Zapytaj o ofertę

Inbound vs. outbound marketing: jaka jest różnica?

7 min czytania
Inbound vs. outbound marketing: jaka jest różnica?
Kategoria Marketing

Marketing rozwija się z dnia na dzień. Jeśli chcesz pozyskać nowych klientów, musisz postawić na innowacyjne techniki promocji i reklamy, które zapewnią Ci spektakularne wyniki sprzedażowe. Działania, które mogą Ci w tym pomóc, to inbound i outbound marketing. Z pewnością zastanawiasz się, na czym polegają, czym się różnią i jak je wykorzystać, aby zdobyć przewagę nad konkurencją. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!

Spis treści:

Czym jest inbound marketing?

Zacznijmy od tego, co to jest inbound marketing? W języku polskim nazywany jest aktywnym marketingiem przychodzącym, choć zwykle funkcjonuje pod angielską nazwą. Dzięki inbound marketingowi możesz pozyskać klientów za pomocą wartościowych treści dostępnych dokładnie tam, gdzie odbiorcy ich poszukują. Jako że w Internecie możemy spotkać wiele formatów reklamy, większość użytkowników je ignoruje. Kiedy dana treść na pierwszy rzut oka wydaje się płatną promocją, uznawana jest za bezwartościową. Coraz powszechniejsze jest więc zjawisko ślepoty banerowej, która bardzo niekorzystnie wpływa na wyniki sprzedażowe przedsiębiorstw.

Inbound marketing ukierunkowany jest na publikowanie treści, które niosą szczególną wartość dla Twoich odbiorców. Dzięki nim możesz uzyskać status specjalisty w swojej branży, co pozwoli Ci nawiązać trwałe relacje z konsumentami.

Do najważniejszych narzędzi z zakresu inbound marketingu zaliczamy między innymi artykuły i eksperckie wpisy blogowe. Tworzenie wysokiej jakości treści nie jest jednak wystarczające. Twoim celem powinno być maksymalne zaangażowanie odbiorcy i skłonienie go do określonych działań. Aby zatrzymać użytkownika na stronie, warto wyświetlić mu wyskakujące okienko exit-pop up. Umieszczenie tam informacji o darmowych treściach do pobrania lub promocji jest świetnym sposobem na to, aby został on z Tobą na dłużej. Oto kilka innych rozwiązań, dzięki którym nawiążesz trwałe relacje z odbiorcami:

  • darmowe poradniki, e-booki i inne materiały do pobrania,
  • wartościowy newsletter z oryginalnymi treściami,
  • aktywność w mediach społecznościowych,
  • udostępnianie darmowych próbek sprzedawanych produktów lub świadczonych usług,
  • darmowe kursy i szkolenia.

post marki House na Facebooku Facebook

Pamiętaj też o optymalizacji swojej strony internetowej pod kątem użyteczności i funkcjonalności. Dzięki temu zyskasz pewność, że każdy użytkownik, który ją odwiedzi, znajdzie to, czego szuka.

Czym jest outbound marketing?

Outbound marketing to inaczej marketing wychodzący, czyli wszelkie działania, za pomocą których możesz pozyskać klienta, bezpośrednio zachęcając go do skorzystania ze swojej oferty. Działania z zakresu outbound marketingu polegają na wprowadzeniu aktywnej komunikacji z grupą docelową w taki sposób, aby konsumenci wyrażali zainteresowanie Twoimi produktami i usługami. Nadrzędnym celem takich działań jest doprowadzenie odbiorców na sam dół lejka sprzedażowego, aż po realizację transakcji.

Wiesz już, co to jest outbound marketing. Przyjrzyjmy się więc najważniejszym narzędziom wykorzystywanym w zakresie tej koncepcji. Są to:

  • reklamy w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych,
  • tradycyjne środki reklamy, takie jak oferty w prasie i telewizji,
  • targi i wydarzenia branżowe,
  • cold calling,
  • cold mailing,
  • reklamy na stronie internetowej.

post marki Marketer+ na Facebooku Facebook

Warto zaznaczyć, że outbound marketing ma kilka istotnych wad. Z punktu widzenia odbiorców nachalne reklamy mogą przeszkadzać i być niepożądane. Wiele technik z zakresu outbound marketingu jest też ignorowanych przez konsumentów, którzy automatycznie filtrują treści sponsorowane. Jednym z najważniejszych minusów tej koncepcji jest też fakt, iż outbound marketing jest dość kosztowny. Niemniej jednak dzięki właściwej strategii może być niezwykle skuteczny.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Inbound i outbound marketing – najważniejsze różnice

Obecnie większość przedsiębiorców stawia na inbound marketing. Wynika to z faktu, iż treści publikowane w ramach tej strategii są znacznie bardziej angażujące i skutecznie zatrzymują użytkownika na stronie lub w sklepie internetowym.

