Zapytaj o ofertę
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?

Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?

5 min. czytania

Wraz z rozwojem Internetu i postępem technologicznym konieczne okazuje się zastosowanie wielu metod badawczych. Aby stworzyć skuteczną stronę internetową, należy bowiem uwzględnić informacje o rynku docelowym i jego potrzebach. Techniką analityczną, która zyskała w ostatnim czasie szczególną popularność, jest wędrówka poznawcza. W tym artykule omówimy zatem jej charakterystykę i podpowiemy, kiedy warto z niej skorzystać.

Wędrówka poznawcza – co to takiego?

Wędrówka poznawcza to metoda badawcza, dzięki której optymalizacja strony internetowej czy aplikacji mobilnej pod kątem UX jest o wiele łatwiejsza. Osoby wykorzystujące tę technikę wychodzą bowiem z założenia, że odbiorca poznaje dany aspekt witryny bez żadnej wiedzy praktycznej czy teoretycznej. W uzyskaniu informacji może posłużyć się wyłącznie metodą prób i błędów, na podstawie której wyciąga wszelkie wnioski oraz konstruuje swoje spostrzeżenia.

Badanie metodą wędrówki poznawczej, w ramach audytu UX, polega na przedstawieniu użytkownikowi strony internetowej, z którą nigdy wcześniej nie miał do czynienia. Jego celem jest wówczas weryfikacja skuteczności zaprojektowanej przez specjalistę ścieżki, która ma za zadanie sprawnie doprowadzić odbiorcę do wyznaczonego celu.

Wędrówka poznawcza odgrywa istotną rolę w procesie optymalizacji UX podczas wykorzystywania innowacyjnych technologii, które nie zostały jeszcze przedstawione szerszej grupie odbiorców.

Na czym polega badanie metodą wędrówki poznawczej?

Wiedząc już, czym jest wędrówka poznawcza, można przejść do sposobów wykorzystania tej metody. Mimo że jest ona stosunkowo nową techniką, samo badanie nie jest zbyt skomplikowane. Niemniej jednak, aby uzyskać miarodajne efekty, niezbędna jest odpowiednia wiedza z zakresu User Experience. Podczas analizy użytkownik przechodzi bowiem przez kolejne etapy eksploracji strony internetowej, wykorzystując jej funkcje i treści.

Analitycy wykorzystujący metodę wędrówki poznawczej zwykle opierają swoje badania na kilku kluczowych aspektach. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Samodzielność

Celem badań opierających się na wędrówce poznawczej jest weryfikacja, czy użytkownik jest w stanie samodzielnie osiągnąć zamierzony efekt. Analizowana jest wówczas przyjazność i zrozumiałość interfejsu oraz prawidłowość takich aspektów, jak rozmieszczenie przycisków, ich wygląd czy funkcjonalność.

Intuicyjność

Celem każdego projektanta strony internetowej powinno być stworzenie przyjaznego, łatwego w obsłudze interfejsu, który umożliwi odbiorcom intuicyjne podejmowanie określonych działań. Wędrówka poznawcza ma wówczas za zadanie zaprezentować skuteczność przycisków czy formularzy oraz zgromadzić informacje niezbędne w kolejnych etapach optymalizacji witryny.

Przewidywalność

Celem badania opartego na wędrówce poznawczej jest też ustalenie, czy system gwarantuje bezproblemową komunikację z użytkownikiem. Ważne jest wówczas, aby odbiorca wiedział, iż z każdym kliknięciem zbliża się do zamierzonego celu, niezależnie od liczby tych kliknięć.

Przejrzystość

Wędrówka poznawcza ma za zadanie ustalić, czy użytkownik jest na bieżąco informowany o statusie danego zadania. Co to znaczy? System powinien prawidłowo reagować na wszystkie akcje internauty oraz w jasny sposób przedstawiać mu komunikat dotyczący ich realizacji. Aspekt ten jest najczęściej przedstawiany w formie paska postępu, dzięki któremu odbiorca dokładnie wie, na jakim etapie się znajduje.

Wędrówka poznawcza – o czym pamiętać?

Trzeba pamiętać, że chociaż wędrówka poznawcza jest świetnym sposobem na analizę użyteczności strony internetowej, nie zapewnia pełnego obrazu jej funkcjonalności. Aby więc zgromadzić bazę kompletnych informacji na temat doświadczeń docelowych odbiorców, warto wzbogacić tę metodę o kilka innych, sprawdzonych technik analitycznych. Zaliczyć do nich można między innymi analizę map ciepła, testy A/B, wywiady pogłębione czy grupy fokusowe. Dzięki tak kompleksowym badaniom identyfikacja potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów będzie o wiele łatwiejsza, a optymalizacja strony pod kątem UX nie sprawi żadnych problemów.

Wielu projektantów stron internetowych zastanawia się jednak, kiedy warto wdrożyć badanie metodą wędrówki poznawczej. Pełne wykorzystanie jej potencjału nastąpi po audycie użyteczności lub w trakcie tworzenia prototypu danej witryny. Analiza zachowań użytkownika pozwoli wówczas zidentyfikować wszelkie błędy oraz wprowadzić poprawki, dzięki którym projekt będzie jeszcze bardziej wydajny.

Dlaczego warto dokonać analizy strony za pomocą wędrówki poznawczej?

Wędrówka poznawcza to coraz częściej wykorzystywana metoda badawcza. Przedstawienie użytkownikom strategicznie opracowanej ścieżki danego działania pozwala określić skuteczność podjętych rozwiązań oraz zidentyfikować wszelkie niedociągnięcia na stronie internetowej. Oto kilka innych zalet tej techniki:

  • budowanie pozytywnych doświadczeń odbiorców,
  • wydłużanie czasu sesji,
  • większy ruch na stronie internetowej,
  • wyższy współczynnik konwersji,
  • mniejsza liczba odrzuceń.

Warto też wspomnieć, że wymienione wyżej efekty korzystnie wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Google docenia bowiem zoptymalizowane pod kątem UX witryny, nagradzając je większą widocznością w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu świadomość marki w sieci znacznie wzrasta, a użytkownicy są bardziej skłonni do skorzystania z jej oferty.

Podsumowanie

Jak widać, wędrówka poznawcza jest świetnym sposobem na analizę użyteczności strony internetowej. Weryfikacja aspektów, takich jak intuicyjność projektu, możliwość samodzielnego podejmowania decyzji czy przewidywalność działań, pozwala wprowadzić niezbędne poprawki oraz rozwinąć obszary, które spotykają się z największym zainteresowaniem grupy docelowej.

Warto więc wykorzystać tę metodę samodzielnie lub zlecić jej wdrożenie ekspertom. Umiejętnie przeprowadzona analiza może bowiem zapewnić wiele korzyści, dzięki którym niejedna marka osiągnie w Internecie sukces.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym są heurystyki Nielsena?
    Czym są heurystyki Nielsena?
    Heurystyki Nielsena pomogą Ci tak zoptymalizować stronę, aby spełniała oczekiwania internautów. Wykorzystaj te wytyczne do budowy doskonałej witryny.
    UX Writing – co to jest?
    UX Writing – co to jest?
    UX Writing to kierunek podążający w stronę projektowania pozytywnych doświadczeń użytkowników stron i aplikacji. Wiesz, jak zrealizować ten cel?
    Co to jest CTA? Jak stworzyć skuteczny przycisk call to action?
    Co to jest CTA? Jak stworzyć skuteczny przycisk call to action?
    Istnieją różne sposoby, aby zachęcić klientów do odwiedzenia strony lub zakupu produktu. Jednym z nich jest CTA. Warto poznać jego elementy.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.