Zapytaj o ofertę

Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?

5 min czytania
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
Kategoria SXO

Wraz z rozwojem Internetu i postępem technologicznym konieczne okazuje się zastosowanie wielu metod badawczych. Aby stworzyć skuteczną stronę internetową, należy bowiem uwzględnić informacje o rynku docelowym i jego potrzebach. Techniką analityczną, która zyskała w ostatnim czasie szczególną popularność, jest wędrówka poznawcza. W tym artykule omówimy zatem jej charakterystykę i podpowiemy, kiedy warto z niej skorzystać.

Spis treści:

Wędrówka poznawcza – co to takiego?

Wędrówka poznawcza to metoda badawcza, dzięki której optymalizacja strony internetowej czy aplikacji mobilnej pod kątem UX jest o wiele łatwiejsza. Osoby wykorzystujące tę technikę wychodzą bowiem z założenia, że odbiorca poznaje dany aspekt witryny bez żadnej wiedzy praktycznej czy teoretycznej. W uzyskaniu informacji może posłużyć się wyłącznie metodą prób i błędów, na podstawie której wyciąga wszelkie wnioski oraz konstruuje swoje spostrzeżenia.

Badanie metodą wędrówki poznawczej polega na przedstawieniu użytkownikowi strony internetowej, z którą nigdy wcześniej nie miał do czynienia. Jego celem jest wówczas weryfikacja skuteczności zaprojektowanej przez specjalistę ścieżki, która ma za zadanie sprawnie doprowadzić odbiorcę do wyznaczonego celu.

Wędrówka poznawcza odgrywa istotną rolę w procesie optymalizacji UX podczas wykorzystywania innowacyjnych technologii, które nie zostały jeszcze przedstawione szerszej grupie odbiorców.

Na czym polega badanie metodą wędrówki poznawczej?

Wiedząc już, czym jest wędrówka poznawcza, można przejść do sposobów wykorzystania tej metody. Mimo że jest ona stosunkowo nową techniką, samo badanie nie jest zbyt skomplikowane. Niemniej jednak, aby uzyskać miarodajne efekty, niezbędna jest odpowiednia wiedza z zakresu User Experience. Podczas analizy użytkownik przechodzi bowiem przez kolejne etapy eksploracji strony internetowej, wykorzystując jej funkcje i treści.

Analitycy wykorzystujący metodę wędrówki poznawczej zwykle opierają swoje badania na kilku kluczowych aspektach. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Samodzielność

Celem badań opierających się na wędrówce poznawczej jest weryfikacja, czy użytkownik jest w stanie samodzielnie osiągnąć zamierzony efekt. Analizowana jest wówczas przyjazność i zrozumiałość interfejsu oraz prawidłowość takich aspektów, jak rozmieszczenie przycisków, ich wygląd czy funkcjonalność.

Intuicyjność

Celem każdego projektanta strony internetowej powinno być stworzenie przyjaznego, łatwego w obsłudze interfejsu, który umożliwi odbiorcom intuicyjne podejmowanie określonych działań. Wędrówka poznawcza ma wówczas za zadanie zaprezentować skuteczność przycisków czy formularzy oraz zgromadzić informacje niezbędne w kolejnych etapach optymalizacji witryny.

Przewidywalność

Celem badania opartego na wędrówce poznawczej jest też ustalenie, czy system gwarantuje bezproblemową komunikację z użytkownikiem. Ważne jest wówczas, aby odbiorca wiedział, iż z każdym kliknięciem zbliża się do zamierzonego celu, niezależnie od liczby tych kliknięć.

Przejrzystość

Wędrówka poznawcza ma za zadanie ustalić, czy użytkownik jest na bieżąco informowany o statusie danego zadania. Co to znaczy? System powinien prawidłowo reagować na wszystkie akcje internauty oraz w jasny sposób przedstawiać mu komunikat dotyczący ich realizacji. Aspekt ten jest najczęściej przedstawiany w formie paska postępu, dzięki któremu odbiorca dokładnie wie, na jakim etapie się znajduje.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Wędrówka poznawcza – o czym pamiętać?

Trzeba pamiętać, że chociaż wędrówka poznawcza jest świetnym sposobem na analizę użyteczności strony internetowej, nie zapewnia pełnego obrazu jej funkcjonalności. Aby więc zgromadzić bazę kompletnych informacji na temat doświadczeń docelowych odbiorców, warto wzbogacić tę metodę o kilka innych, sprawdzonych technik analitycznych. Zaliczyć do nich można między innymi analizę map ciepła, testy A/B, wywiady pogłębione czy grupy fokusowe. Dzięki tak kompleksowym badaniom identyfikacja potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów będzie o wiele łatwiejsza, a optymalizacja strony pod kątem UX nie sprawi żadnych problemów.

Wielu projektantów stron internetowych zastanawia się jednak, kiedy warto wdrożyć badanie metodą wędrówki poznawczej. Pełne wykorzystanie jej potencjału nastąpi po audycie użyteczności lub w trakcie tworzenia prototypu danej witryny. Analiza zachowań użytkownika pozwoli wówczas zidentyfikować wszelkie błędy oraz wprowadzić poprawki, dzięki którym projekt będzie jeszcze bardziej wydajny.

Dlaczego warto dokonać analizy strony za pomocą wędrówki poznawczej?

Wędrówka poznawcza to coraz częściej wykorzystywana metoda badawcza. Przedstawienie użytkownikom strategicznie opracowanej ścieżki danego działania pozwala określić skuteczność podjętych rozwiązań oraz zidentyfikować wszelkie niedociągnięcia na stronie internetowej. Oto kilka innych zalet tej techniki:

  • budowanie pozytywnych doświadczeń odbiorców,
  • wydłużanie czasu sesji,
  • większy ruch na stronie internetowej,
  • wyższy współczynnik konwersji,
  • mniejsza liczba odrzuceń.

Warto też wspomnieć, że wymienione wyżej efekty korzystnie wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Google docenia bowiem zoptymalizowane pod kątem UX witryny, nagradzając je większą widocznością w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu świadomość marki w sieci znacznie wzrasta, a użytkownicy są bardziej skłonni do skorzystania z jej oferty.

Podsumowanie

Jak widać, wędrówka poznawcza jest świetnym sposobem na analizę użyteczności strony internetowej. Weryfikacja aspektów, takich jak intuicyjność projektu, możliwość samodzielnego podejmowania decyzji czy przewidywalność działań, pozwala wprowadzić niezbędne poprawki oraz rozwinąć obszary, które spotykają się z największym zainteresowaniem grupy docelowej.

Warto więc wykorzystać tę metodę samodzielnie lub zlecić jej wdrożenie ekspertom. Umiejętnie przeprowadzona analiza może bowiem zapewnić wiele korzyści, dzięki którym niejedna marka osiągnie w Internecie sukces.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
Promocja za pośrednictwem banerów to idealny sposób na dotarcie do grona przyszłych klientów. Istnieją jednak pewne pułapki, o których należy wiedzieć.
Różnice pomiędzy UI a UX
Różnice pomiędzy UI a UX
Podczas budowy strony WWW należy uwzględnić kwestie techniczne oraz perspektywę internautów. Do realizacji tego zadania potrzeba wiedzy i doświadczenia.
Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?
Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?
Dużym wyzwaniem jest stworzenie strony internetowej, która będzie spełniała potrzeby użytkownika. Za pomocą jakich narzędzi wkraść się w łaski internauty?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę