Zapytaj o ofertę
Czy intencja wyszukiwania użytkowników jest ważna?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czy intencja wyszukiwania użytkowników jest ważna?

Czy intencja wyszukiwania użytkowników jest ważna?

7 min. czytania

Z pewnością nie raz zastanawiałeś się, jak to jest, że wyszukiwarki są w stanie znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Pokazują Ci odpowiedzi idealnie dopasowane do Twojego zapytania. Może zdarza się również tak, że prowadzisz swoją stronę internetową i tworzysz do niej bloga, jednak z marną skutecznością, ponieważ nie generujesz żadnych konwersji w witrynie. Prawdopodobnie winowajcą jest intencja wyszukiwania użytkownika, często bagatelizowana przez osoby tworzące wpisy na blogu.

W tym artykule pokażemy Ci, czym jest intencja wyszukiwania i jak z niej korzystać, a także wskażemy, w jaki sposób wpływa na pozycjonowanie Twojej strony internetowej.

Czym jest intencja w wynikach wyszukiwania?

Intencja wyszukiwania odnosi się do znaczenia zapytania konkretnego użytkownika. Chodzi o odpowiedź na pytanie: czego tak naprawdę oczekuje odbiorca, wyszukując podaną frazę? Jest to konkretny cel użytkownika i może należeć do szeregu kategorii, w tym informacyjnych, nawigacyjnych, handlowych lub transakcyjnych.

Intencję można często wyczytać z rodzajów słów użytych w zapytaniach użytkowników, na przykład, jeśli fraza zawiera słowo „jak”, prawdopodobnie szukają oni informacji na temat sposobu wykonania. Dopasowując swoje treści do intencji użytkowników, możesz poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania i dać odpowiednie rozwiązanie dla zapytań użytkowników.

Rodzaje intencji wyszukiwaniasłowa kluczowe

Istnieją trzy główne typy intencji wyszukiwania. Jeśli dobrze je zrozumiesz, będziesz w stanie odpowiednio zoptymalizować swoje treści pod ich kątem.

  • Intencja informacyjnaWystępuje, gdy ktoś szuka odpowiedzi na konkretne pytanie lub informacji na dany temat. Mogą to być słowa kluczowe seed czy longtail. Zdarzy się, że otrzymasz mieszane wyniki ofert zakupów, ale w przeważającej części, jeśli intencja jest informacyjna, na liście SERP pokażą się wyniki informacyjne.
  • Intencja nawigacyjnaDzieje się tak, gdy ktoś szuka danej strony internetowej lub marki, czyli dokładnie wie, dokąd chce iść. W tym przypadku w wynikach najczęściej pojawia się strona konkretnej firmy.
  • Intencja transakcyjnaMa miejsce, gdy ktoś chce wykonać określone działanie w Internecie. Najczęściej użytkownik ma na celu zakup czegoś, ale nie zawsze musi to dotyczyć handlu elektronicznego. Ludzie mogą również chcieć zarezerwować spotkanie, wynająć coś lub znaleźć więcej informacji na temat danej usługi.

Analiza w kierunku intencji wyszukiwania

Najwięcej wysiłku należy włożyć w badanie słów kluczowych. Musi obejmować więcej, niż pobieranie niektórych list i tworzenie rekomendacji na podstawie liczby wyszukiwań. Żadne narzędzia nie przedstawią Ci intencji użytkowników. To ludzki element, który możesz poznać wyłącznie dzięki swoim analizom. Poniżej przedstawiamy kwestie, o które musisz zbadać, aby mieć szansę na wysoką pozycję dla określonych intencji odbiorców.

Przeanalizuj SERP

Musisz przeanalizować wyniki wyszukiwań konkretnych słów kluczowych. Czy istnieje pole odpowiedzi lub polecany fragment? Czy najważniejsze wyniki to strony produktów, strony z treścią lub strona FAQ? Twoim zadaniem jest poznanie odpowiedzi na te pytania. Wykonanie tego kroku pomoże Ci określić, jaki typ strony będzie w stanie konkurować z witrynami znajdującymi się na górze SERP. Pamiętaj tylko, aby wyczyścić pamięć podręczną lub przeglądać w trybie incognito, aby historia wyszukiwania nie miała wpływu na uzyskane wyniki.

Analiza wyników wyszukiwania może być bardzo korzystna. Nie tylko pomoże Ci w określeniu rodzaju wyniku, który Google określa jako odpowiedni dla danego słowa kluczowego, ale także pozwoli Ci zobaczyć, jak powinieneś ustrukturyzować swoje treści lub co powinieneś uwzględnić na podstawie wyświetlanych najlepszych wyników. Dzięki temu sprawisz, że Twoje strony będą lepsze!

Korzystanie z płatnych danych wyszukiwania

Możesz też użyć danych płatnego wyszukiwania, aby przeanalizować intencję słów kluczowych. Planer słów kluczowych to narzędzie wchodzące w skład Twojego konta Google Ads. Szukając ich nawet w narzędziu takim jak SEMrush, wygenerujesz również CPC powiązany z tym konkretnym hasłem.

Analiza CPC pomoże Ci określić, czy słowo kluczowe znajduje się w lejku wyszukiwania wcześniej, czy później. Hasła znajdujące się wcześniej są zwykle oparte na informacjach i przeważnie mają niższy CPC. Słowa kluczowe w dalszej części lejka mają charakter bardziej transakcyjny, czemu towarzyszy wyższy CPC. Może to pomóc w określeniu intencji słowa kluczowego, na które chcesz kierować swoje reklamy.

Czy intencja wyszukiwania ma wpływ na SEO?

Musisz wiedzieć, że wspomniane słowa kluczowe w treści już nie wystarczają. Algorytmy są teraz w stanie określić intencje znacznie lepiej niż kiedyś. Dostosowanie strony internetowej jest niezbędne, aby uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. W ten sposób zwiększysz liczbę wyświetleń, co z kolei pomoże zwiększyć ruch w Twojej witrynie.

Pamiętaj, że precyzyjnie komunikując intencje swojej strony użytkownikom za pomocą tytułu strony i opisu, możesz również zwiększyć współczynnik klikalności w witrynie. Dzieje się tak, ponieważ jeśli Twoja strona pasuje do ich intencji wyszukiwania, to wyszukiwarka jest pewna, że dostarczysz odpowiedzi na problemy odbiorców. Jeśli odwiedzą Twoją stronę WWW i okażesz się przydatnym źródłem informacji, użytkownicy będą bardziej skłonni skorzystać z Twojej witryny w przyszłości w przypadku produktów lub usług, ponieważ będą Ci ufać.

Znajomość zamiaru, z jakim użytkownik wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę, jest zatem niezbędna dla pozycjonowania. Jeśli będziesz tworzył swoje treści zgodnie z ich intencją, to będziesz sprawiał wrażenie eksperta, dzięki czemu zwiększysz ruch na swojej stronie internetowej. Wzrośnie również zaufanie dla witryny w wynikach wyszukiwania, co będzie generowało zwiększoną konwersję. Zobacz, że naprawdę warto!

Jak zoptymalizować stronę internetową pod kątem intencji użytkownika?

Twoim pierwszym krokiem powinna być analiza wyników wyszukiwania. Musisz wiedzieć, co wyszukują Twoi odbiorcy i do kogo chcesz trafiać. Aby określić cel użytkownika, spójrz na wyszukiwane frazy. Samo zapytanie często zawiera pewne wskazówki. Spójrz na używany przez nich język, czy próbują coś kupić, czy zadają konkretne pytania?

Należy również pamiętać o tym, że intencje mogą być mieszane, na przykład zapytanie: „Co warto wiedzieć przed zatrudnieniem agencji SEO”. Jest to wyszukiwanie informacyjno-transakcyjne, ponieważ jest tutaj chęć skorzystania z usług.

Po dokładnej analizie przychodzi czas na tworzenie treści zgodnych z intencją wyszukiwania użytkowników. Wszystkie czynniki są ważne, tzn. blog, strona docelowa, styl treści, wideo, grafiki, formatowanie tekstu. Kiedy już ustalisz te czynniki, powinieneś mieć dobrą strategię, która umożliwi dostosowanie strony do intencji wyszukiwania użytkownika.

Staraj się tworzyć to, czego aktualnie potrzebują ludzie w Internecie. Pamiętaj, że intencja wyszukiwania nie jest stała. Może szybko ulec zmianie, więc jeśli zauważysz szybkie spadki słów kluczowych, pierwszym Twoim zadaniem powinno być sprawdzenie intencji wyszukiwania docelowych zapytań i powtórzenie powyższych kroków, jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

Podsumowanie

Dbanie o użytkowników to podstawa każdej strategii marketingowej. Jeśli chcesz, aby Twoje strony były dobrze pozycjonowane dla określonych słów kluczowych, musisz poznać intencje wyszukiwania odbiorców. Jeśli zapewnisz im dokładnie to, czego oczekują, możesz liczyć na ich zadowolenie oraz swój sukces. Nie czekaj, działaj!

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Chciałbyś, aby Twoje nazwisko było rozpoznawalne w sieci? Marzy Ci się pierwsza strona wyników wyszukiwania? Sprawdź, jak to osiągnąć dzięki SEO.
    Cele SMART w SEO
    Cele SMART w SEO
    W złożonym procesie pozycjonowania stron, dużą rolę odgrywa ustalenie celów SMART. O tym, jak je tworzyć w strategii SEO, dowiesz się z naszego artykułu.
    Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
    Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
    Rozpocząłeś pozycjonowanie strony? Widoczność witryny będzie rosnąć, a wraz z czasem inwestycja będzie coraz bardziej rentowna. Sprawdź, po jakim czasie możesz się spodziewać efektów i jakie one będą.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.