Zapytaj o ofertę
Co to jest case study i jak je przygotować?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co to jest case study i jak je przygotować?

Co to jest case study i jak je przygotować?

6 min. czytania

Nikogo nie przekona już opowieść o samych zaletach Twojej firmy czy obietnice bez żadnych dowodów ich spełnienia. Rzeczą naturalną jest to, że prędzej klienci uwierzą w to, co sami zobaczą lub zdołają zrozumieć niż po prostu w kierowane do nich słowa. Jest jednak skuteczny sposób, aby na nich wpłynąć. Dzięki case study jesteś w stanie uświadomić odbiorców na dany temat, a przy tym mieć miejsce do wysnucia własnych wniosków.

W artykule przygotowaliśmy kilka uwag dotyczących tworzenia studium przypadku, abyś jak najlepiej zaprezentował dotychczasowe osiągnięcia. Chcesz wyróżnić się na tle konkurencji? Przedstaw w profesjonalny sposób swoje działania!

Definicja case study

Na zasadnicze pytanie, case study co to jest?, odpowiedzieliśmy już na samym początku. Studium przypadku pozwala zrozumieć, jakie było zadanie, w jaki sposób rozpocząłeś jego realizację, jakie problemy pojawiły się po drodze i finalnie, jaki efekt uzyskałeś.

Oczekuje się, że zleceniodawca skrupulatnie omówi cały projekt, jednak trudno wyobrazić sobie to w przypadku niektórych obszarów ze względu na ich złożoną specyfikę. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się studium przypadku, szczególnie jeśli chodzi o marketing internetowy. Zilustrowanie etapów, którymi podąża agencja marketingowa lub firma o innym profilu działalności, pozwala na lepsze przyswojenie informacji i większą świadomość procesu kreacyjnego.

Czym różni się studium przypadku od reklamy?

W case study prezentujesz, krok po kroku, jak wykonujesz zadania. W ten prosty, aczkolwiek skuteczny sposób jesteś w stanie pokazać owoce swojej pracy. Reklama jest mniej “naturalną” formą przedstawienia marki, koncentrującą się często na podkreślaniu samych zalet produktu lub usługi.

Dobre praktyki tworzenia studium przypadku

Czym powinno wyróżniać się dobre case study? Sposobów podejścia do tematu jest kilka. Zdecydowaliśmy się na przybliżenie wskazówek, bez których trudno mówić o osiągnięciu sukcesu.

Od początku, czyli znaczenie chronologii i hierarchii case study

W studium przypadku należy zachować odpowiednią strukturę oraz chronologię. Powinny znaleźć się w nim zatem początek, rozwinięcie i zakończenie.

Chociaż wydaje się to banalnie proste, wciąż dostrzega się liczne błędy w tym obszarze. Upychanie przypadkowych fotografii i chaotyczne umieszczenie faktów w tekście to najczęstsze niepoprawne praktyki, które negatywnie wpływają na czytelność opisu.

Co powinno znaleźć się we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu studium przypadku?

Klasyczny podział, choć znany każdemu ze szkoły podstawowej, wciąż generuje niemałe kłopoty. Co zatem powinno znaleźć się we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu tworzonego case study?

  • Wstęp – zacznij od przedstawienia kontekstu, tła sytuacyjnego, aby przybliżyć, z jakim wyzwaniem przyszło Ci się zmierzyć. Określ, kim jest klient korzystający z usługi oraz na jakie problemy chce znaleźć rozwiązanie.
  • Rozwinięcie – to miejsce, w którym przedstawiasz swoje stanowisko i perspektywę danego problemu. Możesz objaśnić, w jaki sposób zaplanowałeś pracę oraz jakimi taktykami się posłużyłeś, aby zrealizować pomysły.
  • Zakończenie – podsumowanie wyników i prezentacja efektów.

W czym tkwi sekret? Z reguły chodzi o regularne dokumentowanie poczynań swojej pracy. Jeżeli systematycznie zapisujesz, co robisz, nie będziesz miał problemu z opracowaniem case study. Nie popadaj jednak w nadmierny perfekcjonizm, skoncentruj się na realnych celach i rozwiązaniu problemów Twoich klientów.

Opowiedz historię

Studium przypadku to coś na kształt historii, w której pojawiają się główne postacie, a sytuacje przedstawione są w kolejności chronologicznej. Tworzone opowieści ilustrują zmagania bohaterów, dlatego Ty również powinieneś przedstawić przeszkody, które pojawiły się na Twojej drodze.

Na samym początku skup się jednak na głównej idei case study (czyli na motywie przewodnim) oraz problemie, z którym zmaga się klient. Przykładowo, jeżeli zarządzana przez Ciebie firma specjalizuje się w renowacji ogrodów, a Ty aktualnie zajmujesz się opisem jednego z przypadków, wyróżnij cel oraz cechy charakterystyczne (co da przewagę względem konkurencji). Uczyń z niego motyw przewodni i zwróć uwagę odbiorców.

Dane liczbowe i wykresy

Większa wiarygodność idzie w parze z danymi liczbowymi i wykresami. Stworzone studium przypadku ma budować zaufanie do firmy, a nie wzbudzać niepotrzebną niechęć poprzez wymianę niekończących się zalet. Obiektywizm jest tu na wagę złota i trudno temu zaprzeczyć.

Dodatkowo możesz poprosić dotychczasowego lub byłego klienta o opinię i umieścić ją w case study. Fachowo nazywane “testimoniale” implementuje się na końcu jako formę podsumowania. Dzięki rekomendacji drugiej osoby nie sprawiasz wrażenia, jakbyś się przechwalał, a wręcz przeciwnie – kształtujesz renomę swojej marki.

Specjalistycznemu słownictwu mówimy “NIE”

Przez wiele osób niektóre wyrażenia branżowe mogą zostać uznane za mało zrozumiałe. Unikaj więc branżowego żargonu, przekazuj informacje w sposób prosty i posługuj się przystępnym zasobem słów. Im mniej specjalistycznych komunikatów, tym lepiej.

Długie, wyczerpujące opisy

Jak długie powinno być case study? To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Większość ekspertów jednak wskazuje, że obszerniejsze studium przypadku jest bardziej efektywne. Rozbudowany content oddaje wymiar wysiłku włożonego w realizację projektu. Nie warto oszczędzać na precyzyjnym, dokładanym omawianiu etapów swojej pracy.

Coś przyjemnego dla oka, czyli obrazy

“Suchy” tekst znuży nawet najwytrwalszego czytelnika. Uzupełnieniem case study powinny być więc obrazy i fotografie. Nie bój się schematów, ilustracji, infografik czy wykresów. Zatrzymaj wzrok odbiorcy na najważniejszych częściach projektu, skłoń do refleksji i wywołaj dobre wrażenie.

Podsumowanie

Case study to kompleksowy przewodnik po korzyściach, których użytkownik może doświadczyć, jeśli zdecyduje się na podjęcie z Tobą współpracy. To znakomita okazja do tego, aby poprawić wizerunek firmy i sprawić, że jako jej właściciel będziesz bardziej wiarygodny. Zależy Ci na uwydatnieniu sukcesów przedsiębiorstwa? Studium przypadku to dobry wybór!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 3
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak zorganizować event, który się opłaca?
    Jak zorganizować event, który się opłaca?
    Event marketing to jeden z kluczowych elementów komunikacji marketingowej firmy. Jak zorganizować event, który przynosi zysk? O tym przeczytasz w tym artykule.
    Poznaj model trójkąta projektu!
    Poznaj model trójkąta projektu!
    Zastanawiasz się, czy można połączyć jakość z czasem i budżetem, aby stworzyć odpowiednie skuteczną strategię marketingową? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
    Mity dotyczące agencji digital marketingu i świadczonych przez nie usług
    Mity dotyczące agencji digital marketingu i świadczonych przez nie usług
    Czy media społecznościowe są skuteczne? Na czym rzeczywiście koncentruje się digital marketing? W tym artykule obalamy najpopularniejsze mity!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.