W sieci od dawna toczy się rozgorzała dyskusja na temat domen w kontekście pozycjonowania stron internetowych. Ty również zastanawiasz się, czy lepiej wybrać domenę z długą historią, czy taką, która dopiero zacznie ją tworzyć? Postaramy się rozwiać część Twoich wątpliwości. Dowiesz się, gdzie sprawdzić wiek domeny, a także, czy wiek to rzeczywiście tylko liczba.
Domena to unikalny adres przyjazny użytkownikowi, umożliwiający mu odnajdywanie zasobów w sieci internetowej. Składa się z trzech podstawowych elementów: protokołu, nazwy domeny oraz rozszerzenia. Nazwa domeny i wybrane rozszerzenia mają wpływ na pozycjonowanie strony w sieci, a także budowanie świadomości marki.
Każda domena ma swój cykl “życia”, różniący się w zależności od jej rodzaju (inaczej jest w przypadku domen lokalnych a międzynarodowych). Chodzi o czas od momentu rejestracji, do czasu powrotu do puli wolnych domen. Wiek domeny to z kolei okres funkcjonowania domeny od jej pierwszej rejestracji.
Przy określaniu historii domeny bierze się pod uwagę trzy elementy:
Wielu specjalistów wciąż zastanawia się, czy wiek domeny jest jednym z czynników rankingowych, mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Google nie pozostawia jednak co do tego wątpliwości. Wiek ustalany jest na podstawie danych historycznych z indeksu oraz danych znajdujących się w bazie WHOIS. Podkreśla jednak, że jest to element techniczny – trudny do zdobycia, jednak niedecydujący bezpośrednio o pozycji. Słowem kluczem jest “bezpośrednio”, ponieważ oznacza, że do pewnego stopnia wiek wpływa na cały proces optymalizacji i pozycjonowania.
Znacznie ważniejszy jest pod tym kątem profil linkowy, przypisany do danej domeny. Dlatego często dochodzi do sytuacji wykupywania domen o długiej historii, które zgromadziły wiele wartościowych linków zwrotnych. Należy jednak uważać, ponieważ może okazać się, że na poprzedniego właściciela zostały nałożone bany bądź filtry obniżające wartość całej domeny w oczach Google.
Wiesz już, że profil linkowy ma znaczenie dla historii domeny. Narzędzie Ahrefs stworzyło autorski współczynnik, oceniający domenę pod względem liczby oraz jakości linków zewnętrznych. Im jego wartość jest wyższa, tym mocniejsza witryna.
Źródło: Współczynnik DR dla www.grupa-icea.pl/ahrefs
Mówiąc o cyklu życia domeny, należy również wspomnieć o jej wygasaniu. Brak płatności skutkuje blokadą i przekazaniem jej do tzw. kwarantanny, trwającej 30 dni od momentu zakończenia jej ważności. Jeśli w tym czasie nie zostaną podjęte żadne kroki, zostaje przywrócona do puli wolnych domen. Jej ponowna rejestracja sprawi, że wiek domeny będzie liczony na nowo.
Warto zaznaczyć, że jeśli zmieni się właściciel domeny – a jest ona wciąż w rejestrze – domain age nie ulegnie zmianie.
Pojawia się więc pytanie o wartość wieku domeny. Starsza domena z długą historią może uzyskać lepszy wynik Page Authority, ponieważ wskazuje na jej ciągłość istnienia w sieci oraz jej widoczność. Dużo łatwiej również zaplanować strategię SEO dla takiej domeny, zwłaszcza pod kątem dopasowania słów kluczowych. Z drugiej strony bogata historia może okazać się przeszkodą, zwłaszcza jeśli witryna zawierała wiele błędów.
W związku z tym optymalizacja nowej domeny jest nieco bardziej wymagająca, ponieważ polega przede wszystkim na stworzeniu historii, która pozwoli stać się autorytetem w sieci zarówno dla użytkowników, jak i robotów sieciowych. Młoda domena jest jednak mniej problematyczna, gdyż działania realizowane są na niej na nowo. To niczym czysta karta. Warto również wspomnieć o tzw. Fresh Site Bonus, czyli premii dla nowo powstałych domen, która pozwala pojawić się przez chwilę na bardzo wysokiej pozycji w SERP-ach. Przy odpowiednim zapleczu można wykorzystać ten element do rozpoczęcia działań SEO.
W zależności od typu domeny istnieją różne metody sprawdzania jej wieku.
Wiek domeny to wartość, którą z pewnością warto brać pod uwagę podczas planowania optymalizacji i pozycjonowania. Chodzi o zaplecze, z jakim zaczynasz. Nie obawiaj się nowych, młodych domen. Dla Google ich wiek jest jedynie wskazówką, nie zaś nadrzędnym czynnikiem rankingowym. Niezależnie od tego, musisz pamiętać, że budowanie historii domeny to proces równie długotrwały jak SEO, wymagający umiejętności oraz wiedzy, a co najważniejsze – szerokiego spojrzenia na to zagadnienie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.