iPrice Group / pexels.com
Podczas pozycjonowania danej witryny, możemy napotkać wiele problemów, zwłaszcza jeśli nasza strona jest wysoce rozbudowana i korzysta z mniejszych podkategorii. Właściciele witryn często nie zdają sobie sprawy z tego, jak dopasowanie słów kluczowych wpływa na wyniki wyszukiwania. Tym samym powstaje sytuacja, w której nieustannie korzystamy z jednego zasobu słów kluczy na różnych witrynach. Algorytmy Google zaczynają wówczas mieć trudności z uporządkowaniem ważności treści i oceny jakości stron.
Keywords to pojedyncze słowa bądź frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki internetowej. Są to hasła najczęściej wyszukiwane, które znacząco wpływają na pozycjonowanie w rankingach. Słowa kluczowe odpowiadają intencjom internautów, za ich pomocą określamy i docieramy do grupy docelowej. Co się jednak dzieje, kiedy wiele stron wykorzystuje te same słowa klucze w obrębie jednej domeny?
Kanibalizacja treści (keyword cannibalisation) to sytuacja, w której posiadamy wiele stron lub postów zoptymalizowanych pod kątem takich samych słów kluczowych bądź publikowanych treści. Tworzy się wówczas wewnętrzna konkurencja, a algorytmy wyszukiwarki nie widzą, na jakiej pozycji w rankingu umieścić stronę. W rezultacie każda ze stron znajduje się niżej aniżeli powinna. Może się również zdarzyć, że podstrona będzie pozycjonować się wyżej niż strona właściwa, co wprowadza zamieszanie wobec użytkownika. Mówiąc wprost: rywalizujesz ze sobą.
Większość problemów dotyczących kanibalizacji słów kluczowych można wyeliminować. Należy postawić w tym przypadku na reorganizację naszej witryny, wykorzystać statystyki z dostępnych narzędzi, prześledzić wykorzystywane adresy URL. Zadanie to może długo potrwać, zwłaszcza jeśli nasza witryna zgromadziła w czasie swojego funkcjonowania wiele stron.
Pierwszym rozwiązaniem jest stworzenie całkiem nowej strony głównej, która gromadzi wszystkie nasze treści i materiały. Sięgnij do zasady od ogółu do szczegółu – wykorzystaj przekierowania do podstron za pomocą menu. W przypadku witryn e-commerce zaleca się ustalenie kanonicznego adresu URL.
Po ustaleniu układu, adresów i poprawieniu mapy witryny, należy stworzyć nową bazę słów kluczowych. Innym rozwiązaniem jest rozplanowanie użycia pożądanych słów kluczowych po różnych adresach URL. W tym przypadku nieocenioną pomocą okaże się właściwa strategia SEO, badająca przepływ ruchu na stronie.
Jeśli usuniesz niektóre strony bądź połączysz z innymi, nie zapomnij o zastosowaniu przekierowania 301. Wielu użytkowników może natrafić na starszą wersję strony albo błąd 404. Pozwoli Ci to na połączenie wielu adresów w jeden. Wybierz ten najlepszy i dostosuj do niego pozostałe. Ważne jest również, aby przenieść treść – o ile nie jest taka sama lub zbliżona.
Prześledź treści, w których znajdują się problematyczne słowa i postaraj się je zredagować. Dzięki usunięciu bądź zmianie słów, przestaniesz konkurować z innymi stronami. Pamiętaj, aby dopasować treść do potencjalnych zapytań użytkowników.
Źródło: Christina Morillo / pexels.com
Jedną z metod przeciwdziałania kanibalizacji jest restrukturyzacja mapy wykorzystywanych linków. W tym przypadku pomocny może okazać się tag nofollow. Prześledź podobne anchory, czy nie odsyłają użytkowników do wielu podstron jednocześnie.
Wykorzystanie w znaczniku meta atrybutu „noindex” wysyła informację robotom wyszukiwarek, aby nie indeksować danej strony. Jest to bezpośrednia informacja dla Google, aby strony nie wyświetlać w SERP, a my unikniemy indeksowania zduplikowanych stron.
Za pomocą deklaracji canonical wskazujemy właściwy adres URL, który ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Stosując tag rel=canonical dajemy sygnał robotom wyszukiwarek, należy go jednak wesprzeć innymi czynnościami. Wynika to z problemów z algorytmami Google, ponieważ nie zawsze go respektują, traktując jedynie jako sugestię.
Kanibalizacja słów kluczowych wpływa w znaczący sposób na jakość naszych treści, zwłaszcza jeśli publikujemy ich dużo. Wpływa również na współczynnik konwersji, funkcjonowanie hiperłączy, a nawet na sytuacje crawl budget, czyli opóźnienia indeksowania innych, bardziej wartościowych podstron. Niestety jest to zjawisko częste, którego ofiarą padają nieświadomi administratorzy stron. Sprawdź więc za pomocą prostych narzędzi, czy Twoją stronę dotknął problem kanibalizacji. Po co rywalizować ze sobą?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.