Zapytaj o ofertę

Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?

5 min czytania
Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
Kategoria Marketing

Zwiększenie sprzedaży to coś, na czym zależy każdemu przedsiębiorcy. Niestety, bardzo konkurencyjny obecnie rynek skutecznie utrudnia pozyskiwanie nowych klientów i generowanie zysków. Koncepcją, która może nieco to ułatwić, jest sprzedaż komplementarna. Dzięki niej możesz łatwo podnieść wartość zakupów, osiągając przy tym satysfakcjonujące wyniki. W tym artykule podpowiemy Ci, na czym polega i w jaki sposób ją wykorzystać.

Spis treści:

Czym jest sprzedaż komplementarna?

Sprzedaż komplementarna polega na oferowaniu klientowi dodatkowych produktów lub usług, podczas gdy ten jest zainteresowany zakupem danego artykułu. Kwintesencją tej taktyki jest konieczność dopasowania oferty do przedmiotu, który dana osoba zamierza kupić lub właśnie zakupiła. Metodę tę najlepiej zobrazować na konkretnym przykładzie. Jeśli zajmujesz się sprzedażą nasion, zaproponuj klientowi zakup ziemi lub doniczki. Jeśli z kolei prowadzisz firmę zajmującą się profesjonalnym sprzątaniem, kiedy klient jest zainteresowany myciem okien, możesz zaoferować mu dodatkowe pranie dywanów.
Najważniejszym aspektem wpływającym na skuteczność sprzedaży komplementarnej jest prawidłowe określenie potrzeb klienta. Jeśli trafnie ocenisz jego oczekiwania i problemy, rozszerzając funkcję konkretnego produktu lub usługi w zakresie jego preferencji, z pewnością skutecznie zachęcisz go do dodatkowego zakupu.

Koncepcja cross-selling

Sprzedaż komplementarna często określana jestem też mianem cross-sellingu. Tłumaczenie tego określenia wskazuje dodanie do głównego produktu przedmiotu uzupełniającego, dającego klientowi dodatkową wartość. W tym miejscu warto też wspomnieć o up-sellingu, gdyż termin też bardzo często mylony jest z pojęciem sprzedaży komplementarnej. Oznacza on jednak oferowanie nabywcy produktów nieco droższych, o wyższym standardzie lub jakości, niż te, które zamierza kupić. Cross-selling obejmuje jednak działania związane z proponowaniem nabywcy zestawów, czyli produktów uzupełniających.

Jedną z taktyk w zakresie tej koncepcji jest oferowanie na przykład darmowej dostawy. Kluczową zaletą w sprzedaży komplementarnej jest fakt, iż jej zastosowanie jest bardzo proste i nie wymaga zbyt wielu dodatkowych działań. Dzięki niej możesz w łatwy sposób zwiększyć wartość pojedynczej transakcji, usatysfakcjonować klienta i osiągnąć lepsze wyniki.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Zalety sprzedaży komplementarnej – dlaczego warto?

Sprzedaż komplementarna, jak już wspomnieliśmy, to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży. Skuteczność tej metody wynika przede wszystkim z charakterystyki współczesnych klientów i specyfiki podejmowanych przez nich decyzji zakupowych. Nie oszukujmy się. Konsumenci nie są obecnie szczególnie lojalni, a ich wybory często wynikają z impulsu lub skutecznej reklamy. Nierzadko zdarza się, że osoba, która kupiła Twój produkt, już nigdy nie odwiedzi sklepu internetowego. Warto więc wdrożyć ideę sprzedaży komplementarnej, dzięki której wartość pojedynczej transakcji osiągnie maksymalną kwotę.

Istotną zaletą cross-sellingu jest też fakt, iż proces ten może być w pełni zautomatyzowany. Raz ustawione algorytmy wykonają całą robotę za Ciebie. Wystarczy, że umieścisz na swojej stronie prosty baner z rekomendacjami osób, które kupiły produkt X wraz z przedmiotem Y czy Z. Możesz także zaprezentować klientowi możliwość zwiększenia wartości zamówienia, w zamian za otrzymanie pewnego rabatu.

kobieta w spódniczce, trampki housebrand.com

Sprzedaż komplementarna jest też świetnym sposobem na zaangażowanie klienta w interakcje z marką i zwiększenie jej świadomości. Jeśli bowiem zwrócisz uwagę odbiorcy na etapie realizacji transakcji, szanse na to, że zapamięta Twoją ofertę i przy najbliższej okazji zdecyduję się na ponowne odwiedzenie sklepu, są znaczne większe.

Dzięki sprzedaży komplementarnej możesz ponadto zwiększyć zaufanie klientów do marki, co pozytywnie wpływa na jej wyniki. Zaprezentowanie użytkownikowi kilku możliwości dodatkowych produktów lub promocji sprawia, że czuje się on bardziej doceniony i zaopiekowany. Z pewnością chętnie wróci do Twojego sklepu.

Warto też wspomnieć, że cross-selling obarczony jest niemal zerowym ryzykiem. Jeśli klient zdecyduje się na zakup dodatkowego przedmiotu lub usługi, osiągniesz zysk. Jeśli nie, nic nie stracisz. Wartość zamówienia może więc jedynie się zwiększać, a w najgorszym przypadku konsument kupi tylko to, po co rzeczywiście przyszedł.

akcesoria do komputera: myszka, torba na laptopa, mediaexpert.pl

Jak cross-selling wpływa na skuteczność ofert?

Sprzedaż komplementarna to coraz częściej wykorzystywany przez współczesne marki sposób generowania zysków. Dlaczego jednak jest ona tak skuteczna? Oto kilka najważniejszych powodów, dla których warto postawić na cross-selling:

  • prezentowanie klientom produktów, o których istnieniu nie mieli pojęcia,
  • oferowanie konsumentom możliwości uzupełnienia lub ulepszenia wybranego produktu,
  • proponowanie dodatkowego zakupu zamiast narzucania oferty za pomocą natarczywej reklamy,
  • łatwość realizacji transakcji, jako że produkty komplementarne zwykle są tańsze niż główny przedmiot,
  • klient zdecydowany na zakup jest skłonny do nabycia dodatkowego produktu,
  • nabywanie kilku produktów naraz pozwala obniżyć koszty dostawy.

Podsumowanie

Sprzedaż komplementarna to świetna taktyka dla wszystkich firm, które chcą zwiększyć wartość transakcji. Umiejętnie opracowana strategia pozwala poprawić stabilność biznesu oraz zdobyć zaufanie docelowych odbiorców. Ważne jest jednak, aby podczas realizacji cross-sellingu pamiętać o kilku istotnych zasadach. Przede wszystkim dokładnie przemyśl i zaplanuj swoje działania. Proponowanie zbyt dużej liczby produktów z pewnością nie przyniesie oczekiwanych efektów, gdyż klienci nie będą w stanie się zdecydować. Upewnij się też, że oferowane przedmioty są powiązane z interesującym konsumenta produktem.

W przypadku sprzedaży komplementarnej bardzo ważne jest zaprezentowanie użytkownikowi korzyści płynących z dokonania dodatkowego zakupu. Pamiętaj też, że zawsze możesz zwrócić się o pomoc do profesjonalnej agencji marketingowej, która opracuje dokładny plan działania i wdroży cross-selling w taki sposób, aby przyniósł maksymalne korzyści.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Reklama dźwignią handlu. Jak powinny się reklamować małe firmy w sieci?
Reklama dźwignią handlu. Jak powinny się reklamować małe firmy w sieci?
Marketing w świecie wirtualnym. Czym są płatne wyniki wyszukiwania (SEM) oraz czym charakteryzuje się reklama internetowa. PPC i landing page to początek.
Co to jest social media marketing?
Co to jest social media marketing?
Chcesz docierać do szerokiej publiczności, budować przyjazne relacje z klientami i zwiększać zasięg dość niskim kosztem? Sprawdź social media marketing!
Czym jest reklama kontekstowa?
Czym jest reklama kontekstowa?
Z roku na rok liczba użytkowników Internetu rośnie. Oprócz tego wiele firm działa wyłącznie online, a przy tym sieć jest […]

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę