Nikogo nie przekona już opowieść o samych zaletach Twojej firmy czy obietnice bez żadnych dowodów ich spełnienia. Rzeczą naturalną jest to, że prędzej klienci uwierzą w to, co sami zobaczą lub zdołają zrozumieć niż po prostu w kierowane do nich słowa. Jest jednak skuteczny sposób, aby na nich wpłynąć. Dzięki case study jesteś w stanie uświadomić odbiorców na dany temat, a przy tym mieć miejsce do wysnucia własnych wniosków.
W artykule przygotowaliśmy kilka uwag dotyczących tworzenia studium przypadku, abyś jak najlepiej zaprezentował dotychczasowe osiągnięcia. Chcesz wyróżnić się na tle konkurencji? Przedstaw w profesjonalny sposób swoje działania!
Na zasadnicze pytanie, case study co to jest?, odpowiedzieliśmy już na samym początku. Studium przypadku pozwala zrozumieć, jakie było zadanie, w jaki sposób rozpocząłeś jego realizację, jakie problemy pojawiły się po drodze i finalnie, jaki efekt uzyskałeś.
Oczekuje się, że zleceniodawca skrupulatnie omówi cały projekt, jednak trudno wyobrazić sobie to w przypadku niektórych obszarów ze względu na ich złożoną specyfikę. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się studium przypadku. Zilustrowanie etapów, którymi podąża agencja marketingowa lub firma o innym profilu działalności, pozwala na lepsze przyswojenie informacji i większą świadomość procesu kreacyjnego.
W case study prezentujesz, krok po kroku, jak wykonujesz zadania. W ten prosty, aczkolwiek skuteczny sposób jesteś w stanie pokazać owoce swojej pracy. Reklama jest mniej “naturalną” formą przedstawienia marki, koncentrującą się często na podkreślaniu samych zalet produktu lub usługi.
Czym powinno wyróżniać się dobre case study? Sposobów podejścia do tematu jest kilka. Zdecydowaliśmy się na przybliżenie wskazówek, bez których trudno mówić o osiągnięciu sukcesu.
W studium przypadku należy zachować odpowiednią strukturę oraz chronologię. Powinny znaleźć się w nim zatem początek, rozwinięcie i zakończenie.
Chociaż wydaje się to banalnie proste, wciąż dostrzega się liczne błędy w tym obszarze. Upychanie przypadkowych fotografii i chaotyczne umieszczenie faktów w tekście to najczęstsze niepoprawne praktyki, które negatywnie wpływają na czytelność opisu.
Klasyczny podział, choć znany każdemu ze szkoły podstawowej, wciąż generuje niemałe kłopoty. Co zatem powinno znaleźć się we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu tworzonego case study?
W czym tkwi sekret? Z reguły chodzi o regularne dokumentowanie poczynań swojej pracy. Jeżeli systematycznie zapisujesz, co robisz, nie będziesz miał problemu z opracowaniem case study. Nie popadaj jednak w nadmierny perfekcjonizm, skoncentruj się na realnych celach i rozwiązaniu problemów Twoich klientów.
Studium przypadku to coś na kształt historii, w której pojawiają się główne postacie, a sytuacje przedstawione są w kolejności chronologicznej. Tworzone opowieści ilustrują zmagania bohaterów, dlatego Ty również powinieneś przedstawić przeszkody, które pojawiły się na Twojej drodze.
Na samym początku skup się jednak na głównej idei case study (czyli na motywie przewodnim) oraz problemie, z którym zmaga się klient. Przykładowo, jeżeli zarządzana przez Ciebie firma specjalizuje się w renowacji ogrodów, a Ty aktualnie zajmujesz się opisem jednego z przypadków, wyróżnij cel oraz cechy charakterystyczne (co da przewagę względem konkurencji). Uczyń z niego motyw przewodni i zwróć uwagę odbiorców.
Większa wiarygodność idzie w parze z danymi liczbowymi i wykresami. Stworzone studium przypadku ma budować zaufanie do firmy, a nie wzbudzać niepotrzebną niechęć poprzez wymianę niekończących się zalet. Obiektywizm jest tu na wagę złota i trudno temu zaprzeczyć.
Dodatkowo możesz poprosić dotychczasowego lub byłego klienta o opinię i umieścić ją w case study. Fachowo nazywane “testimoniale” implementuje się na końcu jako formę podsumowania. Dzięki rekomendacji drugiej osoby nie sprawiasz wrażenia, jakbyś się przechwalał, a wręcz przeciwnie – kształtujesz renomę swojej marki.
Przez wiele osób niektóre wyrażenia branżowe mogą zostać uznane za mało zrozumiałe. Unikaj więc branżowego żargonu, przekazuj informacje w sposób prosty i posługuj się przystępnym zasobem słów. Im mniej specjalistycznych komunikatów, tym lepiej.
Jak długie powinno być case study? To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Większość ekspertów jednak wskazuje, że obszerniejsze studium przypadku jest bardziej efektywne. Rozbudowany content oddaje wymiar wysiłku włożonego w realizację projektu. Nie warto oszczędzać na precyzyjnym, dokładanym omawianiu etapów swojej pracy.
“Suchy” tekst znuży nawet najwytrwalszego czytelnika. Uzupełnieniem case study powinny być więc obrazy i fotografie. Nie bój się schematów, ilustracji, infografik czy wykresów. Zatrzymaj wzrok odbiorcy na najważniejszych częściach projektu, skłoń do refleksji i wywołaj dobre wrażenie.
Case study to kompleksowy przewodnik po korzyściach, których użytkownik może doświadczyć, jeśli zdecyduje się na podjęcie z Tobą współpracy. To znakomita okazja do tego, aby poprawić wizerunek firmy i sprawić, że jako jej właściciel będziesz bardziej wiarygodny. Zależy Ci na uwydatnieniu sukcesów przedsiębiorstwa? Studium przypadku to dobry wybór!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.