Najważniejszą różnicą między tymi koncepcjami jest to, że inbound marketing generuje znacznie niższe koszty i pozwala na uzyskanie długoterminowych rezultatów. Strategia outbound wymaga natomiast większych wydatków, a wyniki pojawiają się tylko wtedy, gdy za nie płacisz.

Istotną różnicą jest także zakres wykorzystywanych kanałów. Podczas gdy inbound marketing obejmuje: wszelkiego rodzaju treści content marketingowe, zewnętrzne artykuły sponsorowane, SEO, newsletter, materiały wideo oraz działania optymalizacyjne na stronie internetowej, outbound marketing skupia się na promocji za pomocą płatnych reklam w mediach społecznościowych, targów, wewnętrznych ofert oraz tradycyjnych narzędzi, takich jak reklamy telewizyjne czy ulotki.

Ponadto inbound marketing pozwoli Ci dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców, a outbound skupia się wyłącznie na wyszczególnionej grupie.

Na koniec warto wspomnieć o jednym, kluczowym podobieństwie tych rozwiązań. Otóż zarówno inbound, jak i outbound stosowane są w celu zwiększenia konwersji oraz pozyskania nowych klientów. Jeśli więc chcesz osiągnąć sukces w Internecie, połączenie tych koncepcji będzie najlepszym sposobem.

Plusy i minusy obu rozwiązań

Nic w życiu nie jest oczywiste. W związku z tym każda strategia marketingowa ma zarówno wady, jak i zalety. Z pewnością zastanawiasz się, jak to wygląda w przypadku inbound i outbound marketingu. Podpowiadam!

Inbound marketing

Zalety inbound marketingu to przede wszystkim:

  • dostęp do wielu kanałów marketingowych i możliwość wykorzystywania ich jednocześnie,
  • możliwość dotarcia do sprecyzowanej grupy odbiorców,
  • stosunkowo niskie koszty pozyskiwania leadów,
  • długoterminowy charakter efektów,
  • reklama oparta na potrzebach odbiorców, co pozwala budować zaufanie i zwiększać świadomość marki.

Wśród cech inbound marketingu możemy też wyróżnić kilka wad. Są to:

  • duża pracochłonność kampanii,
  • wysoki próg wejścia na rynek,
  • długi czas oczekiwania na pierwsze efekty,
  • trudności w zakresie budowania strategii w mniejszych branżach,
  • ryzyko nieprawidłowego określenia grupy docelowej.

Outbound marketing

Do zalet outbound marketingu zaliczamy:

  • jednostronną komunikację z klientem,
  • możliwość działania na bardzo szeroką skalę,
  • dużą rentowność działań,
  • stosunkowo szybkie efekty kampanii.

Outbound marketing ma też kilka wad. Do najważniejszych należą:

  • trudne warunki sprzedaży, która jest zależna od potrzeb klienta,
  • ograniczone możliwości precyzowania działań,
  • stosunkowo wysoki koszt pozyskiwania leadów,
  • niska opłacalność w przypadku translacji o małej wartości,
  • trudności w nawiązywaniu relacji z klientami, jako że outbound marketing często kojarzony jest z nachalnymi reklamami.

Jaki rodzaj marketingu wybrać?

Wiesz już, na czym polega inbound marketing i outbound marketing. Z pewnością zastanawiasz się jednak, która koncepcja przyniesie lepsze efekty. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Skuteczność obu rozwiązań zależy bowiem nie tylko od zaangażowania w działania promocyjne, ale też charakterystyki firmy i branży, w której działasz.

Istnieje jednak prosty sposób, dzięki któremu możesz znacznie poprawić wyniki i maksymalnie wykorzystać potencjał marketingowy swojej firmy. Mowa tu o połączeniu koncepcji inbound i outbound. Jednoczesne stosowanie rozwiązań z zakresu tych strategii to świetny sposób na przyciąganie nowych klientów oraz budowanie z nimi trwałych relacji. Pamiętaj jednak, że takie połączenie będzie nieco bardziej wymagające niż stosowanie jednego rozwiązania. Jeśli więc chcesz uniknąć ewentualnych błędów i zmaksymalizować efektywność promocji, skonsultuj się z agencją marketingową, która wybierze najlepsze dla Twojego biznesu metody, a także wskaże działania, dzięki którym osiągniesz sukces!

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
Sprzedaż komplementarna to świetny sposób na zwiększanie wartości transakcji. Podpowiemy Ci, czym jest i na co zwrócić uwagę, aby była skuteczna!
Agencja kreatywna – co to jest?
Agencja kreatywna – co to jest?
Z pojęciem agencji marketingowej spotkał się niemal każdy z nas. Z pewnością jesteś w stanie podać przynajmniej kilka działań, w […]
PLA – co to jest?
PLA – co to jest?
W Twojej strategii marketingowej nie powinno zabraknąć Product Listing Ads (PLA). Dzięki nim możesz skutecznie zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie online.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę