki

  • utrata ruchu na stronie,
  • spadek w rankingu wyszukiwania,
  • skakanie pozycji,
  • obniżenie konwersji,
  • zmniejszenie sprzedaży na witrynach e-commerce.

Wykrywanie

  • Wyszukaj słowa kluczowe– najprostszym rozwiązaniem jest sprawdzenie poszczególnych słów, wpisując je w wyszukiwarkę. Jest to ręczna i dosyć żmudna metoda wyszukiwania błędów.
  • Skorzystaj z Google Search Console– raport z narzędzia Google dostarczy informacji dotyczących listy zapytań, które uzyskały wyświetlenia oraz kliknięcia. Jeśli zobaczysz więcej niż jeden adres URL na liście, może oznaczać to problem kanibalizacji. Wejdź w zakładkę „Skuteczność” i kliknij w wybrane słowo.
  • Sięgnij do narzędzia Senuto– pozwala ono na znajdowanie adresów URL, powodujących kanibalizację. Wszystko jest dostępne z panelu użytkownika: lista słów kluczowych do każdego adresu, historia dzienna, aktualna pozycja, zmiana pozycji w czasie.
  • Sprawdź Ahrefs- to kolejne narzędzie pozwalające na ustalenie zbiorów słów kluczowych do wybranej domeny. Pozwala ono na eksportowanie plików, sortowanie słów, obrabianie ich w jednym panelu.
  • Wykorzystaj siłę Screaming Frog– to narzędzie w prosty sposób pozwoli Ci zebrać informacje pod kątem zdublowanych fraz i wykryć ewentualne podobieństwa w publikowanych treściach, które obniżają jakość całości user experience.

Przeciwdziałanie

Większość problemów dotyczących kanibalizacji słów kluczowych można wyeliminować. Należy postawić w tym przypadku na reorganizację naszej witryny, wykorzystać statystyki z dostępnych narzędzi, prześledzić wykorzystywane adresy URL. Zadanie to może długo potrwać, zwłaszcza jeśli nasza witryna zgromadziła w czasie swojego funkcjonowania wiele stron.

1. Zbuduj nową stronę docelową

Pierwszym rozwiązaniem jest stworzenie całkiem nowej strony głównej, która gromadzi wszystkie nasze treści i materiały. Sięgnij do zasady od ogółu do szczegółu – wykorzystaj przekierowania do podstron za pomocą menu. W przypadku witryn e-commerce zaleca się ustalenie kanonicznego adresu URL.

2. Znajdź nowe słowa klucze

Po ustaleniu układu, adresów i poprawieniu mapy witryny, należy stworzyć nową bazę słów kluczowych. Innym rozwiązaniem jest rozplanowanie użycia pożądanych słów kluczowych po różnych adresach URL. W tym przypadku nieocenioną pomocą okaże się właściwa strategia SEO, badająca przepływ ruchu na stronie.

3. Wykorzystaj przekierowanie 301

Jeśli usuniesz niektóre strony bądź połączysz z innymi, nie zapomnij o zastosowaniu przekierowania 301. Wielu użytkowników może natrafić na starszą wersję strony albo błąd 404. Pozwoli Ci to na połączenie wielu adresów w jeden. Wybierz ten najlepszy i dostosuj do niego pozostałe. Ważne jest również, aby przenieść treść – o ile nie jest taka sama lub zbliżona.

4. Sięgnij do strategii deoptymalizacji

Prześledź treści, w których znajdują się problematyczne słowa i postaraj się je zredagować. Dzięki usunięciu bądź zmianie słów, przestaniesz konkurować z innymi stronami. Pamiętaj, aby dopasować treść do potencjalnych zapytań użytkowników.

Źródło: Christina Morillo / pexels.com

5. Zrestrukturyzuj linki wewnętrzne i zewnętrzne

Jedną z metod przeciwdziałania kanibalizacji jest restrukturyzacja mapy wykorzystywanych linków. W tym przypadku pomocny może okazać się tag nofollow. Prześledź podobne anchory, czy nie odsyłają użytkowników do wielu podstron jednocześnie.

6. Użyj tagu noindex

Wykorzystanie w znaczniku meta atrybutu „noindex” wysyła informację robotom wyszukiwarek, aby nie indeksować danej strony. Jest to bezpośrednia informacja dla Google, aby strony nie wyświetlać w SERP, a my unikniemy indeksowania zduplikowanych stron.

7. Ustal tag kanoniczny

Za pomocą deklaracji canonical wskazujemy właściwy adres URL, który ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Stosując tag rel=canonical dajemy sygnał robotom wyszukiwarek, należy go jednak wesprzeć innymi czynnościami. Wynika to z problemów z algorytmami Google, ponieważ nie zawsze go respektują, traktując jedynie jako sugestię.

Słowo na koniec

Kanibalizacja słów kluczowych wpływa w znaczący sposób na jakość naszych treści, zwłaszcza jeśli publikujemy ich dużo. Wpływa również na współczynnik konwersji, funkcjonowanie hiperłączy, a nawet na sytuacje crawl budget, czyli opóźnienia indeksowania innych, bardziej wartościowych podstron. Niestety jest to zjawisko częste, którego ofiarą padają nieświadomi administratorzy stron. Sprawdź więc za pomocą prostych narzędzi, czy Twoją stronę dotknął problem kanibalizacji. Po co rywalizować ze sobą?

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    Otwarcie się na nowy rynek to odważna decyzja, ale też ogromna szansa. Przygotowaliśmy garść cennych porad, które pomogą Ci uniknąć podstawowych błędów na nieznanym lądzie.
    Jak wybrać najlepszą firmę marketingu internetowego?

    Jak wybrać najlepszą firmę marketingu internetowego?

    Masz do podjęcia trudną decyzję, jaka agencja SEO będzie najlepsza dla Twojej firmy? Z każdej strony widzisz samym “ekspertów”? Przeczytaj nasz artykuł, pomożemy Ci podjąć decyzję!
    Jak zoptymalizować sklep internetowy pod kątem wyszukiwania głosowego?

    Jak zoptymalizować sklep internetowy pod kątem wyszukiwania głosowego?

    Prowadzisz sklep internetowy i chcesz, aby pojawiał się w wynikach wyszukiwania głosowego? Ten artykuł jest dla Ciebie!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę