Zapytaj o ofertę
Co to jest wiek domeny i czy jest to ważne w procesie pozycjonowania?
5 min. czytania

Co to jest wiek domeny i czy jest to ważne w procesie pozycjonowania?

W sieci od dawna toczy się rozgorzała dyskusja na temat domen w kontekście pozycjonowania stron internetowych. Ty również zastanawiasz się, czy lepiej wybrać domenę z długą historią, czy taką, która dopiero zacznie ją tworzyć? Postaramy się rozwiać część Twoich wątpliwości. Dowiesz się, gdzie sprawdzić wiek domeny, a także, czy wiek to rzeczywiście tylko liczba.

Domain age – o co chodzi?

Domena to unikalny adres przyjazny użytkownikowi, umożliwiający mu odnajdywanie zasobów w sieci internetowej. Składa się z trzech podstawowych elementów: protokołu, nazwy domeny oraz rozszerzenia. Nazwa domeny i wybrane rozszerzenia mają wpływ na pozycjonowanie strony w sieci, a także budowanie świadomości marki.

Każda domena ma swój cykl “życia”, różniący się w zależności od jej rodzaju (inaczej jest w przypadku domen lokalnych a międzynarodowych). Chodzi o czas od momentu rejestracji, do czasu powrotu do puli wolnych domen. Wiek domeny to z kolei okres funkcjonowania domeny od jej pierwszej rejestracji.

Przy określaniu historii domeny bierze się pod uwagę trzy elementy:

  • wiek,
  • liczba i jakość linków,
  • kary nałożone przez wyszukiwarkę.

Wiek domeny a SEO

Wielu specjalistów wciąż zastanawia się, czy wiek domeny jest jednym z czynników rankingowych, mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Google nie pozostawia jednak co do tego wątpliwości. Wiek ustalany jest na podstawie danych historycznych z indeksu oraz danych znajdujących się w bazie WHOIS. Podkreśla jednak, że jest to element techniczny – trudny do zdobycia, jednak niedecydujący bezpośrednio o pozycji. Słowem kluczem jest “bezpośrednio”, ponieważ oznacza, że do pewnego stopnia wiek wpływa na cały proces optymalizacji i pozycjonowania.

Znacznie ważniejszy jest pod tym kątem profil linkowy, przypisany do danej domeny. Dlatego często dochodzi do sytuacji wykupywania domen o długiej historii, które zgromadziły wiele wartościowych linków zwrotnych. Należy jednak uważać, ponieważ może okazać się, że na poprzedniego właściciela zostały nałożone bany bądź filtry obniżające wartość całej domeny w oczach Google.

Domain Rating

Wiesz już, że profil linkowy ma znaczenie dla historii domeny. Narzędzie Ahrefs stworzyło autorski współczynnik, oceniający domenę pod względem liczby oraz jakości linków zewnętrznych. Im jego wartość jest wyższa, tym mocniejsza witryna.

Współczynnik DR ahrefs dla www.grupa-icea.pl Źródło: Współczynnik DR dla www.grupa-icea.pl/ahrefs

Wygasanie domeny

Mówiąc o cyklu życia domeny, należy również wspomnieć o jej wygasaniu. Brak płatności skutkuje blokadą i przekazaniem jej do tzw. kwarantanny, trwającej 30 dni od momentu zakończenia jej ważności. Jeśli w tym czasie nie zostaną podjęte żadne kroki, zostaje przywrócona do puli wolnych domen. Jej ponowna rejestracja sprawi, że wiek domeny będzie liczony na nowo.

Warto zaznaczyć, że jeśli zmieni się właściciel domeny – a jest ona wciąż w rejestrze – domain age nie ulegnie zmianie.

Stara czy nowa domena?

Pojawia się więc pytanie o wartość wieku domeny. Starsza domena z długą historią może uzyskać lepszy wynik Page Authority, ponieważ wskazuje na jej ciągłość istnienia w sieci oraz jej widoczność. Dużo łatwiej również zaplanować strategię SEO dla takiej domeny, zwłaszcza pod kątem dopasowania słów kluczowych. Z drugiej strony bogata historia może okazać się przeszkodą, zwłaszcza jeśli witryna zawierała wiele błędów.

W związku z tym optymalizacja nowej domeny jest nieco bardziej wymagająca, ponieważ polega przede wszystkim na stworzeniu historii, która pozwoli stać się autorytetem w sieci zarówno dla użytkowników, jak i robotów sieciowych. Młoda domena jest jednak mniej problematyczna, gdyż działania realizowane są na niej na nowo. To niczym czysta karta. Warto również wspomnieć o tzw. Fresh Site Bonus, czyli premii dla nowo powstałych domen, która pozwala pojawić się przez chwilę na bardzo wysokiej pozycji w SERP-ach. Przy odpowiednim zapleczu można wykorzystać ten element do rozpoczęcia działań SEO.

Gdzie sprawdzić wiek domeny?

W zależności od typu domeny istnieją różne metody sprawdzania jej wieku.

  • Jeśli posiadasz domenę globalną, informacje te znajdziesz w bazie WHOIS. Wystarczy wpisać jej nazwę, a otrzymasz bogaty raport na je temat. Dowiesz się, kto jest właścicielem danej domeny, do jakiego serwera jest przypisana, a także kiedy dokonano jej pierwszej rejestracji.
  • Możesz również skorzystać z narzędzia Domain Age Checker. Wystarczy wpisać domenę do wyszukiwarki, aby otrzymać dane na jej temat.
  • Wayback Machine to serwis, który dopiero od kilku lat jest dostępny dla użytkowników. Wpisując nazwę domeny, wystarczy podać dany zakres czasowy, a otrzymasz informację na temat zmian zachodzących w witrynie. Co ważne, będziesz mieć wgląd w to, czy działania podejmowane w obrębie danej domeny były zgodne z prawem.
  • W popularnym narzędziu Senuto także istnieje możliwość sprawdzenia wieku domeny. Dowiesz się, jak zmieniała się widoczność domeny wraz z upływem czasu, a także, czy odnotowywała spadki, na które powinieneś być uczulonym, planując strategię optymalizacji.
  • Ahrefs to narzędzie, o którym wspomnieliśmy wyżej w kontekście Domain Rating. Otrzymasz dzięki niemu informację na temat liczby domen odsyłających oraz związanych z nimi tekstów zakotwiczonych (anchor textów).

Wnioski

Wiek domeny to wartość, którą z pewnością warto brać pod uwagę podczas planowania optymalizacji i pozycjonowania. Chodzi o zaplecze, z jakim zaczynasz. Nie obawiaj się nowych, młodych domen. Dla Google ich wiek jest jedynie wskazówką, nie zaś nadrzędnym czynnikiem rankingowym. Niezależnie od tego, musisz pamiętać, że budowanie historii domeny to proces równie długotrwały jak SEO, wymagający umiejętności oraz wiedzy, a co najważniejsze – szerokiego spojrzenia na to zagadnienie.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Tanie SEO: Czy warto się na nie zdecydować?
    Tanie SEO: Czy warto się na nie zdecydować?
    Tanie SEO to niezwykle kuszące rozwiązanie. Pytanie brzmi: czy warto się na nie zdecydować? Odpowiedź znajdziesz w niniejszym artykule!
    Protokół HTTP i protokół HTTPS – czym się różnią?
    Protokół HTTP i protokół HTTPS – czym się różnią?
    Chcesz wiedzieć, czym są HTTP i HTTPS? Te dwa sieciowe protokoły są nieodłącznym elementem przeglądania internetu – dowiedz się o ich najważniejszych cechach, różnicach i podobieństwach.
    Na czym polega renderowanie witryny? Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?
    Na czym polega renderowanie witryny? Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?
    Renderowanie witryny internetowej to ważny proces – dzięki niemu Twoja strona może być widoczna dla użytkowników sieci. Warto wiedzieć więcej!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.