Zapytaj o ofertę
Co to jest paginacja stron  i czy warto ją stosować?
6 min. czytania

Co to jest paginacja stron i czy warto ją stosować?

Prawdopodobnie zdążyłeś już zauważyć, że w sklepach internetowych istnieje podział treści na podstrony. To znacznie ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie, ale nie tylko. Taka segmentacja ma służyć także robotom indeksującym i powinna odpowiadać regułom pozycjonowania. Dlaczego paginacja stron jest tak ważna? Tę zagwostkę rozwikłamy w niniejszym artykule. Sprawdź, jak zatroszczyć się o stronicowanie przyjazne SEO!

Czym jest paginacja stron?

Paginacja stron, znana również jako stronicowanie, polega na dzieleniu treści w witrynie i umieszczaniu poszczególnych fragmentów na oddzielnych podstronach. Proces ten ma szczególne zastosowanie w sklepach internetowych, gdyż znacznie ułatwia użytkownikom wyszukiwanie interesujących ich produktów. Dzięki paginacji odbiorcy już po wejściu na stronę wiedzą, że gdy przejdą dalej, zostaną im zaprezentowane podobne oferty z danej kategorii. Są wówczas w stanie znacznie szybciej zapoznać się z asortymentem sklepu, a czas oczekiwania na dostęp do poszczególnych zasobów strony jest maksymalnie skrócony.

Trzeba wspomnieć, że paginacja dotyczy nie tylko sklepów internetowych, ale też wielu innych stron posiadających szerokie zasoby treści. Mowa tu o takich witrynach, jak: porównywarki cenowe, blogi firmowe, galerie, fora dyskusyjne czy listy z recenzjami. Jako że najważniejszym aspektem użytkowania tego typu witryn jest intuicyjne i łatwe poruszanie się po kolejnych podstronach, każdy właściciel serwisu powinien zadbać o jego użyteczność, wdrażając kompleksową paginację.

Paginacja stron – kiedy jest potrzeba?

Celem optymalizacji witryn pod kątem SEO jest usprawnienie ich funkcjonalności. Czynnikami sprzyjającymi działaniu platformy są poprawnie zaimplementowane adresy URL oraz wysokiej jakości treści. Paginacja to dodatkowe wsparcie dla uzyskania oczekiwanych efektów w postaci zajęcia pierwszych miejsc na liście SERP. Jakie rezultaty dokładnie mamy na myśli?

  • Czytelność i przejrzystość w poruszaniu się po różnych kategoriach w ramach strony.
  • Szybsze tempo wyświetlania się wszystkich elementów wewnątrz witryny internetowej. Dzięki temu użytkownik oszczędza czas, a roboty Google lepiej odbierają zarządzaną stronę WWW.

Paginacja z perspektywy pozycjonowania

W przypadku SEO nie jest tak łatwo i przyjemnie, jak można byłoby przypuszczać. Podział treści na wiele podstron jest możliwy, jednak przy kierowaniu się określonymi wytycznymi. W przypadku różnicowania adresów URL pomocne okazuje się numerowanie.

Unikaj przekierowania kanonicznego na pierwszej stronie procesu paginacji. Popularny znacznik (rel=”canonical”) nie będzie miał bowiem znaczenia dla stronicowania. W mapie witryny sięgnij natomiast wyłącznie po te adresy URL, które podlegają indeksacji przez Googleboty.

Jak wykonać paginację strony?

Wiedząc już, czym jest paginacja stron i kiedy warto ją wdrożyć, musisz też poznać sposoby realizacji tego procesu. Zoptymalizowane pod tym kątem witryny cieszą się bowiem znacznie większym zaangażowaniem użytkowników, co wspomaga strategię marketingową oraz proces indeksacji. Jak zatem powinna wyglądać paginacja strony?

Atrybuty rel=”prev” i rel=”next”

Jeszcze kilka lat temu znaczniki te były wykorzystywane do informowania robotów Google o połączeniu danych podstron jedną kategorią. Atrybuty odnosiły się wówczas do konkretnych adresów URL poprzedniej oraz kolejnej zawartości, wskazując między nimi pewne zależności.

Dziś używanie atrybutów rel=”prev” i rel=”next” nie jest już konieczne, gdyż Google jest w stanie automatycznie wykryć stronicowanie i uwzględnić je w procesie indeksowania. Posiadanie tych znaczników jest więc zbędne i w żaden sposób nie wpływa na wartość domeny.

Tagi kanoniczne

W kontekście paginacji należy pamiętać, że Google jest w stanie zaindeksować konkretną liczbę podstron w danej domenie. Wartość przeanalizowanych przez roboty treści jest następnie uwzględniana podczas pozycjonowania serwisu, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na to, jakie strony zostaną zaindeksowane.

Nie możesz też zapominać o oryginalności treści. Unikalny, interesujący content nie tylko korzystnie wpływa na wrażenia odbiorców, ale też dobrze prezentuje się w oczach Google, co ma swoje odniesienie w pozycjonowaniu.

Aby uniknąć problemów z duplikatami, zaimplementuj tagi kanoniczne, czyli znaczniki wskazujące Google oryginalny link. Dzięki nim wyszukiwarka zaindeksuje i wyświetli w wynikach wyszukiwania wyłącznie pierwotną stronę, a witryna nie straci swojej wartości w oczach potencjalnych klientów.

Infinite scroll

Paginacja stron to niejedyne rozwiązanie, jakie możesz wdrożyć w celu budowania użyteczności witryny. W ramach tej koncepcji stosowane jest również infinite scroll, czyli automatyczne wyświetlanie treści znajdujących się na kolejnych podstronach. Z punktu widzenia wielu odbiorców jest to wygodniejsze rozwiązanie, gdyż nie wymaga ciągłego klikania przycisków z kolejnymi stronami.

Jak sama nazwa wskazuje, infinite scroll daje wrażenie nieskończoności serwisu, dzięki której odbiorca może korzystać z zasobów witryny, będąc wciąż w tym samym miejscu. Ma to szczególne znaczenie z punktu widzenia użytkowników mobilnych, którym przewijanie treści znacznie ułatwia wyszukiwanie informacji na stronie.

Mapa strony

Mapa witryny powinna obejmować wszystkie adresy w obrębie domeny, które mają pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google. Jako że liczba zaindeksowanych podstron jest ograniczona, na mapie powinno umieszczać się wyłącznie adresy pierwszych podstron poszczególnych kategorii. Wynika to z faktu, iż są one zwykle najbardziej zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, przez co mają największe szanse na wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Dlaczego warto przeprowadzić paginację stron?

Paginacja stron wykorzystywana jest nie tylko w celu zwiększenia użyteczności serwisu i poprawy doświadczeń odbiorców, ale też zminimalizowania ryzyka wystąpienia ewentualnych problemów technicznych, takich jak powolny czas ładowania czy niska wydajność. Niemniej jednak nadrzędnym celem jest zaspokojenie potrzeb użytkowników oraz zwiększenie konwersji. Co więcej, paginacja stron korzystnie wpływa na proces indeksowania, dzięki czemu uzyskanie widoczności w wyszukiwarce jest o wiele łatwiejsze. Można liczyć również na takie efekty, jak:

  • łatwiejszy dostęp do poszczególnych zasobów strony internetowej,
  • większa kontrola nad serwisem i jego zawartością,
  • wyższy współczynnik konwersji oraz większy ruch w witrynie,
  • korzystny wpływ na wyniki sprzedażowe,
  • poprawa doświadczeń użytkowników, którzy są wówczas bardziej skłonni do nawiązywania z marką długotrwałych relacji.

Podsumowanie

Z pewnością zastanawiasz się, czy wdrożenie paginacji stron jest trudne. Trzeba pamiętać, że opracowanie wydajnego i użytecznego projektu witryny wymaga czasu, cierpliwości, a także szerokiej wiedzy z zakresu UX. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz częściej zlecają optymalizację stron internetowych profesjonalnym agencjom interaktywnym.

Dzięki pomocy specjalistów znacznie łatwiej zidentyfikować skuteczne praktyki oraz wdrożyć rozwiązania, dzięki którym witryna zyska lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google.

Aby więc paginacja stron przyniosła oczekiwane rezultaty, a marka zyskała uznanie w oczach potencjalnych klientów, warto zgłosić się do specjalistów i omówić szczegóły strategii optymalizacyjnej dla swojej strony WWW.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Dwell time – czym jest?
    Dwell time – czym jest?
    Czy wiesz, czym jest dwell time? Nie martw się, my też kiedyś nie wiedzieliśmy, dlatego przygotowaliśmy ten wpis specjalnie dla Ciebie!
    Jak poprawnie estymować wyniki pozycjonowania?
    Jak poprawnie estymować wyniki pozycjonowania?
    Każda firma, prędzej czy później, musi zacząć inwestować w różnego rodzaju kanały marketingowe, w celu zwiększenia obrotów, sprzedaży lub po […]
    Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
    Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
    Firmy sprzedające produkty bądź świadczące podobne usługi są względem siebie konkurencyjne. Poznanie praktyk rywali to ważny krok w dalszej pracy nad SEO.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.